Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه رای الیوم ضمن پرداختن به پشت پرده دور پنجم مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو از وجود اختلاف نظرها در هیئت مخالفان دمشق، قطع بودجه هیئت مذاکره از سوی عربستان و نارضایتی مسکو از روند کار این کمیته پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت، دور پنجم مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو ناکام و ناامید کننده توصیف شد و گی‌یر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه تاریخ جدیدی برای برگزاری دور جدید مشخص نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلاف نظر در مورد دستور کار یکی از اصلی‌ترین موانع پیشرفت کار این کمیته است و محافل داخل مخالفان دولت سوریه خواستار تغییر اعضای هیئت مذاکره به دلیل بی‌کفایتی شدند.  

در همین رابطه هادی البحره، رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان به دلیل نوع واکنشی که در برخورد با معضلات و موانعی داشت که روند کار کمیته قانون اساسی را مختل کرده است و نیز به دلیل اینکه مستقیما هیئت دولت دمشق را مسؤول اصلی شکست این دور از مذاکرات اعلام نکرد، به شدت مورد انتقاد و هجمه همکارانش در هیئت مخالفان قرار گرفت.   

اختلافات موجود در هیئت مذاکره سوریه بسیار گسترده و آشکار است. طبق اعلام رسمی عربستان، همین اختلافات باعث شده این کشور تامین بودجه هیئت را متوقف کند؛ بودجه‌ای که به جز اعضای تریبون مسکو، تمام اجزا و اعضای هیئت را شامل می‌شود نه جزئی از آن را. طبق اطلاعات به دست آمده هر یک از اعضای تمام وقت هیئت مبلغ ۱۰ هزار ریال سعودی و اعضای پاره وقت پنج هزار ریال دریافت می‌کنند.  به احتمال زیاد عربستان همین اختلافات هیئت مذاکره را بهانه‌ای برای متوقف کردن بودجه قرار داده است اما دلیل اصلی این است که هیئت مذاکره اکنون تحت کنترل ائتلاف مخالفان سوریه همسو با رویکردهای ترکیه قرار دارد تا جایی که منابعی در هیئت مخالفان دولت دمشق گفتند، در تمامی نشست‌های ائتلاف سوریه نماینده‌ای از سازمان اطلاعات ترکیه حضور دارد و درباره جزئیات کار ائتلاف تصمیم می‌گیرد. 

نکته جالب توجه برای کسانی که این دور از مذاکرات را پیگیری کردند این است که پدرسن هیچ نشستی با انس عبده، رئیس هیئت مذاکرات نداشته است، منابع حاضر در این دور دلیلش را این مساله می‌بینند که از نظر هیئت مذاکره عبده رئیس مشروع و قانونی هیئت نیست زیرا با توافق گروه‌های اصلی مخالفان متصدی این سمت نشده و بنا به درخواست عربستان رئیس این هیئت شده است. عربستان به صورت رسمی از سوی گروه‌های بین‌المللی در نشست معروف وین مامور اتحاد گروه‌های مخالف دولت دمشق و تشکیل هیئت مذاکره کننده بود. 

شاید این نظرات پدرسن را متقاعد کرده در این دور از مذاکرات هیچ دیداری با عبده نداشته باشد تا هیئت مخالفان در یک تنگنای واقعی گرفتار شوند که لازم است قبل از برگزاری هر دور جدیدی از مذاکرات حل شود.

مهند دلقان، عضو هیئت مذاکره از مخالفان گفت، فضای دور پنجم از مذاکرات با دورهای قبلی تفاوت چندانی نداشت و مهمتر از فضا، نتیجه واقعی این دور است که در واقع در جا زدن بدون هیچ گونه پیشرفتی بود.

وی که به دلیل درخواست معروفش برای انتقال کار کمیته قانون اساسی به دمشق از هیئت مخالفان کنار گذاشته شد، افزود، نکته جدید در این دور از مذاکرات که برای اولین بار دستورکارش در مورد قانون اساسی بود، این است که کاملا اثبات شد کمیته قانون اساسی یک راه حل نیست بلکه تنها کلیدی برای یک راه حل است و اینکه بدون اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۴ از جمله بند مربوط به مرحله انتقالی حل و فصل امکان پذیر نیست.

دلقان گفت، آنچه باید اجرایی شود مشارکت دادن غایبان کمیته از جمله گروه‌های سیاسی در شمال شرقی سوریه، حل مشکلات مربوط به توازن میان نمایندگان مخالفان و مهمتر از همه اینها انتقال کمیته به دمشق ضمن اطمینان از تضمین‌های لازم و حفظ اعضای آن، ادامه نشست‌های کمیته تا زمان دستیابی به نتیجه مطلوب است و اینکه این نشست‌ها علنی برگزار شوند تا ملت سوریه بدانند کسانی که ادعای نمایندگی این ملت را دارند، چه می‌گویند. 

نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه تصمیم گرفت پیش از سفر به دمشق به مسکو برود و مذاکراتی با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه این کشور داشته باشد و بارها در این دیدار موضعش را تکرار کرد که اقدامات دور پنجم ناامید کننده و بی‌فایده است.   

منابع آگاه به رای الیوم گفتند که روسیه به شدت بابت ناکامی در روند فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه ناراضی است و مقامات روس در آینده تلاش خواهند کرد این روند را نجات دهند.   

قرار است پدرسن گزارشی از این دور از مذاکرات را در تاریخ نهم فوریه به شورای امنیت ارائه دهد و تمامی طرف‌های سوری منتظرند ببینند او درباره شکست این دور از مذاکرات و عدم پیشرفت چه خواهد گفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمیته قانون اساسی سوریه کمیته قانون اساسی سوریه دور از مذاکرات هیئت مخالفان هیئت مذاکره دور پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حجت الاسلام پورخاقان در آئین تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان یزد افزود: قوام امنیت و اقتدار هر کشوری بستگی به سلامت نیرو‌های مسلح دارد که استان یزد نیز باتوجه به اینکه استان کم حادثه‌ای است، خوشبختانه نیرو‌های مسلح آن نیز نیرو‌های کم پرونده‌ای هستند.
وی ادامه داد: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی، پیشگیری از وقوع جرم و صیانت و حفظ نیرو‌های مسلح از وظایف سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است و اگرچه خدایی ناکرده نیرویی مرتکب جرم شود، در اجرای اصل ۱۷۲ قانون اساسی با آن برخورد خواهد شد.
همچنین در این مراسم غلامعلی دهشیری به عنوان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان یزد معرفی و از خدمات مهدی تشکری در این سمت قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد
  • قنبرزاده: باشگاه‌ها برای بیانیه‌نویسی مسابقه گذاشته بودند
  • هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود