Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، داوود میرشکار روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن دوم فوریه (۱۴ بهمن) روز جهانی حفاظت از تالاب ها افزود: آبسنگ های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان یکی از برنامه های مهم سازمان محیط زیست است که هر ساله آنها را پایش می کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش دمای کره زمین، دمای آب در خلیج فارس افزایش یافته از این رو امسال نیز شاهد سفید شدگی آبسنگ های مرجانی این بخش هستیم، البته در اوایل وضعیت آبسنگ های مرجانی به ویژه شاخ گوزنی در دریای عمان و خلیج چابهار نسبت به بخش های دیگر خلیج فارس بهتر بود اما دو هفته گذشته طی بازدیدی که از منطقه داشتیم متوجه شدیم که افزایش درجه حرارت آب بر روی آبسنگ های این بخش تاثیر منفی داشته به طوری که حدود ۹۰ درصد آبسنگ های مرجانی این بخش دچار سفید شدگی شده اند از بین رفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک علت دیگر سفیدشدگی مربوط به کدورت آب است.

به گفته وی، در جزایر خارک، خارکو و نایبند سفید شدگی آبسنگ های مرجانی را داریم، وضعیت مرجان ها در جزیره کیش بهتر است، جزیره سیری کمترین تلفات را داشته و سایر جزایر که در دهانه خلیج فارس قرار دارند شرایط خوبی دارند.

وی ادامه داد: قرار است هفته آینده نشست هایی برای ارائه راهکارهایی با هدف کاهش رسوب گذاری و کدورت آب در خلیج چابهار انجام شود تا بیشتر از این آبسنگ های مرجانی این بخش از بین نروند. البته در جزیره کیش سلامت آبسنگ های مرجانی تا عمق پنج متر تایید شده است.

میرشکار گفت: غواصی و گردشگری ناپایدار از مشکلات و معضلات این بخش است که برای مدیریت این بخش با منطقه آزاد کیش تفاهم نامه ای امضا کردیم و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که احیای آبسنگ ها را آغاز کنیم و در این راستا پروژه هایی در جزایز خارک و نایبند در حال انجام است، با توجه به اینکه خلیج فارس یک دریای نیمه بسته است و شرایط خاصی دارد بنابراین اگر قرار باشد هر اتفاقی برای آبسنگ های مرجانی بیفتد اول متوجه خلیج فارس می شود از این رو خلیج فارس برای دانشمندان خارجی بسیار مهم است.

وی افزود: تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک پشت های دریایی از دیگر برنامه های معاونت دریایی سازمان محیط زیست است که با سرعت خوبی پیش می رود و با تهیه این برنامه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از لاک پشت ها شکل خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط‌زیست ادامه داد: همچنین تهیه برنامه اقدام حفاظت از دلفین گوژپشت در نخیلو را در دست داریم، این کار با همکاری همه ذینفعان تهیه می شود.

میرشکار به تهیه برنامه حفاظت از فک خزری اشاره کرد و گفت: همچنین تدوین اطلس مناطق دریایی خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته که به دو زیان فارسی و انگلیسی ترجمه شده و بهمن ماه رونمایی می شود، تهیه اطلس خزر را هم در دست اجرا داریم البته کرونا موجب کندی کار شده اما در تلاش هستیم تا هر چه زودتر به پایان برسد.

وی اظهار داشت: با توجه به گردشگری و غواصی ناپایدار در خلیج فارس و دریای عمان دستورالعمل غواصی در زیستگاه های حساس و دستورالعمل ایجاد زیستگاه های مصنوعی در کشور را نهایی کردیم. همچنین دستورالعمل استقرار آب شیرین کن ها را نیز تهیه کردیم که در دو استان بوشهر و هرمزگان نهایی شده است و در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تا پایان سال نهایی می شود. 

وی گفت: در نظر داریم سال آینده گشت دریایی را به طور مداوم انجام دهیم و در حال تامین اعتبار برای این کار هستیم. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آب سنگ های مرجانی آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آب سنگ های مرجانی آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست آب سنگ های مرجانی آهنگ حیات اخبار کنکور آبسنگ های مرجانی دریای عمان محیط زیست خلیج فارس آبسنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس

(تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس

دیگر خبرها

  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • فیلم| رونمایی از ۴۰۰هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • (تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • سرخابی‌ها و دیدار نمادین در روز خلیج فارس
  • 15 درصد حقوق بازیکنان استقلال پرداخت شد
  • پرداخت ۱۵ درصد از قرارداد استقلالی ها قبل از بازی با تراکتور
  • پرداخت ۱۵ درصد از مطالبات بازیکنان استقلال
  • استقلالی‌ها پولدار شدند
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس