Web Analytics Made Easy - Statcounter

کریم ارسلانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، محبوبیت شخصیت آیت الله قاضی در تبریز و آذربایجان را بی مانند خواند و افزود: بنده از سال ۱۳۴۰ و در بدو ورودم به بازار در نماز جماعت ایشان در مسجد مقبره شرکت می کردم و پای منبر ایشان بودم و جزو مریدان خاص آیت الله بودم که با عنی شدن مبارزات ضدستم شاهی از سال ۱۳۴۲ وارد حلقه نخستین انقلابیون شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: آن زمان مرحومان انزابی و شهید قاضی در مسجد مقبره تبریز، مردم را از لحاظ فرهنگی، اخلاقی، دینی و فقهی اشباع می کردند و ما از محضر ایشان واقعا لذت می بردیم که این راهنمایی ها به تدریج رنگ و بوی مبارزاتی به خود گرفت.

ارسلانی ادامه داد: در مقطع شروع نهضت انقلاب اسلامی، بازاریان تبریز متوجه نبودند که آقای قاضی یک سرمایه بزرگ انقلابی و یک فرد بزرگ سیاسی و فقهی است، اما انقلاب و خیزش همه جانبه اقشار مردم باعث شد به رهبری ایشان، ظرفیت ها بیش از پیش آشکارتر شود.

وی با اشاره به اینکه آیت الله قاضی تمامی شاخه ها و طایفه های انقلاب را در آذربایجان و تبریز مدیریت می کرد، گفت: ما همه روزه در محضر آقای قاضی، تظاهرات ها و برنامه ها را برگزار می کردیم و همچنین بنده همراه با مرحوم حاج محمدحسین جودبخش و مرحوم حاج قلی فیروزی از طرف شهید  قاضی در محله سرخاب در پخش مواد غذایی فعالیت داشتیم.

ارسلانی اضافه کرد: آن زمان به خانه شهید قاضی، از بسیاری جاهای تبریز و روستاها و اکناف و اطراف، مواد غذایی می آمد و  ایشان آن مواد غذایی را بین مردم تبریز پخش می کرد و چون محله سرخاب آن زمان از اطراف تبریز به حساب می آمد، نیازمندان از این مواد غذایی بهره مند می شدند.

وی به اتحاد و همبستگی و معنویت مردم در دوران مبارزات انقلابی اشاره کرد و افزود: مردم آن زمان آنقدر صیانت نفس داشتند که اگر کسی حاجتی نداشت، از آن مواد غذایی نمی برد؛ نان، پیاز، سیب زمینی و روغن و وسایل زندگی از مواد پخش شده بود و در صورت نیاز پول هم تقدیم نیازمندان و مبارزان می شد.

ارسلانی، خاطرات مربوط به مبارزات انقلابی مردم تبریز را بسیار شیرین و برای امروز جامعه الگویی ناب ارزیابی و یادآوری کرد: برای مبارزه با نیروهای طاغوت و رژیم پهلوی، همه محلات و مساجد و نهادهای انقلابی از آیت الله قاضی دستور می گرفتند و ایشان تمام این نیروهای انقلابی را مدیریت می کرد و اگر قرار بود تظاهراتی صورت پذیرد با هماهنگی ایشان بود و باید و نباید ها را ایشان مشخص می کردند.

وی با بیان اینکه آن زمان دو ستاد بزرگ برای ساماندهی مبارزات در تبریز ایجاد شده بود، گفت: یکی از این ستادها در مسجد مقبره و دیگری در مسجد شعبان بود و شهید قاضی برای اقامه نماز ظهر و عصر به مسجد مقبره تشریف آورده و ضمن برگزاری نماز، تظاهرات ها را مدیریت کرده و به مطالبات مردمی نیز رسیدگی می کردند.

اولین مسئول ستاد برگزاری نماز جمعه تبریز، از آیت الله قاضی طباطبائی به عنوان خمینی آذربایجان نام برد و اضافه کرد: امام جمعه شهید تبریز فعالیت های سیاسی، دینی و انقلابی را در تبریز به نحو احسن گسترش داده بود و انقلابیون آذربایجان به ایشان خمینی ثانی می گفتند.

ارسلانی گفت: آیت الله قاضی برای همه اعم از جوان، مسن، خانم ها و بازاریان و به خصوص دانشجوبان و حوزه های علمیه الهام بخش بود؛ او روحانی متعهد، ربانی، مبارز و فدایی مردم بود و به قدری برای مردم فدایی بود که یک روز که عوامل رژیم شاه گازهای اشک آور متعددی به داخل مسجد مقبره، انداختند تا مردم را پراکنده کنند و از شدت دود و تنگی نفس، مسجد از مردم خالی شد و فقط داخل مسجد ۷ یا ۸ نفر باقی مانده بودیم که در محراب مسجد کارتون ها را سوزاندیم تا اشک آور به آیت الله قاضی اثر نکند و از ایشان خواهش کردیم که مسجد را ترک کنند اما شهید قاضی گفت اگر همه رفته اند، ما هم برویم.

وی در خصوص نحوه مواجهه شهید قاضی با منافقین و خلق مسلمان تبریز، اظهار داشت: در جریان خلق مسلمان برخی علما به شهید قاضی ظلم های زیادی کردند و ایشان در ان برهه سخت تاریخی در شهر خود مظلوم واقع شد و ظالمان به او یک عده روحانی های خلق مسلمان بودند.

ارسلانی با اشاره به شدت گرفتن مبارزات انقلابی مردم در روزهای منتهی به ۲۲ بهمن، گفت: یک شب که تا آغاز حکومت نظامی هم مدت زیادی باقی نمانده بود، من و حاج جعفر رضایی با ساک پر از اعلامیه های امام(ره) محضر شهید قاضی رفتیم و او برای اولین بار بود که از روحانیون خلق مسلمان به ما گلایه کرد و مطالبی مطرح کرد که الان قابل طرح نیست.

به گفته وی روحانیون و علمایی که آن روزگار منتسب به حزب خلق مسلمان بودند، رفتارهای انسانی را زیر پا گذاشتند و آیت الله قاضی از این گروهک زخم های بسیاری خورد.

این مبارز انقلابی و یار نزدیک آیت الله قاضی طباطبائی از این شهد والامقام به عنوان شخصیت نخبه پسند یاد کرد که به جوانان اعم از بازاری، طلبه و دانشجو  بسیار ارزش قائل می شد و به نیروهای ارزشی اهمیت بسیاری می داد و حتی به مشکلات خانوادگی و کاری و فردی و جمعی آنان نیز رسیدگی می کرد.

ارسلانی با اشاره به اینکه مردم تبریز آیت الله قاضی را بیشتر از پدران خود دوست می داشتند، اظهار داشت: او به اندازه ای انسان مدار، ارزش مدار و دین مدار بود که مجموعه مردم را در خود خلاصه کرده بود.

وی با اشاره به سپری شدن ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، خواستار بازگشت به همان شعارها، ایده ها، اخلاقیات، باورها و آرمان های مبارزات انقلابی شد و ادامه داد: باید اذعان کرد امروز در بدنه جمهوری اسلامی با بسیاری از آرمان ها و اهداف اقلاب اسلامی فاصله افتاده است.

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران آذربایجان شرقی تبریز دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران آذربایجان شرقی تبریز پیروزی انقلاب اسلامی ایران آذربایجان شرقی تبریز دهه فجر اخبار کنکور مبارزات انقلابی آیت الله قاضی خلق مسلمان مواد غذایی مسجد مقبره شهید قاضی آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۹۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی گفت: بهترین زمان برای اثربخشی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران مهم کودکی و نوجوانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام عباسعلی مؤمن امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی رسانه‌ای با موضوع عفاف و حجاب که با حضور رؤسا و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای متولی در صداوسیمای مرکز آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار کرد: در بحث عفاف و حجاب علاوه بر شریعت باید به قانونی بودن موضوع نیز توجه ویژه داشت.

وی افزود: قانون‌گرا بودن مردم در بسیاری از کشورها لازم الاجرا است و عفاف و حجاب نیز مختص بانوان نبوده و در این بین باید به آقایان نیز در جهت رعایت برخی موارد تذکر داده شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌غربی گفت: کشف حجاب در جامعه کنونی معلول یک سری علت‌ها است و یکی از این علت‌ها شرایط اقتصادی‌است که کاشفان حجاب از آن به عنوان یک ابزار در جهت اعتراض مدنی به شرایط اقتصادی استفاده می‌کنند.

مؤمن تصریح کرد: بهترین زمان برای اثربخشی و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران مهم کودکی و نوجوانی است.

وی ادامه داد: یکی از مؤثرترین نهادهای مجری در این حوزه آموزش و پرورش است که وظیفه تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان اثرگذار در سطح جامعه را برعهده دارد و آموزش و پرورش در عمل به این معروف خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

کد خبر 748522

دیگر خبرها

  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • وکیل در آذربایجان شرقی