Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@08:51:00 GMT

تفکر دولت «ما نمی‌توانیم» است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۰۰۳۲

تفکر دولت «ما نمی‌توانیم» است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه سیاست‌های کلی در دولت روحانی به فراموشی سپرده شد، گفت: سران دولت و شخص رئیس‌جمهور و بعضا معاونین وزیر، به دولت با چشم طعمه نگاه می‌کردند.

به گزارش مشرق، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در پاسخ به سوالی درخصوص تطابق عملکرد دولت با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام را همه جریانات سیاسی و کارشناسان تائید می‌کنند زیرا سیاست‌هایی است که ایران را به مراحل پیشرفت و تمدن نزدیک می‌کند و اگر اجرا شود موجب خواهد شد که کشور در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی راه‌های میانبر را برود و ملت ایران را به نقطه اوج و اعتبار برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمانی با بیان اینکه پیاده‌سازی این سیاست‌ها عمدتا برعهده دولت و مجلس قرار دارد، گفت: مجلس در این زمینه باید قانونگذاری و از طرف دیگر دولت هم اجرا کند. چند سالی است که رهبر انقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم در فرآیندهای اجرایی این سیاست‌ها دخالت داده‌اند. مجمع در این راستا قوانین مصوب را بررسی می‌کند و کار نظارتی انجام می‌دهد تا مفاد سیاست‌های کلی در قوانین مصوب رعایت شده باشد.

بیشتر بخوانید: مدیران خبر دارند دولت چقدر بدهی دارد؟

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های ۵ ساله توسعه هم باید با سیاست‌های کلی همخوانی داشته باشد، گفت: در اینجا نقش مجلس، دولت و سپس هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص بسیار پررنگ است. سیاست‌های کلی نظام در برنامه و بودجه سالانه هم باید رعایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تاکید کرد: سیاست‌های کلی در حوزه صادرات، واردات، سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای منطقه تکالیفی را تعیین کرده است و در برنامه و بودجه کشور باید راهکارها و زمینه‌های اجرایی آن در نظر گرفته شود.

تحریم به جدایی بودجه از نفت کمک کرده است

سلیمانی تصریح کرد: در مجلس و دولت، همه از سیاست‌های کلی نظام حرف می‌زنند و تلاش می‌کنند سیاست‌های کلی به مرحله عملی برسد اما در این مسیر چند مشکل وجود دارد. یکی از سیاست‌های کلی نظام فاصله گرفتن از بودجه نفتی و یک سیاست تحول‌آفرین و جراحی بزرگ اقتصاد است. تحریم نیز به مساله جدایی از بودجه نفتی کمک کرده است ولی باز هم جای کار دارد.

وی افزود: ما در سیاست‌های کلی نظام داریم که مقداری از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی برود. این سیاست باید تحقق پیدا کند ولی در این سال‌ها، پیچ و مهره اجرای این سیاست‌ها کمی شُل شده است. ما باید در مراحل گذر از وضعیت اقتصادی ناهنجار، غیرمتعارف و لرزان به سمت یک اقتصاد پایدار و مقوامتی برویم و در این مسیر یکسری دردها را تحمل کنیم.

نماینده ادوار مجلس با تاکید براینکه اگر مقداری انقباضی در کارها عملی کنیم آینده روشن‌تری خواهیم داشت، گفت: امروز مجلس درگیر بودجه ۱۴۰۰ است. مجلس باید تلاش کند هزینه‌های جاری در بودجه سالانه بیخودی افزایش پیدا نکند زیرا اگر هزینه‌های اجرایی افزایش یابد کار دست همه می‌دهد.

سلیمانی تاکید کرد: بحث مدیریت واردات و جلوگیری از قاچاق کالا و حداکثری شدن صادرات، باید همانند نورافکن خودش را در بودجه نشان دهد. مثلا ما نباید خودمان را فریب دهیم و نرخ ارز و فروش نفت را در بودجه به گونه‌ای تعیین کنیم که تحقق آن ممکن نباشد.

دولت روحانی، دولتی پیر و خسته بوده است

وی افزود: یکی از ایرادات ما به دولت آقای روحانی در هفت سال گذشته این است که دولتی خسته، پیر و ناکارآمد است و فردی همچون آقای آخوندی در این دولت می‌گوید افتخار من این است که در دوره وزارتم یک واحد مسکونی هم نساختم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: مجلس و دولت باید تلاش کنند فروش نفت بالا برود و ارزآوری را توسعه دهند. این مسائل چارچوب‌هایی است که در سیاست‌های ملی نظان تعیین شده است ولی نباید این موضوعات نباید سراب و دست نیافتنی باشد. ما دوست داریم اصلا روزانه ۳ میلیون بشکه نفت بفروشیم اما باید این پیش‌بینی را انجام دهیم که از مقدار فروش نفت، به صندوق توسعه واریز شود. نباید درآمدهای نفتی وارد چرخه اقتصادی شود و اقتصاد ما را نفتی کند.

سلیمانی گفت: دولت باید این مسائل مهم را قبول کند و بگوید میزان فروش نفت در بودجه باید فلان مقدار باشد و از الان هم چاله آن را بکند. هزینه‌های همواره محقق می‌شود اما رسیدن به درآمدهای پیش‌بینی شده بسیار سخت است و فعالیت زیاد می‌خواهد. مجلس در درآمدها و هزینه‌ها خیلی مراقبت کند تا سیاست‌های کلی نظام مورد رعایت قرار گیرد.

وی افزود: دولت به مفهوم عمومی خودش توان بالایی برای اجرای سیاست‌های کلی نظام دارد زیرا چند میلیون کارمند دارد که بسیاری از این‌ها باانگیزه هستند و می‌خواهند کار کنند. دولت در شرایط کرونایی نشان داد که خیلی بیش از این می‌تواند سبک شود.

نماینده ادوار مجلس گفت: وقتی وزیر در یک وزارتخانه به جای ۸ ساعت کار، ۱۶ ساعت کار کند، کارمندان جزئی هم انگیزه می‌گیرد.

دولتمردان با چشم طعمه به دولت نگاه می‌کنند

سلیمانی گفت: مشکلی که ما با دولت آقای روحانی در این ۷، ۸ سال داشتیم این بوده که سران دولت و شخص رئیس‌جمهور و بعضا معاونین وزیر، به دولت با چشم طعمه نگاه می‌کنند یعنی نیامدند که خدمتگزاری بکنند بلکه با همه مسائل خیلی لوکس و سطحی برخورد می‌کنند و وقت نمی‌گذارند. زمانی که بدنه دولت این نوع رفتارها را می‌بیند، ناامید می‌شود و نمی‌توانند از انرژی‌شان استفاده کنند.

وی افزود: علت عدم موفقیت دولت آقای روحانی این است که مجموعه هیئت دولت، مجموعه‌ای ناکارآمد بودند. مثلا ببینید ما در حوزه مسکن عقب مانده هستیم. در این ۸ سال اجازه ندادیم که نیروهای با ظرفیت و متخصص کشور نوآوری و خلاقیت داشته باشند. این تفکری که بر مجموعه دولت حاکم است، تفکر «ما نمی‌توانیم» است.

سیاست‌های کلی نظام در این ۸ سال به فراموشی سپرده شد

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام در این ۸ سال به درستی اجرا نشد و به فراموشی سپرده شد، گفت: امروز به جای اینکه از فناوری اطلاعات برای مبارزه با قاچاق استفاده کنیم، درگیر بحث‌های بیهوده‌ و سطحی شدیم که مثلا واتساپ یا اینستاگرام را ببندیم یا نبندیم.

سلیمانی گفت: مجموعه هیئت دولت در این ۸ سال واقعا ناکارآمد بودند و فقط پشت میزشان نشستند و تمام فکر و ذکرشان این بود که بایدن بیاید یا ترامپ؟ این مسائل مهم است ولی نباید موضوعات کشور را به آنها گره زد.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی ضد سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی عمل کرد. دولتی‌های پایشان روی پایشان انداختند و منتظر این ماندند که در آمریکا و اروپا چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه این سیاست‌ها این بود که رکود اقتصادی بر کشور حاکم شد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه سوء مدیریت دولتمردان یازدهم و دوازدهم کار دست خودشان داد، گفت: الان ۸ سال است که روحانی هرچه می‌خواهد بیاید و دستاوردهایش را توضیح دهد نمی‌تواند زیرا چیزی برای گفتن ندارد. فقط می‌تواند به صورت کلی بگوید ما خیلی کار کردیم ما شق‌القمر کردیم. نمی‌تواند بگوید در حوزه مسکن و نفت و گاز چه اتفاقاتی افتاد و چه کارهایی باید می‌کردند و نکردند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا صندوق توسعه ملی اقتصاد مقاومتی محمد سلیمانی دولت روحانی مجلس نهم هیئت دولت آمریکا مجلس عباس آخوندی دولت آقای روحانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم سیاست های کلی نظام دولت آقای روحانی سیاست ها فروش نفت هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل می‌شود که مهم‌ترین دستورکار این جلسات به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند و ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

گزارش کمیسیون شوراهای درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳)

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

گزارش کمیسیون حقوقی و قضائی درباره طرح اصلح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح تبصره ۵ الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری‌های اسلامی

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه ارجاع اختلاف قراردادی با کشور سودان به داوری

گزارش کمیسیون مشترک درباره طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن درباره کمک و همکاری متقابل اداری در امور گمرکی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

بررسی طرح تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی

گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح یک تبصره به ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اصلاح تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح قانونی استفساریه ماده (۶) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه بهره برداری صلح آمیز از فناوری هسته‌ای

گزارش کمیسیون عمران درباره لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

گزارش رد کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین

گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن اویل تاجیکستان به داوری

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علائم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقه بندی بین المللی اختراعات

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سند ژنو موافقتنامه لیسبون درباره اسامی مبدا و نشانه‌های جغرافیایی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی

موارد زیر نیز در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد:

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها

بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره رسیدگی به طرح ساماندهی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف آن پس از فوت مالک مطابق اصل ۸۵

گزارش رئیس دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

کد خبر 6089580 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف