Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:42:10 GMT

ضرورت ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۱۳۷۰

ضرورت ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان

شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت(ع) در کنار رهنمودهای روشنگرانه قرآن از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به رستگاری به شمار می‌روند و در این میان آگاهی و شناخت سیره و منش حضرت فاطمه(س) یگانه دختر پیامبر(ص) از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. باید از ایشان با عنوان الگوی بی‌مانند ولایتمداری و دین داری نام برد که شناخت ابعاد شخصیتی ایشان تنها در سایه تامل و ژرف‌اندیشی میسر خواهد بود از این رو ترسیم شخصیت و سیره علمی و عملی حضرت زهرا(س) در جهت نشر و تعالی دین اسلام از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به گفت وگو با «مینو اصلانی» رییس بسیج جامعه زنان کشور پرداخت که در ادامه متن آن آمده است:

ایرنا: الگوهای رفتاری، اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه(س) برای یک بانوی مسلمان، چیست و چگونه می توان این سیره را در جامعه نهادینه ساخت؟

اصلانی: حضرت فاطمه (س) الگوی تمام نمای حضور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یک زن در جامعه هستند و ایشان در واقع  حضوری اثرگذار و الهام بخش و حتی جهت دهنده به امت اسلامی داشتند. حضرت زهرا(س) با رفتار سیاسی عمیق خود، حق و باطل را تبیین فرمودند و شاخص های حق و باطل را در گفتار و رفتار خود نشان دادند که چگونه می توان حامی حق بود و با بصیرت، ولایت را شناخت و حمایت کرد. در این میان مشارکت موثر حضرت زهرا(س) در تبیین  و تشریح فضا و حوادثی که در صحنه اجتماعی و سیاسی آن عصر در حال وقوع بود، یکی دیگر از الگوهای رفتاری و تاثیرگذار ایشان به شمار می رود که نشان از احساس مسوولیت وی در خصوص مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی دارد و این یکی از رفتارها والگوهایی بود که این بانوی بزرگ جهان اسلام برای ما به ودیعه گذاشتند.

 در حوزه اجتماعی نیز حضرت زهرا(س) بسیار در ارتباط با نحوه دستگیری از مستمندان حضوری تاثیرگذار داشتند و از هیچ کمک فکری و اندیشه ای در این زمینه دریغ نمی ورزیدند به طور مثال با بیان احادیث پیامبر اکرم(ص) جامعه را به لحاظ ظرفیت سازی حمایت می کردند و در ارتقای ظرفیت علمی و بصیرتی جامعه به ایفای نقش می پرداختند و این نشان می دهد تا چه اندازه زنان می توانند در بصیرت افزایی و ایجاد حیات اجتماعی تاثیرگذار باشند و اقدامات اساسی انجام دهند. ایشان آن حیات اجتماعی حق گرا را ایجاد کردند و می‌خواست همه امت اسلامی به صورت واحده با دغدغه های مسایل امت اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

این رفتارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) در تمام زندگی ایشان نمود و عینیت یافته است، آنجایی که از همان کودکی از پدرشان، چون حامی و مادری مهربان حمایت می‌کردند و در کنار ایشان در همه سختی ها و در فراز و فرود که برای دین تازه ظهور یافته اسلام پیش می آمد، حضور داشتند،  زمانی که پیامبر آزرده خاطر می شدند، حضرت فاطمه (س) ایشان را همراهی کرد، بنابراین همراهی با ولایت و خانواده در هر بُعد برای ما سرنوشت ساز است. آن حضرت نوع یاری رساندن را کامل به ما آموختند.

ایرنا: به نظر شما کم توجهی به حقوق زنان چه پیامدها و آسیب هایی را در حوزه استحکام بخشی، قوام و توسعه کشور، متوجه جامعه می کند؟

اصلانی: کم توجهی به حقوق زنان یکی از مهم ترین مسایل امروز جامعه است. زنان به عنوان حرکت دهنده جامعه و تربیت کننده نسل ها، دارای حقوقی هستند که اعطا این حقوق وظیفه حکومت اسلامی است، بنابراین استیفای حقوق زنان در حمایت از آنها در اشتغال، بارداری و در تمامی عرصه هایی که زنان فعالیت می‌کنند، باید حمایت شود تا بتوانند به بهترین شکل نقش‌های خود ایفا کنند. مقام معظم رهبری در خراسان شمالی فرمودند که چرا سازو کارهای ما به باید به گونه‌ای باشد که زنان تنها می‌توانند، بخشی از نقش های خود را ایفا کنند. بنابراین جامعه و حاکمیت باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا زنان بتوانند هم مادر خوب و موفقی و هم همسر شایسته باشند و همچنین در کنار حفظ کانون خانواده قادر باشند، فعالیت اجتماعی موثری را نیز داشته باشند، چون این قشر مستعد از جامعه این توانمندی را دارند که با یک سازوکار مناسب، همه نقش ها خود را ایفا کنند و اگر فرصت مناسبی برای ایفای نقش زنان به وجود نیاید به لحاظ تربیت نسل ها و هم به لحاظ حضور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنها می تواند بسیار برای جامعه ما جبران ناپذیر باشد و در واقع می‌بینیم که از ابتدای انقلاب تا الان بیش از ۲۰۰ قانون در حمایت از زن و خانواده تصویب شده است، ستاد عالی خانواده تشکیل شده است که همه اینها می تواند در حل مسایل خانواده ها کمک شایانی ارایه دهند.

ایرنا: جایگاه و حقوق سیاسی زنان در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصلانی: در مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رشد زمینه‌های حضور زنان غیر قابل باور است، حتی بسیاری از کشورهایی که ادعای آزادی می کنند، حضور خانم ها تا این حد با کرامت وجود ندارد. زنان در مسندهای مهمی در قوه مقننه، مجریه و  قضاییه حضوری چشمگیر دارند و همچنین در دیگر بخش های اقتصادی و فرهنگی مشغول فعالیت هستند. در ایران هزاران طلبه فرهیخته تربیت شدند، میلیون ها دانشجو خانم وجود دارد و این نشان می دهد که جایگاه حقوقی و سیاسی ما یک جایگاه مناسبی است و بانوان می توانند در سطوح مختلف حتی وزارت هم حضور داشته باشند.

شانیت و کرامت زن و اینکه فعال اثرگذار در جامعه باشد از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا مادر و تربیت کننده نسل ها  است و در عین حال ما شاهد این هستیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی زمینه‌های بسیار خوبی را برای حضور زنان فراهم کرده و در دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی، خانم‌ها توانایی حضور داشته اند.

ایرنا: به نظر شما چه اقداماتی باید برای ارتقای جایگاه اجتماعی زنان انجام شود؟

اصلانی: خانم ها در کشور ما از دوران قدیم به عنوان فرهنگ ایرانی اسلامی دارای وجه و شخصیت هستند و باید جامعه این شانیت را برای آنها قائل باشد. یکی از اقداماتی که برای جایگاه اجتماعی خانم ها می تواند تعریف شود، این است که ما نیازمند، باز تعریف سبک مشاغل زنان در ایران هستیم و نیاز داریم برای اینکه بتوانیم از حضور خانم ها بیشترین استفاده را ببریم، نحوه حضور خانم ها را با شرایط خودشان تعریف کنیم. باید سبک مرخصی زایمان را تغییر داد و ساعت هایی که مادر در کنار نوزاد باشد، می بایست بیشتر باشد به نظر من با توجه به فعالیت های مادران در سیستم‌های اشتغال و رسمی کشور، توجه به شانیت آنها بسیار مهم است، باید در سازمان ها و ادارات شانیت آنها حفظ شود و  در محیط بسیار آرامش بخش بتوانند به کارهای خود ادامه دهند در مجموع جامعه ما می بایست به عنوان جامعه ای باشد که برای زن و مادر ارزش بسیار زیادی قائل است و همواره کرامت زن باید حفظ می شود.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی ایران شیعه روز مادر ولادت حضرت فاطمه پیامبر اکرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی ایران شیعه مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی ایران شیعه روز مادر ولادت حضرت فاطمه پیامبر اکرم اخبار کنکور حضرت زهرا س حضرت فاطمه خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

طاهره عاشوریان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت در گیلان به عنوان استانی که درگیر پیری جمعیت است، اظهار کرد: دوره جامعه کنشگر_ کارشناس جمعیت از ویژه خواهران فعال حوزه تخصصی جمعیت و خانواده استان گیلان در سطح استان برگزار شده است.

مسؤول بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان با بیان اینکه این دوره به بررسی ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، پزشکی، دینی، تربیتی، روانشناختی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و راهکارهای حوزه جمعیت می‌پردازد، افزود: دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت با عنوان «خاکریز امنیت ۸» با محوریت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج جامعه زنان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم در حوزه جمعیت، چالش ضرورت توجه و برنامه ریزی دقیق و نهادینه کردن آن در بین افکار عمومی است، ادامه داد: جمعیت در ساختارهای مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار است و از این حیث یکی از مهمترین و حساس‌ترین موضوعات حال حاضر بوده که باید برنامه‌ریزی های مدون صورت بگیرد.

مسؤول بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه باید در تبیین مساله جمعیت فعالانه وارد شده تا با فعالیت کنشگران آگاهی بخشی عمومی صورت بگیرد، بیان کرد: مقوله جمعیت از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه بوده بنابراین جمعیت از نظر ساخت، ترکیب و توزیع از مؤلفه‌های اقتدار و استحکام ساخت درونی هر جامعه به شمار می‌رود.

به گفته عاشوریان سازمان بسیج جامعه زنان استان با همکاری ستاد خانواده و جمعیت استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب گیلان دوره تربیت کنشگر جمعیت را با تعداد ۲۲۰ نفر از خواهران علاقه مند و توانمند برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه این دوره با حضور اساتید شورای راهبردی حوزه علمیه قم و تهران برگزار شده است، تصریح کرد: فرهنگ سازی گسترده و تبیین اهمیت جمعیت در بین افکار عمومی مهم و ضروری است که این دوره نیز با هدف آگاه سازی در گیلان برگزار شده است.

کد خبر 6088733

دیگر خبرها

  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه