مراسم تکریم و معارفه سرپرست رادیو قرآن برگزار شد
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۱۷۰۱
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تکریم و معارفه مدیر رادیو قرآن و سرپرست جدید این شبکه رادیویی با حضور حجت الاسلام موسوی مقدم قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما، علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی و مدیران معاونت صدا برگزار شد.
حجت الاسلام موسوی مقدم در این جلسه اظهار داشت: از مواردی که در عرصه قرآن کمتر کار شده است، تفسیر عرفانی کلام خداوند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بر اساس روایات و احادیث بسم الله الرحمن الرحیم، صراط المستقیم است و مسیر مستقیم را نشان میدهد. ولایت فقیه و انقلاب اسلامی هم بر همین اساس و مسیر آغاز شد و جدای از اینکه امام مفسر قرآن بود و انقلاب بر اساس قرآن و آموزههای قرآن شکل گرفت، شعار انقلاب نیز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی هر سه بر اساس آموزههای قرآنی است و انشاءالله اگر بتوانیم در این مسیر انقلاب که همان صراط مستقیم است حرکت کنیم در کارها موفق میشویم.
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: در این ۴۴ سال هرکجا از این صراط مستقیم فاصله گرفتیم ضربه خوردیم. باید در مسیر مستقیم استقامت داشته باشیم تا اهداف صراط مستقیم محقق شود و امید که خداوند همه ما را توفیق دهد تا بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.
موسوی مقدم با اشاره به رسالت و دلیل ایجاد رادیو قرآن تصریح کرد: باید بر فصاحت و بلاغت در این شبکه کار شود تا معارف قرآنی بر روی مخاطب اثرگذار باشد و همه بخشها و برنامهها باید در این راستا باشد.
قائم مقام صدا و سیما برنامه ریزی با توجه به نگاه مخاطب، درگیر کردن مخاطب و استفاده از نظرسنجی مخاطب برای برنامه ریزی در شبکه را دلیل کسب رتبه اول رادیو قرآن در بین شبکههای تخصصی و رتبه چهارم در بین تمام شبکههای رادیویی دانست و بیان کرد: باید درگیر کردن و بهره بردن از نظرات مخاطب در اولویت قرار گیرد. نکته دیگر استفاده از آیات قرآن با دقت و معرفی نکات دقیق قرآنی و مفهومی برای مردم است.
موسوی مقدم افزود: رادیو قرآن و کل شبکههای رادیویی و تلویزیونی باید دربرگیرنده علوم قرآنی باشد و نظارت برای انتقال مفاهیم قرآنی باید به واسطه شبکه رادیویی قرآن صورت پذیرد.
وی با اشاره به تجربه و سابقه مجتبی ایزدی وی را جزء مدیران اثرگذار سازمان دانست و گفت: باید از تجربیات ایشان استفاده شود حتی پیشنهاد میکنم کارها و برنامههای زمان مدیریت ایشان در رادیو قرآن عملیاتی شود.
موسوی مقدم با اشاره به آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان و ترویج قرائت قرآن در شبکهها به خصوص در شبهای جمعه گفت: سنتهای قرآنی که به دست فراموشی سپرده شده باید احیا شود و قرآن به منازل بیاید و احیا شود تا انشاءالله در مجموع معارف قرآنی در سراسر کشور سایه افکند و همه زیر آن قرار گیریم.
وی در پایان افزود: انشاءالله این اتفاق برای همه خجسته باشد به ویژه برای آقای ایزدی و آقای قصری زاده که انتخاب ایشان را شایسته سالاری میدانم.
معاون صدای رسانه ملی نیز بیان کرد: حساسترین لحظه برای انسان لحظه جدا شدن از دنیاست و کلماتی که در این لحظه بر زبان میآورد مهمترین کلمات دوران زندگی است. قرآن ناطق امیرمومنان حضرت علی علیه السلام در آخرین دقایق حیات شریفش میفرماید: الله الله فی القرآن. ایشان خطاب به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وصیت میکنند من اول به شما دو نفر وصیت میکنم و سپس به هر کسی که این وصیت من به او برسد؛ خدا را خدا را در نظر بگیرید و در عمل به قرآن از دیگران سبقت بگیرید. این نشانه اهمیت قرآن در کلام حضرت علی علیه السلام است و من باید تشکر کنم از همه عزیزانی که در این راستا در حال فعالیت و تلاش هستند و یادآور میشوم هر کسی قدمی در راه اعتلای جمهوری اسلامی ایران بردارد این قدم، قدم قرآنی محسوب میشود چرا که این نظام، یک نظام قرآنی است و ایران عزیز کشور قرآن است.
وی با تشکر از زحمات مجتبی ایزدی ابراز امیدواری کرد که منصور قصری زاده هم که خود از اهالی قرآن است در جهت اعتلای این رادیو سعی و تلاش کرده و توفیقات روزافزون داشته باشد.
مجتبی ایزدی با خواندن آیه" ربِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا " گفت: در یک دهه توفیق حضور در شبکههای قرآن با دغدغههایی بسیاری کار خود را آغاز کردم و تلاش کردم با تمام توان در این مسیر با دو رویکرد، کارهای ریشهای وزیر بنایی و حفظ گنجینهها و سرمایههای رادیو قرآن که میراث این شبکه است، حرکت کنم و در این راستا ۵ اقدام محوری صورت گرفت:
۱-نهضت تولید برنامههای کوتاه برای ضاعقه مخاطب
۲- بازتنظیم جدول پخش با رویکرد نظرسنجیهای متعدد از مخاطب و بر مبنای عقل و خرد جمعی
۳-راه اندازی رادیو ترتیل به صورت مستقل که نظام نامه آن در سال ۹۶ نوشته و راه اندازی شد و در واقع یک رادیو قرآن جدیدی برای رسانه ملی شکل گرفت و این باعث افتخار رسانۀ ملی است.
۴- تأسیس ۷ بانک گنجینهای که ۲۵ هزار محتوا دارد و میتواند بانک قرآنی جهان اسلام باشد.
۵- اقدام محوری در رادیو قرآن و کسب رتبه اول رادیو قرآن در بین شبکههای تخصصی و رتبه چهارم در بین کلیه شبکههای رادیویی که باید تشکر کنم از مدیران، کارکنان و همکاران و برنامه سازان که صبورانه و خالصانه کار کردند و اگر قصوری هم اتفاق افتاده حلالیت میطلبم و عذر خواهی میکنم.
وی در پایان سخنانش گفت: از زمانی که متوجه شدم آقای قصری زاده به عنوان مدیر رادیو قرآن معرفی شدند خوشحال شدم و به ایشان تبریک گفتم و باعث افتخار جامعۀ قرآنی است و امیدوارم همیشه در خدمت به قرآن و نظام اسلامی باشند.
منصور قصری زادی هم اظهار داشت:من هم در ابتدای کلام از قرآن بهره میبرم و از آن مدد میجویم و جلسه را متبرک میکنم به آیه "ربِّ ادخلنِی مُدخَلَ صدقٍ و اخرِجنِی مُخرَجَ صِدقٍ وَاجعَل لی من لَدُنکَ سُلطَاناً نَصِیراً" و ایام دهه فجر را تبریک عرض میکنم و این فرصت را برای خدمت به ساحت قرآن مغتنم میدانم و تشکر میکنم از حسن اعتماد و ضّن به بنده و امیدوارم بتوانم پاسخگو باشم.
قصری زاده با تاکید بر اینکه کار سخت و دشوار است و در راه خدمت به قرآن هرچه انجام دهیم کم است و به محضر قرآن بدهکار هستیم، گفت: همه عزیزان در نظام مقدس جمهوری اسلامی به طور غیر مستقیم در حال انجام کار قرآنی هستند. اما رادیو قرآن خدمت مستقیم میکند و اگر انسان فکر کند از عهده این مسئولیت سنگین به طور کامل بر میآید، اشتباه است.
وی افزود: من از جناب آقای بخشی زاده تشکر میکنم که این فرصت را برای خدمت به قرآن به من دادهاند. آنچه به عنوان سیاست اصلی خود در نظر گرفته ام ادامه مسیر آقای ایزدی و دیگر عزیزان است. آنچه من برداشت میکنم برنامه محور و قرائت محور بودن در دورههای مختلف است که میتوان با ترکیب این دو دیدگاه موجب اعتلای این شبکه شد و من معتقد هستم فقط قرآن در شبکه قرآن خلاصه نمیشود و انشاءالله در شبکههای دیگر نیز به کلام خدا بیشتر پرداخته شود.
قصری زاده بیان کرد: باید باور داشت که هیچ دوستی پاک تر، بی شائبهتر و خالصتر از قرآن وجود ندارد و امیدوارم بتوانیم قرآن را به منصه ظهور بگذاریم و من دست طلب و کمک به سوی دوستان دراز میکنم و خواهش میکنم یاریم کنند.
در پایان این جلسه نیز دکتر وحید عسلی به عنوان مشاور و مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی معاونت صدا معرفی شد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: صداو سیما رادیو قرآن رادیو قرآن موسوی مقدم قصری زاده شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051