Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:53:02 GMT

بازمهندسی مدل حکمرانی فرهنگی کشور یک ضرورت است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۹۹۱۴

بازمهندسی مدل حکمرانی فرهنگی کشور یک ضرورت است

به گزارش روز دوشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سومین جلسه کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی با اشاره به تدوین سند آمایش آموزش عالی، افزود: یکی از اهداف آمایش آموزش عالی ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش و دیگری ماموریت گرایی دانشگاه ها است؛ در حال حاضر ادغام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی توسط وزارت علوم با همین منظور صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حوزه آمایش فرهنگی، قبل از هر چیز نیازمند مدل و الگوی آمایش هستیم و اهداف و مولفه‌های آمایش فرهنگی را در قالب ساماندهی نهاده فرهنگی و مأموریت‌گرایی دستگاه‌های فرهنگی یا اساساً دسته‌بندی مسائل فرهنگی کشور باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه مأموریت‌گرایی به عنوان یک قلمرو مهم در تدوین و اجرای آمایش مطرح است، خاطرنشان کرد: برای آمایش فرهنگی، باز مهندسی مدل حکمرانی فرهنگی کشور یک ضرورت است، چرا که در حال حاضر دستگاه‌های موازی زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد.

عاملی تأکید کرد: مأموریت‌های فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی روشن نیست و همه می‌خواهند به همه امور فرهنگ بپردازند که امکان پذیر نیست. برای تدوین مدل آمایش وضعیت‌شناسی و هدف‌گذاری مبتنی بر وضعیت شناسی نیاز است.

عاملی با بیان اینکه فرهنگ‌شناسان در تعریف جدید فرهنگ اعتقاد دارند که هر چه با آن زندگی می‌کنیم فرهنگ است، افزود: دامنه حوزه فرهنگ تعریف نشده است، بنابراین علاوه بر مقید بودن به ۶۵ دستگاه حوزه فرهنگ، دستگاه‌هایی که ذیل مأموریت‌های اصلی آنها کار فرهنگی تعریف شده است، باید شناسایی و به عنوان دستگاه فرهنگی معرفی شوند.

لزوم ارزیابی بودجه و آسیب شناسی حوزه فرهنگ

در ادامه این نشست، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برای ارتقای بخش فرهنگی در برنامه هفتم توسعه اقدامات برنامه ای و تمهیداتی لازم و بسیار حائز اهمیت است. اقدامات تمهیدی شامل شناسایی وضعیت فرهنگی، آسیب‌شناسی و ارزیابی وضعیت فرهنگی، تقویت بدنه کارشناسی و... است.

صالحی گفت: برای اینکه حوزه فرهنگ در برنامه هفتم توسعه پُررنگ‌تر و قوی‌تر مطرح شود، ارزیابی بودجه فرهنگ، آسیب‌شناسی حوزه فرهنگ، آمایش منطقه‌ای و.... نیاز است.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: تمهیدات لازم برای تدوین بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه را می‌توان بر اساس زاویه دید، بعُد و بخش فرهنگی در برنامه‌های توسعه در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه مباحثاتی در مورد بررسی حضور فرهنگ در برنامه‌های توسعه در سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده، با ارائه گزارشی در این مورد، اظهار داشت: در این بررسی‌ها مشخص شد منطق روشن گزینش مسائل فرهنگی در برنامه‌های توسعه وجود ندارد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی در مورد تدوین سند آمایش فرهنگی استانی در سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: در موضوع آمایش حوزه فرهنگ به صورت بخشی لحاظ نشده و به صورت جامع در نظر گرفته شده است.

محمود حاجیلویی، معاون خط مشی‌گذاری و هماهنگی اجرای ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم ارتقای سطح فرهنگی در برنامه هفتم توسعه، گفت: برای تحقق این امر هشت اقدام تمهیدی و بسترساز در ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشورت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده است.

وی با تشریح اقدامات تمهیدی و بسترساز ارتقای بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه، افزود: اقدام تمهیدی اول ایفای نقش کمیته تلفیق در تدوین سیاست‌های کلی بخش فرهنگ در نظر گرفته شده و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان همکار پیشنهاد شده است.

حاجیلویی وضعیت‌شناسی تفصیلی فرهنگ با هدف استخراج نظام مسائل اولویت‌دار و موضوعات خاص را به عنوان اقدام تمهیدی دوم عنوان کرد و گفت: متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان همکار پیشنهاد شده است.

وی با تشریح اقدام تمهیدی سوم افزود: وضعیت‌شناسی تفصیلی امور فرهنگی با رویکرد آسیب‌شناسانه به عنوان اقدام تمهیدی سوم درنظر گرفته شده و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان همکار معرفی شده است.

حاجیلویی ادامه داد: مشارکت در به روز رسانی بخش فرهنگی سندهای آمایش آموزش استانی مبتنی بر سند ملی آمایش به عنوان اقدام تمهیدی چهارم و سازمان تبلیغات اسلامی متولی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه به عنوان همکار پیشنهاد شده است.

معاون خط مشی‌گذاری و هماهنگی اجرای ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمهید مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برتر در فرآیند تدوین محتوای برنامه هفتم را اقدام تمهیدی پنجم نام برد و افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان همکار معرفی شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی اهداف، برنامه‌ها، احکام دائمی و احکام برنامه ششم، پنجم و چهارم با استفاده از ظرفیت متخصصین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای اعمال در برنامه هفتم به عنوان اقدام تمهیدی ششم و سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان همکار پیشنهاد شده است.

حاجیلویی طراحی مدل برنامه‌ریزی فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان اقدام تمهیدی هفتم معرفی کرد و گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان همکار پیشنهاد می‌شود. همچنین دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانشگاه باقرالعلوم نیز در طراحی این مدل همکاری دارند.

وی در تشریح اقدام تمهیدی آخر اظهار داشت: توانمندسازی بدنه کارشناسی دستگاه‌های فرهنگی برای تدوین برنامه‌های پنج ساله در قالب برگزاری کارگاهی‌های آموزشی حول محور تبیین مدل برنامه ریزی فرهنگی و تبیین نقشه مهندسی فرهنگی کشور و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اقدام تمهیدی هشتم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان همکار معرفی شده است.

معاون خط مشی‌گذاری و هماهنگی اجرای ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: برای راهبری و اجرای این ۸ اقدام تمهیدی شورای راهبری و نظارت که وظیفه بررسی و تأیید شرح خدمات و انتظارات پروژه‌ها، بررسی پروپزال پروژه‌ها بر اساس شرح خدمات مصوب و ارائه به کمیته تلفیق برای تصویب، نظارت بر فرآیند محتوایی پروژه‌ها، ارائه گزارش پیشرفت و مدیریت زمان و ریسک پروژه‌ها را برعهده خواهد داشت، تشکیل شود.

در این جلسه هشت برنامه و اقدام تمهیدی و مقدماتی برای تدوین بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسید و دستگاه‌های متولی و همکار مشخص شدند.

محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش از دستور جلسه با اشاره به طرح «تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق فرهنگ کار و رفتار اقتصادی» گفت: این موضوع با راهبرد کلان هشت سند مهندسی فرهنگی مرتبط است؛ چرا که در راهبرد کلان هشت مهندسی فرهنگی نیز بر طراحی و استقرار الگوی اسلامی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی دولت و مردم در عرصه تولید، توزیع و مصرف تأکید دارد.

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون تخصصی ستاد مهندسی فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفته و در صحن ستاد مهندسی فرهنگی نیز مطرح و مقرر شد بازنگری مجدد انجام شود.

آقاسی با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر مرتبط با اقتصاد و تأکید مقام معظم رهبری بر این موضوع، ابراز امیدواری کرد: طرح تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق فرهنگ کار و رفتار اقتصادی با همکاری سازمان برنامه و بودجه در صحن شورای ستاد مهندسی فرهنگی به تصویب رسد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید سعیدرضا عاملی فرهنگ سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید سعیدرضا عاملی فرهنگ سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید سعیدرضا عاملی فرهنگ سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی اخبار کنکور ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ در برنامه هفتم توسعه سازمان تبلیغات اسلامی سازمان برنامه و بودجه دستگاه های فرهنگی فرهنگی در برنامه مهندسی فرهنگی آمایش فرهنگی دانشگاه ها بخش فرهنگ فرهنگی کشور وضعیت شناسی برای تدوین حوزه فرهنگ برنامه ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان در جلسات 472 و 473 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور اعضای این شورا که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به تصویب رسید.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: با توجه به نبود ساختار فرابخشی برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی فعالیت ها و امور مربوط به دوره نوجوانی؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان سال گذشته مصوب کرد که امور مربوط به دوره نوجوانی به وظایف شورای عالی جوانان الحاق و اضافه و در این راستا اساسنامه شورای عالی جوانان تکمیل شود.

غلامرضا بصیرنیا افزود: اساسنامه اصلاحی شورای عالی نوجوانان و جوانان در جلسه 472 شورای معین طرح و بررسی شد و در بخش اهداف، وظایف و ترکیب این شورا؛ برنامه‎ ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی فعالیت برای دوره نوجوانی نیز لحاظ شد.

همچنین با توجه به ضرورت چابک سازی ساختار و به منظور تسهیل در فرایند تصمیم گیری و پیشبرد امور مهم در دوره نوجوانی و جوانی؛ ترکیب شورای عالی نوجوانان و جوانان با رویکرد کارآمدسازی و اثربخشی به سمت تعدیل و تغییر سوق داده شد و مقرر شد در ترکیب آن با توجه به ضرورت حاکمیت یک نگاه جامع و تخصصی نسبت به امور و مسائل مهم نوجوانان و جوانان؛ از حضور و مشارکت متخصصان حوزه های مختلف و دستگاهها ذی ربط حسب مورد نیز استفاده شود.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: در جلسه 473 این شورا؛ به استقبال چشمگیر از آیین مذهبی اعتکاف و افزایش تعداد معتکفین به ویژه نوجوانان و جوانان در مقایسه با سنوات قبل اشاره شد و در ادامه اساسنامه ستاد مرکزی اعتکاف طرح و بررسی شد و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد که امید است با تشکیل این ستاد؛ شرایط و بستر مناسب برای رشد و گسترش فرهنگ و آئین متعالی اعتکاف در سطح ملی و بین‌المللی فراهم آید.

دیگر خبرها

  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری