Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقد نه تنها نکوهیده نیست بلکه برای هر سیستم سیاسی، حکومتی و برای هر مسوولی از نان شب هم واجب‌تر است؛  اما مگر می‌توان ناسزا و فحش از تریبون‌های رسمی به مقامات ارشد کشور را نقد به حساب آورد. آن هم از افرادی که در ادعایی متعارض و متناقض، خود را داعیه دار انقلابی‌گری و حمایت از نظام می‌دانند.

با هیچ متر و معیاری سخنان یکی از میهمانان برنامه زاویه شبکه چهار صداوسیما در موردرییس جمهوری را نمی‌توان نقد تلقی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چند ماه پیش بود که تهمت‌های برخی نمایندگان به «محمد جواد ظریف» با تذکر رهبری مواجه شد و ایشان هشدار دادند که نمایندگان با هیچ بهانه‌ای حق تهمت زدن و بی‌حرمتی به وزرا و مسوو لان کشور را ندارند. چند ماه از این هشدارهای دلسوزانه نگذشته، حالا فردی با همان ادعاها، سخنان بسیار زشت ‌تری را آن هم در برنامه زنده صداوسیما به زبان آورده است.تناقض دقیقا در همین جا است؛ ادعای ولایتمداری و عمل نکردن به هشداری‌های علنی و صریح رهبر انقلاب، قضاوت این امر که این افراد در کدام ادعای خود صادق هستند با مخاطب باشد اما برای قضاوت در مورد سقوط اخلاقی این افراد همین یک شاهد کافی است.

نقد مسوولان از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است
بررسی این پرسش که چرا با این جریانات برخورد نمی‌شود و همین امر هم باعث شده حداقل در طول ده سال گذشته در هر مکان و به هر کسی که لازم دیدند تهمت زده و فحش و ناسزا روانه آن فرد کنند، نیاز مند مجال دیگری است. پاسخ به این سوال هم که چرا فحش و ناسزا به رییس جمهوری که طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مقام دوم نظام جمهوری اسلامی ایران است و علاوه بر رای مردم تنفیذ شرعی ولی وفقیه را هم دارد آزاد است اما کوچکترین نقدها به برخی مقامات قوای دیگر با برخوردهای قضایی همراه می‌شود؛ خود نیازمند بحث مفصلی است.

البته بدون تردید این امر از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که در آن نقد رییس جمهوری بدون کمترین هزینه امکان پذیر است و حتی تهدید رییس جمهوری به قتل و تهمت به او هم منجر به برخورد با کسی نمی‌شود اما کاش بستری فراهم می‌شد که همین رویه درباره دیگر مقامات هم عملی شود و هیچ مسوولی خود را از نقد دور نگه ندارد. البته تهمت، تهدید به قتل و فحش و ناسزا مقوله دیگری است که جز با برخورد  قانونی و  تلاش برای ارتقای اخلاق سیاسی و روی آوردن به منطق چاره دیگری برای آن متصور نیست.

دستان خالی مخالفان دولت با ناسزا گویی پر نمی‌شود
اما چرا مخالفان دولت و شخص رییس جمهوری رو به تهدید و به کارگیری ادبیات ناشایست آورده‌اند؟ به نحوی که استفاده از ادبیات ناشایست، غیرعلمی، غیر منطقی و غیر عقلانی توسط کسی استمرار پیدا کرده که به عنوان عضو هیات علمی و پژوهشگر به برنامه زوایه دعوت شده بود. اتفاقا گره اصلی کار در همینجا است که چه اتفاقی روی داده که فردی که خود را هیات علمی و پژوهشگر می‌داند که به طور طبیعی باید بیشترین قرابت را با ادب، منطق و عقل داشته باشد هم رو به این ادبیات آورده و تنها استفاده از ادبیات ناشایست در سطح افرادی با جایگاه‌های پایین اجتماعی نمانده است؟

یک طیف سیاسی و فکری زمانی رو به ناسزاگویی می‌آورد که از منظر نظری و عملی خود را بازنده رقابت می‌داند. این ادبیات در واقع بیانگر خشم از شکست و نشانگر دستان خالی است.  به رییس جمهوری ناسزا می‌گویند تا در میان افکار عمومی خود را تطهیر کرده و با فرار رو به جلو، ناکارآمدی‌های خود را بپوشانند. بنابراین از این ادبیات استفاده می‌کنند تا با مرعوب کردن مخالفان و مردم مانع از آن شوند که افکار عمومی بپرسد با بودجه‌هایی که طی سال‌های گذشته به اسم اقدمات پژوهشی، فرهنگی و علمی  این جریانات دریافت کرده‌اند چه آورده‌ای برای مردم ایجاد کردند و آیا قرار بود با پول مردم عده‌ای ناسزاگو تربیت شود. چرا این جریانات از تولیدات و دستاوردهای خود سخن نمی‌گویند. با کدام کارنامه درخشان، این چنین درشت سخن می‌گویند.

از یک سو دستاوردی ندارند بنابراین طبیعی است این گونه سخن بگویند از سوی دیگر هم تلاش دارند دستاوردها و اقدامات دولت را کمرنگ کنند. در طول هفت سال گذشته جریانی سعی کرده همه مشکلات کشور را  به حساب دولت روحانی بنویسد. دولت را به عنوان متهم به افکار عمومی معرفی کند تا خود مورد پرسش قرار نگیرد.همچنین با مشخص شدن دستاوردهای دولت مردم نپرسند چرا این همه سال جلو حل این مشکلات ایستاده‌اند.

مخالفان دولت راهکاری برای حل مشکلات ندارند
«داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که دلیل روی آوردن تندروها به ناسزاگویی چیست، به ایرنا گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که در سال‌های اخیر شاهد رشد برخی جریانات ناسزا گو در عرصه سیاسی کشور هستیم و این جریانات هر فردی که با آن‌ها مخالف کند را مورد دشنام قرار می‌دهند و مهم نیست این فرد اصولگرا باشد یا اصلاح طلب، بنابراین باید توجه کینم که اتفاقی که در مورد رییس جمهوری افتاد بی سابقه نبود اما اینکه در صداوسیما و تریبون زنده به نفر دوم نظام چنین اهانت‌هایی شود ما حداقل به این نحو شاهد نبودیم.

وی افزود: برخی جرانات که پایگاه مردمی ندارد و نمی‌تواند با رای مردم در قدرت حضور داشته باشند و اهداف خود را به پیش ببرند با ناسزا گویی و بی اخلاقی به دنبال مرعوب کردن مخالفان خود و پیش بردن اهداف خود در عرصه سیاسی هستند. چرا که مورد تایید مردم نیستند و نمی‌تواند در یک رقابت عادلانه پیروز شوند.

ناامیدی نسبت به کل نظام با این رویه ها

این فعال سیاسی با بیان اینکه بخشی از نهادهای کشور هم متاسفانه برخورد مناسبی با این گروه‌ها ندارند، گفت: اقدامات این جریانات باعث ناامیدی مردم نسبت به کل نظام می شود. بنابراین جلوی این گروه‌ها باید گرفته شود. چرا که این گروه‌ها نه دستاورد مشخصی  دارند و نه ایده‌ای برای عبور از مشکلات و فقط شعار می دهند و برنامه مشخصی ندارد. از طرف دیگر با اقدامات خود نخبگان سیاسی و فعالان سیاسی را منفعل می‌کنند و این امر به کشور ضربه می زند.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری مجلس یازدهم تلویزیون حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مجلس یازدهم تلویزیون مقام معظم رهبری مجلس یازدهم تلویزیون حسن روحانی اخبار کنکور رییس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • آمادگی مازندران برای سفر رییس جمهوری
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا