Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهر، حال و هوای دم عید را گرفته همه چی به روال قبل کرونا برگشته، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری  اجتماعی و زدن ماسک کاهش یافته، گویی کرونا با پیک سوم خود تمام شده و مردم در خیابان‌ها و مراکز خرید به فکر عید و خرید هستند. 

خیابان‌ها و پیاده راه‌ها مملو از همشهریانیست که خطر درآغوش کشیدن کرونا را به جان می‌خرند؛ اغراق نمی‌کنم اما انگار همه به‌جای حفظ  سلامتی به فکر خرید و پاساژگردی افتادند و با آغوشی باز از ورود پیک چهارم کرونا استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به‌راستی چه چیزی مردم را به این حد بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی کرده است؟ آیا در پی  سختگیری محدودیت‌ها و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و رسیدن به وضعیت آبی، مردم در خیال باز نگشتن اوضاع به وضعیت قرمز هستند یا خسته از خانه نشینی دل به دریا زده و چشم بر سلامتی خود و اطرافیان بسته‌اند؟

در هیاهوی خیابان‌ها وارد مجتمع تجاری الماس شهر واقع در میدان شریعتی می‌شوم در میان انبوه جمعیت چهره‌های پوشیده از ماسک معدود است و این نگرانی را دوچندان می‌کند روبه‌رو چهار خانم جوان را می‌بینم که گویی در پی بوتیک مانتو فروشی می‌گردند، با دیدن چهره‌های بدون ماسک نزدیکشان می‌شوم و سعی می‌کنم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنم سریع وارد بحث می‌شوم و از علت حضور در پاساژ و آن هم بدون ماسک می‌پرسم.

 

یکی از این چهارنفر لبخندی تحویلم می‌دهد و می‌گوید: باور کنید دیگه خسته شدیم نزدیک یک‌سال هست که رفت و آمدها و خریدها را به صفر رساندیم ولی واقعا دیگه این وضع خسته کننده شده و حتی به روحیه آدم هم تاثیر گذاشته است.

این خانم جوان ادامه می‌دهد؛ اوایل خیلی مراعات کردم حتی ماهی یک‌بار هم خانه پدرم نمی‌رفتیم ولی حالا که آمار فوتی و بستری‌ها خداروشکر کاهش یافته و وضعیت خطرناک نیست تصمیم گرفتم یکم از کارهای عقب افتاده از جمله خرید را انجام دهم از طرفی نزدیک سال نو هم است اتفافا الان خرید را شروع کردیم که  برای آخر اسفند و شلوغی بازار نماند.

 

همین که صحبت‌هایش تمام شد بی پرده گفتم اما شما ماسک هم ندارید؛ درپاسخ سوالم گفت: ماسک را موقع خروج از خانه برداشتم ولی توی ماشین موند و چون خریدم کم بود گفتم زود برمی‌گردم و نیازی در استفاده از ماسک ندیدم.

یکی دیگر از همشهریان که ماسک استفاده کرده بود در حالی‌که از داروخانه خارج می‌شد، گفت: با این‌که همیشه ماسک داشتم ولی متاسفانه مبتلا به کرونا شده بودم و نزدیک ۱۰ روز در قرنطینه خانگی ماندم، جدا خیلی بیماری سخت و طاقت فرسایی است و باید همه بیش از پیش رعایت کنند.

آقای بابک عباسی که مغازه تعمیرات کامپیوتری دارد نیز بیان کرد؛ بعد از اعلام وضعیت آبی و برداشتن محدودیت‌ها مراجعه مردم بیشتر شده و البته برخی‌ها هم رعایت نمی‌کنند، به‌نظرم مردم احساس می‌کنند که اعلام وضعیت آبی یعنی اینکه کرونا دیگر تمام شده است ولی واقعا از همشهریان می‌خواهیم که به فکر سلامت خود و خانواده خود باشند.

 

با اعمال محدودیت‌های شدید طی آذر و دی ماه در سطح شهر اردبیل و تمامی شهرستان‌ها از ۲۶ام دی ماه اردبیل وارد وضعیت آبی شد و خداروشکر  رفته رفته شاهد کاهش تعداد مبتلا شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم به‌طوری که در روزهای ۴ و ۱۰ بهمن در استان فوتی ناشی از این بیماری صفر بود و همچنین تعداد بستری‌ها که در ۸ آبان ماه به عدد ۴۷ رسیده بود در ۲۰ دی ماه و ۲ بهمن ماه به ۱۲ مورد رسید. 

باوجود لمس روزهای کرونایی بسیار سخت باز برخی افراد هستند که با سهل انگاری جان دیگران را هم به خطر می‌اندازند و صحبت‌های چند روز پیش عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که گفت زنگ خطر پیک چهارم در کشور به صدا درآمده است گواهی روشن و بی ابهام بر سهل انگاری برخی افراد در جامعه دارد.

 

نیمی از مردم اردبیل حداقل یک‌بار مبتلا شده‌‌اند 

شهرام حبیب‌زاده نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۰ درصد مردم استان آنتی‌بادی کرونا دارند و در طول شیوع بیماری کرونا حداقل یک بار به کرونا مبتلا شده‌اند. 

وی ادامه داد: ۲ سناریو برای روزهای باقی‌مانده از سال در رابطه با شیوع بیماری کرونا وجود دارد که در اولین سناریو گفته شده اگر تا اول اسفندماه سال‌جاری وضعیت آبی حفظ شود تا پایان سال شاهد موج چهارم نخواهیم بود. 

حبیب‌زاده در رابطه با سناریو دوم اذعان کرد: اما اگر تا اول اسفندماه شاهد رشد مجدد شیوع بیماری کرونا و تغییرات رنگ‌بندی باشیم به احتمال زیاد موج چهارم را تا پایان سال تجربه خواهیم کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: به جرات می‌توانیم بگوییم که در خصوص آمار کرونا، جزو استان‌هایی بودیم که حتی یک مورد هم غیرواقعی منتشر نشد که بر اساس اطلاعات رسیده، حدود ۱۵ میلیون دوز واکسن خریداری شده و تا اواخر بهمن توزیع خواهد شد.

تغییر رنگ وضعیت اردبیل از قرمز به آبی باعث‌ شد تا هم استانی‌ها نفسی راحت بکشند و کمی خیالشان راحت شود اما باید دانست که هنوز هم ویروس کرونا با ما هست و با هر سهل انگاری کوچک برگشت به وضعیت قرمز  را می‌تواند رقم بزند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار داشت: احتمال مشاهده موج چهارم کرونا تا پایان سال وجود دارد که در صورت مشاهده موج چهارم کرونا به ناچار شاهد تعطیلی و اعمال محدودیت در آستانه عید نوروز خواهیم بود که این موضوع سبب ضرر اقتصادی زیادی خواهد شد لذا از عموم هموطنان خواهش می‌کنیم تا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام بورزند.

 

حبیب زاده تصریح کرد: احتمال دیگر در خصوص شیوع بیماری کرونا مربوط به گسترش و شناسایی نوع جدید از ویروس جهش‌یافته است که خوشبختانه تاکنون موارد مرتبط شناسایی شده بسیار اندک بوده اما در صورت گسترش این نوع ویروس کرونا دو سناریو ذکر شده تحقق نخواهند یافت و وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

انتخاب با خود ماست، می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مهم شمردن سلامتی خود و اطرافیان روزهای پایان سال خوبی را سپری کنیم و در ادامه یک نوروز آرام و بدون استرس را کنار عزیزانمان تجربه کنیم و یا با عدم رعایت پروتکل‌ها و حضور در خیابان‌ها و مراکز شهر بدون ماسک در انتظار پیک چهارم و فاجعه‌ای دیگر باشیم.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل سال نو ماسک رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل پیک چهارم پروتکل های بهداشتی شیوع بیماری کرونا رعایت پروتکل ها خیابان ها موج چهارم وضعیت آبی پایان سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از راهبردهای جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان، مهرداد عظیمی شامگاه دوشنبه _دهم اردیبهشت_ در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: کردستان سرزمین مردمانی است که صفحات زرین تاریخ پر افتخار کشور به نام آن‌ها ثبت شده است.

وی افزود: یقیناً نقاط طلایی دوران بعد از انقلاب تا به امروز و هجمه دشمنان علیه مردمان این دیار موید این نکته است که کردستان سرزمین ظرفیت‌هاست.

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: مهم‌ترین سرمایه و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران سرمایه مردمی آن است، مردمانی که علیرغم اینکه همواره مورد هجمه‌های سنگین تبلیغاتی دشمنان بوده‌اند با بصیرت مثال‌زدنی پای انقلاب و کشور خود ایستادند.

عظیمی تصریح کرد: حضور معنادار مردم کردستان در سالروز پیروزی انقلاب حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و بر اساس آنچه از طرق مختلف دریافت می‌شود، وفاق، همدلی و هم افزایی مثال‌زدنی بین مسئولان عالی این استان وجود دارد که بستر توسعه آن را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از موضوعاتی که در این دولت به نتیجه رسید، مطالبات چند دهه این مردم بوده و بازتاب خوبی در سطح کشور داشته است.

معاون وزیر کار گفت: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی وجود دارد که در دل این مراکز بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی با وجود ۱۳۰۰۰ همکار متخصص و متعهد در سطح کشور فعالیت دارند.

عظیمی با اشاره به شعار امسال با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم ادامه داد: یکی از افتخارات قابل توجه که این سازمان می‌تواند در زمینه تحقق شعار سال آن را الگوی خود قرار داده و به سایر دستگاه‌ها و بخش ها عرضه کند واگذاری امور و رسالت و وظایف ذاتی سازمان به مردم است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی که در شعار امسال بر آن تاکید شده است، در دولت سیزدهم که خود را با کلیدواژه مقدس مردمی بودن معرفی کرده با هوشمندی مورد توجه قرار گرفته و در این راستا حرکت‌های خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور تصریح کرد: بیش از ۳۰۰۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح کشور مجوز خود را از این سازمان دریافت کرده که در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰۰ آموزشگاه آن فعال است.

عظیمی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش توسط این مراکز خصوصی و خود مردم انجام می گیرد که این رقمی قابل توجه و الگوی شایسته‌ای برای معرفی شدن است.

وی ادامه داد در کنار این مهم ۴۱۶۲ آموزشگاه جوار کارگاهی در سطح کشور در کنار صنایع بزرگ فعال است که هدف آن آموزش کارکنان شاغل در راستای ارتقای توان و تخصص و آموزش کارکنان جدید در کنار خط تولید هدف اصلی فعال سازی این کارگاه‌های جوار کارگاهی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: ما در حوزه آموزش مهارت حرف برای گفتن داریم، ۴۰۰۰۰ مربی توانمند در حوزه آموزش و بیش از هشت هزار کارگاه آموزشی ظرفیتی است که در کنار اینکه می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد می‌تواند توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به تمام دنیا صادر کنند.

عظیمی اضافه کرد: یکی از راهبردهای جدی سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

وی افزود: اقدامات خوبی در وزارتخانه در سطح کلان در حال انجام است که این اقدامات در راستای تحقق و پاسخگویی مطالبه به حق مردم یعنی موضوع اشتغال است.

کد خبر 749184

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • اردبیل و اهواز ابتدا و انتهای مدار کیفیت هوای کشور
  • مهدی لیموچی: شایسته پیروزی برابر پرسپولیس بودیم
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است