Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون مجلس یازدهم در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی منجر به بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن شده است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تایید گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره افزایش ۳۰ درصدی عرضه خانه‌های خالی طی چند مدت اخیر گفت: این مساله منجر به ایجاد آرامش در بازار اجاره بها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اجرای مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال‌های گذشته به دلیل عدم بازدارندگی موفقیت آمیز نبود. بر این اساس مجلس یازدهم با انجام اصلاحاتی در این خصوص به اجرای این طرح کمک کرد. طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی عرضه مسکن به بازار اجاره با تصویب این طرح مجلس افزایش ۳۰ درصدی داشته است.
مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور اخذ مالیات از خانه‌های خالی را عاملی برای افزایش عرضه به بازار اجاره مسکن عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پیش‌تر نیز به تصویب رسیده بود گفت:، اما این قانون به دلیل چالش‌ها و برخی مشکلات در اجرا موفق نبود، اما با اصلاحات صورت گرفته شاهد بازگشت آرامش به بازار اجاره هستیم.
رییس اتحادیه املاک با بیان اینکه افزایش عرضه خانه‌های خالی منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره نیز می‌شود افزود: به همین دلیل این اقدام از این منظر نیز بر بازار اجاره‌بها موثر بوده است.
قلی خسروی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تبعیت قیمت اجاره از نرخ مسکن گفت: با کاهش قیمت مسکن پیش‌بینی می‌شود که سال آینده افزایش قیمت در این بازار نداشته باشیم.
وی با اشاره به نوسانات کاهشی نرخ دلار، کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو و همچنین وضعیت بورس گفت: بازار مسکن نیز به تبع این شرایط تاثیرپذیر است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور اضافه کرد: جو روانی و کاهش انتظارات تورمی منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن شده است.
مطابق قانون اصلاح شده از سوی مجلس، هر واحد مسکونی واقع در تمامی شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود. بر این اساس در سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه اخذ می‌شود. همچنین واحد‌های نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند.
کمیسیون تلفیق مجلس بر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در بودجه سال آینده نیز تاکید دارد که به گفته فعالان این بخش این مساله نیز عاملی برای افزایش بیشتر عرضه خانه‌های خالی در ماه‌های آینده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مالیات بر خانه های خالی اجاره مسکن قیمت مسکن اخذ مالیات از خانه خانه های خالی رییس اتحادیه بازار اجاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۳۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛  محمدرضا عسگریان ؛فرماندار گلپایگان در کارگروه املاک و مستغلات شهرستان گفت: نظارت مستمر بر بازار مسکن موجب کاهش قیمت می‌شود و باید با همکاری یکدیگر و با ارائه راهکار مناسب به کاهش اجاره‌بهای مسکن در شهرستان کمک کنیم.
رئیس اتحادیه املاک و مستغلات شهرستان گلپایگان هم در این جلسه با بیان اینکه طی پنج ماه گذشته ۴۵ مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است؛ افزود: در طی این بازرسی ها واحدهای بدون پروانه اخطار دریافت کرده‌اند و 30 طرح شکایت از بنگاه‌ها ثبت شده است که ۹۰ درصد آن به صلح و سازش منجر شد.


احمد حمزه لو؛ از صدور ۱۴ پروانه کسب جدید، و ابطال هشت پروانه کسب در گلپایگان هم خبر داد وگفت: پس از 6 سال، قانون اصلاح نرخ‌نامه طی فرایند قانونی و با همکاری شورای نرخ‌گذاری و انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان و کمیسیون اقتصادی و نظارت اتاق اصناف انجام شد.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد نرخ اجاره‌بهای مسکن در شهرستان افزایش یافته است، گفت: نرخ اجاره‌بهای مسکن از دوم اردیبهشت هر سال به دلیل تورم، قیمت تعمیر و تجهیز و عقب‌ماندگی عرضه از تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

دیگر خبرها

  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن