Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@16:58:26 GMT

حضرت فاطمه (س) خورشید راه جامعه شیعی

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۵۸۲۰

حضرت فاطمه (س) خورشید راه جامعه شیعی

مادران ائمه(ع) نقش آفرینی برجسته‌ای در جامعه‌پردازی شیعه داشته‌اند، از میان این بزرگواران، حضرت صدیقه طاهره(س) همچون خورشیدی درخشان می‌درخشند و در پرتو حرکت ایشان بقیه مادران ائمه همچون امّ فَروَه، حمیده، حُدَیث، نرجس و... نقش آفرینی می‌کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ مادران ائمه علیهم السلام از جمله بانوانی به شمار می‌روند که نقش‌آفرینی برجسته‌ای در جامعه‌پردازی شیعه داشته‌اند اما به علل مختلف کمتر از این دریچه به نقش این بانوان، در سیره پژوهی و تاریخ پژوهی پرداخته شده است و بعضاً در مواردی اصلا مورد توجه نبوده‌اند که منجر به جامعه‌شناسی تاریخی ناقص در حوزه مسائل مربوط به زنان شده  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از آنجا که استفاده از اندیشه ائمه اطهار (ع) لازمه هدایت جامعه است، باید با الهام گرفتن و الگو گرفتن از سیره رفتاری و عملی اهل بیت (ع) زمینه ارتقای رفتاری و معنوی جامعه را فراهم کرد؛ توجه به ابعاد نقلی و رفتاری امامان شیعه(ع) می‌تواند کمک شایانی در حل مسائل امروز زنان مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی که منجر به تمدن نوین اسلامی شود، داشته باشد. 

مادران ائمه اطهار به دلیل آنکه میزبان و مربی مردان الهی و پیشوایان دینی و سیاسی بوده‌اند، در میان دیگر زنان از اهمیت بیشتری برخوردارند و بررسی و شناخت زندگی آنها می‌تواند در تبیین مباحث زنان راهگشا باشد؛ در خصوص شأن و جایگاه این بانوان، در زیارت اربعین می‌خوانیم: اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نوراً فی‏ الأصلاب الشّامخه و الأرحام المطهّره... ؛ رحم‌هایی که نور درخشان ائمّه هدی صلوات الله علیهم اجمعین را برای مدّتی در خود به امانت داشته و مادرانی که خدای متعال شیر گوارا را برای آن حضرات در وجود ایشان قرار داده، همگی پاک و طاهر بوده‌اند و بدین جهت این افتخار بزرگ شامل حال ایشان شده است.

مادران ائمه اثنی‌عشری در این زمینه، بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی حضور اجتماعی ـ سیاسی زنان شیعه هستند، هر چند باید در نظر داشت، جو حاکم در زمان ائمه معصوم علیه سلام، اختناق و فشارهای موجود، عرصه را برای حضور سیاسی خود امام معصوم چنان تنگ می‌کرد که مجبور می‌شدند به تقیه روی آورده یا برای حفظ اصل اسلام و نظام اسلامی، از آشکار کردن فعالیت‌های سیاسی، دست بردارند؛ در چنین شرایطی استتار فعالیت همسران ایشان از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

با نگاهی به زندگانی مادران (ائمه علیهم السلام) می‌توان گفت از میان این بزرگواران، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) همچون خورشیدی درخشان در راس این حرکت قرار گرفته و می‌درخشند و در پرتو حرکت ایشان، بقیه مادران ائمه (علیهم السلام) همچون امّ فَروَه، حمیده، حُدَیث، نرجس و... نقش آفرینی می‌کنند.

زهرا عباسپور؛ پژوهشگر حوزه زن و خانواده

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

بازدید رایگان بانوان از برج میلاد در روز مادرتشویق مادر به "سقط جنین بی‌دلیل" توسط برخی پزشکان به اسم "غربالگری!"فیلم/ القای ترس از سوی پزشک در "غربالگری" مادران باردار چگونه به سقط جنین ختم می‌شود؟!تعبیر زیبای امام خمینی(ره) از نقش زن در تحولات جامعهرهبر انقلاب: شروع تظاهرات در دوران انقلاب از "زنان" شدمعلمان در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت پیشتازند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارده معصوم حضرت معصومه س امام علی ع حضرت فاطمه س حضرت معصومه س امام علی ع حضرت فاطمه س مادران ائمه نقش آفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین دوره تشکیلاتی «بشری» توسط جامعه اسلامی دانشجویان

بحث تربیت نیرو و ازدیاد معارف در بین دانشجویان را رهبری مورد تاکید قرار داده‌اند و طبق اساسنامه ما نیز تربیت نیروی در تراز انقلاب اسلامی کاری است که باید انجام دهیم و در اولویت‌های ما قرار دارد.

حدیث مرتضوی‌فر، دبیرخواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: اولین دوره تشکیلاتی بشری از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت در محل فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود. در این دوره ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر از خواهران دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان حاضر هستند. حدود ۲۰ دفتر از سراسر کشور در این دوره ثبت نام کردند.

 

وی درباره چرایی ضرورت این دوره گفت: بحث تربیت نیرو و ازدیاد معارف در بین دانشجویان را رهبری مورد تاکید قرار داده‌اند و طبق اساسنامه ما نیز تربیت نیروی در تراز انقلاب اسلامی کاری است که باید انجام دهیم و در اولویت‌های ما قرار دارد.

وی درباره نام دوره توضیح داد: بشری به معنای بشارت و مژده است و به آیه  هُدي‌ً وَ رَحمَةً وَ بُشري‌ لِلمُسلِمِين‌َ اشاره دارد.

 

مرتضوی‌فر گفت: از بین قالب های مختلف برگزاری دوره، حضوری بودن از باقی موارد بهتر است و بستری جهت انتقال تجربه نیز شکل خواهد گرفت.

ابعاد بصیریتی و تشکیلاتی و زنان و خانواده از جمله موارد مورد اشاره ما بوده و دو بعد تشکیلاتی و زنان و خانواده محور اصلی دوره بوده و بیشتر به صورت کارگاهی قابل ارائه هستند.

دیگر خبرها

  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • 26 بازیکن به اردوی تیم ملی فوتبال زنان دعوت شدند
  • برگزاری اولین دوره تشکیلاتی «بشری» توسط جامعه اسلامی دانشجویان
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • نیاز آینده جامعه ما نسل جوان پرجسارت و متعهد است
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است