Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این نشریه، هیچ دموکراسی صنعتی پیشرفته ای در جهان امروز به نسبت ایالات متحده از نظر سیاسی این چنین گسسته و ناکارآمد نبوده است.

در این نوشتار به قلم «ایان برمر» (lan Bremmer) آمده است: در دنیای پیشرفته کنونی، هیچ دموکراسی پیشرفته صنعتی به اندازه آمریکای امروز، دچار شکاف نشده و از حیث سیاسی تا این حد ناکارآمد نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش می افزاید: حال باید پرسید قدرتمندترین کشور دنیا چگونه به این مرحله رسیده است؟ یک نویسنده بزرگ آمریکایی می گوید: به آرامی و سپس ناگهانی.

در پس شورش کنگره نه یک فرآیند چند ساله، بلکه چند دهه ای قرار داشت. میراث ماندگار نژاد، سرشت دگرگون ساز سرمایه داری و نشان های شکاف در دورنمای رسانه های جمعی ما سه ویژگی بازر جامعه آمریکایی است.

اگر بخواهیم با نژاد شروع کنیم، باید بگوییم که ایالات متحده در برخورداری از پیشینه پرچالش رقابت های نژادی، منحصر به فرد است. اما در پرداختن به میراث ساختاری آن نژادپرستی، بسیار کند عمل کرده است.

تقریبا یک قرن پس از جنگ داخلی، حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ تصویب شد. هر چند در سال های گذشته گام های مثبتی برای احقاق حقوق سیاهان برداشته شده است، اما هیچ یک از تلاش ها کافی به نظر نمی رسد.

از سوی دیگر، گروهی از آمریکایی های سفیدپوست موقعیت خود را در نتیجه دگرگونی های جمعیتی و نژادی در خطر می بینند. اگرچه این اضطراب از عواملی اقتصادی ریشه می گیرد، اما بهتر است آن را در بافت هویتی گسترده تری بررسی کنیم. این احساس خشم و نفرت در دوران ترامپ و در شورش کنگره به اوج خود رسید.

آمریکا تنها کشوری نیست که باید در جنبش های مردمی با نژادپرستی مقابله کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به این مشکل مواجهند، اما با توجه به شیوه ساختاری که نژادپرستی را در بافت کشور نهادینه کرده، همراه با سال ها نادیده انگاری، روابط نژادی در رسیدن به وضعیت سیاسی کنونی ایالات متحده بسیار موثر بوده است.

در همین حال، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ناشی از آن، آمریکا را به ابرقدرت برجسته جهان در نیمه دوم قرن بیستم تبدیل کرد. روح کارآفرینی آمریکا رشد و نوآوری را به کمک جهانی سازی به سراسر جهان صادر کرد.

در این میان، ایمان پایدار آمریکا به سرمایه داری و قدرت فردی دلیل مهاجرت بسیاری در آرزوی رسیدن به موفقیت بود. به همین دلیل امروز آمریکا میزبان بسیاری از شرکت های فناوری دنیای مدرن است.

این گزارش در ادامه حاکی است: سیستم اقتصادی فردگرایانه ثروتی عظیم تولید کرد، اما همزمان سبب شد تا یک کارگر متوسط آمریکایی از پوشش تامین اجتماعی کمتری در مقایسه با همتای اروپایی خود برخوردار بوده و در سیستم سیاسی بهره محور به خوبی به کار گرفته نشود.

در سی سال گذشته، به طور روزافزون شاهد نابرابری فرصت ها بوده ایم. نتیجه نهایی شکاف بیشتر در میان رای دهندگانی است که از چگونگی زندگی خود در آینده آمریکا بیمناکند.

در این میان، همین شرکت های فناوری که دنیای مدرن ما را شکل داده اند، انقلابی در مصرف رسانه ای ما ایجاد کرده اند. سرعت فناوری به اندازه ای است که ما شاهد ایجاد شکاف هایی به مراتب سریعتر در رسانه های اجتماعی هستیم.

تایم در ادامه این گزارش آورد: در مقایسه با کشورهای اروپایی با مقررات شدیدتر دولتی، ایالات متحده با توجه به احترامی که برای بخش خصوصی قائل است، با این شکل از مقررات مشکل دارد. با دستورالعمل اخیر فیس بوک و توئیتر در رفتار با حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، این سوال مطرح است که کدان نهاد حق دموکراتیک برای محدود کردن سخنرانی سیاستمداران را داراست؟ اهدای این حق به مدیران شرکت های فناوری فاجعه ای از نوع دیگر است.

نشریه تایم این گزارش را اینگونه پایان داد: جو بایدن پس از روی کارآمدن با چالش های بسیاری روبه رو است. چه بسا واکسن فوری ترین چالش او باشد. ما می توانیم با واکسن به این همه گیری پایان دهیم، اما برای شکاف های سیاسی خود واکسنی نداریم.

برچسب‌ها توییتر دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا جو بایدن فیس بوک نژادپرستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توییتر دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا توییتر دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا جو بایدن فیس بوک نژادپرستی اخبار کنکور ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاله غریط استعفا داد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبگاه این وزارتخانه نوشت که هاله غریط معاون مدیر مرکز رسانه‌های منطقه‌ای در دبی نیز بوده و حدود ۲ دهه پیش به عنوان یک مقام سیاسی و حقوقی به وزارت امور خارجه پیوسته است.

هاله در پلتفرم شبکه اجتماعی لینکدین نوشت: در آوریل ۲۰۲۴ پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در اعتراض به سیاست آمریکا در غزه استعفا دادم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این استعفا در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت که این وزارتخانه کانال‌هایی برای تبادل نظر کارمندان خود در صورت توافق نداشتن با سیاست‌های دولت دارد.

استعفاهای قبلی

حدود یک ماه قبل از آن، آنیل شلین از دفتر حقوق بشر وزارت خارجه استعفای خود را اعلام کرد و جاش بول، مقام وزارت خارجه نیز اکتبر گذشته استعفا کرد.

طارق حبش، یکی از مقامات ارشد وزارت آموزش آمریکا-آمریکایی فلسطینی الاصل- ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.

ایالات متحده به دلیل حمایت از رژیم اشغالگر به دلیل تجاوز مستمر به غزه که منجر به شهادت بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی شده که بیشتر آنها زن و کودک هستند مورد انتقاد فزاینده بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

رویترز گفت که با افزایش تلفات جنگی، گزارش‌هایی از نشانه‌هایی از مخالفت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد.

نوامبر گذشته، بیش از هزار نفر از مقامات آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، وابسته به وزارت خارجه، نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند که در آن خواستار آتش‌بس فوری شدند.

کد خبر 847245 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • به وقتِ بیداری
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • اعتراف معاون پنتاگون به شکست تسلیحات ارسال شده آمریکا به اوکراین 
  • استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه