Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد السیسی البوعینین» رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی مجلس نمایندگان (پارلمان) بحرین گفت که طرف قطری در اجرای تعهدات خود ذیل توافق «العُلا» جدیت نشان نمی‌دهد.

توافق العُلا اشاره به آشتی عربستان سعودی با قطر دارد که بر اساس آن دو کشور تلاش کردند به چند سال بحران و قطع روابط پایان بدهند اما به نظر می‌رسد اختلافات ریاض، ابوظبی، قاهره و منامه با دوحه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنا بر گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، السیسی روز یکشنبه (دیروز) در دیدار با «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه و شماری از مسئولان وزارت خارجه بحرین مدعی شد که بحرین حسن نیت خود را نشان داده و به مفاد توافقنامه العفلا پایبند است و آن را گامی در جهت حل موارد اختلافی با قطر می‌داند اما طرف قطری هیچ جدیتی برای پایبندی به تعهداتش نشان نمی‌دهد.

السیسی گفت: نشست خوبی با وزیر و مسئولان وزارت خارجه برای بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و جهانی برگزار کردیم و در این نشست تأکید شد که طرف قطری به تعهدات خود از جمله اصلاح ضرر و زیان به منظور آغاز مرحله جدید ثبات منطقه‌ای و دستیابی به تکامل مورد نظر در شورای همکاری خلیج فارس، پایبند نیست.

این ادعا پس از امضای توافق آشتی در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی مطرح می‌شود؛ نشستی که در آن توافق تنش زدایی میان چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر امضاء شد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

استان العُلا در شمال غرب عربستان سعودی روز شانزدهم دی ماه شاهد چهل و یکمین نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود و در این نشست با امضای بیانیه‌ای، به بحران میان قطر و کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پایان داده شد.

تأکید بحرین بر مشارکت کشورهای عربی در توافق آتی با ایران

رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین همچنین گفت: «در نشست با الزیانی همچنین برنامه هسته‌ای ایران در سایه احیای مذاکرات بین‌المللی درباره آن مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که مشارکت کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] در هر توافق بین‌المللی آتی بویژه در پرتو دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، تهدید علیه دریانوردی، توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از شبه‌نظامیان تروریست، ضروری است.»

تاکنون ایران بارها اعلام کرده که برجام توافق چندجانبه بین‌المللی است که به تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده و به هیچ‌وجه قابل مذاکره مجدد نیست و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر است.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: توافق هسته ای ایران بحرین قطر مذاکرات هسته ای عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

کلید "برقرای ثبات" توقف جنایات رژیم اسرائیل استآغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو