Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:43:34 GMT

آنفلوانزای پرندگان در شهرستان ری مشاهده نشده‌است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۲۰۵۹

آنفلوانزای پرندگان در شهرستان ری مشاهده نشده‌است

محمد جعفرپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: براساس پایش و بررسی کارشناسان این نهاد تاکنون هیچگونه علایمی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در بخش های مختلف شهرستان ری گزارش نشده است.

وی با اشاره به مشاهده آنفلوانزای پرندگان در برخی از شهرستان های استان تهران و همچنین کوچ پرندگان مهاجر از مناطق آلوده اروپا به آبگیرهای کشور، خاطرنشان کرد: گشت های مشترک اداره دامپزشکی و محیط زیست شهرستان تمام آبگیرها و مرغداری ها را تحت نظر دارند و در صورت مشاهده هرگونه علایم آنفلوانزای پرندگان سریعا اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفرپور اضافه کرد: آبگیرهای عشق آباد، قنبرآباد و سد فشافویه از محل های اصلی تجمع مرغان مهاجر در شهرستان ری هستند که به صورت متناوب مورد پایش قرار می گیرند و در صورت مشاهده لاشه پرندگان سریعا آزمایشان و پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک نوع بیماری است که تلفات سنگینی را در مرغداری های ایجاد می کند، اضافه کرد: نگرانی عمده در خصوص بیماری فوق حاد پرندگان شیوع این بیماری به انسان است که می تواند بسیار خطر ناک باشند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ری با دارا بودن آبگیرهای مختلف مانند آبگیر عشق آباد در بخش قلعه نو، آبگیر قنبرآباد و سد فشافویه در بخش حسن آباد همواره یکی از مقصدهای نهایی پرندگان مهاجر نواحی سیبری ، روسیه و اروپا است که برای گذران فصل سرد سال به این محل کوچ می کنند، آبگیرهای این شهرستان با ثبت ۱۴۰ گونه پرنده یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده نگری می باشد.

مهاجرت پرندگان مهاجر به آبگیرهای شهرستان ری به رغم تمام زیبایی های بصیری موجب انتقال برخی بیماری ها مانند آنفلوانزای پرندگان می شود که طی چند سال گذشته مشکلات فراوانی برای مرغداران و مردم ایجاد کرده است.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است و در ابتدا از طیور وحشی به طیور بومی سپس از طیور روستایی به مرغداری های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار منتقل می شود.

این بیماری از طریق هوا یا به صورت مکانیکی قابل انتقال است و اگر وارد منطقه ای شود، کنترل و مبارزه با آن سخت است.

این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.

برچسب‌ها شهرستان ری سازمان دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری سازمان دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شهرستان ری سازمان دامپزشکی کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اخبار کنکور آنفلوانزای پرندگان فوق حاد پرندگان شهرستان ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۲۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین

جلوخانی مدیر کل دامپزشکی قزوین گفت: هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند و میزان کشندگی آن بسیار بوده و در گوشتخواران اهلی، وحشی و انسان و غالبا از طریق گزش با بزاق آلوده ایجاد می‌شود وحیوان هار علایمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانایی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام و ناله کشیدن را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ به دنبال دارد.

جلوخانی، واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در روستا‌ها را موثرترین اقدام در راستای کنترل و پیشگیری این بیماری برشمرد و افزود: این اداره کل ضمن ایمن نمودن این دسته از دام‌ها، در صورت رخداد کانون‌های احتمال هاری، به بازدید و اقدامات میدانی مثل نمونه‌برداری از دام مشکوک به هاری و ارسال به آزمایشگاه مرجع ملی، واکسیناسیون اورژانسی متعاقب گزش، مراقبت فعال در کانون و واحد‌های موجود در شعاع کانون بیماری، نظارت بر دفن بهداشتی و ضدعفونی جایگاه دام مشکوک به هاری و آموزش و ترویج را به مرحله اجرا درمی‌آورد.

مدیرکل دامپزشکی قزوین از دامداران خواست در راستای کنترل بیماری ضمن همکاری با تیم‌های دامپزشکی، از تماس سگ‌های نگهبان با سگ‌های بلاصاحب از طریق حصارکشی مناسب خانه و دامداری جلوگیری به عمل آورده و در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را سریعا به ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند و یا با شماره گویای ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ تماس حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • نجات یک رأس بره آهو در شهرستان خوسف
  • نجات يک رأس بره آهو در شهرستان خوسف
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟