Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد کشور به بخش دولتی وابسته است. - اخبار استانها -

حسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در   مشهدمقدس   با اشاره به اینکه در یک سال گذشته سه عامل اصلی سبب مشکلات ما در بحث تولید و صنعت بود، اظهار داشت: اول شیوع ویروس کرونا که موضوعی جهانی بود و تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد، دومین مسئله تحریم‌های ظالمانه و بی‌سابقه در تاریخ بود که بر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده و سومین موضوع که بسیار تاثیرگذارتر و تلخ‌تر از دو عامل قبلی بود، عملکرد نامطلوب و تصمیمات غیراصولی بخشی از مدیران بود که سبب وضعیت کنونی تولید و اشتغال در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه معیشت کارگران یکی از بزرگترین نگرانی‌های جامعه کارفرمایان است، گفت: امروزه نهایت حقوقی که بتوانیم به کارگر پرداخت کنیم، رقمی در حدود یک‌چهارم خط فقر است و طبق اعلام مقامات رسمی، حدود نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند؛ البته همه این مسائل قابل حل هستند به شرطی که رسانه‌ها به عنوان مطالبه‌گر در کنار مردم باشند.

حسینی در زمینه اقتصاد دولتی در کشور اظهار داشت: بیش از 80درصد از اقتصاد ما وابسته به دولت است و سپردن اقتصاد به بخش خصوصی تعارفی بیش نیست و همانطور که می‌بینیم، هرکجا که صحبت از خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی است، پای  مسئولان دولتی در میان است. در حالی که بخش عمده اقتصادی کشورهای پیشرو در اختیار بخش خصوصی است و اراده‌ای برای ارتقای جایگاه این بخش در کشور وجود ندارد.

وی در زمینه ارتباط خانه صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی با دانشگاه‌های صنعتی سطح استان گفت: نیروی متخصص مورد نیاز جامعه که در دانشگاه‌ها پرورش می‌یابد مورد غفلت واقع شده و سیستم آموزشی ما به سمت مدرک‌گرایی سوق پیدا کرده؛ برای بهبود این وضعیت جلسات متعددی با روسای دانشگاه‌های مختلف داشته‌ایم و بخش عمده مذاکرات با مسئولین دانشگاه فردوسی صورت پذیرفت و نتیجه آن ایجاد باشگاه دانشگاهی خانه صمت و دانشگاه بود.

چند طرح آموزشی، صنعتی و کشاورزی در استان کرمان افتتاح شد سرمایه‌گذاری 2 هزار و 350 میلیاردی در حوزه صنعت و معدن سیستان و بلوچستان خانه‌های خلاق صنایع دستی و فرش دستباف در بناهای تاریخی ایجاد می‌شود

حسینی با بیان اینکه هیچ جای دنیا شاهد توزیع اقلامی مانند روغن نباتی از سوی دولت نیستیم، ادامه داد: درد بزرگ ما دولتی اداره شدن تمامی امور است؛ یکی از کارهای خانه صمت خراسان رضوی انعکاس مشکلات بخش خصوصی به مسئولان دولتی است که در صورت عدم پاسخگویی‌شان، هیچ اهرم قانونی در دست ما نیست.کارخانجات تولید شکر و روغن نباتی شاید در دست بخش خصوصی باشد اما تمام تصمیم‌گیری‌ها در بخش دولتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هنگامی که تولیدکننده ما نتواند برای 6ماه آتی برنامه‌ریزی کند، نشان از ضعف بخش دولتی دارد؛ سهمیه روغن مقرر به خراسان رضوی تحویل داده نمی‌شود و حتی چهار کارخانه روغن کشی ما در سال جاری تنها با یک چهارم ظرفیت خود فعالیت داشته‌اند.در بحث روغن مشکلاتی در سایت گمرک نیز داشتیم و عدم ترخیص به موقع، آغازگر این مسائل و همچنین مشخص شدن دیر هنگام قیمت نهاده‌های کشاورزی هم دیگر علت این مشکلات بود.

حسینی خام فروشی معادن را یکی از معضلات حوزه صنعت قلمداد و افزود: هنگامی که ماده خام را به همراه تکنولوژی تولید به کشورهایی می‌دهیم که واردکننده کالا از ما هستند، در بحث صادرات دچار مشکل می‌شویم؛ برای مثال در بحث مواد شوینده و بهداشتی که ما توانایی تأمین چندین کشور دیگر علاوه بر خودمان را داریم، صادرات ممنوع است اما مواد اولیه این محصولات را صادر می‌کنند و تهدیدی که در این مسئله وجود دارد، افت ظرفیت تولید کارخانجات داخلی و در کنار آن ترغیب کشورهای خریدار محصول تمام شده ما به تولید است.

رئیس خانه صمت خراسان رضوی در زمینه حمایت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی از خانه صمت استان گفت: تعامل بسیار خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم و جلسات خوبی در راستای انعکاس مشکلاتمان با آنها برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/281/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان رضوی بخش خصوصی خانه صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی قیاسی عصر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۳ هزار و ۱۸۰ نفر عضو خانه کارگر هستند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۰ نفر عضو فعال هستند.

قیاسی با بیان اینکه در استان مرکزی حدود ۱۲ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند و سهم اراک ۴ هزار کارگر است، ادامه داد: ۱۳ هزار و ۲۵۰ کارگر ساختمانی در این استان از خدمات بیمه بهره مند هستند و سهم شهر اراک از این کارگران حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است.

قیاسی یادآور شد: سه هزار و ۶۵۰ کلاس‌های آموزشی رایگان شامل کمک درسی، کامپیوتر و خیاطی برای اعضا و خانواده آنها برگزار شد.

۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی مربوط به کارگران ساختمانی است

قیاسی، ۵۰ درصد حوادث کارگاهی و ۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی را مربوط به کارگران ساختمانی بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر که بحث بند دوم قانون ۴۱ رعایت نشده، صنایع روز به روز در حال خالی شدن هستند و به جای تعدیل نیرو توسط کارفرمایان، کارگران خود از محیط کار خارج می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی پرداخت کرده است.

تأمین مسکن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری است

قیاسی، مسکن را یکی از مشکلات بزرگ جامعه کارگری دانست و گفت: مسکن کارگری برای صنعت در نظر گرفته شده اما برای کارگران ساختمانی پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: طبق قانون اتباع بیگانه باید در مشاغلی که نیروی ایرانی توان کار ندارند، کار کنند اما این افراد به قسمت‌های مختلف ساختمانی ورود کرده‌اند در حالی‌که ورود آن‌ها به برخی مشاغل ممنوع است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک گفت: اتباع به صنعت شهرهای صنعتی اراک، دلیجان و ساوه وارد شدند در حالی که اجازه وارد کار کردن در صنعت را ندارند.

کد خبر 6091441

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند