Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@12:57:25 GMT

کاهش سود بین بانکی تورم زا است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۱۵۶۲

کاهش سود بین بانکی تورم زا است

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی نباید اجازه دهد این نرخ کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

به گزارش ایمنا، نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول است که به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، نرخی که بانک‌ها در این شرایط به ذخایر یا پایه پولی دسترسی پیدا می‌کنند، نرخ بهره بین بانکی است که آمارها نشان می‌دهد این نرخ در ماهای خرداد، مرداد، شهریور و مره به ترتیب ۱۰، ۱۴.۸، ۱۷ و ۲۰ درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در جدیدترین اظهارات خود بیان کرده است که این بانک قصد دارد تا نرخ بهره بین بانکی را به ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد برساند.

در این راستا، کامران ندری، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: از آنجا که انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است و انتظار مردم این است که در ماه‌های آینده افزایش قیمت شدیدی نخواهیم داشت. همچنین، حجم مبادلات هم کم شده است، نیاز بانک‌ها به ذخایر برای تسویه بین بانکی هم کم‌تر می‌شود که با این امر، در بازار بین بانکی نرخ بهره یا قیمت ذخایر تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که رئیس کل بانک مرکزی پیش از اینکه آینده نرخ بهره بانکی را اعلام کند، باید پیش بینی خود از تورم را مطرح کند.

وی افزود: اگر در یکسال آینده پیش بینی شود که نرخ تورم بالایی داریم طبیعتاً در این شرایط حتی اگر نرخ بهره بانکی به صورت طبیعی هم در بازار کاهش پیدا کند، بانک مرکزی باید مداخله کند و اجازه ندهد این کاهش اتفاق بیفتد. هر تصمیمی درباره نرخ بهره بانکی به این وابسته است که پیش بینی نرخ تورم در آینده چگونه است؟ اگر بخواهیم با توجه به نرخ تورم ماهانه محقق شده نظر بدهیم، نباید نرخ بهره بانکی کاهش یابد زیرا، کاهش این متغیر می‌تواند تورم را تشدید کند.

زمان کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: براساس نرخ تورم ماهانه پیش بینی می‌شود که زمان مناسبی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست زیرا، نرخ بهره پایین می‌تواند در ماه‌های بعد اثرات تورمی داشته باشد. فعلاً زمان کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست. اگر نرخ تورم به مقدار قابل ملاحظه کاهش پیدا کرد، در آن زمان می‌توان درباره کاهش نرخ بهره بین بانکی صحبت کرد.

ندری ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی نرخ بهره مرجع در نظام بانکی است و کاهش یا افزایش آن بر تمام نرخ‌های بهره (نرخ بهره سپرده، تسهیلات، اوراق دولتی و…) در بازارها تأثیر می‌گذارد اما از آنجا که در اقتصاد ایران چون نرخ بهره سپرده و تسهیلات به صورت دستوری تعیین می‌شود، این تأثیرات قابل مشاهده نیست مگر اینکه بانک مرکزی تصمیم بگیرد که تعیین نرخ بهره در بانک‌ها را آزاد کند و به اختیار بانک‌ها بگذارد.

جبران زیان بانک‌ها با نرخ بهره بالای تسهیلات

وی گفت: همچنین، نرخ بهره اوراق هم باید متناسب با بازار تعیین شود اما تحت تأثیر فشارهای سیاسی است بنابراین، مکانیزم انتقالی نرخ بهره بین بانکی به دلیل مداخلات دستوری درست عمل نمی‌کند. اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند باعث می‌شود تا نرخ بهره سپرده‌های بانکی هم کم شود و بانک‌ها به دلیل قدرت انحصاری که دارند، نرخ سود تسهیلات را پایین نمی‌آورند زیرا، با بالا بودن نرخ بهره تسهیلات می‌توانند زیان‌های خود را جبران کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: انتظار داریم زمانی که نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد، باقی نرخ‌ها هم کاهش یابد و در زمان افزایشی آن هم نرخ بهره در کل اقتصاد افزایشی شود. پایین آوردن نرخ بهره می‌تواند شرایط را به تابستان و اوایل پاییز که نرخ تورم ماهانه بالایی را تجربه کردیم، بگرداند. بانک مرکزی باید مداخله کند تا نرخ بهره بین بانکی بیش از حد کاهش نیابد زیرا، یک بار در ابتدای سال جاری نرخ بهره در بازار بین بانکی تا هست درصد کم شد که در پی آن در تابستان و پاییز با اوج گیری تورم مواجه شدیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 472453

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نرخ تورم تورم نرخ سود بین بانکی کاهش سود بین بانکی سپرده گذاران بانکی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کاهش نرخ بهره بین بانکی بازار بین بانکی نرخ بهره بانکی نرخ بهره بانک مرکزی کاهش پیدا نرخ تورم پیش بینی بانک ها اگر نرخ نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول