Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-28@19:09:39 GMT

چه کار کنیم تا دیگران از وای فای مان دزدی نکنند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۲۷۸۲

چه کار کنیم تا دیگران از وای فای مان دزدی نکنند؟

مردم شبکه‌های وای‌فای بدون رمزعبور را دوست دارند. آن‌ها به محض اینکه یک سیگنال وای‌فای محافظت شده پیدا کنند؛ وارد می‌شوند و از اینترنت استفاده می‌کنند.

به گزارش شریان نیوز،گاهی اوقت مشکل کندی اینترنت نه از شرکت سرویس‌دهنده است و نه از مودم و روتر شما؛ بلکه این وای‌فای شما است که اجازه داده چندین دستگاه به طور ناشناس وارد شده و از پهنای‌باند اینترنت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

در اینجا به چهار اقدام برای امن کردن وای‌فای خانگی اشاره می‌کنیم تا از این ولگردی‌های وای‌فای جلوگیری کند:

۱- فهرستی از همه دستگاه‌های متصل به شبکه بگیرید
در اولین گام، باید فهرستی از دستگاه‌هایی که به وای‌فای وصل می‌شوند را به دست بیاورید. برای این کار، یک روش ورود به پنل مدیریتی تحت وب مودم یا روتر است.

هر مودم و روتر از یک آدرس IP خاص برای دسترسی به پنل مدیریتی استفاده می‌کند. معمولا این آدرس IP که به شکل ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ و یا ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱ است؛ در دفترچه راهنما و نصب مودم یا روی بدنه پشتی مودم درج شده است.

باید این آدرس IP را وارد نوار آدرس مرورگر وب کامپیوتر، لپ‌تاپ یا گوشی موبایل کنید و بعد از نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض برای ورود به پنل کاربری استفاده کنید. معمولا نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض مودم‌ها admin/admin یا admin/۱۲۳۴ است؛ به جز اینکه خودتان رمزعبور را تغییر داده باشید.

در پنل کاربری مودم، در بخش DHCP Client List یا Attached Devices می‌توانید فهرست دستگاه‌های متصل به شبکه را مشاهده کنید. باید آدرس IP، آدرس MAC، نام دستگاه و اطلاعات دیگر آن‌ها را بررسی کرده و با دستگاه‌های خود مطابقت دهید تا دستگاه‌های ناشناخته مشخص شوند.

یک ترفند برای یافتن دستگاه‌های ناشناخته، خاموش کردن همه دستگاه‌های خودتان یا خارج شدن از وای‌فای است. در این وضعیت، دستگاه‌های باقیمانده در این فهرست، همان دستگاه‌های ناشناس هستند.

روش دیگر دسترسی به دستگاه‌های متصل به وای‌فای، استفاده از ده‌ها اپلیکیشن رایگان و ساده‌ای است که در اینترنت برای دسکتاپ و موبایل پیدا می‌شود. برای نمونه، اپلیکیشن رایگان Wireless Network Watcher می‌تواند فهرستی از ابزار‌های متصل به شبکه وای‌فای در اختیار شما قرار دهد.

۲- کاربران غیرمجاز را بلوکه کنید
چه به دستگاه‌ها یا کاربران غیرمجاز در شبکه وای‌فای خود برسید یا نه؛ باید با انتخاب سیستم رمزنگاری و رمزعبور قوی، مانع از ورود آن‌ها شوید. هر مودم یا روتر گزینه‌های مختلفی برای رمزنگاری دارد.

گزینه WEP در غالب این دستگاه‌ها دیده می‌شود، ولی باید از انتخاب آن اجتناب کرد، چون یک پروتکل رمزنگاری قدیمی با آسیب‌پذیری‌های بزرگ است. به‌راحتی می‌توان پروتکل WEP را دور زد. در عوض پروتکل‌های رمزنگاری WPA۲ و WPA۳ پیشنهاد می‌شود. بهترین گزینه انتخاب WPA۲-PSK AES است.

ممکن است شبکه شما از قبل دارای رمزعبور قوی و سیستم رمزنگاری مناسبی باشد، ولی هنوز دستگاه‌های نشناس به وای‌فای شما دسترسی داشته باشند. در این صورت باید سریعا دوباره رمزعبور وای‌فای را تغییر دهید. همچنین، می‌توانید مودم یا روتر خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید یا باند رادیویی وای‌فای خود را عوض کنید.

در این مرحله، باید هر کاری که بشود امنیت وای‌فای را تقویت کرد؛ انجام دهید. تغییر رمزعبور وای‌فای، تغییر رمزعبور پیش‌فرش پنل کاربری مودم، تغییر نام شبکه وای‌فای یا SSID، تغییر باند رادیویی، تغییر سیستم رمزنگاری، پنهان‌سازی SSID و غیرفعال‌سازی قابلیت مدیریت از راه دور همگی کار‌هایی هستند که کمک می‌کنند وای‌فای خانگی شما امن‌تر شود.

فراموش نکنید؛ وقتی رمزعبور وای‌فای را تغییر می‌دهید؛ روی دستگاه‌های خودتان نیز باید رمز جدید وارد شود و گرنه به وای‌فای وصل نمی‌شوند.

۳- شبکه وای‌فای مخصوص میهمان‌ها راه‌اندازی کنید
این روز‌ها طبیعی است که همه بخواهند به وای‌فای شما وصل شوند. از اعضای خانواده بگیرید تا دوستان، میهمان‌ها و شاید همسایگان به صورت قانونی!

بهتر است به جای اینکه رمزعبور وای‌فای خود را به همه این افراد بدهید تا روی دستگاه آن‌ها ذخیره شود و همگی روی همان وای‌فای خانگی شما پرسه بزنند؛ یک شبکه وای‌فای میهمان راه‌اندازی کنید.

این ایده به شما اجازه می‌دهد اینترنت خود را با دیگران به اشتراگ بگذارید؛ ولی هیچ‌گونه خطری وای‌فای خانگی شما را تهدید نکند و دیگران به فایل‌ها، پوشه‌ها و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه وای‌فای دسترسی نداشته باشند.

شبکه وای‌فای میهمان با نام شبکه یا SSID دیگری فعال می‌شود و رمزعبور متفاوتی با وای‌فای شما دارد. حتما همه تنظیمات امنیتی اولیه را هم برای وای‌فای میهمان رعایت کنید. بهتر است گزینه local access کاملا خاموش باشد و نکته جالب‌تر اینکه نیازی نیست رمزعبور وای‌فای میهمان را برای همه بخوانید؛ بلکه کافی است از آن یک کیو آر کد (QR code) بسازید و جایی نصب کنید.

۴- قابلیت دسترسی از راه دور به مودم یا روتر را خاموش کنید
قابلیت Remote administration به شما اجازه می‌دهد از طریق اینترنت به مودم یا روتر خود وارد شوید و آن را مدیریت کنید. اگر تا به حال با پشتیبانی سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس گرفتید و آن‌ها تنظیماتی روی مودم انجام دادند؛ تجربه استفاده از این قابلیت را دارید.

ابزار Remote administration مفید است؛ به‌ویژه در مواقعی که مودم یا روتر با مشکل روبرو می‌شود، ولی از سوی دیگر، دستگاه شما را در معرض هک دیگران قرار می‌دهد. اگر واقعا به این ویژگی نیازی ندارید؛ بهتر است آن را خاموش کنید.

وارد بخش تنظیمات مودم یا روتر خود شوید. این ویژگی معمولا در بخشی به نام Remote Administration دیده می‌شود. به طور پیش‌فرض، این قابلیت را خاموش کنید و در صورت نیاز می‌توانید در کمترین زمان دوباره آن را روشن و فعال سازید.

فراموش نکنید؛ آخرین چیزی که شما روی وای‌فای نیاز دارید؛ دعوت از غریبه‌ها برای پرسه‌زنی در وای‌فای شما است!

منبع: شریان

کلیدواژه: رمزعبور وای فای وای فای خانگی مودم یا روتر شبکه وای فای وای فای شما وای فای وای فای دستگاه ها آدرس IP

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۲۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: تحقق عدالت، آرمانی است که سابقه‌ای به قدمت عمر بشر دارد و از سپیده‬ ‏دم آفرینش، بشر این عنصر حیاتی را به عنوان یک گرایش باطنی شناخته، به آن روی آورده، درصدد دستیابی به آن تلاش کرده و آن را مبنای قوانین و قضاوت قرار داده است. به واقع که هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای فطرت بشر زجرآور و نفرت‬ ‏انگیز نیست و هیچ چیز به اندازه بی عدالتی، کینه و دشمنی را در قلب‌ها پدید نمی‌آورد. وقتی به تاریخ می‌نگریم، علت بسیاری از دگرگونی ها، فقدان عدالت اجتماعی در جامعه بوده است و به همین رو تمام مصلحان بشری و انسان‌های آزاده تاریخ با اندیشه و شعار عدالت، حرکت‌های اصلاحی خود را آغاز نموده و یکی از اهداف اصلی انقلاب و تحرکات اجتماعی خود را رفع تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی قرار داده اند. انسان‌هایی که مخاطب این حکیمان و مصلحان واقع شده اند، در واقع تشنگان عدالت بودند که سراپاگوش به فرمان و چشم به راه تحقق این بالاترین فضیلت انسانی و گمشده فطرت خود بوده اند.

فراتر از این، عدالت آرمانی دینی و الهی است که تمام پیامبران برای تحقق آن رسالت یافته و بسیاری نیز در راه عدالت جان خود را فدا کرده‌اند. از منظر دین اسلام، قوام حقیقت حیات انسانی به اصل عدالت است و دادگری همانند اصل توحید ریشه در نظام تکوین دارد. بر این اساس پیامبر اکرم (ع) فرمودند: «بِالْعدْلِ قامتِ السّماواتُ و الارْض» یعنی آسمان‌ها و زمین، با عدالت، پا برجا می‌مانند. بنابراین نادیده انگاشتن قسط و عدل، نه تنها با طبیعت بشر مخالفت و مغایرت دارد، بلکه مخالفت با نظام طبیعت است و در مقابل، اهتمام به آن هماهنگی با نظام هستی است.

اندیشه در حقیقت و ماهیت عدل و عدالت ما را به این نکته واقف می‌سازد که عدل دارای جاذبه‌ای فطری است و نزد وجدان عمومی بشریت، ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل، هر کسی به حق خویش می‌رسد، تعدّی و تجاوز از جامعه رخت بر می‌بندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم می‌شود. به همین جهت مردم، بی‌عدالتی را نکوهش می‌کنند و عدالت را می‌ستایند. این نکته مورد تأیید و توجه پیشوایان دین نیز قرار گرفته است. امام صادق (ع) درباره این حقیقت که بی‌عدالتی عیب و عدالت خوشایند همگان است فرموده است: «از خداوند پروا کنید و به عدالت رفتار کنید، چرا که شما به قومی که عدالت نکند خرده می‌گیرید». به همین سبب است که از آغاز زندگی بشر، همواره ظلم و بی عدالتی روح بشر را آزرده و او را تشنه جهانی عاری از هر تبعیض و تعدی ساخته است. در طول تاریخ، همه افراد و اقشار و جوامع اعم از کوچک و بزرگ، مؤمن و کافر، مرد و زن، حتی ستمکار و ستمدیده، دانا و نادان خواهان اجرای عدالت، این صفت انسانی بوده و از نقض آن متنفر بوده و می‌باشند.

بر این اساس با اندک تأملی در کلمات و بیانات امیرالمومنین (ع) به روشنی این نکته به دست می‌آید که مساله «عدالت و حکومت»، جایگاه خاص و اهمیت ویژه‌ای نزد آن امام بزرگوار داشته است. این دو مقوله به حدی مهم است که اگر تمام تلاش‌ها و مجاهدات علی (ع) را در راه تحقق آن بدانیم سخنی به گزاف نگفته ایم. در همین رابطه و با محوریت نشان دادن ارزش و اهمیت عدالت در حکمرانی بر پایه اندیشه علوی (ع) با حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لک‌زایی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت‌وگو کردیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

* عدالت در اندیشه امیرالمومنین (ع) یک فضیلتی است که اگر حکومت آن را داشته باشد برایش یک امتیاز و ارزش محسوب می‌شود یا اصلاً اساس و ارزش حکومت به برقراری عدالت است و حکومتی که در راه عدالت گام ننهد فاقد ارزش ذاتی است؟

در نهج‌البلاغه و سیره عملی امیرالمومنین (ع) به عدالت توجه بسیار زیادی شده به گونه‌ای که جرج جرداق مسیحی اسم کتابش را این گذاشته که امام علی (ع) صدای عدالت انسانی است. همچنین گفته شده «قتل فی محراب عبادته لشده عدله» یعنی ایشان به خاطر شدت عملش نسبت به عدالت به شهادت رسید لذا در جای جای نهج‌البلاغه می‌توانیم فرمایشات حضرت درباره عدالت را ببینیم ولی من به یک موردش اشاره می‌کنم و آن نامه ۳۱ نهج‌البلاغه است. امام علی (ع) نامه ۳۱ را برای امام حسن مجتبی (ع) نوشتند و چون این نامه از منظر یک پدر برای تمام فرزندان معنوی آن حضرت نوشته شده است با این تعبیر شروع می‌شود که «من الوالد الی المولود» یعنی نامه پدری به فرزند. اگر ما خودمان را فرزند معنوی آن حضرت می‌دانیم مخاطب این نامه هستیم.

*نامه ۳۱ نهج‌البلاغه عدالت را چگونه معرفی می‌کند؟

آنجا حضرت یکسری سیاست‌های کلان و راهبردهای کلان را ابلاغ فرمودند از جمله اینکه می‌فرمایند فرزندم تو خودت را در ارتباط با دیگران میزان قرار بده، هرچه برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. بعد یکسری مصادیق را ذکر کردند مثلاً فرمودند اگر دوست نداری به تو ظلم شود به دیگران هم ظلم نکن، اگر دوست داری به تو احسان شود به دیگران احسان کن و همینطور موارد دیگری را برشمردند. به همین خاطر عدالت در اندیشه امام علی (ع) یک میزان کلیدی و اساسی و مهم است که مبنای تنظیم روابط ما با دیگران، روابط ما با خودمان، روابط ما با محیط زیست و روابطمان با خدای متعال است.

خدای متعال در ارتباط با ما به عدالت عمل می‌کند، ما هم در ارتباط با خودمان و دیگران و خدا و طبیعت باید به عدالت رفتار کنیم. در حدیث نبوی می‌خوانیم که با عدالت است که آسمان‌ها و زمین بر پا شده است. در قرآن کریم خداوند به پیامبر (ص) دستور می‌دهد «قل امر ربی بالقسط» یعنی بگو پروردگار من مرا فرمان داده به قسط عمل کنم. باز در سوره حدید می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» یعنی ما پیامبران را به سوی مردم فرستادیم تا آنها مردم را تربیت کنند، تزکیه کنند و مردم بر پادارنده قسط شوند. از این جهت امیرالمومنین (ع) به عنوان تربیت شده رسول اکرم (ص) کسی است که همان مسیر را دنبال می‌کند و همچون رسول مکرم اسلام بر پا دارنده عدل و قسط است. لذا اگر ما عدالت را در ردیف فضائل هم ذکر کنیم بالاترین فضائل است و اگر به عنوان رکن در نظر بگیریم می‌بینیم عدل در اندیشه و مذهب امامیه جز اصول مذهب و جز ارکان تلقی شده است بنابراین از هر منظری نگاه کنیم، چه از منظر فقهی، چه از منظر اخلاقی، چه از منظر اعتقادی، چه از منظر فلسفی و … می‌بینیم عدالت عنصر کلیدی است و باید مورد توجه رهبران و کارگزاران حکومتی و آحاد مردم قرار بگیرد.

*همه مردم به ارزش و اهمیت مساله عدالت اقرار دارند ولی می‌بینیم جوامع بشری و حکومت‌ها در محقق کردن عدالت با مشکلاتی روبرو هستند. به نظر شما مهمترین موانعی که نمی‌گذارد مساله عدالت در یک جامعه محقق شود با توجه به منویات حضرت امیر (ع)، چیست؟

امیرالمومنین (ع) مهمترین مانع اجرای عدالت را در همین نامه ۳۱ دنیاطلبی و دنیاگرایی می‌داند. حضرت می‌فرماید آنچه باعث شده انسان‌ها از صراط مستقیم عدالت منحرف شوند و به ظلم دست بزنند این است که فکر می‌کنند برای دنیا آفریده شدند در حالی که آن حضرت می‌فرمایند فرزندم بدان که تو برای آخرت آفریده شدی. دنیا قرار است مقدمه‌ای باشد و مزرعه‌ای باشد که ما از زندگی کوتاهی که در دنیا داریم برای آخرت خودمان زاد و توشه برداریم و اگر هر کسی اندکی تأملی در زندگی خودش و زندگی امروز در دنیا بکند، اهمیت این فرمایش امیرالمومنین (ع) را متوجه می‌شود که واقعاً هر جا ظلم و بی‌عدالتی صورت می‌گیرد ناشی از این است که آن افراد خیال می‌کنند برای دنیا آمدند و بعد از دنیا آخرتی نیست و الا اگر انسان‌ها به یاد مرگ باشند یاد آخرت و قیامت باشند متوجه می‌شوند اصالت را باید به آخرت بدهند. قاعدتاً کسی که یاد مرگ و قیامت هست دست به ظلم نمی‌زند چون می‌داند یک ایستگاهی هست که باید در آنجا پاسخگو باشد.

*گاهی بین عدالت و مسائل دیگری تزاحم برقرار می‌شود؛ مثل تزاحم بین برقراری عدالت و رعایت مصلحت. به نظر شما در این موارد باید جانب کدام را گرفت و کدام اهمیت بیشتری دارد؟

ببینید، مصلحت یعنی عدالت. اصلاً مصلحت جایی مطرح می‌شود که اگر ما به یک قانونی یا دستوری عمل کنیم موجب ظلم می‌شود لذا می‌گوئیم مصلحت ایجاب می‌کند آن کار را انجام ندهیم. در اینجا تمرین و امتحان مصلحت باید با مساله عدالت انجام شود؛ یعنی هر جا می‌گوئیم مصلحت اقتضا می‌کند باید بتوانیم به جایش کلمه عدالت را بگذاریم و بگوییم عدالت اقتضا می‌کند. لذا نمی‌شود مصلحت مخالف عدالت باشد چون فرض ما فرض تزاحمات است یعنی دو چیز با هم متزاحم می‌شوند و ما آنی که عادلانه‌تر است را بر آنی که مطابق عدالت نیست اولویت می‌دهیم. بنابراین هر جا گفتند مصلحت ایجاب می‌کند، شما باید به جایش کلمه عدالت را بگذارید. اگر باز هم جمله شما درست بود، آن از نظر اسلام مورد قبول است ولی اگر جمله درست نبود آن مطلب مورد قبول اسلام نیست. در واقع مصلحت نیامده است که منافع را توجیه کند و الا منتهی به ظلم می‌شود.

کد خبر 6086156

دیگر خبرها

  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند