Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@20:43:43 GMT

مقایسه سمند با پژو 405+ مشخصات فنی

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۱۲۹۹

مقایسه سمند با پژو 405+ مشخصات فنی

به گزارش اکوفارس، سمند و پژو ۴۰۵ دو سدان جمع‌وجور و نسبتا ارزان‌قیمت بازار خودروی کشور هستند که انتخاب یکی از آن‌ها، به مسئله‌ای تشکیک‌برانگیز برای برخی مشتریان تبدیل شده است. از همین رو، در این گزارش  به سراغ این دو سدان ایران خودرو رفته‌ایم و به مقایسه سمند و پژو 405 پرداخته‌ایم.

معرفی پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ یکی از محصولات شرکت فرانسوی پژو است که اواخر دهه هشتاد میلادی پا به میدان گذاشت و در آن دوران به‌عنوان «خودروی سال اروپا» نیز انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان شرکت ایران خودرو هم پیش از آغاز دهه ۷۰ شمسی این محصول را به لیست تولیدات بسیار محدود خود در آن زمان اضافه کردند و پژو ۴۰۵ را به مشتریان ایرانی تحویل دادند.

 ۴۰۵ در ابتدا با پیشرانه دولیتری کاربراتوری به فروش رسید که البته بعد از چند سال با موتور انژکتوری 1.8 لیتری جایگزین شد و تا همین اواخر و پیش از خروج رسمی پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از خط تولید ایران خودرو، روی این محصول نصب می‌شد. پژو 405 GLX در سال ۹۹ به طور رسمی و برای همیشه وارد دوران بازنشستگی خود شد، اما در حال حاضر نمونه‌های کارکرده آن در بازار ایران به‌وفور یافت می‌شود.

معرفی سمند

پروژه تولید سمند در اواسط دهه ۷۰ به‌عنوان نخستین خودروی ملی ایران کلید خورد و حاصل کار در ابتدای دهه ۸۰ به مشتریان معرفی شد. این خودرو بر پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعه یافته است و ابتدا در قالب مدل‏ X7 به بازار راه پیدا کرد. برخی ایرادات مونتاژی و فنی، سبب شد تا در سال ۸۳ مدل ال ایکس سمند با چراغ‌های عقب تغییرشکل‌یافته به بازار راه یابد. سمند LX تا سال ۸۸ از همان پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ نیرو گرفت، اما در آن سال به موتور EF7 دوگانه‌سوز نیز مجهز شد.

در ابتدای دهه ۹۰ نیز پیشرانه ای اف سون بنزینی روی سمند نصب شد و تا همین لحظه، هر دو مدل سمند ال ایکس معمولی (XU7) و سمند ال ایکس EF7 توسط ایران خودرو به مشتریان ارائه می‌شوند. در این مقاله، به مقایسه سمند ال ایکس بنزینی با پژو ۴۰۵ جی ال ایکس پرداخته خواهد شد.

مقایسه سمند با پژو 405 از نظر طراحی ظاهری

قدمت طراحی پژو ۴۰۵ به حدود بیش از ۳۳ سال پیش بازمی‌گردد و سبک طراحی آن، شمایل برخی سدان‌های دهه ۸۰ اروپا را در ذهن زنده می‌کند. در طراحی پروفیل‌های مختلف بدنه این خودرو، کمتر اثری از انحنا مشاهده می‌شود و خطوط مستقیم با زوایای شکسته، شاکله‌ اصلی طراحی بدنه پژو ۴۰۵ را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، خودروی سمند که بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ و طرح یک شرکت انگلیسی به تولید رسیده است، از انحنای بیشتری در بدنه خود سود برده است و نسبت به پژو ۴۰۵ مدرن‌تر به نظر می‌رسد. البته میزان ورزیدگی فرم بدنه و حالت آیرودینامیکی آن نسبت به پژو ۴۰۵ افت داشته، اما در عین حال، بر جنبه‌های زیبایی آن افزوده شده است. درمجموع، باید بیان داشت که طراحی بدنه سمند نسبت به ۴۰۵ المان‌های دیداری خوشایندتری را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان اتومبیلی زیباتر در بازار ایران شناخته می‌شود.

مقایسه سمند با  پژو 405 از لحاظ طراحی داخلی

داشبوردهای سمند و پژو ۴۰۵ به هیچ عنوان المان‌های نوین و شاخصه‌های طراحی امروزی را به نمایش نمی‌گذارند. در این میان، داشبورد ۴۰۵ یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونه‌های قدیمی‌تر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵، چندان دل‌انگیز و جذاب جلوه نمی‌کند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیف‌های بالاتر از آن قرار می‌گیرد. همچنین رویه داشبورد قدیمی‌تر پژو ۴۰۵ از جنس نرم اسفنجی ساخته می‌شد که کیفیتی بالاتر نسبت به متریال پلاستیک خشک به‌کاررفته در داشبوردهای جدید را به نمایش می‌گذاشت.

از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز هر دو خودرو در جایگاهی نسبتا مشابه قرار می‌گیرند و کابینی جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را ارائه می‌دهند. گنجایش صندوق سمند حدود سی لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵ است و معادل ۵۰۰ لیتر حجم را در اختیار وسایل سرنشینان خود قرار می‌دهد. البته از این لحاظ، هر دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ به‌راحتی می‌توانند نیازهای خانواده‌ها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین سمند از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با پژو ۴۰۵ رتبه بالاتری را به دست می‌آورد.

مقایسه سمند با  پژو 405 از نظر فنی

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عمدتا با پیشرانه ۸سوپاپ xu7 در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت که ضمن تولید ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور، شتابی حدود ۱۱ ثانیه را برای کاربران این خودرو به ارمغان می‌آورد.

خودروی سمند نیز برای مدت‌ها از همان پیشرانه XU7 برخوردار بود؛ اما بعدها، موتور EF7 به صف تأمین‌کنندگان قوای محرکه آن افزوده شد. در حال حاضر، سمند ال ایکس EF7 توان خروجی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد و شتاب صفرتاصد آن توسط شرکت سازنده، حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده است.

در این میان، پژو ۴۰۵ به دلیل وزن کمتر و دسترسی به ماکزیمم گشتاور در دور موتور پایین‌تر، شتاب و چالاکی بیشتری نسبت به سمند EF7 ارائه می‌دهد. البته مصرف سوخت موتور ۸ سوپاپ پژو ۴۰۵ بیشتر از سمند EF7 خواهد بود. مطالعه جدول زیر، اطلاعات فنی هر دو خودرو سمند و پژو ۴۰۵ را به اطلاع شما خواهد رساند:

سمند EF7 

پژو 405GLX

مدل خودرو

چهارسیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ

چهارسیلندر تنفس طبیعی 8 سوپاپ

پیشرانه 

1.7 لیتر

1.8 لیتر

حجم موتور

113 اسب‌بخار (بنزین) -100 (گاز)

100 اسب‌بخار

حداکثر قدرت

155 نیوتن‌متر (بنزین)- 136(گاز)

153 نیوتن‌متر

حداکثر گشتاور

پنج‌سرعته دستی

پنج‌سرعته دستی

گیربکس

7.49 لیتر

9 لیتر

مصرف سوخت (ترکیبی) در 100 کیلومتر

12 ثانیه 

11 ثانیه

شتاب صفرتاصد

190 کیلومتربرساعت -180 (گاز) 

190 کیلومتربرساعت

حداکثر سرعت

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مقایسه سمند سمند و پژو ۴۰۵ سمند ال ایکس ایران خودرو پژو ۴۰۵ نیوتن متر اسب بخار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۱۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی

(تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی

دیگر خبرها

  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • (تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی
  • مدل «ددپول» گوشی پوکو F6 می‌سازد؟
  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • قیمت گوشی آیفون ۱۳ (۸ اردیبهشت) + بررسی و مشخصات iPhone ۱۳
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • برادر فیدلیتی با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد /عکس
  • برخورد سمند با کمباین حادثه آفرید
  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور
  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول