Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هرگونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید با ضوابط سخت‌گیرانه توام باشد، گفت: تقویت نیرو و یگان حفاظتی از جنگل‌ها هم موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود. خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، نخستین جلسه ستاد ملی راهبری حمایت از جنگل‌های زاگرس ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اسحاق جهانگیری با تاکید بر اهمیت صیانت از منابع طبیعی اعم از جنگل‌ها و تالاب‌های کشور، گفت: جنگل‌های زاگرس از کانون‌های حیات و زندگی در ایران است و حفاظت از این جنگل‌ها که نقش بسزایی در حیات منطقه و نسل‌های آینده دارد، باید دغدغه و وظیفه همه دستگاه‌های حاکمیتی و مردم باشد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه موضوع حمایت از جنگل‌های زاگرس جزو اولویت‌های نخست کشور است که همه روی آن تفاهم و اشتراک نظر دارند، گفت: این واقعیت که آب، خاک و حیات بخش وسیعی از ایران به جنگل‌های زاگرس وابسته است، نشان می‌دهد که باید برای حفاظت از این منابع ارزشمند، همه تلاش خود را به کار گیریم.
وی با اشاره به مطلب بیان شده از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مادر یکی از جوانانی که در مهار آتش سوزی اخیر در این استان جان خود را فدا کرد، گفت: وقتی مادری با اشاره به نام فرزندش البرز می‌گوید: البرز را برای حفاظت از زاگرس دادم" نشان می‌دهد که موضوع صیانت از جنگلها، موضوعی مهم برای مردم و افکار عمومی است که نیازمند فداکاری در این زمینه است.
 جهانگیری با توجه به دستور رئیس جمهور بر تشکیل کمیته‌ای برای انجام سیاست گذاری و هماهنگی به منظور حمایت از جنگل‌های زاگرس تاکید کرد و گفت: دبیرخانه این کمیته باید در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور باشد که بتواند با کمک سایر دستگاه‌ها در این زمینه اقدامات موثر انجام دهد.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: تدوین سند جامعی با عنوان حفاظت و احیا از جنگل‌های زاگرس یک ضرورت است. در این سند باید فهرست موضوعات اصلی درباره جنگل‌های زاگرس تهیه و مسئول هر یک از موضوعات مشخص شود و به طور دقیق تعیین شود که چه دستگاه‌هایی و ظرف چه زمانی باید وظیفه واگذار شده را به انجام برساند. پس از تهیه این سند جامع با در نظر گرفتن جوانب حقوقی می‌توان آن را در دولت تصویب کرد یا اگر لازم بود آن را به مجلس فرستاد تا پشتوانه قانونی نیز پیدا کند.
وی به موضوع آفت و بیماری درختان بلوط در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این موضوع که باعث شده تا بیش از ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از پهنه ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس دچار آفت شود، اتفاق ناخرسندی است. سازمان جنگل‌ها و مراتع باید به طور ویژه روی مسئله آفت و بیماری متمرکز شود و بطور مرتب گزارش‌های خود از نتیجه اقدامات و مطالعاتشان را در اختیار ستاد قرار دهد. در این زمینه با کمک سازمان برنامه و بودجه می‌توان از محققان خارجی نیز استفاده کرد، اما باید خروجی این مطالعات و اقدامات در آینده نشان از مسلط شدن به اوضاع و کم شدن سطح گسترش آفت باشد.
 جهانگیری با تاکید بر اینکه موضوع آتش سوزی و اطفاء حریق مربوط به ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و وزارت دفاع، پشتیبانی نیرو‌های مسلح و همکاری استانداری‌ها است، گفت: آتش سوزی در جنگل‌ها بصورت عمدی یا غیرعمدی روح مردم را آزار می‌دهد. موضوع اطفاء حریق و تجهیز به امکانات مورد نیاز موضوعی جدی است و ستاد مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه نیز باید همانطور که برای سیل و زلزله دستورالعمل‌های خاص دارد برای مهار آتش سوزی در جنگل‌ها نیز با حساسیت دستورالعمل تهیه کند.
معاون اول رییس جمهور افزود: به منظور تسریع در اطفاء آتش سوزی‌ها باید با مدیریت ستاد بحران، تجهیزات بالگردی و هوایی در استان‌ها مستقر شوند. اگرچه ممکن است که حوادث آتش سوزی تلفات کمتری از سیل و زلزله داشته باشد، اما از بین رفتن درختان بلوط و پوشش گیاهی نیز ضایعه بزرگی است. اینکه یک درخت بلوط به ۵۰ تا ۱۰۰ سال زمان برای رشد و نمو نیاز دارد، نشان از ضرورت حفاظت از این درختان و اهمیت این جنگل‌ها دارد.
وی ضرورت موضوع آبخوان‌داری و آبخیز‌داری را نیز در مقطع کنونی با اهمیت دانست و گفت: این سیاست جزو مهمترین سیاست‌های دولت است که بودجه خوبی نیز برای احیای آن درنظر گرفته شده است.
جهانگیری بر تجهیز سازمان هواشناسی در منطقه زاگرس به منظور دستیابی به آخرین اطلاعات مربوط به تغییرات آب و هوایی تاکید کرد و گفت: مشارکت مردم در موضوع حمایت از جنگل‌ها از اولویت‌ها است و باید در ستاد ملی راهبری حمایت از جنگل‌های زاگرس نیز سمن‌های فعال محیط زیستی حضور داشته باشند. مردم و سازمان‌های مردم نهاد به درستی حساسیت ویژه‌ای نسبت به محیط زیست کشور دارند و هر چند ممکن است به دولت نقد‌هایی هم داشته باشند، اما از دل این نقد‌ها است که برنامه ریزی و جهت گیری درست انجام می‌شود.
وی افزود: تقویت نیرو و یگان حفاظتی از جنگل‌ها هم موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود. بسیار تاثر برانگیز است که گفته می‌شود درصد زیادی از آتش سوزی‌ها به طور عمدی است. استانداران می‌توانند در این خصوص راهکار‌های مناسبی به ستاد ارائه کنند.
 جهانگیری با اشاره به اینکه منطقه جنگلی زاگرس منابع بسیار زیادی برای بهره برداری دارند، گفت: رشته کوه زاگرس از شمال غرب کشور تا جنوب شرق را در بر می‌گیرد و علاوه بر معادن، گیاهان دارویی در این منطقه به وفور وجود دارد که درآمد زا است و می‌توان با تفاهم با مردم علاوه بر کمک به اقتصاد خانوارها، بخشی از درآمد‌های ناشی از صادرات گیاهان دارویی را برای نگهداری و پایداری این مناطق استفاده کرد.
معاون اول رییس جمهور در عین حال افزود: هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی باید با ضوابط سخت گیرانه توام باشد که به آب، خاک و هوا آسیبی نرسد، اصول این قرارداد‌ها نیز باید در دبیرخانه ستاد تهیه شود.   وی به موضوع سوزاندن درختان توسط خانوار‌هایی که در داخل عرصه جنگلی زاگرس زندگی می‌کنند اشاره کرد و گفت: دولت می‌تواند سوخت این خانوار‌ها را تامین کند و استانداری‌ها باید راهکار‌های مناسب در این خصوص ارائه دهند. بیشتر بخوانید:  جهانگیری: روحیه ریسک پذیری در کار‌های صنعتی اهمیت فراوانی دارد انتهای پیام / برچسب ها: اسحاق جهانگیری جنگل ها معاون اول رئیس جمهور

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری جنگل ها معاون اول رئیس جمهور حمایت از جنگل های زاگرس معاون اول رییس جمهور حمایت از جنگل ها منابع طبیعی بهره برداری رئیس جمهور آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟

 امروز خبری مبنی بر شکستن یک سد خاکی معیشتی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی برخی شد که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشدار بخش نوبران ساوه (استان مرکزی) در خصوص این اتفاق توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، این سد بین روستاهای سنگگ و مراغه توسط جهاد سازندگی وقت احداث و سال گذشته بهره برداران نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره آن اقدام کردند که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، آبگیری بیش از حد مجاز، باعث بروز برخی آسیب ها به پیشانی آن شده است.

کامیار گراوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۷۰ توسط جهاد سازندگی احداث شده است تا اینکه در سال گذشته نیز با افزایش ارتفاع حدود ۲ متر و ۸۰ سانتی متری موافقت شد.

وی با بیان اینکه اهالی پارسال زیر نظر کارشناسان فنی این اداره نسبت به افزایش ارتفاع اقدام کردند یادآور شد: این سد قبل از افزایش ارتفاع حدود ۴۵ مترمکعب ظرفیت ذخیره داشت که هم اکنون به ۶۰ مترمکعب رسیده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: ایام عید که بر اثر بارش های بهاری این سد معیشتی سرریز کرد و بررسی های کارشناسی از سوی اداره منابع طبیعی انجام شد اما برخی از بهره برداران پس آن نسبت به مسدود کردن محل سرریز به منظور ذخیره بیشتر آب پست سد اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم و ارتفاع آب باعث افزایش تشدید فشار آب به بخش فوقانی سرریز و موجب ریزش پاشنه و شسته شدن خاک بخشی از پشت سد شده است یادآور شد: هرچند در این اتفاق هیچ آسیبی به بدنه اصلی وارد نشده است اما کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه به همراه کارشناسان سایر دستگاه ها در محل حاضر و موارد لازم برای ارتقای ایمنی سد را اعلام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون محل تخلیه آب این سد بازگشایی و مقرر شده روند تخلیه تا رفع آسیب ها، ایمن سازی کامل پاشنه و رسیدن آب به حجم مناسب ادامه خواهد داشت.

بخشدار نوبران ساوه نیز در این ارتباط با بیان اینکه به محض اطلاع از وضعیت سد به همراه کارشناسان منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی روستا، نمایندگان دادگستری در روستای مراغه حاضر و اقدامات اولیه ایمن سازی آن انجام شد.

یوسف حیدری یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدان تاکید شد نظارت بیشتری داشته باشند تا بهره برداران به سلیقه شخصی دخالتی در این امور نداشته باشند.

روستای سنگک در ۷۹ کیلومتری و روستای مراغه نیز در ۷۲ کیلومتری شهر ساوه واقع شده است.

بخش نوبران ساوه داری ۸۰ روستا با ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده که ۶۷ مورد این آبادی ها بالای ۲۰ خانوار است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند