Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@22:33:06 GMT

انرژی نهفته در زندگی: از شکلات تا خودرو

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۴۷۱۷

انرژی نهفته در زندگی: از شکلات تا خودرو

از انرژی که سخن به میان می‌آید، به برق و بنزین و … فکر می‌کنیم. اما شاید تاکنون به این نکته نیندیشیده باشید که به چه میزان انرژی برای تولید کالاهای مصرفی روزانه نیاز است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، با انرژی نهفته در برخی کالاها آشنا شوید.

شکلات

وقتی از انرژی مصرفی سخن می‌گوییم، ناخودآگاه به برق، بنزین یا گازوئیل می‌اندیشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما غافل از آنیم که انرژی مصرفی دیگری هم وجود دارد که نام انرژی نهفته بر آن نهاده‌اند؛ انرژی‌ای که برای تولید، بسته‌بندی، حمل و نقل و دفع و بازیافت یک کالا مورد نیاز است. برای نمونه در روند تولید یک بسته شکلات ۲۵ / ۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته به مصرف می‌رسد؛ انرژی‌ای که با آن می‌توان ۲۰ بار اسپاگتی پخت.

آب آشامیدنی از بطری

هر بطری نیم‌لیتری آب معدنی به ۷ / ۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته نیاز دارد؛ هزار بار بیشتر از حجم برابر آبی که از شیر آب بیرون می‌آید. انرژی نهفته محصولاتی که راه طولانی‌ برای رسیدن به بازارهای مقصد پشت سر می‌گذارند، به طور میانگین بالاست. البته گاهی زیانی که استفاده از خودرو شخصی برای خرید محصولات محلی و بومی به محیط زیست وارد می‌کند بیشتر است از حمل و نقل انبوه کالا با طی مسیرهای بسیار طولانی.

لپ تاپ

۱۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته برای تولید یک سخت افزار لپ‌تاپ؛ انرژی‌ای برابر با کار کردن بی‌وقفه جاروبرقی در ۴۰ روز.

شلوار جین

برای تولید یک شلوار جین بیش از ۴۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته مصرف می‌شود؛ انرژی‌ای که می‌توان با آن ۴۰۰ ساعت تلویزیون را روشن نگه داشت. در اندازه‌گیری انرژی نهفته، استخراج و فراوری مواد اولیه وهمه‌ی پیش‌تولیدات و فرآیندهایی که برای تولید محصول نهایی ضروری هستند، محاسبه می‌شوند. این مقدار انرژی را سپس به انرژی مصرف شده در پروسه تولید نهایی می‌افزایند.

ساخت خانه

هر خانه با تقریبا ۱۲۰ متر مربع مساحت با در نظر گرفتن منابع و مصالح مورد نیاز و هم چنین پروسه ساخت و ساز به طور میانگین به ۱۵۰ هزار کیلووات ساعت انرژی نهفته نیاز دارد. این میزان از انرژی برابر است با میزان مصرف انرژی یک خانواده ۴ نفره برای ۴۰ سال.

روزنامه

یک روزنامه به طور میانگین دو کیلو وات ساعت انرژی نهفته مصرف می‌کند. انرژی‌ای برابر با ۱۵۰ فنجان قهوه.

تلفن همراه

برای تولید یک گوشی همراه، حمل و انتقال، انبار، فروش و در انتها بازیافت آن، ۲۲۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته مصرف می‌شود. با همین مقدار انرژی می‌توانیم ۵۰ سال گوشی‌همراهمان را شارژ کنیم. انرژی نهفته، انرژی موردنیاز (غیرمستقیم) برای تولید یک کالاست که در برابر آن انرژی مستقیم قرار می‌گیرد که انرژی مصرفی در هنگام استفاده از کالاست.

کفش

برای تولید یک جفت کفش به تقریبا ۸ کیلووات ساعت انرژی نیاز است. این مقدار انرژی تقریبا برابر است با نیاز انرژی یک یخچال در طول ۲ هفته. انرژی نهفته در انرژی مصرفی جهان سهم به سزایی دارد و همزمان به معنای میزان انتشار گاز دی اکسید کربن هم هست.

خودرو

برای تولید یک خودرو معمولی ۳۰ هزار کیلووات ساعت انرژی نهفته محاسبه می‌شود. اگر این مقدار انرژی را به بنزین تبدیل کنیم، می‌توانیم با آن ۳۶ هزار کیلومتر رانندگی کنیم. واردات و صادرات در تعیین انرژی نهفته خودروها نقش بزرگی ایفا می‌کنند. برای نمونه اگر خودرویی در آلمان تولید و به کشور دیگری صادر شود، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن برای این خودرو نه درکشور مبدأ که در کشور مقصد محاسبه می‌شود.

دستمال توالت

تولید یک عدد دستمال توالت برابر است با ۲۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته؛ به عبارتی تولید یک حلقه دستمال به اندازه ۲۰ بار کارکردن ماشین رخت‌شویی، انرژی مصرف می‌کند. ولی مصرف‌کنندگان اطلاع کمی از انرژی نهفته دارند. یکی از دلایل این عدم آگاهی، دسترسی نداشتن به داده‌های معتبر در مورد میزان انرژی مصرفی برای تولید کالاست. انرژی نهفته اما در آينده نباید در سنجش و محاسبه ردپای بوم شناختی نادیده گرفته شود.

برچسب هاانرژی نهفته

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی نهفته آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو برای تولید یک مقدار انرژی انرژی مصرفی انرژی مصرف انرژی ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولرهاست.

براساس گزارش ایسنا، وی افزود: تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگی‌های خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می‌شود و حدود ٨٠ درصد مشترکان را در خود جای داده است.

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولرهای آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت را شامل می‌شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز ٣٠٠ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می‌کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت از مجموع ٣٠٠ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900287

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد