Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@18:44:37 GMT

«آش کارده» غذای سنتی برای زمستان‎های سخت سمیرم

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۲۲۷۰

«آش کارده» غذای سنتی برای زمستان‎های سخت سمیرم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، گیاه کارده یک نوع سبزی کوهی است که اغلب در کوه و در فواصل بهمن تا فروردین می‌روید و طعمی ‏تلخ دارد که به آن علف خرس نیز گفته می‌شود و به‌ صورت خام برای انسان قابل‌مصرف نیست؛ کارده نوعی گیاه خوراکی ترد شکننده با برگ‌های پهن است و اسم کارده گرفته‌شده از ویژگی برندگی برگ آن هنگام تازه خوری است یعنی اگر برگ کارده را به‌ صورت تازه مصرف کنیم به اصطلاح زبان را می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از مصارف محلی آن می‌توان به غذای آش کارده اشاره کرد که سوپ سرد افراد سرماخورده نیز هست و معتقدند جلوی عفونت را می‌گیرد و از اهمیت دارویی این گیاه می‌توان به درمان بیماری‌هایی چون چربی خون، فشارخون، عفونت، دیابت و یرقان اشاره کرد.

 

روش پخت آش کارده سمیرم

این آش در نقاط مختلف با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود و در شهرستان سمیرم پخت این آش سه مرحله دارد، مرحله اول تهیه مایه آش از مخمر، دوغ ترش، سبزی کارده که درون ظرفی ریخته می‌شود و اغلب درون شیشه در بسته و در مکانی گرم می‌گذارند تا خوب ترش شود.

پس از گذشت چند روز که مایه خوب ترش شد نوبت به مرحله دوم می‌رسد، آن را در ظرفی بزرگتر ریخته و مقداری آب ولرم به همراه برنج، بلغور جو یا گندم و نمک و فلفل به آن اضافه می‌کنند تا یک شب در همان مکان گرم بماند پس از گذشت ۲۴ ساعت مایه آماده است و باید آن را حرارت دهیم در این مرحله هم زدن مدام بسیار مهم است تا به اصطلاح بریده نشود و پس از گذشت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آش آماده سرو کردن است.

 

خواص آش کارده علاوه بر خوشمزه بودن به دلیل تخمیر جو در آن سرشار از ویتامین ب کمپلکس است که ‏این ویتامین‌ها علاوه بر تقویت قوای عصبی اشتهاآور بوده و از کم‌خوابی و آشفتگی جلوگیری می‌کند و کارده ‏موجود در آن باعث تقویت دستگاه گوارش شده و به دلیل ملین بودن فعالیت‌های روده‌ها را بهبود می بخشد.‏

انتهای پیام/۶۳۱۱۱/ر۱۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمیرم زمستان کوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پخت متفاوت نان ساجی و آبگوشت به روش جالب مادربزرگ روستایی قشقایی (فیلم) پخت آبگوشت مرغ در ظرف سفالی به سبک بانوی روستایی آذربایجانی (فیلم) پخت آبگوشت عراقی و دنده کباب به سبک بانوی روستایی کردستانی (فیلم)

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • کارگران نقش اصلی در تحقق شعار سال را برعهده دارند
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ پخت دیدنی چاپلی کباب به سبک آدم خان (فیلم)
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)
  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)