Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در استان به ویژه در مناطق اهل تسنن، از حصول سازش بیش از ۹۰ درصدی اختلافات در برخی از جوامع روستایی اهل تسنن بعنوان مهمترین شاخص مؤثر در نمودار کسب این موفقیت برشمرد.

خبرگزاری میزان – جلسه تبیین مفاد میثاق نامه فی ما بین علمای اهل سنت خراسان شمالی و دستگاه قضایی این استان با رعایت شیوه نامه‌ها بهداشتی در سالن اجتماعات دادگستری کل استان خراسان شمالی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه که حجت الإسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بجنورد، حجت الإسلام والمسلمین جعفری، رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مقامات قضایی و علمای شیعه و سنی استان حضور داشتند، میثاق نامه فی مابین دستگاه قضایی و علمای اهل تسنن استان پس از تبیین و بحث و تبادل نظر و بررسی مفاد و مقررات مندرج در پیش نویس پیشنهادی در نهایت به تأیید و امضاء طرفین رسید.

حجت الإسلام والمسلمین نوری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بجنورد در این جلسه گفت: شناسایی و احصاء مسائل و مشکلات خاص منطقه از جمله جرائم و آسیب‌های اجتماعی و تمرکز حول محور بررسی علل و عوامل وقوع این نوع آسیب‌ها و تلاش در جهت رفع آن‌ها از سوی دستگاه قضایی استان در خور تحسین است.

وی افزود: دستگاه قضایی استان خراسان شمالی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها و سازوکار‌های پیشگیرانه تا کنون موفق عمل کرده و طبعا اجرای مقررات پیش بینی شده در میثاق نامه نیز که موضوع مورد بحث در این نشست مشترک بود می‌تواند گام مؤثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست مشترک پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی را بعنوان محور اصلی مورد بحث در این میثاق نامه عنوان و تصریح کرد: این میثاق نامه محصول چندین جلسه و در نتیجه گفتگو‌های فی مابین و پس از اعمال برخی تغییرات و اصلاحات حاصل شده که با توجه به نکات و بایسته‌های مندرج در آن از بسیاری جهات جامع و مانع و همچنین در حوزه راهبردی راهگشا و سازنده به نظر می‌رسد.

حجت الإسلام والمسلمین جعفری با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در استان به ویژه در مناطق اهل تسنن، نقش علما را در گسترش فرهنگ مصالحه موفقیت آمیز ارزیابی کرد و از حصول سازش بیش از ۹۰ درصدی اختلافات در برخی از جوامع روستایی اهل تسنن بعنوان مهمترین شاخص مؤثر در نمودار کسب این موفقیت برشمرد.

وی همچنین همراهی و همگامی علمای اهل تسنن در راستای اجرای طرح‌های پیشگیرانه و بازدارنده از بروز جرائم و آسیب‌های اجتماعی را ستودنی توصیف کرد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با بیان اینکه علمای اهل تسنن همانگونه که تا کنون در مسیر ارشاد، راهنمایی و هدایت و ارائه تذکرات لازم به جوانان و نوجوانان منطقه در خصوص مخاطرات ناشی از تهدید آسیب‌های اجتماعی به خوبی عمل کرده اند، بیان کرد: این گونه هدایت‌ها که عمدتا در قالب اجرای مفاد میثاق نامه و بر اساس مبانی فقهی و حقوقی تنظیم شده تا کنون موفق بوده و توانسته از بروز بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند.

جعفری همچنین توسعه دایره شمول و دامنه و گستره مفاد میثاق نامه و مقررات متضمن آن حول محور برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را بعنوان مهمترین سازوکار جدید در راستای بهبود و ارتقاء میزان تأثیر ساز و کار‌های پیشگیرانه در مناسبات اجتماعی توصیف کرد.

مقام عالی قضایی استان خراسان شمالی افزود:این میثاق نامه بر اساس موازین شرعی و قانونی به ویژه قواعد فقه حنفی تحریر و تنظیم شده و قطعا می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی، بهداشت حقوقی و سلامت اخلاقی جامعه نقش قابل ملاحظه و تعیین کننده داشته باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف دستگاه قضایی علمای اهل تسنن از همان ابتدا پای کار بودند و به بهترین وجه دستگاه قضایی را در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه یاری کردند و ما امیدواریم این روند و این نوع مناسبات و تعاملات مفید و سازنده بیش از پیش تقویت شود.

در پایان این نشست میثاق نامه پیشنهادی در ۳۶ ماده به تصویب، تأیید و امضاء طرفین رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی صلح و سازش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی صلح و سازش رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی جرائم و آسیب های اجتماعی حجت الإسلام والمسلمین مفاد میثاق نامه علمای اهل تسنن دستگاه قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سی‌اُمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی به استان هرمزگان سفر می‌کند.   رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد.   در جریان این سفر، نسبت به رفع مشکلِ مُزمن اهالی یکی از مناطق استان هرمزگان که بیش از نیم قرن استمرار داشته است، اقداماتی با حضور رئیس قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.   برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دست‌اندرکاران مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان است.    شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل و بوشهر سفر کرده است.   ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی (۲ مرتبه)، خراسان شمالی، مازندران، فارس و گلستان نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و بصورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است.   نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

دیگر خبرها

  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • شرکت ۹ هزار و ۷۹۲ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خراسان شمالی
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما