Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور هادی مظفری مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد، علی اشرف صندوق‌آبادی دبیر جشنواره و احمد وکیلی دبیر هنری جشنواره، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۴ بهمن) برگزار شد.

مظفری در ابتدای این نشست گفت: تا چند سال اخیر جشنواره تجسمی فجر در سپهر جشنواره‌های هنری فجر کم‌فروغ تر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما طی چند سال اخیر این رویه تغییر کرد و امروز حتی منتقدان جشنواره هم درباره آن صحبت می‌کنند. 

وی افزود: این گفتمان که جشنواره تجسمی فجر جایگزین دوسالانه های تخصصی انجمن‌های هنرهای تجسمی شده است، واقعیت ندارد و هر کدام مسیر خودشان را با اهداف و برنامه‌ریزی مجزا مسیر خود را دنبال می‌کنند. یعنی بینال سرامیک و مجسمه را می‌بینیم و در کنار آن جشنواره تجسمی فجر را خواهیم دید. ضمن اینکه تلاش شده در کنار کمیت، کیفیت آثار هم ارتقا پیدا کند. 

مظفری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌دیدگی برخی حوزه‌های فرهنگی و هنری گفت: این موضوع در کنار آسیب‌هایش، یک فرصت جدی را در دوران قرنطینه پدید آورد و اساتید و هنرجویان تجسمی به خلق و آفرینش اثر پرداختند و امروز شاهد بخشی از این آثار در جشنواره هستیم. 

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره تجسمی به پایتخت محدود نمی‌شود و ۷۰ درصد آثار پذیرفته شده در نمایشگاه متعلق به هنرمندان استانی است. یعنی این جشنواره ایران‌شمول است. 

تهران با 1159 هنرمند، اصفهان با 323 هنرمند و خراسان رضوی با 225 هنرمند در صدر مشارکت در جشنواره قرار دارند.

 نمایشگاهی که امسال برپا می‌شود شامل 709 اثر از 511 هنرمند است، در حالی‌که سال گذشته 363 اثر از 268 هنرمند بود که یعنی در تعداد آثار و تعداد هنرمندان بیش از ۹۰ درصد رشد را شاهد بودیم.

مظفری خاطرنشان کرد: شنبه ۱۸ بهمن در بخش طوبی زرین گشایش می‌یابد، اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های یاداشتی، ما دو گشایش دیگر هم داریم تا تجمع را به حداقل برسانیم.

صندوق‌آبادی در ادامه این نشست به بخش مسابقه (طوبی زرین) جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: کمیت و کیفیت آثار در این بخش چشمگیر است. شخصاً در کلیه داوری‌ها حضور داشتم و شاهد ساعت‌ها بحث درباره آثار بخش‌های دهگانه بودم و همگی اذعان داشتند کیفیت امسال آثار بسیار بالاست. 

وی اضافه کرد: برای اینکه فرصت را به جوانان مستعد دهیم، برگزیدگان جشنواره‌های جوانان را بدون داوری در مرحله اول، آن‌ها را به مرحله دوم داوری فرستادیم. 

* بیشترین استقبال در میان عکاسان است

صندوق‌آبادی گفت: تعداد کل آثاری که جشنواره رسیده 7753 اثر بود که 2315 اثر با تعداد 911 هنرمند مربوط به رشته عکاسی بود و 1970 اثر با 839 هنرمند به رشته نقاشی مربوط می‌شد. گرافیک و تصویرسازی و خوشنویسی در رتبه‌های بعدی استقبال قرار دارند. کمترین استقبال هم مربوط به رشته سرامیک (127 اثر از 76 هنرمند) است. 

دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: مشارکت بانوان در این دوره از جشنواره بسیار بالا بود و از تعداد 3242 هنرمند، 1758 نفر خانم بودند که از تعداد آقایان بیشتر است. 

وی به بخش ستارگان جشنواره اشاره کرد که مختص به هنرمندانی است که طی سال‌های 2019 و 2020 در جشنواره‌های بین‌المللی مقام کسب کرده‌اند. کتاب نفیس آثار این هنرمندان (67 هنرمند با 167 اثر)، ان‌شاءالله به علاقه‌مندان تقدیم خواهد شد. 

جعفر نجیبی (مجسمه‌ساز و سرامیست)، احمد عبداللهی نیا (کاریکاتوریست)، سعید رزاقی (تصویرساز)، گارنیک درهاکوپیان (نقاش)، خشایار قاضی زاده (نگارگر)، 

احمدآقا، یعقوب آژند (پژوهشگر هنر)، محمدحسین حیدری (عکاس) و محمد سلحشور (خوشنویس) مفاخر این دوره هستند که از آن‌ها تجلیل به عمل می‌آید. 

وکیلی هم درباره چاپ دستی که در این دوره از جشنواره حضور دارد گفت: بسیاری از افراد تفاوت چاپ دستی و صنعتی را نمی‌دانند، به همین دلیل این بخش را طراحی کردیم که «عیدی سازی» نام دارد. در دوران قدیم که مکتب دایر بود و هنر به صورت شاگردی و استادی بود، معمولا اساتید برای عید نوروز «باسمه»ای را کار می‌کردند و آن را تکثیر می‌کردند و به اساتید خود می‌دادند. کسانی که تعداد بیشتری باسمه داشتند، یعنی مدت بیشتری شاگردی کرده‌اند. من این موضوع را ۲۵ سال است که زنده کرده‌ام و به شاگردانم چاپ دستی عیدی می‌دهم. 

این نقاش اضافه کرد: در جشنواره امسال، ۵۰ اثر چاپ دستی که به صورت تبادل شده به دست ما رسیده است (از جمله دانشگاه‌های بوستون و بلژیک)، به نمایش در می‌آید. 

وکیلی اظهار داشت: ۵ کارگاه هنری متفاوت هم در این نمایشگاه داریم که یکی از آن‌ها نمایش چاپ سنگی (لیتوگرافی) است که در کشورمان هنری رو به فراموشی است. چاپ فلزی و صنعت کاغذسازی هم دیگر کارگاه‌های این دوره است. 

 

طراحی پوسترهای این دوره به برگزیدگان ادوار پیشین جشنواره تجسمی فجر سپرده شده بود.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره تجسمی فجر هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی احمد وکیلی دبیر جشنواره تجسمی جشنواره تجسمی فجر چاپ دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۳۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیر کلالی اظهار کرد: در راستای تکالیف مأموریتی و ایجاد انگیزه و حمایت از هنرمندان صنایع دستی مشهد مقدس، با پیگیری صورت پذیرفته و تنظیم لیست متقاضیان جدید بیمه تأمین اجتماعی در حوزه صنایع دستی، تعداد ۱۰۹ نفر متقاضی جدید از هنرمندان فعال صنایع دستی مشهد مقدس به افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی اضافه شده و در مجموع بیش از ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی در مشهد از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد ادامه داد: نظر به ابلاغ دستورالعمل وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ و با عنایت به دستور ریاست جمهوری و موافقت سازمان برنامه و بودجه در خصوص بیمه کردن افراد جدید از شاغلان صنایع دستی شناسه دار و در اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب ۹۶/۱۱/۱۸، تعداد ۲۸۶ نفر متقاضی جدید در استان خراسان رضوی مورد تأیید وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰۹ نفر از هنرمندان مشهد مقدس هستند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری و اطلاع رسانی خوبی که در مشهد مقدس انجام شد، شاهد افزایش تعداد هنرمندان بیمه شده در سطح شهرستان بودیم.

امیرکلالی یادآور شد: متقاضیان معرفی شده پس از تکمیل مدارک از جمله ارائه کارت مهارت فنی و حرفه‌ای، معتبر بودن پروانه فعالیت و سایر شرایط ابلاغ شده قانونی می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در قالب بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی قرار گیرند.

کد خبر 6098187

دیگر خبرها

  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • تخصیص ۳ میلیارد تومان برای ساخت پلاژ در جزیره خارک
  • معرفی حریفان تنیسور‌ها در جدول اصلی رقابت‌های ۱۰۰۰ امتیازی
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • رونمایی از پدیده کشتی یزد تا برق مدال برنز دختران دارت باز
  • درخشش بانوان یزدی در مسابقات پتانک کارگران کشور
  • بانوان یزدی حائز مقام سومی مسابقات پتانک کارگران کشور شدند