Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قالی افشار، سنندج و فرش بیجار امروز شهرت جهانی دارد و به جرأت می‌توان گفت، فرش‌های دست‌باف کردستان از پرارزش‌ترین فرش‌های ایران است اما امروزه به دلیل عدم حمایت مسئولان، این صنعت حال و روز خوبی ندارد.

متاسفانه با گذر زمان و توسعه بازارهای فرش دست‌باف، فعالان این عرصه مهم و تاثیرگذار در کردستان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های استانی در داخل و خارج از کشور نهایت استفاده را ببرند و به جایگاه واقعی فرش دست‌باف کردستان که حق زحمت‌کشان این صنعت در استان است، دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرش دست‌باف کردستان در حسرت نام و نشان گذشته

فرش دست‌باف به‌عنوان یکی از صنایع دستی کردستان در حالی سال‌های نه چندان دور اعتباری داشت که امروز به واسطه بی‌توجهی‌ها و برنامه‌ریزی بهتر رقبا در حسرت نام و نشان گذشته خود است.

صبح امروز خبرنگار فارس و تعدادی دیگر از خبرنگاران با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از کارگاه تولید فرش دست‌باف نظرپور در سنندج بازدید کردند و از نزدیک با مشکلات این واحد تولیدی آشنا شدند و همین مسئله باعث شد بخشی از مشکلات صنعت فرش کردستان برای خبرنگاران نمایان شود و عدم حمایت برخی مسئولان از این حوزه به وضوع پدیدار شود.

در بدو ورود به این کارگاه با فضایی زیبا و سرسبز برخورد می کنیم که نشان می‌دهد روح حیات و زندگی در این کارگاه همانند تار و پودهای فرش‌هایی که هنرمندانه به هم گره می‌خورند و با دوستداران این هنر صحبت می‌کند، زنده است.

از ورودی محوطه کارگاه فرش دست‌باف تا کارگاه‌های چله‌کشی، رنگ‌رزی و طراحی، دارهای قالی و نخ‌های رنگ شده‌ای را می‌بینیم که پس از رنگ‌رزی برای خشک شدن جلوی آفتاب قرار گرفته‌اند و فضایی مملو از رنگ‌های زیبایی ایجاد کرده‌اند که قرار است در تار و پود فرش‌های دست‌باف توسط دست‌های هنرمند بافندگان سنندجی به هم گره بخورند.

در قسمتی از فضای این واحد تولید فرش دست‌باف، کارگاه چله کشی قرار گرفته که چند خانم در آن مشغول به کار بوده و در حال ریسندگی و بسته بندی نخ‌های رنگ شده برای تحویل به بافندگان فرش هستند.

پس از عبور از این بخش به بخش رنگ‌رزی وارد می‌شویم که چند خانم و آقا با ترکیب رنگ‌های شیمیایی در دیگ‌های آب جوشان سعی دارند رنگ‌های مورد نیاز برای بافت فرش‌ها را درست کنند که با دقت هر چه بیشتر مشغول به این کار هستند هر چند که با خوشرویی از مهمانان خود نیز استقبال می‌کنند.

در انتهای کارگاه نیز چندین جوان با ذوق و شوق مشغول به طراحی نقش‌هایی برای بافت فرش و تابلو فرش‌هایی هستند که به سفارش مشتریان باید آماده شود و وقتی تمام این کارها را به درستی بنگریم درمی‌یابیم که کار تولید فرش دست‌باف واقعا هنر بسیار ارزشمندی است.

پس از بازدید از بخش‌های مختلف کارگاه به پای سخنان مسعود نظرپور صاحب کارگاه فرش‌بافی می‌نشینیم تا هم توضیحاتی در رابطه با کارگاه ارائه کند و هم از مشکلات پیش روی خود سخن بگوید.

اشتغال بیش از یک‌هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه

وی می گوید در این کارگاه 30 نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند و 80 نفر نیز در منازل خود مشغول به نخ‌ریسی بوده و همچنین بین 700 تا یک‌هزار نفر به عنوان بافنده با این واحد در ارتباط هستند و کار بافندگی فرش و تابلو فرشا‌ها را برعهده دارند.

نظرپور بیان می‌کند پس از ثبت سفارش توسط مشتری، کار طراحی، چله کشی و بسته بندی مواد اولیه و مورد نیاز بافت فرش و یا تابلو فرش در اختیار بافنده قرار می‌گیرد و پس از بافته شدن تحویل مشتری میَود.

وی با بیان اینکه سالانه به طور میانگین یک‌هزار و 500 مترمربع فرش دست‌باف در این کارگاه توسط هنرمندان سنندجی بافته می‌شود، بیان کرد سال گذشته حدود 3 هزار مترمربع فرش و تابلو فرش توسط استان‌های همجوار سفارش داشتیم که همین مسئله باعث شد تعداد بافندگان ما به حدود هزار و 500 نفر برسد.

نبود گاز و برق مهمترین مشکل پیش روی فرش بافی نظرپور

به گفته نظرپور با وجود اینکه حدود 8 سال از فعالیت این کارگاه تولیدی می‌گذرد اما همچنان از نعمت گاز طبیعی برای استفاده در بخش رنگ‌رزی و همچنین برق محروم هستند و برق مورد نیاز خود را از طریق ژنراتورهای گازوئیلی تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل گاز نیز مجبور هستند از کپسول‌های گاز مایع استفاده کنند، می‌گوید اینکار از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک است به‌طوری که همین چند هفته پیش بود که یکی از کپسول‌ها به دلیل نشتی که داشت دچار حریق شد که خوشبختانه با اقدام به موقع یکی از همین خانم‌هایی که مشغول به کار هستند، آتش مهار شد وگرنه معلوم نبود چه اتفاقی همه را تهدید کند.

نظرپور می گوید متاسفانه طی چند سال گذشته مراجعات پی در پی به شرکت‌های برق و گاز داشته‌ام اما تا امروز هیچ مسئولی از این واحد تولیدی حمایت نکرده و شرکت برق اعلام کرده باید هزینه‌ای معادل 360 میلیون تومان را پرداخت کنم تا برق را به این کارگاه بدهند و شرکت گاز نیز حاضر است به صورت رایگان گاز را تا درب واحد تولیدی انتقال دهد اما حداقل تا پاییز سال 1400 این کار طول خواهد کشید.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات این کارگاه تامین آب مورد نیاز برای بخش رنگ‌رزی است که با توجه به اینکه سختی آب چاهی که از آن استفاده می‌کنیم بسیار بالا است و همین امر باعث شده قبل از استفاده از آب با فعل و انفعالات شیمیایی درجه سختی آب را پایین بیاوریم تا بتوان رنگ‌های شفافی را بدست آورد که این کار نیز هزینه‌های مضاعفی را برای ما ایجاد می‌کند.

زمینی که برای پهن کردن صنعت فرش در کردستان وجود ندارد

نظرپور دلیل تمام این مشکلات را عدم واگذاری زمین در یکی از شهرک‌های صنعتی کردستان عنوان می‌کند و می‌گوید شرکت شهرک‌ها 8 سال پیش اعلام کرد که برای راه‌اندازی چنین کارگاهی زمین در شهرک‌های صنعتی ندارد و از همین رو با خرید زمین کشاورزی و تغییر کاربری آن به صنعتی مجبور شدیم کارگاه را در ناحیه نایسر سنندج احداث کنیم و همین امر باعث شده از نعمت برق، گاز و آب بی‌بهره باشیم.

وی امیدوار است حال که پای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به این کارگاه باز شده با حمایت‌های وی بتواند این مشکلات را پشت سربگذارد چرا که مدعی است اگر این مشکلات را نداشته باشد به راحتی می‌تواند کارگاه را توسعه داده و میزان اشتغال را نیز افزایش دهد.

فرش کردستان برندی معتبر در بازارهای جهانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به سابقه درخشان، کیفیت و تنوع جنس و رنگ فرش دست‌باف ایرانی در عرصه بین‌الملل، کشور ما بعنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدگنندکان این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: خوشبختانه استان کردستان هم توانسته از قدمت و سابقه درخشان خود در گذشته به نحو احسن بهره برده و با استفاده از استادکاران ماهر، طراحان و فرش‌بافان خبره، در سطح بازارهای داخلی و خارجی بعنوان یک برند معتبر، خود را به دوستداران این صنعت بشناساند.

وی به مولفه‌های مختلف از پشم تا فرش اشاره کرد و افزود: نبود برنامه منسجم و از همه مهمتر نبود شناخت کافی از سهم بازار صدمات زیادی را به صنعت فرش دست‌باف استان وارد ساخته که برای عبور از این وضعیت و رسیدن به جایگاه واقعی آن در عرصه داخل و خارج از کشور به یک عزم و اراده کلی از تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی نیاز است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: باید به صنعت فرش بعنوان یک مزیت بسیار تاثیرگذار توجه ویژه‌ای داشت در غیر اینصورت و عدم توجه جدی‌تر به بازارهای خارجی، یعنی خود را عامدانه از بازارهای گسترده، بیرون رانده و سهم بازار خود را به رقبایمان تقدیم کرده‌ایم.

تولید سالانه 170 هزار مترمربع فرش و تابلوفرش در کردستان

دره‌وزمی با بیان اینکه سالانه 170 هزار مترمربع فرش و تابلو فرش در کارگاه‌های فرش بافی کردستان تولید می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر 90 هزار کردستانی در حوزه فرش دست‌باف فعالیت دارند که از مجموع این تعداد حدود 12 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی قرار دارند.

وی با بیان اینکه صنعت فرش در کردستان یک صنعت فراموش شده است و متاسفانه آنگونه که باید به این صنعت کمک نکرده‌ایم، بیان کرد: در حال حاضر فعالیت چنین واحدهایی برای استان ما مانند یک واحد تولید فولاد با ارزش است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر زنجیره تولید فرش در استان کامل است و حتی در حوزه تولید پشم نیز مشکلی نداریم اما متاسفانه پشم‌های تولیدی به صورت خام به استان‌های دیگر منتقل شده و کارگاه‌های تولید فرش کردستان برای خریداری دوک‌های نخ باید به هنان استان‌ها مراجعه کرده و این کار هزینه‌های تهیه مواد اولیه را چند برابر می‌کند.

زنجیره تولید فرش در کردستان ناقص است

دره‌وزمی اظهار کرد: نبود واحد نخ‌ریسی در کردستان باعث شده زنجیره تولید فرش در استان ناقص شود و از آنجایی که بیش از 80 درصد کار در این صنعت توسط خود سرمایه‌گذار انجام می‌شود و بخش دولتی کمترین نقش را در بحث تولید در حوزه فرش دارد، با تکمیل زنجیره تولید فرش می‌توان حداقل کمک را به این صنعت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رکود صادرات فرش دست‌باف اشاره کرد و افزود: متاسفانه در یک دوره در کشور با رکود صادرات فرش مواجه شدیم و همین باعث شد کشورهای دیگر به این حوزه ورود کنند و جای ما را در بازارهای جهانی بگیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: نباید نگاه تولیدکنندگان حوزه فرش و تابلوفرش در کردستان به بازارهای داخلی باشد بلکه باید نگاه جهانی داشته باشند تا بتوانند علاوه بر صادرات فرش، واحدهای تولیدی خود را نیز گسترش دهند.

دره‌وزمی یادآور شد: سال گذشته 8.5 میلیارد تومان در بحث اشتغال پایدار روستایی به فعالان حوزه فرش در کردستان تسهیلات پرداخت شد و دولت باز هم می‌تواند این حمایت را انجام دهد اما با حمایت صرف مالی نمی‌توان صنعت فرش را به عرش رساند.

قول مساعد شرکت گاز و برق برای حل مشکل این واحد

در حین این بازدید پس از بیان مشکلات این واحد تولیدی از سوی مسعود نظرپور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با مدیران شرکت گاز و برق استان کردستان تماس گرفت که احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان قول مساعد داد خارج از نوبت عملیات گازرسانی به این واحد تولیدی را آغاز و تا پایان سال گاز در اختیار آنها قرار گیرد.

هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت برق استان کردستان نیز از اعزام تیم کارشناسی این شرکت به محل کارگاه برای برآورد هزینه‌ها در هفته جاری خبر داد و قول داد در صورت نبود مشکل بر سر راه انتقال خطوط برق در این مسیر کار برقرسانی به واحد تولیدی را در آینده نزدیک آغاز کنند.

انتهای پیام/2330/75

منبع: فارس

کلیدواژه: فرش دستباف صنعت معدن و تجارت کردستان معدن و تجارت کردستان زنجیره تولید فرش رئیس سازمان صنعت واحد تولیدی فرش و تابلو فرش فرش در کردستان واحد تولید فرش کردستان مترمربع فرش فرش دست باف مورد نیاز دره وزمی شرکت گاز صنعت فرش حوزه فرش باعث شد رنگ رزی فرش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۱۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴ اردیبهشت سنندج میزبان جشن بزرگ «روز دختر» است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام برومند رازیانی صبح چهارشنبه در جلسه قرارگاه رسانه‌ای فضای مجازی با موضوع روز دختر اظهار کرد: رویدادها اگر با پیوست رسانه‌ای برگزار شود ضریب خوبی پیدا می‌کند.

وی افزود: به مناسبت دهه کرامت و روز دختر روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه مراسمی در سنندج برگزار می‌شود که برنامه‌ای چند بعدی است و صرفاً یک جشن و هیاهوی شاد نیست.

وی اعلام کرد: این جشن مختص همه اقشار با همه سن و سال‌ها و گرایش‌ها است که با ظرفیت‌های بومی و چهره‌های توانمند ملی اجرا می‌شود و شامل برنامه‌های متنوعی شامل دف نوازی، استندآپ بومی و ملی، برنامه ویژه کودکان و غیره خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان یادآور شد: این مراسم جشنی در شان و تامین کننده کرامت دختران این دیار خواهد بود و برای دختران سنندج دعوتنامه ارسال می‌شود.

حجت‌الاسلام رازیانی اذعان کرد: در برگزاری این رویداد بزرگ از نظرات ادارات و سایر دستگاهها استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه کردستان تجربه برگزاری برگزاری رویدادهای فرهنگی شاد و پرمخاطب را دارد بطوریکه سال گذشته مهمانی امت احمد در استان با کمک همه ارگانها و ادارات و رسانه‌ها برگزار شد و مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت.

کد خبر 6094044

دیگر خبرها

  • تقدیر بانوان از نیروی انتظامی کردستان در راستای اجرای طرح نور
  • گزارشی از نمایشگاه یک قرن اصالت و ماندگاری سنندج‌ + فیلم
  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • ۲۴ اردیبهشت سنندج میزبان جشن بزرگ «روز دختر» است
  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • تأمین زمین ۲۶هزارواحدی مسکن ملی در کردستان
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • ۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال ‌در لرستان وجود دارد
  • اقدام به موقع پلیس جان ۲ نفر را در سنندج نجات داد
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان