Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سدهایی که در کردستان در دست احداث است امکان افزایش تولید محصولات شیلاتی در استان را تا ۱۸هزار تن فراهم خواهد کرد .

محمد فرید سپری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان کردستان دارای ظرفیت‌های خاص اقلیمی  بوده  که ۲درصد اراضی کشور، ۳درصد بارندگی های کشور و ۷درصد روان آب های کشور در این استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود : کردستان از استان‌های پر بارش دارای آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز بوده به طوریکه  شرایط ویژه ای برای کشاورزی استان  مهیا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت:  بخش کشاورزی در مجموع کشوری توانسته تا پایان ۹۸ ، ۸۳ درصد انرژی مورد نیاز تغذیه کشور را  تامین کند که به ۸۵ درصد در سال‌جاری افزایش خواهد یافت.

وی افزود : استان کردستان نیز از این قائده مثتثنی نبوده رشد کشاورزی از آغاز انقلاب تا امروز  بسیار زیاد بود به طوری که اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست  این استان با بهره مندی از ۱۱۳هزار بهره‌بردارسالانه ۱میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت، ۷۵۰هزار هکتار زراعت و ۴۵هزار هکتار باغات  و حدود سه و یک دهم میلیون واحد دامی در مجموع ۲و ۹دهم میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داشته است.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی های انجام شده  دستیابی به ۵ونیم میلیون تن خارج از انتظار نیست و انشاءالله محقق خواهد شد و در حال حاضر  مقام دوم تا چهارم کشور در خرید گندم به استان اختصاص دارد چراکه گندم به عنوان مهمترین ماده غذایی انرژی زا در کشور مطرح است.

سپری  یادآور شد : هرساله کردستان به تنهایی  ۱۰درصد گندم کشور را  تولید می کند و به لحاظ تولید گوشت مرغ ، مقام اول تولید در غرب و شمال غرب کشور و رتبه ۹کشور را دارد.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می شود ادامه داد : ۴۰درصد از۱۱۰ هزار تن  تولید این محصول دراستان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد : در زمینه سیب زمینی هم که یک پتانسیل ویژه در تولید نشاسته و انرژی است، بیش از ۳۲۰هزار تن تولید این محصول در استان کردستان انجام می شود بطوری که مقام چهارم تا ۵ کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

وی بااشاره به تولید محصولات باغی. افزود : توت فرنگی استان کردستان  مقام اول کشوری و خانوار زیادی  از این طریق امرار معاش می کنند.

سپری اظهار داشت : میزان تولید محصولات زراعی در ۶سال اخیر از ۱میلیون و چهارصد و۱۸ هزار تن به ۲میلیون و ۱۵۰ هزار تن و محصولات باغی از ۲۴۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن و همچنین محصولات شیلات از ۶هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است.

وی گفت : در مکانیزاسیون بخش کشاورزی تا قبل از انقلاب نیم دهم اسب بخار بود که امروز ۲و ۲دهم اسب بخار در کشور رسیده است که مقام اول کشوربه استان کردستان اختصاص داده است.

سپری از کسب موفقیت استان کردستان در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری خبرداد گفت: در راستای اجرای سیستم های نوین آبیاری قبل از انقلاب هیچ اقدامی انجام نشد اما امروز ۵۸هزار هکتار از اراضی استان یعنی ۴۰درصد اراضی آبی به سیستم های نوین آبیاری با بهره وری بالا مجهز شده است.

وی عنوان کرد : تامین آب از روش‌های نوین بارانی و نوار تیپ در زراعت و باغات بصورت قطره ای استفاده می شود که راندمان  آب را  در زراعت ۷۰درصد باغات ۹۰در صد افزایش می دهد.

سپری با اشاره به بهره گیری از از ارقام پربازده و کم آب بر محصولات در بخش کشاورزی گفت: در چند سال اخیر در زمینه تولید و تامین بذر گندم ۵ رقم گندم آبی ۹رقم گندم دیم در استان کشت می ود این در حالی است که  تا ۴سال پیش تنها ۲ رقم گندم در استان کشت می شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان؛ ۳۰هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که  ۱۴هزار تن مصرف داخل استان است و  مابقی به سایر استان ها صادر می شود.

سپری گفت: سدهایی که در کردستان در دست احداث است امکان افزایش تولید محصولات شیلاتی در استان را تا ۱۸هزار تن فراهم خواهد کرد .

 وی در پایان یادآور شد: استان از ۱میلیون و ۴۴۰هزار هکتار مراتع  غنی به ویژه در منطقه سارال شهرستان دیواندره و  ۳۷۰هزار هکتار جنگل‌های زاگرس بهرمند است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد كشاورزي استانی اقتصادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تولید محصولات هزار هکتار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه های خانگی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

سعید نارویی در گفت وگو با ایسنا، افزود: از سال ۱۴۰۲ تا به امروز بالغ بر ۵ هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳ هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی درسطح ۹۸ هکتار شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۷۵ گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.

وی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع احداث می شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان