Web Analytics Made Easy - Statcounter

"اقتصاد مقاومتی"، کلید واژه‌ای که سال‌هاست از سوی مقام معظم رهبری مطرح و بر آن تاکید می‌شود، موضوعی مهم است که بدون تردید در کنار رونق و جهش تولید کالای ایرانی می‌تواند ناجی مشکلات اقتصادی کشور باشد. دستاوردی بی نظیر که وضعیت معیشت مردم را متحول می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ اقتصاد مقاومتی و جهش تولید موضوع هایی مهم که در صورت توجه می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور به ویژه در شرایط فعلی که شاهد جنگ اقتصادی هستیم باشد، کلیدواژه هایی پر اهمیت که رهبری معظم انقلاب نیز تاکید بسیار زیادی بر بکارگیری آن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال هاست به برکت انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی ایران زمین در عرصه های مختلف بهداشتی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و دیگر حوزه ها هستیم که با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی تحول شگرفی در عرصه اقتصادی نیز به وجود آمده است که هر اندازه توجه به آن ویژه تر و بیشتر باشد، بیش از پیش شاهد این درخشش در جهان خواهیم بود.

راهکاری کلیدی برای رفع مشکلات اقتصادی
 
در همین راستا، حمید عرفانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بدون تردید اقتصاد مقاومتی آن هم در شرایط این روزها که شاهد جنگ اقتصادی و تحریم ها هستیم، می تواند راهکاری کلیدی برای حل مشکلات اقتصادی کشور باشد.
 
وی ادامه داد: امید بستن به این که تحریم ها به پایان می رسد خیالی باطل بیش نیست، این تحریم های ظالمانه از سوی دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بوده که طی سال های اخیر شدت بیشتری گرفته است، در واقع نباید به بیگانگان دل بست، بلکه بهترین راه همان است که رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند و آن تکیه بر تولید داخلی است که طرح موضوع اقتصاد مقاومتی به خوبی این مهم را تبیین می کند.
 
این کارشناس افزود: تکیه بر توان داخل و رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات مختلف همچون دیگر عرصه ها مانند نظامی می تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند، ایران به خوبی نشان داده است که با نیروهای انقلابی و مدیران جهادی می تواند در عرصه های مختلف بدون اتکا به خارج و بیگانگان خوش بدرخشد.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی و جهش تولید داخل و خودکفایی با راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در رونق اشتغال نیز نقش بی بدیلی ایفا می کند و معیشت خانواده ها را متحول خواهد کرد، بنابراین انتظار می رود مسئولان امر بیش از پیش به این مهم که در واقع از دستاوردهای بی نظیر نظام است، توجهی ویژه داشته باشند.
 
تصویب ۴۴ پروژه اقتصاد مقاومتی و ۳۷ طرح جهش تولید

 
مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به این که ۴۴ پروژه اقتصاد مقاومتی و ۳۷ طرح جهش تولید در سال ۹۹ برای سیستان و بلوچستان مصوب شده است، به خبرنگار ما گفت: جمعیت سیستان و بلوچستان بر اساس برآورد سال ۹۹، ۳ میلیون و ۴۵ هزار نفر است که ۳.۷ درصد جمعیت کشور به این استان اختصاص دارد.
 
وی با بیان این که ضریب شهرنشینی استان نیز ۵۰.۹ درصد است، ادامه داد: پس از این که چندین حوزه روستایی به شهر تبدیل شد، این ضریب هم افزایش یافت، تراکم جمعیت در سیستان و بلوچستان ۱۵.۲ نفر در کیلومتر مربع است که تفاوت فاحشی با متوسط کشوری دارد.
     
۳۵.۳ درصد؛ نرخ مشارکت اقتصادی در سیستان و بلوچستان

 
این مقام مسئول اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در سیستان و بلوچستان ۳۵.۳ درصد و میزان جی دی پی استان ۳.۰۵ درصد کشور و میزان اشتغال در بخش کشاورزی ۱۶.۵ درصد، صنعت ۳۶ درصد و خدمات ۴۷.۶ است.
 
به گفته وی، ۲۷ پروژه مصوب اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ داشتیم که بر اساس آنچه سازمان برنامه و بودجه به استان ابلاغ کرد بالاترین تعداد پروژه مربوط به بخش کشاورزی و شیلات و پس از آن بخش حمل و نقل با ۶ پروژه بود.
 
عرب اول اضافه کرد: اقداماتی که در سال ۹۸ در حوزه کشاورزی در مبحث اقتصاد مقاومتی دنبال کردیم، اصلاح و نوسازی باغات پسته و خرما و اصلاح و احیا، حذف و جایگزینی محصولات گرمسیری در جنوب استان بود.
 
وی ادامه داد: از پروژه های شاخص حوزه حمل و نقل در سال ۹۸ می توان به کریدور شرق به غرب، میرجاوه _ زاهدان _ بم، همچنین کریدور شمال به جنوب چابهار _ ایرانشهر، زاهدان _ زابل و ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی اشاره کرد.
 
اختصاص ۱۷۲ میلیارد تومان به پروژه های اقتصاد مقاومتی
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در بخش انرژی، ایجاد زون انرژی های تجدیدپذیر در منطقه میل نادر از پروژه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی استان در سال ۹۸ بود، از این ۲۷ پروژه ۱۵ طرح از محل منابع در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تامین اعتبار شد، بنابراین ۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه ها اختصاص پیدا کرد که متناسب با متوسط سال شروع، حدود ۸۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شد.
 
 عرب اول با اشاره به نتایجی که برخی از این پروژه‌ها به همراه داشته است، اضافه کرد: سطح زیر کشت پسته در سال ۹۵ در استان هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار هکتار بود که در انتهای ۹۸ به ۱۰ هزار و سیصد و یک هکتار رسید، سطح زیر کشت خرما نیز از ۵۲ هزار و هشتصد و سی و پنج هکتار در ۹۵ به ۵۸ هزار و پانصد و شصت و دو هکتار افزایش یافت.
 
وی با بیان این که میزان تولید خرما نیز از ۲۰۳ هزار و شصت و پنجاه و یک تن به ۲۳۲ هزار و هفتصد و چهل و شش تن رسید، گفت: بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در سال ۹۵ صفر بود که در سال ۹۸ به عدد سه رسید، شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور اخلاق از ۳۴ به ۱۲۵ واحد رسید.
     
جهش پروژه های اقتصاد مقاومتی ۹۹

 
این مقام مسئول افزود: پروژه های اقتصاد مقاومتی مصوب امسال جهش بسیار خوبی داشت که از ۲۷ پروژه در سال ۹۸ به ۴۴ پروژه در سال ۹۹ رسید، که حدود ۶۳ درصد در تعداد رشد داشته و بیشترین حجم پروژه‌ها مربوط به بخش کشاورزی و شیلات با ۱۲ پروژه، حمل و نقل و امور زیربنایی ۱۲ پروژه و منابع آب ۱۰ پروژه است.
 
وی افزود: برای تعدادی از پروژه های مصوب سال ۹۹ از محل منابع در اختیار استان مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان تامین اعتبار کردیم و خوشبختانه از محل منابع ملی و متمرکز ۹۴۹ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که تا الان حدود ۶۷۹ میلیارد تومان هم تخصیص این پروژه ها بوده است.
 
تصویب ۲۷ پروژه جهش تولید برای سیستان و بلوچستان
 
عرب اول افزود: باعنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری امسال مزین به سال جهش تولید است که در این راستا ۳۷ پروژه برای استان مصوب شده که هزار و نود و سه میلیارد تومان از محل اعتبارات جهش برای استان دیده شد که در بین ۳۱ استان بالاترین میزان اعتبار از محل منابع عمومی با ۳۴۸ میلیارد تومان اعتبار را داشتیم.
 
وی گفت: از این میزان ۲۷۷ میلیارد تومان منابع استانی، ۴۰۱ میلیارد تومان منابع شرکت‌های دولتی و ۳۷ میلیارد تومان هم مربوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود که در ۳۷ پروژه منتخب جهش تولید اتفاق افتاد.
 
به گفته عرب اول، ۱۵ پروژه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به جهت اهمیتی که دارد، به صورت مشترک احصا شده است تا بتوانیم از همه ظرفیت و منابعی که برای این پروژه اختصاص پیدا می کند، استفاده کنیم و هم افزایی مناسبی داشته باشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: تدوین سند جامع حمل و نقل، منابع آب، تدوین هسته های اصلی توسعه و شناسنامه پروژه های جهش تولید سیستان و بلوچستان از دیگر اقدام هایی است که در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تاکنون صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی و جهش تولید سیستان و بلوچستان مشکلات اقتصادی میلیارد تومان محل منابع حمل و نقل سال ۹۸ ۲۷ پروژه عرب اول سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولویت اساسی مجلس دوازدهم از نظر دولت چیست اظهار کرد: اولویت اساسی همه، چه دولت و چه مجلس، توجه به معیشت مردم است؛ امروز اولویت مردم مسائل اقتصادی است و بر همین اساس، شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام شد.

وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا زمینه‌های تحقق شعار سال فراهم شود افزود: ایجاد زمینه‌های مشارکت حداکثری مردم در حوزه‌های مولد اقتصادی، امکان ایجاد رقابت و شرایط مناسب برای تولید اقتصادی، حمایت از فعالیت‌های زاینده و سازنده اقتصادی و عدم رقابت منفی دولت و نهادهای دولتی و حاکمیتی با بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که وجه مشترک میان دو قوه مجریه و مقننه است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نظارت مؤثر بر بازار، مهار مؤثر تورم و حمایت بیش از پیش از فعالیت‌های مولد اقتصادی، باید زبان مشترک مجلس و دولت باشد تا ان شاء الله بتوانیم خدمت‌رسانی موثرتری برای مردم و کشور انجام دهیم.

کد خبر 6090316

دیگر خبرها

  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند