Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@12:08:45 GMT

چه کسی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۱۲۳۰

چه کسی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان می‌شود؟

خبرآنلاین: اصلاح طلبان در حالی از نهاد اجماع ساز جدید برای انتخابات سال آینده رونمایی کرده اند که برخی همچنان درباره کارکرد این نهاد اجماع ساز تردید دارند چه آنکه برخی اصلاح‌طلبان بر این باورند این نهاد اجماع ساز شبیه همان شورای عالی سیاستگذاری است که در آن نقش احزاب، چندان که باید مورد توجه قرار نمی‌گرفت و نفوذ شخصیت‌های حقیقی در آن، غالب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حسین کمالی، چهره سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب اسلامی کار نظر دیگری دارد. او بر این باور است که این نهاد جدید با شورای عالی سیاستگذاری تفاوت‌های اساسی دارد. او به ایراد مهم شورای قبلی در خصوص داشتن حق رأی از سوی اشخاص حقیقی اشاره می‌کند و به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند.»

کمالی تاکید دارد: احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسین کمالی، سیاستمدار اصلاح طلب را بخوانید؛

********

*آقای کمالی! به نظر می‌رسد نهاد جدید اجماع ساز اصلاح‌طلبان، تفاوت چندانی با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ندارد و برخی ایراداتی که به آن سازوکار گرفته می‌شد همچنان در این نهاد جدید هم وجود دارد، ارزیابی شما چیست؟ تفاوتی بین این دو سازوکار می‌بینید؟

بله، یقینا این نهاد جدید، با شورای عالی سیاستگذاری تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع در شورای عالی سیاستگذاری، تعداد اشخاص حقیقی که حضور پیدا کردند بسیار زیاد بود و عمدتا کسانی بودند که از سابقه سیاسی و تجربه کافی برخوردار نبودند به بیان دیگر افراد شناخته‌شده‌ای نبودند و با جمع شخصیت‌هایی که اکنون برای این نهاد اجماع‌ساز انتخاب شده اند بسیار متفاوت بودند.

اشخاص حقیقی در نهاد جدید حق رأی ندارند

نکته دیگر اینکه اشخاص حقیقی که در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند نقش مشاور را برعهده دارند و به نوعی عضو مجموعه اجماع‌ساز یا عضو جبهه نیستند بلکه تنها به ارائه مشورت می‌پردازند. در حالی که در شورای عالی سیاستگذاری، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی بودند از این رو بعضی از احزاب به داشتن حق رأی این اشخاص حقیقی، معترض بودند. درحالی که در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند در نتیجه تفاوت‌های اساسی وجود دارد و احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

اشخاص حقیقی فقط نقش مشاوره دارند

*حضور همین شخصیت‌های حقیقی، ایرادی بود که به شورای قبلی هم وارد بود ارزیابی شما از تاثیر شخصیت‌های حقیقی پرنفوذ در سایه کمرنگ شدن نقش احزاب چیست؟

واقعیت این است که از اشخاص حقیقی دعوت شده تا از نظرات آن‌ها استفاده شود. به هر حال این اشخاص در جلسات نظرات خود را بیان می‌کنند دیگران یا نظرات آن‌ها را می‌پسندند یا نمی‌پسندند.

*در مجموع آیا نگاه شما نسبت به این سازوکار جدید مثبت است یا ...؟

به هر حال کار بدون ایراد وجود ندارد بنابراین طبیعی است که ایراداتی دارد، اما این که فکر کنیم عملکرد این نهاد جدید مشابه شورای پیشین خواهد بود، بنابراین این گونه نیست بلکه متفاوت است.

درباره نحوه مدیریت نهاد جدید تصمیمی گرفته نشده است

*درباره سازوکار مدیریتی و همینطور استمرار یافتن این سازوکار اجماع‌ساز آیا تصمیمی گرفته شده که به چه نحوی باشد؟

در این باره هنوز تصمیمی گرفته نشده است در واقع وقتی اعضای مجموعه نهایی شدند درباره سازوکار مدیریتی این سازوکار تصمیم‌گیری خواهند کرد. در مورد استمرار یا عدم استمرار فعالیت این نهاد باید گفت که استمرار فعالیت نهاد جدید بستگی به نظر احزاب دارد.

هیئت رئیسه سنی، ابتدا نهاد جدید را اداره خواهند کرد

*هیئت رئیسه این نهاد آیا شبیه به شورای عالی سیاستگذاری است یا متفاوت از آن؟

در مورد نحوه اداره جلسات نهاد جدید مورد نظر طبیعتاً خود اعضای جلسه تصمیم خواهند گرفت که جلسه چگونه اداره شود و با چه آیین نامه‌هایی برنامه‌ها به نظم درآید بدیهی است در هر جلسه ابتدا هیئت رئیسه سنی انتخاب و بعد هیئت رییسه دائمی، اداره امور را در دست خواهند گرفت، اما اینکه هیئت رئیسه دائمی به چه شکل و شیوه‌هایی، کار را اداره خواهند کرد احتمال دارد روسای دوره‌ای شورای هماهنگی، مسئولیت اداره امور را عهده دار باشند و یا اعضای هیئت رئیسه‌ای به همین منظور انتخاب شود.

خاتمی شخصیت مورد احترام اصلاح طلبان است اما.

* به نظر می‌رسد برخی به دنبال پنهان کردن نقش آقای خاتمی در این نهاد اجماع‌ساز هستند در حالی که نقش او در به حرکت درآوردن بدنه رأی اصلاح‌طلبان غیرقابل انکار است، علت رفتار دوگانه اصلاح‌طلبان درباره نقش خاتمی را در چه می‌دانید؟

واقعیت این است که آقای خاتمی یک شخصیت ذی نفوذ در مجموعه اصلاح طلبان است و مورد احترام همه اصلاح‌طلبان است، اما یکی از مشخصه‌های مهمی که اصلاح‌طلبان دارند و باید هم داشته باشند این است اهل فکر، تدبر و تصمیم و اقدام جمعی هستند بنابراین اینکه بخواهیم تصور کنیم اصلاح‌طلبان فرد محور هستند و یک فرد محوریت این جریان را برعهده دارد برای مجموعه اصلاح‌طلبان، چندان پسندیده نیست. در نتیجه نقش آقای خاتمی در جریانات اصلاح‌طلب پوشیده نیست.

منبع: فردا

کلیدواژه: حسین کمالی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان ریاست شورای عالی سیاستگذاری نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نهاد جدید اشخاص حقیقی هیئت رئیسه حق رأی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود مسگریان صبح دوشنبه در جلسه ۲۷۹ صحن علنی با حضور فرمانده انتظامی استان، فرمانده انتظامی شهرستان و همراهان آنها که به منظور فرارسیدن نهم اردیبهشت ماه در این جلسه حضور داشتند با تبریک سالروز تشکیل شورای شهرها و روستا به اعضا، اظهار کرد: شوراها یکی از نماد مردم سالاری دینی و تجلی حضور مردم در تصمیم‌گیری‌هاست.

وی با اشاره به نهم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل شوراها طبق قانون اساسی، گفت: متناسب با نامگذاری ایام هفته شوراها برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

رییس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: از دوره نخست تشکیل این نهاد برگرفته از مردم تا کنون، شورای شهرها و روستاها بر عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت داشته و اعضای شوراها وکیل مردم در تخصیص هزینه‌ها با توجه به اهداف و سیاست‌های تعریف شده هستند.

مسگریان با بیان اینکه شهرداری‌ها به ویژه در همدان از درآمد پایدار برخوردار نیستند، افزود: مسئولیت اعضای شورای شهر در تشخیص صرفه و صلاح شهر بوده و شهرداری نیز باید با اولویت‌بندی و هماهنگی، در تحقق بودجه به نحو احسن و بدون کمترین انحرافی تلاش کند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه سال گذشته برخی پروژه‌ها به طور کامل اجرا نشد، تصریح کرد: اجرای پارک ۱۴ هکتاری برای استفاده مردم شمال شهر در منطقه کم برخوردار از جمله این موارد بوده که البته بخشی از اراضی در این پروژه تملک شده و به منظور تملک‌های باقی مانده و اجرای آن باید پیگیری لازم انجام شود.

ثوابی مهمتر و والاتر از خدمت به مردم نیست

سردار سلمان امیری نیز با تبریک روز شوراها گفت: این نهاد مبارک با هم‌افزایی افکار چندین منتخب مردم در اداره شهرها و روستاها، ثمرات خوب و نیکویی به ارمغان آورده است.

وی با بیان اینکه مقام و منصب اعضای شورا با انتخاب مردم به منزله توجه حضرت حق به منتخبان برای خدمتگزاری است، اظهار کرد: ثوابی مهمتر و والاتر از خدمت به مردم نیست و این فرصت باید قدر دانسته شود.

فرمانده انتظامی استان همدان افزود: گستردگی کار شورا و شهرداری در ارکان و لایه‌های اجتماع همراه با تعدد وظایف و خدمات است و عدم توجه به مأموریت‌ها و وظایف خطرناک است.

سردار امیری با تأکید بر اینکه بسیاری از مأموریت‌های نیروی انتظامی و شهرداری در هم تنیده است، بیان کرد: این دو نهاد در کثرت وظایف، مأموریت‌ها و مأموریت‌های مشترک با یکدیگر تشابه‌هایی دارند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نور، یادآور شد: طرح عفاف و حجاب در جامعه با بسیاری از مأموریت‌های شهرداری نیز مطابقت دارد.

فرمانده انتظامی استان همدان خاطرنشان کرد: امنیت اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیاز مردم است و نیروهای پر تلاش انتظامی به منظور تأمین امنیت جامعه همواره تلاش می‌کنند.

شورای شهر یکی از اصلی‌ترین ارکان دموکراسی است

سید مسعود حسینی نیز با بیان اینکه شورای شهر یکی از اصلی‌ترین ارکان دموکراسی و نظر مردم است، ادامه داد: همدلی و همراهی در این دوره شورا موجب رقم خوردن اتفاقات خوبی در مدیریت شهری شده است.

وی با اشاره به توافقات انجام شده فی مابین شهرداری و نیروی انتظامی، اظهار کرد کرد: با همدلی و همراهی شورای شهر، مسائل چندین ساله بین این دو نهاد رفع شده و همکاری خوبی در نظم‌بخشی شهر انجام شده است.

شهردار همدان با بیان اینکه در اجرای طرح نور، شهرداری نیز با توجه به وظایف تعیین شده در تأمین وسایل نقلیه و فضاسازی همکاری لازم را با نیروی انتظامی داشته است، گفت: به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح آمادگی لازم را داریم و با تمام ظرفیت، مراتب همکاری شهرداری با نیروی انتظامی ادامه دارد.

حسینی با تأکید بر اینکه همکاری و همدلی بین شهرداری و نیروی انتظامی وجود دارد، بیان کرد: مأموریت‌های این دو نهاد در هم تنیده است.

کد خبر 6092310

دیگر خبرها

  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • نمرهِ عملکرد شورای شهر را مردم باید بدهند