Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، ایرج حشمتی در همایش مجازی هم پیمانان با تالاب گاوخونی در آستانه دوم فوریه، «روز جهانی تالاب ها» اظهار داشت: تالاب بین المللی گاوخونی در ۱۳۰ کلومتری شرق اصفهان و به وسعت ۴۷ هزار هکتاری در طول مسیر رودخانه از سرشاخه های زاینده رود تا تالاب قرار دارد.  

وی افزود: تالاب بین المللی گاوخونی در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و میانگین ۲۰ هزار قطعه پرنده برآورد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین میزان ورودی آب به تالاب گاوخونی در سالهای اخیر در سال ۱۳۷۱ به میزان ۹۴۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: بیش از ۱۵۰ هزار پرنده در سال ۱۳۷۳ مهمان تالاب بوده است.

ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی در حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی

وی با اشاره به ارزش ها و کارکردهای تالاب گاوخونی در حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی و زیستگاه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی گفت: فرصت های ارزشمند گردشگری و معیشت جایگزین و پایدار و تعدیل آب و هوا و کنترل آلودگی هوا از اهمیت تالاب بین المللی گاوخونی است.

حشمتی افزود: تالاب گاوخونی در تثبیت ماسه های روان و پیشگیری از پدیده بیابان زایی و پالایش و تصفیه آلاینده ها و پسابها و حمایت از ارزشهای فرهنگی و تاریخی و حمایت از ارزش های پژوهشی و آموزشی نقش دارد.

وی با اشاره به فاصله مطالعات جامع دانشگاهی از تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو گفت: بر اساس مطالعات جامع دانشگاهی نیاز آبی زیستت محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی برای حفظ کارکردهای اکولوژیک ۳۱۳ میلیون مترمکعب است که مورد قبول وزارت نیرو نیست و در ۲۱ سال اخیر هیچ گاه محقق نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از علل خشکی تالاب گاوخونی و چالش های آن برای احیاء گاوخونی را عدم توجه واقعی به پایداری زیست محیطی و اصول آمایش در روند توسعه و حذف غیرقانونی حقابه های زیست محیطی در ۱۷سال اخیر و وابستگی ۹۵ درصدی احیای تالاب گاوخونی به جریان آب زاینده رود و برداشتهای بی رویه و بارگذاری های غیرعلمی در مسیر طولانی ۴۰۰ کیلومتری رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب است.

تاثیر عوامل انسانی و طبیعی در خشک شدن تالاب گاوخونی

وی خشک شدن تالاب گاوخونی را در عامل انسانی و طبیعی  جست و جو کرد و گفت: اگرچه در سال ۷۱ حقابه تالاب گاوخونی با ۹۴۰ میلیون مترمکعب آب تامین شد اما در این دو دهه رو به نابودی رفته است و عزمی در راستای تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی نیست.

حشمتی خسارات و تهدیدات ناشی از خشکی تالاب گاوخونی را محدود به منطقه اطراف گاوخونی ندانست و گفت: فعالیت کانون های ریزگرد و فلزات سنگین نهفته در دل تالاب سلامتی تمام اهالی مرکز ایران را تهدید می کند و به پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان دامن می زند.

فرصت های اقتصادی تالاب گاوخونی

وی بر فرصت های اقتصادی تالاب گاوخونی هم تاکید کرد و گفت: صرفه اقتصادی تالاب در توسعه گردشگری و حتی کشاورزی بر هیچ کس پوشیده نیست و متاسفانه در دهه های اخیر مغفول مانده است چراکه هر هکتار تالاب هشت الی ۲۱ هزار دلار درآمد اقتصادی معادل دویست برابر هر هکتار زمین کشاورزی را موجب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از تلاش های خود در پی گیری حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی دفاع کرد و گفت: مسئولان در سطح کلان و استان نیاز به ارتقای دانش محیط زیستی  دارند تا بین ارزش سه گانه محیط زیست، کشاورزی و صنعت انتخات کنند و تا این دانش نباشد نباید به احیا گاوخونی خوش بین باشیم.

وی افزود: اصلی ترین راه برای اینکه بتوانیم صدای تالاب گاوخونی را به گوش وزارت نیرو به عنوان متولی امر برسانیم، توسعه آموزش به عنوان پیش نیاز مسئولیت اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی است چراکه تا مسئولان ملی و استانی به واقعیت این معضل پی نبرند حقابه ای به تالاب تعلق نمی گیرد.

46

کد خبر 1481950

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تالاب تخریب تالاب ها محیط زیست استان اصفهان زاینده رود تالاب بین المللی گاوخونی تالاب گاوخونی استان اصفهان زیست محیطی زاینده رود محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۲۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان

  بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌هایی که طی روزهای گذشته در حوزه آبریز هیرمند به وقوع پیوست با پیگیری های دولت سیزدهم و رهاسازی بخشی از حقابه ایران، جان دوباره‌ای به تالاب بین المللی‌هامون و منطقه سیستان داده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟