Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مستندات فاز یک همین واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است. یعنی می‌توان اثربخشی و امن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد.

خبرگزاری میزان - علیرضا رییسی روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس ضمن تبریک دهه فجر درباره واکسن کرونا افزود: در واکسن یک فاز صفر داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فاز آزمایشگاهی هم داریم. بعد از این‌که واکسن روی حیوان تاثیر داشت، واکسن روی تعداد معدودی از انسان‌ها آزمایش می‌شود. هدف از فاز یک انسانی این است که آیا واکسن عارضه جانبی روی بدن انسان ایجاد می‌کند یا خیر. آیا ایمن است یا نه. در این مرحله خیلی به دنبال اثربخشی واکسن نیستند و فاز یک به دنبال این است که آیا واکسن روی بدن انسان واکنش بدی نشان نمی‌دهد. در نتیجه با دوز پایین شروع شده و بعد از مدتی که گذشت نگاه می‌کنند که مشکلی ایجاد نکرده و سپس دوز را بالاتر می‌برند. دوز را تا جایی بالا می‌برند که آنتی بادی مناسب باشد.

وی ادامه داد: در فاز سه تعداد بسیار زیادی از افراد تست می‌شوند. بررسی می‌شود که آیا واکسن در این تعداد زیادی که تست شده چقدر آنتی بادی تولید کرده و چند درصد واکنش داده است. همچنین برخی افراد به عنوان کنترل انتخاب می‌شوند. همچنین فاز چهار یا پست مارکتینگ هم وجود دارد که حداقل ۳ تا ۵ سال و گاهی هشت سال طول می‌کشد. در این مرحله بررسی می‌کنند که آیا عوارض دیگر و اثرات دیگری هم دارد یا نه. این وابسته به زمان است و نمی‌توان آن را کوتاه کرد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که درست است تولید هر واکسن ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد، اما کرونا آدم‌های زیادی را در جهان از بین برده است. فعلا تا فاز سه را مجوز اضطراری می‌دهیم، زیرا فاز چهار هنوز نگذشته است. هیچ واکسنی در جهان فاز چهار را نگذرانده است. زیرا زمان آن نرسیده است.

بیشتر بخوانید:  واکسن ایرانی کرونا چه مزیتی نسبت به سایر واکسن‌ها دارد؟

رییسی بیان کرد: واکسنی که فاز یک را گذرانده باشد، گروهی بررسی می‌کنند و مجوز می‌دهند. هفته آینده فاز یک انسانی واکسن تولید داخل تمام می‌شود و اگر بر اساس استاندارد مورد قبول بود، مجوز داده می‌شود که فاز دوم شروع شود. سازمان جهانی بهداشت اجازه داد به علت وضعیت اضطراری فاز یک و دو و سه به این صورت که فاز یک و دو یا دو و سه با یکدیگر ادغام شوند.

واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند در فاز سه هستند

معاون وزیر بهداشت گفت: واکسن‌هایی که در دنیا تولید می‌شوند از فاز یک تا سه هستند. کشوری مثل امارات متحده عربی در فاز یک سینوفارم شرکت کرد. در فاز دو و سه هم مشارکت داشتند. اکنون که فاز سه تمام شده، در حال تزریق واکسن هستند. گاهی طوری اعلام می‌شود که به طور مثال واکسن فایزر فاز چهار را هم گذرانده است، در حالی که اصلا این طور نیست. نکته بعدی این‌که اکثر واکسن‌هایی که در دنیا در حال حاضر تزریق می‌شوند در فاز سه هستند.

مستندات فاز یک واکسن روسی در لنست چاپ شده است

رییسی اظهار کرد: تقابلی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت وجود ندارد. نقطه نظرات علمی و دل‌سوزی وجود دارد. باید مستندات در اختیار باشد که دوستان این مستندات را مطالعه کنند. اگر این مستندات را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده‌اند، بحث دیگری است. البته مستندات فاز یک همین واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است. یعنی می‌توان اثربخشی و امن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد.

مرجع تایید واکسن کرونا، سازمان غذا و دارو است

وی بیان کرد: باید به این توجه کرد که مرجع تایید واکسن کجاست. مرجع تایید واکسن، سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند. سازمان غذا و داروی کشور ما جزو سازمان‌هایی است که این اختیار را دارد که یک واکسن را تایید یا رد کند. اگر واکسنی وارد شده و سازمان غذا و دارو تاییدیه بدهد، مورد قبول است؛ بنابراین مرجع رسمی تایید واکسن، سازمان غذا و دارو است.

رییسی افزود: بنابراین اگر کسی نقطه نظراتی در مورد واکسن دارد، باید مستندات را در اختیار داشته باشند و سپس نظر دهد. به هر حال باید حرف واحد زده شود و مردم دچار نگرانی نشوند. اگر قرار باشد حرف‌های متفاوتی زده شود، مشکل ایجاد می‌شود.

ماسک تولید نمی‌کردیم، به ما نمی‌دادند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از مسیر‌های تهیه واکسن، کوواکس است که ۷۰ کشور تعهد دادند مقداری از واکسن کرونا تولید شده را در این سبد قرار بدهند. ایران جزو معدود کشور‌هایی است که ۷۰ سال است واکسن تولید می‌کند و این واکسن هم جزو افتخارات ایران است.

وی ادامه داد: همین ماسکی که داریم را اگر خود تولید نمی‌کردیم، کسی به ما نمی‌داد. این را دیدیم. حتی ماسک هم به ما نمی‌دادند. یعنی منتظر هستند ما به چیزی نیاز داشته باشیم تا همان را قطع کنند. یکی از راه‌های مبارزه با تحریم‌ها این است که خودمان قوی باشیم. در هر زمینه‌ای که قوی شویم، خود به خود تحریم حذف می‌شود. چون ماسک تولید می‌کنیم، حتی صادرات هم می‌توانیم انجام بدهیم. اگر همین ماسک را تولید نمی‌کردیم، این را هم از ما دریغ می‌کردند. حتی دستگاه کمک تنفسی را خودمان ساختیم. دستگاه اکسیژن ساز هم به ما نمی‌دادند و خودمان ساختیم.

بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا در جهان

رییسی گفت: کل واکسنی که تا نیمه ۲۰۲۱ تولید می‌شود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار دوز است. سازمان جهانی بهداشت ابراز نگرانی کرده که بی عدالتی اتفاق افتاده و کشور‌های ثروتمند واکسن می‌زنند و واکسن به دست سایر کشور‌ها نمی‌رسد. در آمریکا ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خریده‌اند و خودشان هم تولید می‌کنند و هم از جای دیگر خریده‌اند. اکثر شرکت‌های واکسن ساز هم خصوصی هستند. اگر آمریکا و انگلستان و کشور‌های عربی بخواهند از این شرکت‌های خصوصی واکسن بخرند، دو دستی تقدیم می‌کنند، اما حتی از ما به زور پول می‌گیرند.

تناقض گویی باشد، مردم اعتماد نمی‌کنند

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده بودند هر وقت ستاد ملی کرونا و مسئولان حرف محکم و قاطعی گفتند، همه مردم انجام داده‌اند. هر زمانی که تناقض گویی و تزلزل وجود داشته باشد، مردم اعتماد نمی‌کنند. این حرف بسیار درستی است و در مدیریت بحران یک اصل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این‌که مردم حق دارند نگران باشند، درست است. در حال حاضر مرگ و میر در اروپا و آمریکا زیاد است. همین یک یا دو روز قبل نخست وزیر انگلستان پشت تریبون از مردم عذرخواهی کرد که مرگ و میر از ۱۰۰ هزار نفر گذشته و نتوانسته‌اند کاری انجام بدهند. انگلستان سال گذشته در همین زمان که بحث کرونا مطرح شد، بر اساس مدل سازی‌ها اعلام کردند که تا پایان همه گیری کرونا حداکثر تعدادی که فوت می‌کنند ۲۰ هزار نفر است و حالا متاسفانه از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است. آی سی یو‌ها در فرانسه پر شده است.

نانوایی‌ها رتبه اول عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نانوایی‌ها رتبه اول عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تخلف را دارند. در ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام شده است. در یک هفته، ۲ هزار و ۲۰۹ نانوایی به مراجع قضایی از اول تا هشتم بهمن ماه معرفی شده‌اند.

وضعیت ممنوعیت تردد بین شهری

رییسی بیان کرد: با همتی که همه مردم انجام دادند در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم. ۱۸ شهر نارنجی داریم که ۱۵ شهر در مازندران و سه شهر در گیلان قرار دارد. ۱۲۴ شهر در وضعیت زرد هستند و ۳۰۶ شهر نیز وضعیت آبی دارند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ارتباط زیاد و مستقیمی با شیوع بیماری داشت، بحث تردد‌ها بود. دو هفته پیش تذکری در مورد جزیره قشم دادم. الان یکی از شهر‌هایی که خیز بیماری اتفاق افتاده، همین جزیره قشم است که بیماران آن بالا رفته است. قشم و بندر لنگه و جاسک دچار خیز بیماری شده‌اند. برای کنترل، پروتکل‌های سخت گیرانه اعمال کردیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: قبلا تردد در شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع بود. الان ممنوعیت تردد به شهر‌های زرد هم تعمیم داده شده است. البته در مورد شهر‌های آبی این منع وجود ندارد. منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح هم در همه شهر‌های ایران وجود دارد. شهر‌های زرد بیشتر شهر‌هایی هستند که مسافر پذیر هستند و می‌توانند باعث شیوع بیماری شوند.

می‌توانیم انتخاب کنیم کدام واکسن را از کوواکس بخریم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کوواکس گفت: تفاهم نامه در مورد کوواکس بین المللی است و همه کشور‌ها یک قرارداد دارند و یک فرم واحد است. سازمان غذا و دارو می‌تواند این سند را در اختیار بگذارد. به طور کلی همه نوع واکسن در این سبد وجود دارد. برخی کشور‌ها حق انتخاب ندارند، اما ایران جزو کشور‌هایی است که حق انتخاب دارد و می‌توانیم انتخاب کنیم که کدام واکسن را می‌خواهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا سازمان غذا و دارو واکسن کرونا وزیر بهداشت تایید واکسن واکسن روسی فاز چهار واکسن ها فاز یک کشور ها فاز سه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است

ایسنا/یزد مدیر کل هواشناسی استان یزد ضمن بیان این که تغییرات اقلیمی باعث بروز بارش‌های رگباری و بعضاً‌ سیل‌آسا در سالهای اخیر شده است، گفت: دست‌کاری سامانه‌های جوی فاقد مستندات علمی و غیرممکن است و حتی باروری ابرها نیز در حالت ایده آل حدود ۱۰ درصد تغییر ایجاد خواهد کرد.

«رضا برهانی» امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران ضمن تکذیب شایعه دست‌کاری میزان بارش‌ها، اظهار کرد:  معمولاً شایعات این چنینی را در هنگام بروز خشکسالی و بارندگی‌های شدید در هر منطقه شاهدیم ولی موضوع دست‌کاری سامانه‌های جوی و بارش‌ها به لحاظ علمی فاقد مستندات علمی است و عملاً به دلیل حجم بالای انرژی و گستردگی امکان پذیر نیست و نمی‌توان سامانه‌هایی به این بزرگی را دستخوش تغییرات کرد.

وی با تاکید بر این که هواشناسی حتی متولی بارورسازی ابرها نیست، گفت: مرکز باروری ابرها ذیل مجموعه وزارت نیرو در یزد مستقر و برنامه‎هایی را دنبال می کند ولی در هنگام باروری ابرها نیز در شرایط کاملاً ایده‌آل تنها حدود ۱۰ درصد در فعالیت سامانه‌های بارشی اثرگذار خواهد بود.

برهانی خاطرنشان کرد: قطعاً صنعتی شدن و ایجاد یک جزیره گرمایی در یک منطقه می‌تواند موجب اندک تغیرات آب و هوایی شود ولی این تاثیر نمی‌تواند برای شهرهای بزرگی مانند اردکان و میبد چندان قابل توجه باشد.

وی در ادامه عامل اصلی تغییر الگو و جو را تغییرات اقلیمی به دلیل اثرات تجمعی بشر مانند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی ذکر کرد و گفت: تاثیر این تغییرات در افزایش بی رویه دما و وقوع بارشهای سیل آسا نه تنها در ایران بلکه در دیگر مناطق جهان می‌شود.

وی متذکر شد: قطعاً کاهش اثرات اقلیمی ایجاد شده در سطح جهان، همانگونه که طی سالیان متمادی شکل گرفته، بسیار زمان‌بر خواهد بود.

مدیر کل هواشناسی استان عنوان کرد: براساس پیش بینی فصلی، افزایش دو درجه‌ای دما را در استان خواهیم داشت و تقریباً پس از اردیبهشت ماه و در طول فصل تابستان شاهد بارش‌های نرمال در استان خواهیم بود.

تغییر مکانی شدید بارشهای کنونی طبیعی است  

«محمدرضا شیرغلامی» رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان نیز با بیان این که بارشهای تابستانی عمدتاً همرفتی با ماهیت رگباری دارند و مشخصه‌های اصلی این بارش‎ها تغییر مکانی شدید آنهاست.

وی با بیان این که میانگین بارشهای شهرستانهای یزد از از ابتدای اردیبهشت تاکنون ۲۳ میلیمتر بوده است، گفت: این میزان در مورد شهرستان اردکان ۲۱ میلیمتر و بیشتر از شهرستانهای میبد، ابرکوه، مروست، تفت و زارچ بوده است.

وی بیشترین بارشها در این مدت را مربوط به بهاباد به میزان ۴۵ میلیمتر و کمترین آن مربوط به میبد با ۱۳ میلیمتر ذکر کرد و گفت: این تغییر پذیری حتی در داخل شهرستانها به عنوان تفت بین ایستگاه‌های هواشناسی بین ۳ تا ۹۹ میلیمتر متغیر بوده است و یک امر طبیعی در این نوع بارشها محسوب می‌شود.

شیرغلامی این نوسان را برای ایستگاه‌های شهرستان اردکان بین ۸ تا ۴۸ میلیمتر اعلام کرد و گفت: بارش‌ها با توجه به توپوگرافی هر منطقه، دارای پراکنش متفاوتی است لذا این که موضوع دستکاری ابرها از سوی برخی رسانه‌های اردکانی مطرح می‌شود، نه تنها فاقد مستند علمی است بلکه عملاً‌ نیز غیر ممکن است.

وی به بارش‌های سیل‌آسای مردادماه دو سال قبل شهر یزد اشاره و عنوان کرد: شش ایستگاه هواشناسی سطح شهر دارای توپوگرافی برابر و از نظر فاصله طولی نیز هشت کیلومتری هستند ولی بارشها در هر یک از این ایستگاه‌ها متفاوت بود.

این کارشناس هواشناسی نیز مهمترین عامل بروز این نوع بارشها را تغییر اقلیم خواند و گفت: این تغییرات بارش‌ها را به سمت بارشهای شدید و متعدد سوق می دهد و در حالی که در یک منطقه سیل داریم، شاهد خشکسالی نیز هستیم.

هشدار نارنجی هواشناسی در مورد بارشهای رگباری

«سید عباس میرحسینی» کارشناسی پیش بین هواشناسی استان نیز با اشاره به به جنب حاره‌ای بودن استان یزد، این بارشها را از نوع حاره‌ای ذکر کرد و گفت: این بارشهای رگباری را در روزهای پایان هفته جاری نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به ورود این سامانه بارشی به استان از امروز گفت: عمده این بارشها که همراه با رعد و برق و در مناطق مستعد همراه با بارش تگرگ است، در روز پنجشنبه شدت بیشتری خواهد داشت.

میرحسینی از صدور هشدار نارنجی برای برخی مناطق استان به ویژه نیمه شمالی و شرقی استان، ارتفاعات شیرکوه در شهرستانهای تفت و مهریز، همچنین میبد، اردکان، اشکذر، بافق و بهاباد و حتی مناطق مرکزی مانند زارچ به دلیل ارتفاعات دربید از پیش از ظهر پنجشنبه تا صبح جمعه هفته جاری خبر داد و گفت: بارشهای رگباری در این مناطق می‌تواند منجر به جاری شدن رواناب و بروز سیلاب شود.

وی به وقوع این بارشها در شهر یزد طی عضر و شب پنجشنبه و احتمال آبگرفتگی معابر اشاره و متذکر شد:  این موج بارش از نوع گرم است و موجب تغذیه رطوبتی و گرمی هوای استان خواهد شد.

میرحسینی در پایان از اعلام هشدار سطج زرد برای بارشها در دیگر مناطق استان مانند مروست و خاتم نیز خبر داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ده‌روسی: باید از روحیه لورکوزن بترسیم!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • وضعیت جاده‌ها / محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ادامه ممنوعیت تردد در جاده کرج - چالوس
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه و شباهت آن با لنست روسی
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی