Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزاران معترض اتریشی در روز گذشته علیه قانون "ممنوعیت تظاهرات به محدودیت‌های کرونایی" تجمع کردند. پلیس اتریش از هفته گذشته تظاهرات به محدودیت های کرونا را ممنوع کرد. بسیاری از معترضان از طرفداران راست افراطی در اتریش هستند و به اقدامات محدود کننده کرونایی اعتراض دارند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، پلیس اتریش اعتراضات برنامه‌ریزی شده گروه‌های معترض به قرنطینه سراسری در این شهر را ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از این معترضان طرفدار حزب راست‌گرای "آزادی" در اتریش هستند و معمولا تمایلی به استفاده از ماسک یا حفظ فاصله اجتماعی ندارند.

اتریش سومین دوره قرنطینه و تعطیلات سراسری در این کشور را از سه شنبه هفته گذشته اجرایی کرده و بسیاری از فروشگاه‌های غیر ضروری و مشاغل در این کشور تعطیل شده‌اند.

با وجود ممنوعیت تظاهرات ضدکرونایی در اتریش، گروهی از مخالفان قرنطینه در مرکز وین تجمع کردند/ عکس: رویترز

حزب "آزادی" اتریش به عنوان یکی از مخالفان دولت، محدودیت‌های مختلف در این کشور را تحت عنوان "جنون کرونا" محکوم کرده و رهبران این حزب پیام‌های مختلفی را برای واکسیناسیون در اتریش به رهبران حاکم ارسال کرده‌اند.

"هربرت کیکل" معاون رهبر حزب آزادی در روز شنبه از دستور دولت برای ممنوعیت اعتراضات انتقاد کرد. او از طرفداران خود خواست به جای شرکت در تظاهرات ممنوع، آزادانه در هر نقطه شهر قدم بزنند و "نارضایتی خود را به صورت مسالمت‌آمیز نشان دهند".

به همین خاطر پیوستگی معترضان در تظاهرات روز یکشنبه "وین" در اتریش چندان واضح و مشخص نبود.

در این میان جمعیتی حدود 5 هزار نفر در میدان مرکزی "وین" و همچنین در برابر دفتر "سباستیان کورتس" نخست‌وزیر و "الکساندر فن در بلن" رئیس‌جمهور  اتریش جمع شدند.

تظاهرات معترضان به قوانین ضد کرونایی و قرنطینه در شهر وین اتریش/ عکس: رویترز

صفوف پلیس با تجهیزات ضد شورش و ماسک (کرونا) در برابر تظاهرکنندگان ایستاد و مانع ورود متعرضان به خیابان‌های اطراف شد.

پس از اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در هلند و شکل گیری درگیری‌های چند روز گذشته، پلیس اتریش از برخورد شدید با معترضان اجتناب کرد و جو تظاهرات پرتنش و  مسالمت‌آمیز عنوان شد.

یک شاهد عینی تعداد معترضان را هزار نفر عنوان کرد. پلیس بازداشت تعدادی از معترضان را تائید کرد.

این در حالیست که بسیاری دیگر از مردم اروپا نیز، روز آخر هفته خود را در تظاهرات گذراندند. این اعترض‌ها برای محکوم کردن قوانین محدود کننده کرونایی در اروپا برگزار شد.

گروهی از معترضان به قوانین محدود کننده کرونا در شهر "ارهوس" دانمارک با لباس‌های مشکی تظاهراتی را سازماندهی کردند/ عکس: گرفته شده  از  rt.com

پلیس هلند پس از چند شب درگیری با معترضان به محدودیت‌های کرونایی، در آرامترین شب تظاهرات علیه محدودیت‌های کرونایی حدود 131 نفر را دستگیر کرد.

در دانمارک نیز گروهی موسوم به "مردان سیاه‌پوش" در شهر "ارهوس" با لباس‌های مشکی تظاهراتی را سازماندهی کرده و شعار " آزادی برای دانمارک" را سردادند.

معترضان دانمارکی معتقدند محدودیت‌های کرونا "آزادی آنها را نقض کرده است".

این اعتراضات یک هفته پس از اتفاقات خشن و مشابه در "کپنهاگ" پایتخت این کشور صورت می‌گیرد. در هفته گذشته اعتراض به محدودیت‌های کرونایی باعث بازداشت چندین نفر در پایتخت دانمارک شد.

در جزایر خودمختار "بالئاری" اسپانیا نیز حدود 100 نفر علیه قوانین جدید محدود کننده دولت اعتراض کردند. دولت حاکم بر این  منطقه در روز پنجشنبه گذشته از بسته شدن بار و رستوران‌های جزایر بالئاری تا 15 فوریه (27 بهمن) خبر دارد.

تجمع مخالفان قوانین قرنطینه و محدود کننده کرونایی در جزاریر بالئاری اسپانیا

معترضان در جزایر بالئاری قصد داشتند تا در برابر پارلمان منطقه‌ای خود راهپیمایی کنند اما اقدامات دولت آنها را مجبور با استفاده از وسایل نقلیه شخصی کرد.

در بسیاری از مناطق اروپا و اسپانیا بار و رستوران‌ها با رعایت محدودیت‌های شدید کرونایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

یورونیوز نوشت: در بروکسل، پایتخت بلژیک، پلیس روز یکشنبه بیش از ۲۰۰ نفر را که قصد داشتند علیه سیاست قرنطینه دست به تظاهرات بزنند بازداشت کرد.

این در حالی است که ده‌ها معترض به اقدامات دولت در زمینه کرونا در نقطه‌ای دیگر از بروکسل تجمع کردند.

این نارضایتی‌ها در دیگر کشورهای اروپایی نیز دیده شده است. در مجارستان نیز صدها تن در بوداپست پایتخت در اعتراض به تعطیلی اجباری موسسات دست به تظاهرات زده‌اند. پلیس بوداپست نیز حدود 200 نفر از معترضان در مجارستان را در روز گذشته بازداشت کرد.

اقدامات دولت مجارستان که شامل تعطیلی مدارس، کافه‌ها، رستوران‌ها و همچنین وضع مقررات رفت و آمد شبانه است خشم شماری از صاحبات مشاغل را برانگیخته است. صاحبان 100 رستوران در مجارستان اعلام کرده‌اند که بدون توجه به قوانین درهای خود را به روی مشتریان باز می‌کنند.

تظاهرات به قوانین محدود کننده کرونایی در بوداپست مجارستان/ عکس: Getty Images

اکسفورد بریتانیا که به داشتن بار و می‌خانه‌های تاریخی معروف است، با تعطیلات و قرنطینه مجدد مشکل دارد. بسیاری از این بارها در آستانه تعطیلی هستند.

رئیس اتحادیه بارهای اکسفورد در این باره گفت: دولت هنور هیچ مدرک معتبری در باره اینکه بارها منشاء اصلی عفونت‌های کرونایی هستند، ارائه نداده است.

وی افزود: یک مطالعه نشان می دهد که تنها سه درصد از مبتلایان کرونا در بریتانیا به بارها و می‌خانه‌ها مربوط می‌شود. این میزان بسیار کم است.  او گفت: باید منطقی به این موضوع فکر کنیم. ما در حال از دست دادن بخش بسیار سنتی از زندگی بریتانیا هستیم.

 

بیشتر بخوانید: کرونا در اروپا رکورد می‌زند؛ تظاهرات ضدقرنطینه افزایش می‌یابد (+عکس) تجمع علیه ماسک در آلمان (+عکس) کرونا؛ تظاهرات علیه قرنطینه در آلمان (+عکس)/ کشف آرایشگاه زیرزمینی و بازداشت معترضان لینک کوتاه: asriran.com/003DuL

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی محدودیت های کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۰۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروفسور‌های ضداسرائیل

دانشگاه‌های شرق تا غرب امریکا عرصه فریاد خشم از جنایات صهیونیست‌هاست. افزایش روزافزون صف معترضان در شرایطی است که اساتید هم به طرق مختلف حمایت خود را از این اعتراضات اعلام کرده‌اند. 

تظاهرات بی‌سابقه در راستای همبستگی با فلسطینیان به بیش از ۵۸دانشگاه، مؤسسه و دانشکده در سراسر امریکا سرایت کرده است، اما اقدامات در برخی از این دانشگاه‌ها تأثیرگذار‌تر و به تبع آن واکنش پلیس هم شدیدتر بوده است. در دانشگاه اوهایو در شرق امریکا، پلیس به دانشجویان تحصن‌کننده، حمله و شماری از آنان را بازداشت کرد. در نیویورک محوطه دانشگاه جورج‌واشینگتن مملو از چادر‌هایی بود که دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه آنها را نصب کردند. ضمن اینکه به دانشجویان بیرون دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه داده نشد. همچنین در شمال ایالات متحده دانشجویان دانشگاه مینه‌سوتا به تظاهرات حمایت از فلسطین ملحق شدند و توقف نسل‌کشی را خواستار شدند. در ایالت تگزاس هم دانشجویان دانشگاه کالمر به تظاهرات ادامه دادند. شدت بازداشت‌ها در این تظاهرات به حدی بود که اعتراضات را سرکوب کرد. در دانشگاه آتلانتا در ایالت جورجیا خشونت شدید بود. نیرو‌های امنیتی تعدادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی را بازداشت کردند، اما این بار برخلاف دانشگاه کالمر، بازداشت‌ها باعث نشد تظاهرات‌ها متوقف شود. دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک در این زمینه نقش پیشرو را ایفا کرد. دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه شب و روز دست از اعتراض نمی‌کشند. در دانشگاه نورث‌ایسترن، ۱۰۰ نفر از دانشجویان به دلیل همبستگی با غزه بازداشت شدند. در امریکا شمار دانشجویان دستگیرشده به ۶۰۰ نفر رسیده است. دامنه این اعتراضات به اروپا هم گسترش یافته و پس از فرانسه، دیروز پلیس آلمان به سمت محل تجمع معترضان حامی فلسطین در مقابل دفتر صدراعظم حمله برد و ۷۵نفر را بازداشت کرد و چادرهای‌شان را از میان برداشت. 

 اساتید سپر بلای دانشجویان شدند

شمار قابل‌توجهی از اعضای هیئت علمی امریکا در کنار دانشجویان معترض ایستاده‌اند. در دانشگاه اموری جورجیا، اعضای هیئت علمی در تظاهرات طرفدار فلسطین دستگیر شدند که خبر دستگیری امیل کمه، استاد زبان انگلیسی و مطالعات بومی و نوئل مک آفی، رئیس گروه فلسفه انعکاس فراوانی داشت. با توجه به تظاهرات گسترده دانشگاه‌ها، مراسم رسمی فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی لغو و از سخنرانی اثنا‌تبسم، دانشجوی مسلمان جلوگیری شد. بریتانی فریدمن، دانشیار جامعه‌شناسی می‌گوید: «متأسفانه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به جای پاسخگویی به نگرانی‌های اساتید و دانشجویان در مورد لغو سخنرانی اثنا‌تبسم و دستگیری معترضان مسالمت‌آمیز، رویکرد مستبدانه خود را دوچندان کرده و جنبه‌ای از فارغ‌التحصیلی را که دانشجویان به دست آورده‌اند و مشتاقانه منتظر آن بودند، لغو کرده است.» او تصریح کرد: «دیدن وضعیت کنونی آموزش عالی در کشور ما، قرار گرفتن گسترده دانشجویان در معرض خشونت پلیس و بی‌توجهی کامل به آنچه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادعا می‌کند، ناامیدکننده است.» اساتید و دانشجویان در دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه نیویورک دستگیر شدند. در شرایطی که برخی از دانشجویان کمی بعد از حفاظت از دانشجویان مسلمانی که نماز به پا داشته بودند، دستگیر شدند، تعدادی از اساتید زنجیره انسانی تشکیل دادند تا میان دانشجویان و نیرو‌های پلیس حصار ایجاد کنند. در پرینستون، کلاس‌هایی مانند کلاسی که ماکس وایس برگزار و تاریخ فلسطین و صهیونیست‌ها را تدریس می‌کند، حتی در حین برگزاری برخی تظاهرات‌ها، برگزار شد. به‌تازگی وایس به ده‌ها عضو هیئت علمی دیگر در نیوجرسی پیوست. آنها نامه‌ای سرگشاده، در حمایت از معترضان دانشکده و دانشجویان کلمبیا نوشتند که مضمون آن این است: «ما، اساتید و کارکنان دانشگاه پرینستون، همبستگی و حمایت خود را با دانشجویان دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد تأیید می‌کنیم که همچنان به درخواست دانشگاه به مخالفت با نسل‌کشی اسرائیل در غزه و اشغال مستمر کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی ادامه می‌دهند.» در این نامه آمده است: «سرزمین فلسطین. ما به طور کامل از حقوق همه اعضای جامعه دانشگاه، از جمله دانشجویان، برای شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز در کلمبیا، پرینستون و در تمام محوطه‌های دانشگاه حمایت می‌کنیم.»

 تزریق پول به MIT

در ایالات متحده، کالج‌ها باید هدایا و قرارداد‌ها با منابع خارجی را گزارش کنند، اما شواهد حاکی از این است که این روند با اخلال‌هایی مواجه بوده است و کالج‌ها گاهی اوقات با هدایت پول از مسیر بنیاد‌های جداگانه‌ای که از طرف آنها کار می‌کنند، از گزارش‌دهی طفره می‌روند. براساس گزارش گاردین، حدود ۱۰۰ کالج ایالات متحده هدایا یا قرارداد‌هایی را از رژیم صهیونیستی به مبلغ ۳۷۵ میلیون دلار در دو دهه گذشته گزارش کرده‌اند. با این حال، داده‌ها حاوی اطلاعات کمی در مورد اینکه پول از کجا می‌آید، یا چگونگی استفاده از آن است. برخی دانشجویان دانشگاه MIT اسامی چندین پژوهشگر را منتشر کرده‌اند که از وزارت جنگ صهیونیست‌ها برای پروژه‌هایی پول می‌گیرند که به گفته دانشجویان می‌تواند به ناوبری هواپیما‌های بدون سرنشین و حفاظت موشکی کمک کند. در مجموع، دانشجویان طرفدار فلسطین می‌گویند، MIT طی یک دهه گذشته، بیش از ۱۱ میلیون دلار از وزارتخانه یاد شده، پول دریافت کرده است. 

 نگرانی جدی از سرکوب وحشیانه

سازمان ملل از دستگیری‌ها در دانشگاه‌های امریکا ابراز نگرانی کرد. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک هم در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به برخورد پلیس امریکا با دانشجویان حامی فلسطین و مردم غزه نوشت: «ما سرکوب وحشیانه و خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز گسترده حامی فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده را به‌شدت محکوم می‌کنیم. خشونت پلیس ایالات متحده و استفاده بیش از حد از زور در تجمعات مسالمت آمیز و هدف قرار دادن دانشجویانی که از پایان دادن به جنگ و نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کنند، یک نگرانی جدی است.»

منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • تظاهرات گسترده ضد نتانیاهو در تل آویو
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟
  • ممنوعیت تردد از محور فیروزکوه - دماوند
  • دانشگاه ایلینوی دانشجویان را به بازداشت و تعلیق تهدید کرد
  • ببینید | یورش پلیس آلمان به تجمع حامیان فلسطین در برلین
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • مرگ یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • بازداشت ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا به روایت آمار
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو