Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@05:52:45 GMT

ساخت بـوستـان در فضاهای بی‌دفاع محله

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۳۹۹۰

ساخت بـوستـان در فضاهای بی‌دفاع محله

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:  از این‌رو طرح تعریض را منتفی اعلام کردند و مژده دادند با ایده‌های تازه‌ای که در نظر دارند خیابان کرمان از نازیبایی رهایی می‌یابد و رنگ و رخ دیگری به خود می‌گیرد. اینکه بعد از ملغی شدن طرح، مدیریت شهری منطقه ۱۴ قرار است چه اقداماتی برای فضای برهم ریخته محله انجام دهد و تکلیف نمای نازیبای دندانه‌ای شکل خیابان کرمان چه سرانجامی پیدا خواهد کرد از دغدغه‌هایی است که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان را درگیر کرده است و خواستار تهیه گزارش از آن شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌باره با «حجت‌الله محمدزاده» معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۴ گفت‌وگو کردیم.

خیابان کرمان سال‌هاست با وضعیت نابسامانی درگیر است؛ از وقتی که مدیریت شهری وقت تصمیم گرفت برای تسهیل‌ تردد اهالی طرح تعریض را در آن اجرا کند. نقطه آغاز این ماجرا به سال ۵۷ برمی‌گردد که این طرح تصویب شد و از سال ۶۰ به اجرا درآمد. محمدزاده می‌گوید: «دیدگاه مدیریت شهری در سال‌های گذشته این بوده است که فقط با تعریض خیابان ترافیک را می‌توان کاهش داد. از این‌رو مسئولان امور شهری با هدف کم کردن معضل ترافیک در محله، طرح تعریض خیابان کرمان را تصویب کردند.»

از آن زمان تاکنون که بیش از ۴ دهه می‌گذرد هیچ‌کدام از اهالی نه اجازه نوسازی داشتند و نه کسی به خرید ملکشان راغب بود. این موضوع اگرچه در ابتدای امر خیلی مشکل‌ساز نبود اما با طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح دردسرهای زیادی برای اهالی ایجاد شد. نازیبا شدن نمای محله، کم ارزش شدن قیمت ملک‌ها، آسیب‌های اجتماعی و حضور پررنگ زباله گردها از جمله مشکلاتی بود که گریبانگیر خیابان کرمان شد. این در حالی بود که در این محله همچنان حرف اول را معضل ترافیک می‌زد.  

نقش بی‌تأثیر تعریض خیابان در ترافیک حجت‌الله محمدزاده/معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۴

اما اینکه چرا طرح تعریض خیابان کرمان با همه دردسرهایش در میانه راه طرح مسکوت ماند و منتفی شد سؤالی است که محمدزاده درباره‌اش توضیح می‌دهد: «قرار بود عرض خیابان ۱۲ متری کرمان به ۳۵ متری تغییر کند. اما بعد از بررسی مسئولان در یکی ۲ سال اخیر، تصمیم گرفته شد که طرح منتفی شود چراکه بررسی و معلوم شد تعریض خیابان تأثیر چندانی در کاهش ترافیک ندارد.

دلیل عمده نیمه‌کاره ماندن طرح هم ساخت بزرگراه‌های امام علی(ع)، شهید محلاتی و خیابان پاسدار گمنام در ۲ ‌ـ ۳ دهه اخیر بود که ایجاد آنها از بار ترافیکی و راهبندان خیابان کرمان کاسته است. به گفته محمدزاده بعضی از طرح‌ها در حین اجرا، دچار تغییراتی می‌شوند که قطعاً برای رفاه شهروندان است. او مثال می‌زند: «قرار بود بزرگراه امام علی(ع) ۴۵ متری ساخته شود اما در حین اجرای طرح تصمیم بر ایجاد بزرگراهی ۷۶ متری گرفته شد.

این بزرگراه‌ تردد شهروندان از جنوب به شمال را تسهیل و از سوی دیگر بزرگراه شهید محلاتی و خیابان پاسدار گمنام بار ترافیکی شرق به غرب تهران را کنترل می‌کنند. بنابراین دیگر نیازی به تعریض خیابان کرمان نیست. چون ترافیکی وجود ندارد.» او منتفی شدن طرح را امتیاز مهمی برای منطقه می‌داند وآن جلوگیری از صرف هزینه زیاد است که شهرداری متحمل می‌شد.  

فضاهای پرت به بوستان تبدیل می‌شود

این که در اعتبار ملی صرفه‌جویی شده اتفاق خوبی است، اما سؤال‌های دیگری را در ذهن اهالی ایجاد می‌کند که ماحصل مشکلات ۴۰ ساله اهالی به کجا ختم می‌شود و دیگر اینکه آیا قرار است شکل و نمای محله به نازیبایی که هست باقی بماند یا نه؟ محمدزاده پاسخ می‌دهد: «اولویت ما رفاه شهروندان و جلب رضایت آنهاست و می‌توان گفت تازه کارمان شروع شده است و در فاز دیگری باید عزممان را جزم کنیم.

همه موضوعات و دغدغه‌های شهروندان بررسی شده است. نخستین رخداد خوبی که در محله پیش آمده است، از طرح خارج شدن املاک معارض خیابان کرمان و امکان ساخت‌وساز برای اهالی است. همین بافت محله را از فرسودگی نجات می‌دهد و نونوار می‌کند. البته هنوز یکسری املاک هستند که همچنان در طرح قرار دارند. برای آنها هم تدابیری اندیشیده شده است.» به گفته محمدزاده، قرار است عرض خیابان کرمان شرقی ۱۶ و عرض خیابان کرمان غربی ۱۲‌متر شود.

او ادامه می‌دهد: «بعضی از املاک مشکلات حقوقی دارند که در پی رفع آنها هستیم. از این‌رو برای اینکه حقی از شهروندان ضایع نشود در حال رفع معضل هستیم.» اما مهم‌ترین ایده‌ای که به‌زودی در خیابان کرمان اجرایی می‌شود، ایجاد لچکی و بوستان در فضاهای پرت و بی‌دفاع این محله است. او ادامه می‌دهد: «یکی از دغدغه‌های این محله کمبود سرانه فضای سبز است که با ایجاد پاتوق‌های محلی مکانی برای تفریح و استراحت اهالی ایجاد خواهیم کرد.» البته شاید طرح جدید زمانبر باشد اما با اجرایی شدن آن قطعاً خیابان کرمان رنگ و رخ دیگری به خود می‌گیرد.

بدانید

 در خیابان کرمان ۶۰‌درصد از خانه‌ها ریزدانه هستند و زمین آنها مساحتی کمتر از ۲۰۰‌مترمربع دارد. در کرمان شرقی این موضوع کمرنگ‌تر است و ۴۰‌درصد املاک ریزدانه هستند.  
 طبق آمار دفتر نوسازی محله دلگشا، برای تعریض خیابان کرمان باید ۲۶۹ پلاک تملک می‌شد که از این تعداد ۶۵ پلاک، تخریب، ۳۵ پلاک اصلاح و ۱۶۹ پلاک باقی مانده است.

هویت خیابان کرمان باید حفظ شود کامبیز مصطفی پور/شهردار منطقه ۱۴

یکی از اقدامات تأثیرگذار «کامبیز مصطفی پور» شهردار منطقه ۱۴، ساماندهی خیابان کرمان در راستای پروژه کوچک مقیاس است. او طرح‌های خوبی برای این خیابان در سر دارد و می‌گوید: «قرار نیست معابر منطقه را به دلیل‌ تردد خودروها تعریض کنیم، با این کار هویت آنها را دستکاری کرده‌ایم.

نگاه ما به شهر، انسان محور است نه خودرو محور. ساماندهی معابر باید به گونه‌ای باشد که نشان دهد زندگی در محله‌ها جریان دارد.» به گفته این مسئول، خیابان کرمان، از معابر قدیمی منطقه ۱۴ است و از خیابان ۱۷ شهریور شروعمی شود و تا بزرگراه امام علی(ع) ادامه دارد. او می‌گوید: «این خیابان به دلیل وجود بیمارستان مردم و گاراژهای بزرگ از معابر پر تردد منطقه به شمار می‌آید. در مدت ۴۰ سال فقط ۲۰‌درصد طرح تعریض این خیابان پیش رفته بود.

اما نکته مهم دیگری که باعث منتفی شدن طرح شد، به هویت‌بخشی از منطقه برمی‌گردد؛ با اجرایی شدن طرح تعریض، آسیب جدی به بافت آرامستان‌های دولاب و باغ وثوق‌الدوله وارد می‌شد چراکه برای اجرای آن نیاز بود بخشی از فضای این مکان‌های تاریخی تخریب شود.»به گفته شهردار منطقه ۱۴ طولانی شدن این طرح تنها دستاوردی که داشت این بود که آسیب‌های اجتماعی به دنبال داشت و اهالی را بسیار دلخور کرده بود.

او می‌گوید: «۴۶ ملک خیابان کرمان توسط شهرداری خریداری و به سرانه فرهنگی و تفریحی محله تبدیل می‌شود.» مصطفی‌پور معتقد است پیشینیه خیابان کرمان باید حفظ شود. با نونوار شدن خیابان کرمان و همچنین بهسازی آرامستان‌های دولاب می‌توان گفت منطقه ۱۴ هویت دیگری به خود می‌گیرد. او ادامه می‌دهد: «بازار تره‌بار، پیاده‌راه و فضای سبز از جمله نیازهایی است که مردم مطالبه کردند ودرصدد رفع آن هستیم. در ضمن فضاهای بی‌دفاع شهری که در فضای دندانه مانند خیابان ایجاد شده است را به مکان‌های فرهنگی یا پاتوق تبدیل می‌کنیم. با این کار پایداری محله تقویت می‌شود.»

کد خبر 582488 برچسب‌ها ترافیک - شهری همشهری محله منطقه ۱۴ مسکن ترافیک - مقررات شهر بوستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ترافیک شهری همشهری محله منطقه ۱۴ مسکن ترافیک مقررات شهر بوستان تعریض خیابان کرمان طرح تعریض منطقه ۱۴ شدن طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟

همشهری آنلاین- صفورا صادقی: محله محمودیه واقع در منطقه یک تهران مانند دیگر نقاط شمال تهران به دلیل داشتن آب و هوای خوش و قناتهایش مورد توجه دودمان قاجار قرار داشت. محله محمودیه که ایستگاهی به همین نام در خیابان ولیعصر دارد، از شمال به زعفرانیه، جنوب به بزرگراه چمران، شرق به الهیه و از غرب به محله ولنجک و اوین محدود می‌شود وجزء مناطق گران و لوکس تهران است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در سال‌های دور نام این محله محمدیه بود که به خاطر وجود قصر محمدشاه قاجار بود که بعد از فوت او به قصر شوم معروف شد. تغییرات محله و تاریخچه آن را نصرالله حدادی، تهران‌شناس، چنین توضیح می‌دهد: «اواخر سلطنت محمدشاه قاجار، صدراعظم او حاج میرزا آقاسی که جزو ملاکان بزرگ تهران بود، اراضی این منطقه را به شاه بخشید تا درآن قصر و باغی بسازند و شاه به آنجا نقل مکان کند. پس از ساخته شدن قصر و سکونت محمدشاه در آن، بیماری شاه شدت گرفت و از دنیا رفت. به همین علت بود که این قصر بین اهالی شوم و بدشگون خوانده شد. طوری که اعتماد السلطنه می‌نویسد:«ناصرالدین شاه سر ناهار فرمودند می‌خواهم باغ فردوس را ۲۰ هزار تومان بخرم. من عرض کردم که شاه مرحوم در قصر محمدیه نزدیک باغ فردوس مرحوم شد، من به دلم بد آمد. شما آنجا را ابتیاع نفرمایید. عجب این حرف موثر شد. فی‌الفور به هم خورد.» (روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، شعبان ١٣٠٢هجری قمری) به این ترتیب منحوسی باغ محمدیه تا باغ فردوس را هم دربرمی‌گرفت.»

حدادی ادامه می‌دهد: «حاج ملاعباس ایروانی ملقب به حاج میرزا آقاسی که بعد از مرگ قائم مقام فراهانی ردای صدارت دربار محمدشاه را به تن کرد، در تهران و ایران یکهزار و سیصد و سی و هشت بلوک و قریه و آبادی و مزرعه داشت و از ملاکین بزرگ ایران بود. از جمله املاک وی بازار عباس آباد، محله کنونی دکتر بهشتی و اراضی عباس آباد و حتی مالک اولیه منطقه قیطریه نیز حاج میرزا آقاسی بوده است. وی نفوذ زیادی در دربار قاجار داشت به‌طوری که با توطئه سفیر انگلیس قائم مقام فراهانی را در باغ نگارستان به قتل رساندند. حاج میرزا آقاسی در سال آخر حیات محمدشاه تمام املاک خود را به شاه هبه کرد که بعد از شاه جزء ثروت پسرش ناصرالدین شاه شد که به اصطلاح به آن «خالصجات حکومتی» می‌گفتند.

قصر محمدیه بعد از مرگ محمدشاه مورد بی توجهی خاندان قاجار قرار گرفت و بعد از سالها مخروبه شد تا اینکه «محمدرحیم خان علاء‌الدوله» آن را خرید و به «محمودعلاءمیر» که به احتشام السلطنه معروف بود سپرد. محمودخان علاءمیر عمارتی نو ساخت و نام آن را عوض کرد تا خاطره بدشگونی آن را از اذهان پاک کند و نام قصر و محله را به محمودیه تغییر داد. خاندان علاءالدوله به شقاوت و بیرحمی شهرت داشتند به طوری که یک ضرب‌المثل در تهران رواج یافت با این مضمون که "خنجر شمر در خانه علاء‌الدوله است".»

نام محمودیه هم اکنون بر این محله ماندگار شده است. و اما داستان محله محمودیه در این مقطع به پایان نرسید بعد از چند سال فردی سوئیسی به نام دکتر «اشتمپ» که دندانپزشک مخصوص دربار احمدشاه قاجار بود کلیه این اراضی را خریداری و آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرد و به خارجی‌هایی که برای ماموریت نظامی یا فرهنگی به ایران آمده بودند فروخت. و این گونه محله جدید محمودیه شکل گرفت. پس از خیابان‌کشی و مشخص شدن مناطق تهران در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی این محله جزء منطقه یک شهری شد و ساخت و سازهای جدید در آن بوجود آمد.

اکنون شاید اثری از آن عمارت و باغ‌های ییلاقی درباریان اثری نباشد ولی همچنان در اختیار اقشار مرفه جامعه است. برج‌ها و آسمان خراش‌هایی که خودنمایی می‌کنند گواه این مطلب است.

کد خبر 843082 برچسب‌ها منطقه ۱ شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • توزیع ۸۰۰ تن آسفالت در مسیر جاده اوغلی و قوناخلارباغی تبریز
  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • ‌ساخت زورخانه بزرگ مرکزی شیراز
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • آغاز ساخت بوستان دادا و کاکا در بندرعباس
  • ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟