Web Analytics Made Easy - Statcounter

با افشای حقوق‌های نجومی شهرداری مشهد در سال‌های گذشته، دریافتی حدود ۴۰ مدیر ارشد در این سازمان تخلف تشخیص داده شد و سوال اینجاست که پس از افشای این تخلف، چه برخوردی با آن‌ها شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، چندی پیش تصویری از مبلغ حقوق پرداختی مدیران یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری مشهد در فضای مجازی منتشر شد که در این لیست مدیرعامل این سازمان در سال ۹۷ ماهیانه مبلغی حدود ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کرده است و معلوم نیست با توجه به افزایش حقوق‌های سالیانه، این رقم هم اکنون به چه عددی رسیده است و چرا نظارتی بر این حقوق‌ها صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهت روشن شدن این موضوع با مدیر عامل سازمان مذکور تماس تلفنی حاصل شد و وی ضمن تکذیب مبلغ دریافتی در این لیست، گفت: «حقوق افراد یک موضوع شخصی است و اسناد پرداختی‌ها جزء اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده به حساب می‌آید» و از ارائه هرگونه اطلاعات دیگر خودداری کرد!

انداختن توپ به میدان معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری

پس از آن طی تماسی با روابط عمومی سازمان مذکور در شهرداری مشهد درخواست کردیم تا در خصوص این لیست شفاف‌سازی صورت بگیرد اما وی علی‌رغم اطلاع از لیست منتشره با ما هیچ‌گونه همکاری انجام نداد و توپ را به میدان معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری انداخت.

با پیگیری‌های انجام‌شده طی تماسی با مسئول روابط عمومی معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد درخواست داشتیم تا پیرامون لیست منتشره شفاف‌سازی انجام شود اما بازهم جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم و وی اظهار کرد: تمامی حقوق‌های پرداختی در شهرداری مشهد ذیل قانون کار است اما هیئت‌مدیره سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری می‌توانند در خصوص جزئیات پرداختی، رفاهیات، کارانه‌ها و پاداش‌ها به صورت جداگانه تصمیمگیری کنند و دستشان در این خصوص باز است.

فرمول ثابتی برای محاسبه حقوق مدیران شهرداری وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار نفر در شهرداری مشهد حقوق دریافت می‌کنند، گفت: یک جای مشخص برای تمامی این ۳ هزار نفر حقوق تعیین نمی‌کند و وابسته به مسئولیت، نوع قرارداد و طرف قرارداد حقوقشان تعیین می‌شود و یک فرمول ثابت برای تمام افراد اعمال نمی‌شود.

این بار طی تماسی با معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، موضوع حقوق‌های نجومی در شهرداری مشهد را جویا شدیم و در این خصوص رضا خواجه نائینی به خبرنگار ما گفت: بر اساس آیین‌نامه‌ای که دولت به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است سقف پرداختی به مدیران نباید بیش از 7 برابر حداقل مبلغ حقوق قانون کار باشد.

۷۰ نفر در شهرداری مشهد در رده مدیران طبقه‌بندی می‌شوند

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ نفر در شهرداری مشهد در رده مدیران طبقه‌بندی می‌شوند که این افراد شامل شهردار مشهد، ۷ معاون شهردار، ۱۲ شهردار منطقه، ۲۲ مدیرعامل سازمان و دیگر مدیران می‌شوند.

خواجه نائینی تصریح کرد: تأمین حقوق مدیران و کارکنان شهرداری از بودجه شهرداری مشهد است که ما یک سری هزینه‌های جاری و عمرانی داریم، از طرف دیگر درآمدهایی داریم مانند فروش دارایی سرمایه‌ای و مالی که این دو ردیف باید با هم بخوانند.

ابلاغ آیین‌نامه پرداخت‌ها از سال ۹۷

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: آیین‌نامه سقف و کف پرداخت‌ها در شهرداری مشهد از سال ۹۷ اعمال شده است و به تمامی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری نیز ابلاغ شده و سقف پرداختی‌ها برای هر رده شغلی مشخص است و به سازمان‌های نظارتی شهرداری نیز این آیین‌نامه اعلام شده است.

وی بیان کرد: وظیفه نظارت بر حقوق دریافتی کارمندان سازمان‌ها بر عهده هیئت‌مدیره آن است و در ستاد شهرداری نیز این وظیفه بر عهده واحد مالی بوده تا فردی از سقف تعیین شده که همان 7 برابر کف حقوق قانون کار است بیشتر دریافتی نداشته باشد.

پرداخت حقوق با کارت هدیه!

خواجه نائینی در خصوص اهدای کارت هدیه به کارمندان و مدیران شهرداری به جای پرداخت حقوق یا مابه‌التفاوت پرداختی آن‌ها گفت: روش پرداخت حقوق افراد زیاد مهم نیست و نکته قابل توجه این است که باید تمامی این پرداختی‌ها در دریافتی افراد ثبت شود در غیر این صورت این اقدام تخلف است زیرا نمی‌شود که در ازای پرداخت پولی، سند هزینه برای آن ثبت نشود حالا امکان دارد به فردی کارت هدیه داده و رسید دریافت شود یا به صورت مستقیم به حساب افراد واریز شود در هر صورت نباید از سقف حقوق تعیین شده بیشتر شود.

در سال ۹۶جزء لیست سیاه بانک مرکزی بودیم

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد در سال ۹۶ جزء لیست سیاه بدهکاران معوق بانک مرکزی و بورس بود، یادآور شد: یکی از معضلاتی که شهرداری مشهد در سال ۹۶ با آن مواجه بود، معوق شدن بدهی‌های بانکی بود بدین صورت که در سیستم بانکی اگر وامی توسط ارگان یا سازمانی دریافت شود و در زمان سررسید آن پرداخت نشود آن ارگان می‌تواند استمهال کند و پس از آن این بدهی تبدیل به معوقه بانکی می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه در سال ۹۶ جزء لیست سیاه بدهکاران معوق بودیم بسیاری از معاونت‌های شهرداری مشهد با مشکلات زیادی مواجه شده بودند و از آن سال تاکنون چیزی حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایمان به بانک مرکزی پرداخت شده است و در حال حاضر بدهی معوقی نداریم.

هیئت‌مدیره سازمان‌های شهرداری حق دریافت حقوق موظفی ندارند

پس از آن به سراغ هدی پیروی، مدیر کل تحول و نوسازی سازمانی شهرداری مشهد و عضو کمیته حقوق و دستمزد رفتیم و در خصوص فیش‌های نجومی منتشر شده از یکی از سازمان‌های شهرداری مشهد اظهار کرد: در حال حاضر هیئت‌مدیره سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری مشهد حق دریافت حقوق موظف ندارند زیرا عضو موظف هیئت‌مدیره نداریم و تنها حق جلسه برای آن‌ها پرداخت می‌شود و در صورتی که این اعضا حقوق موظفی دریافت کنند تخلف به حساب می‌آید.

وی افزود: بر اساس نظام هماهنگ پرداخت، تمام دستگاه‌ها موظف شده‌اند تا سقف و کف پرداخت حقوق را به مدیران و کارمندان رعایت کنند و در این خصوص دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و بازرسی کل کشور ورود جدی داشته‌اند و به‌طور مستمر گزارش‌ها و فیش‌های حقوقی مدیران چک می‌شود تا فردی بالاتر از سقف حقوق، دریافتی نداشته باشد.

سازمان‌ها برای خودشان حقوق تعیین می‌کردند!

پیروی با اشاره به اینکه پیش از سال ۹۸ رؤسا و معاونین سازمان‌ها اختیار حقوق و مزایایشان با خود آن‌ها بوده، گفت: پیش از این هیئت‌مدیره سازمان‌ها می‌توانستند در جلسات داخلی‌شان میزان حقوق رئیس هیئت‌مدیره و اعضای آن را تعیین کنند اما پس از سال ۹۸ کمیته حقوق و دستمزد به موضوع حقوق مدیران ورود پیدا کرده است و حقوق آن‌ها توسط این کمیته تعیین و پرداخت می‌شود.

عضو کمیته حقوق و دستمزد شهرداری مشهد، تصریح کرد: حقوق تمام مدیران شهرداری بر اساس فیش حقوقی پرداخت می‌شود و تمام موارد موجود در این فیش‌ها بر پایه ماده قانونی بوده و فرد دیگری نمی‌تواند در این فیش‌ها دخل و تصرف ببرد.

وی در خصوص کف و سقف پرداختی‌ها به مدیران شهرداری گفت: بر اساس قانون مدیران ارشد می‌توانند 7 برابر سه برابر حداقل حقوق قانون کار که با این اوصاف می‌شود 21 برابر حقوق دستمزد پایه و زمانی که این مبلغ را برای ادارات دولتی محاسبه می‌کنیم چیزی حدود 32 میلیون تومان می‌شود اما از جایی که شهرداری‌ها هنوز زیرمجموعه قانون خدمات کشوری نشده‌اند این مبلغ برای مدیران شهرداری‌ها اعمال نمی‌شود.

هیچ‌کس در شهرداری بیشتر از ۲۵ میلیون تومان دریافتی ندارد

پیروی یادآور شد: به دلیل اینکه شهرداری‌ها تحت نظام هماهنگ پرداخت دولت هستند و آیین‌نامه حقوق و مزایای جداگانه دارند عملاً سقف حداکثر حقوق شهرداری‌ها از سقف حداکثر حقوق خدمات کشوری خیلی پایین‌تر است و این سقف چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان می‌شود که در حال حاضر هیچ یک از مدیران شهرداری این سقف را دریافت نمی‌کنند.

عضو کمیته حقوق و دستمزد شهرداری مشهد با بیان اینکه تمام پرداختی‌ها باید بر اساس فیش حقوقی باشد، گفت: سال‌های گذشته به مدیران شهرداری نیز کارت هدیه داده می‌شد اما هم اکنون چیزی به‌عنوان کارت هدیه دیگر وجود ندارد و در قالب پاداش به مدیران پرداخت می‌شود که در پایان سال سقف پرداخت سالیانه باید رعایت شود در غیر این صورت مبالغ بیشتر از سقف باید بازگردانده شود.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۷۰ نفر از شورای اداری شهرداری مشهد حدود ۴۰ نفر به دلیل اینکه دریافتی ناخالص آن‌ها سقف سالیانه را رد کرده بود مابه‌التفاوت آن به صورت اقساط از حقوق آن‌ها در حال کم شدن است.

پرداخت حقوق با کارت هدیه تخلف است

پیروی با تأکید بر اینکه پرداخت حقوق افراد با کارت هدیه تخلف است، خاطر نشان شد: سال‌های گذشته پاداش‌هایی که افراد به عناوین مختلف دریافت می‌کردند در هیچ جا ثبت نمی‌شد اما چند سالی است تمامی پاداش‌ها نیز در سامانه ثبت می‌شوند و فردی مجاز به دریافت حقوق و پاداش بیشتر از سقف قانونی نیست لذا در صورت دریافت این مبالغ به صورت اقساط بازگردانده می‌شود.

لازم به ذکر است طبق قانون، پرداخت هرگونه وجه خارج از ضوابط و میزان مقرر به‌عنوان «جرم» تعریف شده و همچنین مرتکبین علاوه بر رد وجوه پرداختی، به جزای نقدی معادل دو تا چهار برابر وجوه مزبور و حبس درجه پنج محکوم می‌شوند. از سوی دیگر محکومان به موجب این ماده مشمول تعلیق، تعویق، آزادی مشروط و تخفیف مجازات نمی‌شوند. همچنین این طرح دیوان محاسبات کشور را مکلف می‌کند گزارش عملکرد سالانه این قانون را در خصوص تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول، حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

بنابراین در واقع هر جا تخلف یا بی‌عدالتی در جامعه مشاهده می‌شود قطعاً یا قانون‌شکنی در حال انجام است یا در خصوص آن موضوع خلأهای قانونی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر این خلأها برطرف شود لذا خوشبختانه در خصوص حقوق‌های نجومی طی سالیان گذشته قوانین نسبتاً خوبی وضع شده است از این رو از دستگاه‌های نظارتی و بازرسی درخواست داریم تا با نظارت بیشتر بر روند اجرای قوانین عرصه را بر متخلفین تنگ و تنگ‌تر کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هیئت مدیره سازمان ها کمیته حقوق و دستمزد شهرداری مشهد شهرداری مشهد مدیران شهرداری پرداخت می شود میلیون تومان شهرداری نیز پرداخت حقوق حال حاضر سقف پرداخت پرداختی ها شهرداری ها آیین نامه کارت هدیه دستگاه ها قانون کار حقوق ها بر اساس فیش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

محمدعلی برزویی معاون خدمات شهری شهرداری کازرون اظهار کرد: پس از اخطار‌های ماموران اجرائیات شهرداری و بی توجهی ۲ واحد صنفی به اخطار‌های نیرو‌های سد معبر، طبق بند ٢ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی این واحد‌های صنفی متخلف در خیابان ابوذر و فلسطین که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند، پلمب شدند.

او گفت: سیر مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی جهت اقدامات بعدی در حال پیگیری است.

معاون خدمات شهری شهرداری کازرون از کسبه‌ها خواست جهت رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند.

طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان و ... برعهده شهرداری بوده و سد  معابر عمومی و اشغال و استفاده غیرمجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پزشک متخلف در اهواز محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • پزشک متخلف در اهواز محکوم شد
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف؛ کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟
  • وزارت ورزش: فعلا این دو مدیر را برکنار نکنید!
  • چرا کسی پاسخگوی عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیست
  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • هوش اجتماعی مدیران چیست؟!