Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@18:29:32 GMT

خلاقیت بر بستر سنت

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۱۴۶۵

خلاقیت بر بستر سنت

علیرضا قربانی خواننده‌ای از نسل جوان است که دو عنصر جستجو و تجربه در آثار اهمیت ویژه‌ای دارد که گواه آن تجارب متنوع او در همکاری با آهنگسازان و خوانندگان مختلف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزگاری زندگی می‌کنیم که تنوع و تکثر حرف اول را می‌زند. جهانی که زیبایی آن به تفاوت نگرش‌ها و همجواری همه این تضادها در کنار یکدیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع به ویژه در عالم هنر بیشتر از دیگر عرصه‌ها دیده می‌شود. هنرمندانی اکثراً جوان، با دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و جهان بینی‌هایی متفاوت و در نتیجه آثاری که "تجربه" و "جستجو" حرف اول را در آفرینش هنری می‌زند. جستجو، برای رسیدن به فضا و سبکی به روز و متفاوت با گذشتگان و تجربه، آزمودن فضاهای کاری مختلف به منظور دستیابی به این مهم است.

موسیقی اصیل ایرانی در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود هنرمندان بسیاری را به خود دیده که در روزگاران مختلفی زندگی می‌کرده و بدون شک محیط پیرامون آنها نقش بسزایی در نحوه فکر کردن و خلق آثار هنری داشته است. در این روزگاران نسل جوان خوانندگان همواره به دنبال کشف فضاهایی جدید و فردیت در خوانندگی خود هستند. جدای از حاشیه‌ها و بحث‌های فراوانی که در نقد و دفاع از خوانندگان نسل جوان می‌شود بررسی آثار آن‌ها نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه ضروری است؛ چرا که در هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم میراث داران کنونی و سکان داران این موسیقی نسل جوان است.

علیرضا قربانی خواننده پرتلاش کشور که این روزها به ویژه در میان هم نسلان خود و عامه مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده است از آن دست خوانندگانی است که تلاش‌های او در این زمینه بسیار در خور توجه هستند. قربانی فعالیت حرفه‌ای خود را از اواسط دهه هفتاد شروع کرد و با حضور درخشانش در ارکستر موسیقی ملی، جای خود را به عنوان خواننده‌ای تازه نفس با صدا و تکنیکی مورد قبول در میان هنرمندان باز کرد. قربانی با اجرای چند اثر موفق به رهبری فرهاد فخرالدینی راه را برای ادامه فعالیت‌های دیگرش در زمینه موسیقی باز کرد. اما شروع تجربه‌های جدید و فضاهای کاری عام پسند ترش را تقریباً از دهه اخیر شروع کرده است.

خوانندگی او بیش از هر چیز بر جنبه‌های احساسی، لحن موسیقایی و ادای شعر تاکید دارد. شاید دلیل مقبولیت او هم در میان مخاطبان عام نوع خوانندگی او و رنگ صدای ویژه‌اش باشد. با این حساب، اما عامل تاثیرگذارتر در این زمینه فعالیت‌های درخور ستایش او برای کشف فضاهایی کاری جدید و تجارب متنوع او برای آشتی مخاطبان با خوانشی دیگر از موسیقی اصیل ایرانی است. شاید به زعم عده‌ای موسیقی او پیرو اصالت‌ها نباشد اما بی شک آنچه قربانی در آثار اخیر خود ارائه داده است هرگز در فضایی خارج از موسیقی دستگاهی نیست. همچنین موسیقی قربانی را به طور کل نمی‌توان موسیقی پاپ یا حتی تلفیقی به حساب آورد چرا که از چارچوب‌هایی این ژانر بندی‌ها خارج است. موسیقی‌ای که هم توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و هم از ارزش موسیقایی شایان توجهی برخوردار است.

نحوه برخورد قربانی با دو موضوع مهم شعر و ادای آن موضوع جالبی است که به موسیقی او رنگ و بویی دیگر داده است. قربانی تمایل زیادی برای اجرای اشعار پر چالش تر مانند اشعار فرخزاد، شاملو و اخیراً براهنی دارد. او در ادای این گونه اشعار سعی بر آن دارد که از تحریرهای پرطمراق و مدولاسیون‌های که برای همگان خوشایند نیست پرهیز کند اما در عوض تاکیدات او بر نوانس ها، اجرا و توجه ویژه بر کلمات و واج‌های هر شعر و لحن خواندن، خوانندگی او را برای رسیدن به سبک شخصی اش رهنمون کرده است.

کد خبر 472638

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عليرضا قرباني موسیقی علیرضا قربانی موسیقی موسیقی سنتی موسیقیدان ایرانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نسل جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد

 منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به به سیلاب‌های اخیر و ضرورت حفظ و حراست از بستر رودخانه‌ها گفت: در حال حاضر، در ۳۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد، حد حریم و بستر انجام شده است.

وی افزود: همچنین ۳۴ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی و در ۲/۳ رودخانه‌ها دیواره ساحلی کشیده شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به رفع تصرف اخیر در رودخانه ارزانک از توابع بخش خضرآباد اشاره کرد و گفت: ۴ مورد تصرف شامل ساخت استخر، درختکاری و ساخت منزل مسکونی در این رودخانه انجام شده بود که با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

مردم می‌توانند در صورت مشاهد تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها با سامانه شکایات مردمی شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به شماره تلفن ۳۱۰۷۷ اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است
  • ویژه برنامه‌های خودتان را به مناسبت روز معلم با ما به اشتراک بگذارید
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  •  کارگران، ستون‌های استوار نظام و مظهر خلاقیت و تلاش بی‌وقفه
  • رباح ماجر: مسی نه، کرویف قله خلاقیت فوتبال است!‏
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • خلاقیت در طراحی کیک تولد با ویندوز 11 (فیلم)