Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@16:30:41 GMT

آقای بازیگر

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۵۹۹۱

آقای بازیگر

‌پرویز پرستویی یکی از پرافتخارترین و محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران است، بازیگری که هنوز و همچنان، خبر حضورش در یک پروژه می‌تواند خبرساز و مهم تلقی شود. پرستویی که امسال به‌عنوان تهیه‌کننده موسیقی- نمایش «علمدار» را روی صحنه داشت، در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر با «بی‌همه چیز» (محسن قرائی) حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او که یکی از رکوردداران دریافت سیمرغ بلورین است، آخرین بار برای بازی در فیلم سینمایی «بادیگارد» (ابراهیم حاتمی‌کیا) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به خانه برد. به‌نظر می‌رسد امسال، حضور در «بی‌همه چیز» بتواند دست‌کم نامزدی دریافت این جایزه را برای او به ارمغان بیاورد. همکاری با محسن قرائی در فیلمی پر از چهره، اتفاق خوبی است. بویژه که تجربه «سد معبر» نشان می‌دهد بازیگران در فیلم‌های قرائی دیده می‌شوند. پرستویی از معدود بازیگران نسل قبل است که در جشنواره فجر حضور دارد و برای دریافت سیمرغ بلورین، باید با ستاره‌ها و بازیگرانی رقابت ‌کند که بعضی از آنها دو دهه پس از او، بازیگری را آغاز کرده‌اند.
در یکی دو سال گذشته، پس از شکست اغلب فیلم‌هایی که پرستویی بازیگر یا تهیه‌کننده آنها بود، فروش خوب «مطرب» (مصطفی کیایی) و اقبال به سریال «هم گناه»، دوباره نام این ستاره را سر زبان انداخت و ثابت کرد اگر از او در جای درست استفاده شود، مانند گذشته می‌تواند به نقطه اتکای اثر تبدیل شود. تنوع نقش‌آفرینی در کارنامه پرویز پرستویی با کمتر بازیگری، قابل مقایسه است. فارغ از جوایز و تحسین‌هایی که منتقدان در ادوار مختلف نثار او و کارنامه کاری‌اش کرده‌اند، در تحلیل بازی‌های او می‌توان این نکته را دریافت که پرستویی از معدود بازیگران مناسب برای نقش‌های جدی و طنز است؛ بازیگری که با طیف‌های مختلفی از کارگردان‌های سینمای ایران همکاری کرده و نقاط درخشان در کارنامه‌اش کم نیست. یک حرفه‌ای تمام عیار که توأمان در سینمای جدی و آثار پرفروش مقـــــــــــــابل دوربیـــــــن بوده و اقبال عمومــــــــی، توجه منتقدان و داوران جشنواره‌ها را به دست آورده است.
فقط کافی است نام فیلم‌هایی را که او در آنها درخشیده مرور کنیم. از «آدم برفی» تا «آژانس شیشه‌ای»، از «مارمولک» تا «لیلی با من است» و از «کافه ترانزیت» تا «کتاب قانون»، انبوهی از نقش‌های مثبت و منفی در کارنامه این بازیگر دیده می‌شود که بواسطه جنس بازی پرستویی در ذهن مانده‌اند.
پرستویی در این سال‌ها که نسل تازه‌ای از بازیگران به سینمای ایران آمده‌اند، رابطه‌اش را با دنیای بازیگری قطع نکرده است. البته حضورش به‌عنوان تهیه‌کننده آثاری که گرایش هنری پررنگ‌تری داشتند، به اندازه وجهه بازیگری کارنامه‌اش موفق نبود. اکثر فیلم‌هایی که او تهیه کرد مثل «دو» یا «بوفالو» هم در گیشه شکست خوردند، هم منتقدان اقبالی به آنها نشان ندادند. بنابراین همچنان نام پرستویی بازیگر، بیش از دیگر وجوه شخصیت سینمایی او صاحب اعتبار و اهمیت است.
ماندن در سطح یک دنیای بازیگری، برای مدت طولانی ممکن نیست. حفظ دستاوردهایی که به‌سختی و در طول زمان به‌دست آمده برای ستارگان سینما، دشوار است و ذات و ماهیت سینما، این موضوع را به بازیگران تحمیل می‌کند که دوره‌ای بدرخشند و سپس به حاشیه بروند. ظهور نسل تازه، معمولاً بازیگران نسل قبل را کم کار می‌کند. تعدادی اندک از بازیگران می‌توانند بر این ویژگی غلبه  و تلاش کنند در گذر زمان، نقش‌های اندک مناسب خود را یافته و آنها را به بهترین شکل بازی کنند. پرستویی با وجود نقاط ضعف و قوت کارنامه‌اش در یک دهه اخیر، کوشیده بر این مدار حرکت کند. هرگاه مقابل دوربین بوده کیفیت بازی‌اش را به رخ کشیده و اگر پشت دوربین بوده، سعی کرده اعتبارش را به‌عنوان یکی از بازیگران مهم سینمای ایران حفظ کند. با همه فراز و فرودها، نام او هنوز یکـــــی از مهم‌ترین نام‌هــــا در عرصه بازیگـــری سینمای ایران است؛ پرافتخار و به یادماندنی.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۵۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان

«فیلم سینمایی مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، چند روزی است اکران عمومی شده و در سینماهای کشور به نمایش در آمده است. فیلم مست عشق رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را زده و تنها پس از گذشت ۳ روز از اکران به فروش بیش از ۲۱ میلیاردی رسیده است؛ اما با این همه، مست عشق با نقدهای تند وتیزی مواجه شده است.

بازیگران مست عشق پارسا پیروزفر در نقش مولانا، شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (پسر مولانا)، بوران کوزوم در نقش علاءالدین، هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا)، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر، خالد ارگنچ در نقش بهاالدین ولد (پدر مولانا) خلاصه فیلم مست عشق این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌باشد که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر می‌کشد. مدت زمان مست عشق ۱۰۵ دقیقه می‌باشد.

دانلود صوت نقد فیلم مست عشق

کد خبر 749026

دیگر خبرها

  • علی‌اکبر طوفان‌پناه به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • از تخته‌ سیاه به پرده نقره‌ای؛ بازیگرانی که معلم بودند
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • (ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان