Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:11:57 GMT

تست‌های تشخیصی پی سی آر به روزانه ۵۵ هزار مورد رسید

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۷۹۴۴۰

تست‌های تشخیصی پی سی آر به روزانه ۵۵ هزار مورد رسید

احسان مصطفوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا بیان داشت: در اواسط آبان ماه حدود ۳۰ درصد تعداد تست های تشخیصی پی سی آر مثبت می شد، در حالی که این میزان در چند هفته اخیر به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. 

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: این موضوع گویای آن است که خوشبختانه چرخش ویروس کرونا در مقایسه با اواسط آبان ماه به طور قابل توجهی روند کاهشی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادی‌انگاری، سبب افزایش موارد ابتلا و فوت در کشور می‌شود

مصطفوی افزود: هرچند در هفته های اخیر شاهد روند نسبتا تثبیت شده مرگ ناشی از کرونا هستیم و تعداد فوتی های روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ مورد در روز در نوسان بود اما با ساده انگاری و عادی انگاری شرایط، احتمال افزایش مجدد موارد ابتلا و فوت وجود دارد.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران به مردم توصیه کرد که همچنان توصیه های بهداشتی را رعایت کنند و مراقب باشند تا شاهد روند افزایشی بیماری در کشور نباشیم. هرگونه تجمعی که در آن ملاحظات بهداشتی رعایت نشود، می تواند به ادامه گسترش ویروس دامن بزند.

وی ادامه داد: نکته ای که در این میان باید مدنظر باشد و مورد پایش مستمر قرار گیرد، جهش های احتمالی ویروس است که هر چقدر ویروس در جامعه بیشتر گردش پیدا کند، احتمال وقوع آن بیشتر می شود.  

مصطفوی با اشاره به اینکه خوشبختانه تعداد مرگ روزانه در کشور از اول آذرماه با روندی نزولی، کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: ایران در حال حاضر از نظر تعداد مرگ روزانه رتبه ۲۵ را در جهان دارد اما اگر تعداد مرگ را به ازای جمعیت در نظر بگیریم، رتبه ایران چهل و سوم خواهد بود.

روند بستری‌های کرونا کاهش یافت

وی به کاهش موارد بستری کرونا اشاره کرد و گفت: روند موارد بستری در کشور از حدود سه هزار و ۵۰۰ مورد در اواسط آبان ماه، در چند هفته اخیر به ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد روزانه رسیده و این روند یک ثبات نسبی دارد.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران بیان داشت: روند گزارش روزانه افراد بستری در تخت بخش های مراقبت های ویژه نیز از اوایل آذر ماه کاهشی بوده و در روزهای اخیر به کمتر از چهار هزار مورد رسیده است که جای امیدواری دارد.

مصطفوی ادامه داد: در عین حال، تعداد موارد سرپایی روزانه به بیش از ۶ هزار مورد رسیده که چندین هفته است تعداد این بیماران نیز روند تثبیت شده ای را نشان می دهد.

استان مازندران در صدر استان‌ها از نظر تعداد بیماران بستری

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: بر اساس گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بیشترین تعداد بیماران بستری به ازای جمعیت در هفته گذشته به ترتیب مربوط به استان های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و تهران بوده است.  

مصطفی افزود: استان های گلستان، مازندران و گیلان همچنان درگیر پیک سوم هستند و موفق به مهار کامل پیک آخر خود نظیر سایر استان های کشور نشده اند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد پس از طی پیک سوم کرونا در بیشتر استان های کشور، پیک چهارم اپیدمی در استان‌هایی مثل سمنان و خراسان شمالی آغاز شده است که تحلیل دقیق‌تر آن نیاز به بررسی روند بیماری در هفته‌های آینده دارد.

مصطفوی به وضعیت رنگ بندی کشور از نظر شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیشتر شهرهای کشور (۳۰۷ شهر) در رنگ بندی آبی قرار دارند، ۱۲۳ شهر رنگ زرد را تجربه می کنند و رنگ نارنجی مربوط به سه استان گلستان، مازندران و گیلان است که ۱۸ شهر این استان ها در دسته بندی رنگ نارنجی قرار می گیرند.  

تعداد بیماران کرونایی در دنیا به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسید

وی به روند مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مورد مثبت کرونا در دنیا گزارش شده و تعداد مرگ هم به بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

مصطفوی با اشاره به اینکه تعداد موارد قطعی ابتلا و مرگ خیلی بیشتر از مواردی است که به ‌صورت رسمی گزارش می شود، افزود: کم شماری می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد که ظرفیت و توانایی تشخیصی کشورها و میزان شفافیت در گزارش دهی از جمله عوامل تاثیرگذار در موارد مبتلا و مرگ گزارش شده است.  

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران ادامه داد: به نظر می رسد روند ابتلا به کرونا در دنیا کاهشی شده اما در مورد مرگ همچنان روند افزایشی است. تعداد موارد ابتلای روزانه به بیماری کرونا در دنیا به ۶۰۰ هزار نفر و تعداد فوت شدگان به بیش از ۱۵ هزار رسیده است.  

مصطفوی بیان داشت: آمریکا، مکزیک، برزیل، انگلیس و آلمان از جمله کشورهای هستند که در صدر تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارند. در آمریکا روزانه بیش از چهار هزار مرگ بر اثر کرونا رخ می دهد و بالاترین مرگ به ازای جمعیت در کشور پرتقال در هفته گذشته روی داده که تعداد مرگ روزانه در این کشور ۱۰ میلیونی به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است.  

وی افزود: در عین حال کشورهایی نظیر ژاپن که برای چندین ماه از کشورهای موفق در کنترل اپیدمی محسوب می شدند، در ماه های اخیر درگیر موج شدید بیماری شده اند. پیش بینی می شود با توسعه برنامه واکسیناسیون در کشورها، روند بیماری در کشورهایی که این برنامه را آغاز کرده اند، در ماه های آینده از این مداخله بهداشتی متاثر شده و کاهش یابد.

برچسب‌ها کرونا کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا محدودیت های کرونا کرونا محدودیت های کرونا اخبار کنکور انستیتو پاستور ایران تعداد مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۷۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، چین امروز جدیدترین خدمه خود را به ایستگاه فضایی تیانگونگ می‌فرستد و علاقه‌مندان می‌توانند این عملیات را به صورت زنده تماشا کنند. 

براساس بیانیه سازمان فضایی این کشور، فضانوردان ماموریت شنژو۱۸ قرار است در ساعت ۸:۵۹ دقیقه صبح به وقت شرقی (۱۲۵۹ به وقت گرینویچ و ساعت ۱۶:۲۹ دقیقه به وقت تهران) با موشک لانگ‌مارچ و از ایستگاه فضایی جیوکوان به مدار زمین ارسال شوند.

وب‌سایت خبری اسپیس و تلویزیون ملی چین پوشش زنده این عملیات را از ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح به وقت شرقی و ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه به وقت تهران آغاز می‌کنند.

چین اسامی فضانوردان این دوره از ماموریت شنژو را طبق معمول در آخرین لحظات اعلام کرد؛ این کشور معمولاً تا یک روز قبل از پرتاب موشک و خدمه آن فهرست افراد را رسانه‌ای نمی‌کند.

شنژو۱۸ هفتمین ماموریت خدمه به تیانگونگ است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این سه نفر حدود هفت ساعت پس از بلند شدن موشک به ایستگاه مداری می‌رسند. این پایگاه در حال حاضر در اختیار سه فضانورد مأموریت شنژو۱۷ است که در حال پایان دادن به دوره شش ماهه مداری خود هستند.

ایستگاه فضایی تیانگونگ که به عنوان پایگاه فضایی دائمی چین شناخته می‌شود، اهدافی نظیر افزایش توانایی این کشور در عرصه تحقیقات علمی و فضایی را دنبال می‌کند.

این پرتاب، نشان می‌دهد که چین به ردیف کشور‌های پیشرو در حوزه فضاپیمایی پیوسته و به نماد قدرتمندی در تکنولوژی فضایی تبدیل شده است. این مأموریت همچنین نشانگر تعهد و اراده چین برای پیشرفت در عرصه فضاپیمایی و انجام تحقیقات علمی است و بیانگر آن است که این کشور چه در منطقه و چه در جهان توانسته خود را در صنعت فضایی مطرح کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند