Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران "دانشگاه اوهایو" در بررسی جدید خود، یک مدل رایانه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند ترکیبات امیدوارکننده برای مقابله با کروناویروس را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه اوهایو، یک مدل جدید یادگیری عمیق که می‌تواند نحوه تعامل ژن‌ها و داروها را شناسایی کند، حداقل ۱۰ ترکیب را شناسایی کرده است که ممکن است برای درمان کووید-۱۹ امیدوارکننده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه داروها به جز دو مورد، هنوز برای بررسی کارایی در برابر هپاتیت C، بیماری‌های قارچی، سرطان و بیماری قلبی تحت آزمایش قرار دارند. این فهرست، داروهای تایید شده مانند "سیکلوسپورین"(cyclosporine) را شامل می‌شود که سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن است و از رد عضو پیوند زده شده جلوگیری می‌کند. یک داروی دیگر، "آنیدولافونژین"(anidulafungin) نام دارد که یک عامل ضد قارچ است.

این کشف توسط دانشمندان حوزه رایانه صورت گرفته است. بنابراین پیش از تایید هر یک از این داروها به عنوان درمان‌های ایمن و موثر برای افراد مبتلا به کروناویروس، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود اما دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی برای دستیابی به این گزینه‌ها، به پژوهشگران دارویی و بالینی کمک کردند تا در زمان و هزینه‌ای که به بررسی داروهای کووید-۱۹ اختصاص می‌دهند، صرفه‌جویی کنند.

"پینگ ژانگ"(Ping Zhang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که هیچ‌کس اطلاعاتی در مورد یک بیماری جدید ندارد، این مدل نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند مشکل نحوه در نظر گرفتن یک درمان بالقوه را حل کند.

ژانگ و همکارانش، طراحی این مدل را در ماه مه سال ۲۰۲۰ تکمیل کردند. اطلاعات جدید، آزمون مهمی را برای این مدل رایانه‌ای موسوم به "DeepCE" فراهم کرده است.

این مدل رایانه‌ای برای پیش‌بینی در مورد نحوه تعامل ژن‌ها و داروها و همچنین ارائه گزینه‌های دارویی، به دو منبع اصلی در دسترس عموم تکیه دارد؛ "L1000" که مخزن داده‌های مربوط به سلول‌های انسانی است و توسط "موسسه ملی سلامت" بنیان‌گذاری شده و نشان می‌دهد که چگونه بیان ژن در واکنش به داروها تغییر می‌کند. دومین منبع، "DrugBank" است که اطلاعاتی را در مورد ساختارهای شیمیایی و سایر جزئیات مربوط به ۱۱ هزار داروی تایید شده و تحت بررسی در بر دارد.

پژوهشگران دانشگاه اوهایو، مدل DeepCE را با اجرای همه داده‌های L1000 و به واسطه یک الگوریتم، در مورد ترکیبات شیمیایی خاص و دوزهای آنها آموزش دادند. این مدل، توضیحات مربوط به ترکیبات شیمیایی را به شکل تبدیل می‌کند و امکان بررسی اثرات آنها را بر ژن‌ها فراهم می‌سازد. پژوهشگران برای بررسی ژن‌هایی که در L1000 نمایش داده نشدند، از یک روش یادگیری عمیق موسوم به "مکانیسم توجه" استفاده کردند تا یادگیری مدل را در مورد تعامل ترکیب شیمیایی و ژن افزایش دهند و عملکرد چارچوب را بهبود ببخشند.

ژانگ گفت: ما با این روش نه تنها می‌توانیم مقدار بیان ژن را برای ترکیبات شیمیایی جدید از سلول به سلول پیش‌بینی کنیم، بلکه می‌توانیم به پیش‌بینی نقش یک دارو در رده‌های سلولی متفاوت و ژن‌های گوناگون بپردازیم. ما می‌توانیم از رایانه برای شبیه‌سازی‌ بیان ژن ناشی از دارو استفاده کنیم.

وی افزود: بررسی‌ها باید در اینجا متوقف می‌شد اما پس از آن، همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شد و ما این امید را داشتیم که پژوهش‌ ما بتواند به مقابله با کووید-۱۹ کمک کند؛ بنابراین یک مطالعه موردی ویژه برای تجویز مجدد داروی کووید-۱۹ انجام دادیم.

پژوهشگران، ماتریس بیان ژن DeepCE را با تمرکز بر داده‌های به دست آمده از سلول‌های ریه و راه هوایی و همه ترکیبات DrugBank به کار گرفتند تا اطلاعات ژنتیکی ارائه شده در مقالات ابتدایی کووید-۱۹ و داده‌های دولتی را بررسی کنند. داده‌های کووید-۱۹ نشان داد که چگونه بیان ژن انسان، در برابر ابتلا به کروناویروس واکنش نشان می‌دهد و یک "امضای بیماری" به وجود می‌آورد.

این مدل، روشی را برای ترکیب مجدد دارو ارائه می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "Nature Machine Intelligence" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 مدل رایانه ای یادگیری عمیق کرونا در جهان همه باهم علیه کرونا مدل رایانه ای کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد

رامین نارویی مدیرعامل انجمن سرای امید و همدلی حامی کودکان سیستان و بلوچستان گفت: شخصیت دوران کودکی همانند پی یک ساختمان بوده، بنابراین زمانی می‌توانیم روی یک پی ساختمانی بنا کنیم که مستحکم باشد، در واقع تربیت یک فرآیند است که باید حتما از دوران کودکی شکل بگیرد.

وی اظهارداشت: نقش پدر و مادر در شکل گیری شخصیت، رفتار و احساسات کودکان بسیار موثری و تعیین کننده است.

لیلا سایگانی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: انجام کار‌های فرهنگی و آموزشی، سبب ارتقای شاخص‌های آگاه سازی، شناسایی و پرورش استعداد‌ها و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

در پایان ضمن تجلیل از کودکان نمونه خاش، از مسوولان و حامیان حقوق کودکان و خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این شهرستان تقدیر به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • شناسايي ودستگيري دو شکارچی غير مجاز در شهرستان رودان 
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی
  • دستگیری سارقان اماکن خصوصی در بهار