Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی "شیشلیک" به کارگردانی محمدحسین مهدویان واکنش بسیاری از منتقدین و فعالان رسانه را به همراه داشت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، دو فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در برج میلاد و پردیس ملت به نمایش درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این گزارش، مروری بر نظرات منتقدین سینمایی درباره این دو فیلم داریم: 

علیرضا مجمع درباره فیلم "ستاره بازی" نوشت: 

"ستاره‌ بازی" مسئله من نیست، مسئله بچه‌های مهاجر است. هاتف‌ علیمردانی توانسته فضای تلخ مهاجرت را بر خلاف فیلم قبلی‌اش، «کلمبوس» دربیاورد. بازی ملیسا ذاکری با اتمسفر فیلم هماهنگ است و دقیقاً همان است که باید.کارگردانی هاتف هم از چند فیلم قبلش سنجیده‌تر است، او تازه دارد فیلمساز می‌شود.

او شیشلیک را نماد از بین رفتن عزت نفس می‌داند و نوشته: 

"شیشلیک" آرزوی مردم را کاسبی می‌کند و کارگردانش واضح است اعتقادی به طبقه‌ای که از آنها فیلم ساخته ندارد. "شیشلیک" هم مثلاً نماد از بین رفتن عزت نفس در جامعه بی‌هدف است و اینجا مهدویان نقش رئیس کارخانه «پشم ایران» را دارد. همان رطب خورده منع رطب کرده. آخرین روزهای زمستان نزدیک است.

سعید الهی درباره فیلم سینمایی "شیشلیک" چنین نوشت: 

درباره "شیشلیک" هم همین که شوخی‌های جنسی‌اش به دو سه پلان خلاصه شده راضی‌ایم؛ طعنه‌گویی‌های سیاسی‌اش را می‌گذاریم پای ظرفیت نظام و لغزندگی مهدویان!

پویان عسگری، منتقد سینما نیز به انتقاد از فیلم سینمایی "شیشلیک" پرداخت و نوشت: 

"شیشلیک" به شکل واضحی بدترین فیلم محمدحسین مهدویان است. حاصل عصبانیت و حملات تند چپ و راست به او. حاصل گیر افتادن گوشه رینگ و تلاش برای خلاصی از آن. در این مسیر مهدویان از همه‌چیز انتقام می‌گیرد. از خودش، از دهه شصت، از مردم عادی و از چیزی که بر اساس تبحر و دقت در فیلمسازی، طی فیلم‌های اولیه‌اش به آن رسیده بود. اینگونه «شیشلیک» به فیلمی شلخته و زشت و زننده بدل شده. با فیلمنامه‌ای فاقد ساختار داستانی که هم بسیار بد و دیر شروع می‌شود و هم اوقات (نا)درام بدترکیب‌اش را صرف جزئیات بی‌اهمیت می‌کند. فیلم نه بامزه است و نه از منظر تحلیل اجتماعی روزگار فعلی، روزآمد و فهمیده جلوه می‌کند.

مهدویان و ژوله چیزی را برجسته می‌کنند که محمدرضا هنرمند 18 سال پیش در «عزیزم من کوک نیستم!» با سلیقه بهتر به آن رسیده بود. فیلم ناقص و تلف‌شده هنرمند یک کمبود زیستی/معیشتی را بهانه‌ای برای تبدیل یک کمدی به فیلمی تراژیک می‌کرد و گرچه در نهایت به بن‌بست در زیباشناسی سینمایی می‌رسید اما در قیاس با فیلم مهدویان، اثری پیشروتر و جدی‌تر بود....

خسرو نقیبی در خصوص فیلم شیشلیک نوشته است: 

فیلم‌نامه‌ امیرمهدی ژوله در دستان محمدحسین مهدویان، به‌سان تیغ دو دم است. از یک‌سو جهانی که نویسنده خلق می‌کند مرعوب‌کننده است و نو، با ظرفیتی بالا برای ساخته‌شدن یکی از تند و تیزترین نقدهای اجتماعی این 40 سال و سوی دیگرش، شوخی‌ها و جنس کمدی سبک‌سرانه‌ای‌ است که علیه خود فیلم، بخشی از آن پتانسیل بالا برای جدی‌گرفته‌شدن را از بین می‌برد.

قابل حدس است که چه چیزی در این فیلم‌نامه، مهدویان را جذب خود کرده است. «شیشلیک» آشکارا ادامه‌ای بر جهان «لاتاری» است. حاشیه‌نشینانی نادیده‌گرفته‌شده که تراژدی‌شان برای مردمان چند کیلومتر آن‌سوتر شوخی‌ است. چه این تراژدی ناموس باشد، چه فقر. اگر مهدویان در «لاتاری» درست پیش از حوادث سال 96 هشدار می‌داد که همین کنار گوش‌تان مردمانی زندگی می‌کنند که «نداری» آن‌ها را به سرحد یک خط ترسناک رسانده، حالا «شیشلیک» به‌شکلی نمادین‌تر قرار است هشداری باشد برای یک سرخوردگی جمعی، از شماری باور.

جهانی که ژوله می‌آفریند، همه‌چیز دارد: جغرافیا، تاریخ جایگزین و سبک زندگی. چیزی که یک‌بار پیش‌تر زمانی که پیمان قاسم‌خانی برره را خلق کرد درباره‌اش نوشتم «تولد یک ملت». با این حال مهدویان می‌خواهد از این قصه همانی را برداشت کند که در «لاتاری» کرده بود و افتراق با فیلم‌نامه در همین نقطه اتفاق می‌افتد. متن در جزئیات از همان جنسی‌ است که روزگاری قاسم‌خانی برای طنزهای سیاه مدیری می‌نوشت و بعدتر خود ژوله. جنسی از طنز مبتنی بر شوخی‌های روز مردمان کوچه و بازار که ژورنالیستی‌ است و به‌روز، اما نه عمیق و زخم‌زننده. شکاف میان متن و اجرا، اینجا حاصل می‌شود. 

محسن اقبال دوست از فعالین رسانه درباره شیشلیک نوشته است: 

شیشلیک دوست داشت در بهترین حالت یک کاریکاتور باشد که حتی به اینجا هم نتوانست برسد!

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم جشنواره فیلم فجر فیلم جشنواره فیلم فجر محمدحسین مهدویان فیلم سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کری ستاره بایرن برای رئال: در برنابئو صعود می‌کنیم

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ فرداشب باید در دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف رئال مادرید برود.

لئون گورتسکا از اینکه تیمش در بازی رفت میزبان باشدژ کمی ناراضی است اما به نوعی کری خوانده و گفته اینکه قرار است در سانتیاگو برنابئو به دنبال صعود باشند، جذاب است.

گورتسکا در آستانه بازی مقابل رئال مادرید در مصاحبه با کیکر به سوالات مختلفی پاسخ داد.

قراردادت در سال 2026 به پایان می‌رسد. آیا با مکس ایبرل صحبت کرده‌ای؟

البته. اما این عمدتا به آینده من مربوط نمی‌شد. او فقط می‌خواست مطلع شود و نظرم را در مورد موضوعات خاصی پرسید. برای همه واضح است که من تا سال 2026 قرارداد دارم و در بایرن احساس راحتی می‌کنم.

اهمیت مربی جدید در تصمیم برای ادامه کار؟

البته مربی هم حرفی برای گفتن دارد. سؤال از بازیکنان یا در نظر گرفتن آنچه می‌خواهند انجام دهند، مشروع است. این طبیعی است.

فرم فعلی؟

احساس بسیار خوبی دارم. از نظر بدنی بسیار خوب و بسیار باثباتم. در واقع هرگز در حرفه‌ام این ثبات را احساس نکرده‌ام. همیشه سعی می‌کنم بهترین عملکردم را در زمین نشان دهم.

صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا؟

واقعاً قبل از بازی با آرسنال تحت فشار زیادی بودیم. چنین احساسی داشتم: خوب، در حال حاضر چیزی در اینجا اتفاق می‌افتد. بعد از بازی می توان گفت که یک چیز مثبت ظاهر شد. در آن زمان بود که می‌توانستید متوجه شوید تیم چه توانایی‌هایی دارد و ما می‌توانیم چه عملکردی داشته باشیم.

بازی با رئال مادرید؟

حیف است که اولین بازی را در خانه انجام می‌دهیم. اما صعود در برنابئو به نظرم خاص خواهد بود، هیچ شکی در این مورد ندارم. برای این کار باید تمام توان‌‌مان را به کار بگیریم، مطمئناً کار آسانی نخواهد بود. همه این‌ها به جزئیات کوچک بستگی دارد.

شانس دعوت به تیم ملی برای یورو؟

بسیار با انگیزه‌ام، می‌خواهم مانند اخیراً با بازی‌های درخشان همه را تحت تاثیر قرار دهم و هر نقشی که یولیان ناگلزمان برای من در نظر دارد را بازی می‌کنم. با هم می‌توانیم به دستاوردهای زیادی برسیم، من به این اطمینان دارم.کری ستاره بایرن برای رئال: در برنابئو صعود می‌کنیم

دیگر خبرها

  • ماهر در ساکت کردن منتقدان؛ کای هاورتس به رکورد الکسیس سانچز رسید
  • جدال شمس‌آذر و پیکان در غیاب 4 ستاره!
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • ستاره پی‌اس‌جی: رونالدو من را دیوانه خودش کرد
  • با اولین هت‌تریک فصل: لوا مدعی پی‌چی‌چی شد (عکس)
  • کری ستاره بایرن برای رئال: در برنابئو صعود می‌کنیم
  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم
  • کاخ سفید: اسرائیل قبل از حمله به رفح نظرات ما را خواهد شنید
  • کاخ سفید : اسرائیل قبل از حمله به رفح نظرات ما را خواهد شنید
  • چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟