Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@00:39:54 GMT

کاربرد مصالح محافظ الکترومغناطیس در صنعت ساختمان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۱۱۸۴

کاربرد مصالح محافظ الکترومغناطیس در صنعت ساختمان

مصالح محافظ الکترومغناطیس در دیوارهای اتاق MRI بیمارستان‌ها، مراکز داده‌ها، ساختمان‌های حساس مخابراتی و نظامی کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیراً مواد بر پایه کربن به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مانند وزن سبک، تولید آسان، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، خواص الکتریکی، مکانیکی و حرارتی فوق‌العاده در زمینه‌های مختلف مورد توجه قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد کربنی برای حفاظت الکترومغناطیسی عمدتاً شامل کربن سیاه (CB)، کربن (CF)، نانولوله‌های کربن (CNT)، گرافیت، نانو ساختارهای گرافن و اکسید گرافن (GO) استفاده می‌شود.

حمید بهبهانی، استاد دانشگاه و دکترای مهندسی عمران درباره استفاده از مواد کربنی برای حفاظت الکترومغناطیسی گفت: افزودن این مواد به کامپوزیت‌های سیمانی که پرکاربردترین مصالح ساختمانی است، می‌تواند به بهبود حفاظت الکترومغناطیسی و خواص مکانیکی آن کمک کند.

وی کاربردهای بتن محافظ الکترومغناطیس را شامل موارد زیر دانست:

ایجاد حفاظ الکترومغناطیسی جهت مقابله با تهدیدات IEMI‌مانند بمب‌های الکترومغناطیسی و جلوگیری از ایجاد اختلال و یا تخریب تجهیزات حیاتی و حساس نظامی مانند دستگاه‌های راداری، فرودگاه‌ها بالا بردن امنیت الکترومغناطیسی اتاق‌های حاوی تجهیزات الکترومغناطیسی و مخابراتی و دیتاسنترها در مقابل سرقت اطلاعات و انتقال داده‌های حجیم محافظت از وسایل نقلیه هوا-فضا استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی جهت حفاظت مغناطیسی برای ثبت سیگنال‌های حیاتی نوار قلب (ECG)، نوار مغز(EEG)، نوار عصب عضله (EMG) استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی جهت جلوگیری از خروج امواج الکترومغناطیس در MRI در بیمارستان‌ها استفاده در مراکز درمانی و بیمارستانی جهت جلوگیری از تأثیر امواج الکترومغناطیس مانند موبایل، آنتن‌ها و.. روی دستگاه‌های با سیگنال ضعیف مانند مانیتور علائم حیاتی، دستگاه‌های حساس آزمایشگاه و… محافظت از بدن ساکنان ساختمان در مقابل امواج الکترومغناطیسی

این پژوهشگر حوزه مهندسی سازه افزود: امواج الکترومغناطیس دارای طیفی گسترده است و امواج رادیویی با انرژی کم تا تابش‌های پرانرژی گاما را در بر می‌گیرد. فلزات حفاظ مغناطیسی خوبی محسوب می‌شوند، اما معایبی از جمله وزن سنگین، مقاومت ضعیف در برابر سایش، خراش، خوردگی و اکسیداسیون دارند. همچنین در اثربخشی حفاظتی خوب آن‌ها انعکاس امواج غالب بوده که علت آن پتانسیل آلودگی ثانویه نامطلوب است.‌

وی اظهار کرد: افزودن نانولوله‌های کربنی به محصولات سیمانی با توجه به شکل لوله‌ای و نسبت طول به قطر و مدول الاستیسیته بالایی که دارند، می‌تواند خواص الکترومغناطیسی و خواص مکانیکی آن‌ها را نظیر مقاومت در فشار، کشش، خمش، ضربه‌پذیری و طاقت، به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد.‌

بهبهانی در خصوص پژوهشی در سال ۲۰۱۷ در مورد میزان تأثیرگذاری نانولوله‌های کربنی در محافظت الکترومغناطیسی کامپوزیت سیمانی گفت: نتایج نشان داد با افزودن یک تا سه درصد نانولوله‌های کربنی به خمیر سیمان، حفاظت الکترومغناطیسی به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

وی افزود: همچنین پژوهش‌ها نشان داده که نانولوله‌های کربنی می‌توانند مشخصات مکانیکی بتن از جمله مقاومت در برابر فشار، کشش، خمش و همچنین ضربه‌پذیری و طاقت بتن را ارتقا بخشد. مطابق مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفته، حتی افزودن نانولوله‌های کربنی به میزان ۰.۰۲ وزنی سیمان به بتن می‌تواند خواص مکانیکی آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

این دکترای مهندسی عمران در پایان یادآور شد: در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی بر روی تأثیر افزودن مواد بر پایه کربن مانند گرافیت، اکسید گرافن، نانولوله‌های کربنی و … بر روی خواص الکترومغناطیسی و مکانیکی کامپوزیت‌های سیمانی صورت گرفته و شمار این پژوهش‌ها رو به افزایش است.

کد خبر 472035

منبع: ایمنا

کلیدواژه: صنعت ساختمان ساختمان مصالح ساختمانی امواج الکترومغناطیسی مهندسی عمران فناوری های نوین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امواج الکترومغناطیس نانولوله های کربنی نانولوله های کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس اداره هواشناسی شهرستان مهاباد گفت: بر اساس بررسی آخرین نقشه های پیش یابی و با فعالیت متناوب امواج بارشی، رگبار باران و رعد و برق همراه با وزش باد گاهی شدید و احتمال گرد و خاک  و در نقاط مستعد بارش تگرگ  همراه با تندباد لحظه ای تا اوایل هفته آینده پیش بینی می شود.

محمدپور افزود: علاوه بر آن احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها، احتمال برخورد صاعقه و خسارت به سازه های موقت در اثر تندباد لحظه ای وجود دارد.

توصیه می شود دستگاههای اجرایی آمادگی آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن مسیل ها را داشته باشند.

وی ، شهروندان خواست در این مدت از تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری نموده و احتیاط در فعالیتهای کوهنوردی، ترددهای شهری و جاده ای، محکم سازی سازه های سبک، گلخانه ها و بنرهای تبلیغاتی و توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را مد نظر قرار دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد
  • فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • کاربرد های پمپ آب
  • امواج کوتاه در دریای خزر