Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:07:17 GMT

ثبت ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۴۳۳۸

ثبت ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند، گفت: برنامه‌ ما این است که تالاب‌های بیشتری را به این کنوانسیون ملحق کنیم.

به گزارش ایسنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها و پنجاهمین سال انعقاد کنوانسیون رامسر که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: کنواسیون رامسر اولین معاهده بین‌المللی در حوزه محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی‌که این کنوانسیون شکل گرفت تنها ۱۸ کشور عضو آن بودند اما اکنون ۱۷۰ کشور عضو این معاهده بین‌المللی شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع تالاب‌ها ارتباط مستقیمی با میزان بارش و آورد رودخانه‌ها دارد، تصریح کرد: ما از ابتدای مهر ماه تا چهار بهمن امسال در کشور ۸۵.۵ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۱۷ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد کمتر شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ظرفیت سدهای کشور نیز ۵۹.۵ میلیارد متر مکعب است، گفت: تا اوایل بهمن ماه ۵۹.۵ درصد از ظرفیت مخازن سدها آبگیری شده است.

وجود حدود ۳ میلیون هکتار تالاب در ایران

لاهیجان‌زاده در ادامه تصریح کرد: ما در کشور حدود ۳ میلیون هکتار تالاب داریم که از این میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن - معادل ۲۵ تالاب - در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. سایر تالاب‌های ما نیز پتانسیل این را دارد که در کنواسیون رامسر ثبت شود همچنین از ۴۹ نوع تالابی که در دنیا وجود دارد، ۴۱ نوع آن در ایران شناسایی شده است.

چالش‌های زیاد تالاب‌های ایران

وی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال اخیر تالاب‌های ما در کشور با چالش‌های زیادی مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: مصارف بیش از اندازه‌ای که برای حوضه‌های آبریز تعریف شده است سبب شد که تالاب‌ها آورد خود را از دست دهند. خشک شدن تالاب‌ها تبعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... به‌دنبال داشت که ازجمله آن‌ها می‌توان به موضوع گرد و خاک در کشور اشاره کرد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان محیط زیست ایران روز جهانی تالاب ها کنوانسیون رامسر کنوانسیون رامسر محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در مهاباد با اعلام این خبر از نظارت جدی بر نحوه فعالیت مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و روند اجرای آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی خبر داد.

سعید شهند افزود: جلب مشارکت های مردمی، همکاری جوامع محلی و فرهنگ سازی ها در رسیدن این تالاب ها به وضعیت مناسب زیست محیطی تاثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مناسب آب منطقه ای استان و حمایت های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی، پارسال و امسال، صد در صد آبگیری شده اند و وضعیت زیست محیطی مناسبی دارند.

شهند تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت زیست محیطی غارآبی سهولان هم تدوین و درآن، نقش دهیاری و شورای روستای سهولان برای بهره برداری گردشگری برجسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین گفت: براساس مصوبه کارگروه غارشناسی استان، بهره برداری گردشگری اثر طبیعی ملی غار سهولان مهاباد به دهیاری و شورای روستای سهولان واگذار شده و مدیریت زیست محیطی آن هم که از طرف دانشگاه ارومیه تدوین می شود، مراحل پایانی را می گذراند.

شهند افزود: نظارت بر فعالیت تصفیه خانه شهرک های صنعتی در چارچوب استانداردهای زیست محیطی از دیگر وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد از اواخر پارسال راه اندازی شده و در حال بهره برداری است اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هم بر نحوه فعالیت تصفیه خانه نظارت میکند که فعالیت و خروجی آن، در چارچوب استانداردهای زیست محیطی باشد.

پویش"مسیر سبز ایران پاک" هم در زمینه فرهنگ سازی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی و مهاباد هم اجرا شده است.

آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی، پارسال تدوین شد و امسال هم تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که بر آن نظارت می شود ولی باید سبک زندگی ها به سمتی برود که باعث کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی شود.

"مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" شعار امسال هفته زمین پاک است که برای تحقق آن، پویش"نه به زباله" در استان و مهاباد نیز راه اندازی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت