Web Analytics Made Easy - Statcounter

خون میرزایی یکی از عقب ماندگی های بخش شیلات را در پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و گفت: استان گیلان در همه زمینه های شیلاتی نو آور، پیشتاز و پشتیبان کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت،«نبی الله خون میرزایی» شامگاه سه شنبه( ۱۴ بهمن) در جلسه شورای فرهنگی سازمان جهاد کشاورزی گیلان که با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و هیئت همراه با حضور جمعی از مدیران کل دستگاه های وابسته و معاونین و مدیران سازمان کشاورزی گیلان برگزار شد گفت: کل کار ما بر روی یک چهار ضلعی قرار دارد که سه ضلع تحقیقات، اجرا و بهره برداران آن برجسته تر و ضلع چهارم هم ضلع پشتیبانی منابع مالی و تسهیلاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس شیلات ایران با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های زیر مجموعه ما این چهار ضلع را رعایت می کنند طی آماری بیان کرد: کل تولیدات شیلاتی ما در سال ۱۳۵۷، ۳۲هزار تن بوده است که در سال گذشته این تولیدات یک میلیون و ۲۸۲هزار تن شده است یعنی ۴۰ برابر افزایش و صید ۲۹ هزار تن داشتیم که اکنون ۲۶ برابر شده و به ۷۵۵هزار تن رسیده است.



وی تصریح کرد: آبزی پروری سه هزار تن در سال بوده که ۱۷۵ برابر یعنی ۵۲۶ هزار تن شده است و اکنون در دنیا در رتبه ۱۹ آبزی پروری، رتبه ۲۶ صید و رتبه ۲۳ در کل تولیدات هستیم.



خون میرزایی با تاکید بر اینکه در بسیاری از زمینه ها دارای رتبه اول جهانی، در خیلی از رسته ها رتبه اول یا دوم خاورمیانه و یا آسیا را داریم خاطرنشان کرد: این دستاوردها با این اعداد و ارقام گویای این است که ببینیم چه اتفاقی در این چهل ساله افتاده است.


وی بیان کرد: در سال ۹۹ این رقم ها با وجود تحریم های ظالمانه و با وجود همه گیری بیماری کرونا ادامه پیدا کرده است و در هیچ کدامیک از شاخص ها، تولیدات ما در حد کار ۹۸ باقی نمانده است.



خون میرزایی گفت: در همه این موارد آمار نشان می‌دهد که این افزایش تداوم داشته و در بسیاری از این زمینه ها ما بیش از تکلیف برنامه عملکرد داریم.



وی با اشاره به اینکه در پرورش میگو و ماهی (ماهیان سردابی و گرمابی، خاویاری) و پرورش انواع آبزیان دیگر مصرف سرانه صادرات و درآمد ارزی، تراز تجاری و... شاهد رشد بوده ایم افزود: ما در پرورش میگوی کشور در سال آینده باید ۶۰ هزار تن تولید کنیم که در افق ۱۴۰۵ باید به تولید ۱۰۰ هزار تن برسیم.


خون میرزایی با بیان اینکه اگر بدبینانه نگاه کنیم ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت برای میگو داریم که واقع بینانه آن ۲۷ تا ۳۰ هزار هکتار است گفت: در این ۲۷ الی ۳۰ هزار هکتار اگر میانگین عملکرد را همان چهار تن در نظر بگیریم که در سال های ۹۷تا ۹۹ میانگین عملکردمان از چهار تن بیشتر بوده است.



وی ادامه داد: اگر کف چهار تن را برای این ۲۷ هزار هکتار در نظر بگیریم ظرفیت تولید میگو برای سال آینده بیش از افق ۱۴۰۰ خواهد بود که بخش عمده آن به شرط اینکه وضعیت بیماری کرونا اجازه تجارت بیشتر جهانی را دهد و تحریم‌های ظالمانه و غیرمنطقی به ما ظرفیت داد و ستد را بدهد، این ظرفیت بالفعل خواهد شد.



خون میرزایی اظهار کرد: امسال هم نسبت به سال گذشته میزان تولید میگوی ما به نسبت پایین شده است اما بازهم بیشتر از سال گذشته بوده است.



وی در ادامه یکی از عقب ماندگی های شیلات را در پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و افزود: چون برنامه آن را بر اساس تکنولوژی کشور نروژ تنظیم کردیم و در این مدت به خاطره مشکلاتی که داشتیم نتوانستیم از آن کشور تجهیزات وارد کنیم و کارمان عقب ماند.



خون میرزایی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و شرکت های صنعتی ایران تا امروز بیش از ۸۰ درصد این تجهیزات را بومی سازی کردند و ما سه ماه پیش تجهیزات را به نوشهر مازندران آوردیم و راه اندازی کردیم.



وی فضای کار شیلات را فضای امید آفرین توصیف کرد و ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری سال ها غفلت کردیم و می دانیم که این ظرفیت ها واقعیت های روی زمین هستند و ما باید در شرایط امروز کشور، این موارد را برجسته کنیم.



خون میرزایی با برشمردن فضاهای ممکن برای تولید و پرورش ماهی در گیلان بیان کرد: مهمترین ظرفیت استان مردم استان هستند، مردم ولایت مدار، مهمان نواز و سخت‌کوش و به تبع آن برشی از نیروی انسانی که در اختیار ما هستند باید گفت که این استان در حوزه انسانی و در بخش تحقیق و اجرا و بخش خصوصی نمونه است و خوشبختانه با مدیریت خیلی خوبی که در استان وجود دارد در همه زمینه‌های شیلاتی نوآور، پیشتاز و پشتیبان کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح ها به صورت پایلوتی در استان گیلان اجرا می شوند و بعد در سطح کشور توسعه پیدا می کنند اظهار کرد: چشم انداز آینده برای تولید خاویار دنیا چشم انداز رتبه دوم، در تولید گوشت رتبه دوم دنیا هستیم که اکنون در تولید گوشت بعد از ارمنستان و روسیه در رتبه سوم قرار داریم.



خون میرزایی اظهار کرد: با بومی‌سازی صنعت، امسال به لطف خدا ظرف دو سه ماه آینده کل تجهیزات پرورش ماهی در قفس را بومی سازی می کنیم تا این عقب ماندگی تاریخی را جبران کرده و آن‌موقع می بینیم که ظرفیت شمال و جنوب چقدر می‌تواند برای ما اشتغال داشته باشد.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیلات گیلان طرح پرورش ماهی در قفس ایام دهه فجر خون میرزایی پرورش ماهی عقب ماندگی هزار هکتار زمینه ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان

سید حسین حسینی دربازدید از نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴، خوزستان را یکی از قطب‌های شیلاتی کشور دانست و بیان کرد: نقش شرکت‌های دانش بنیان در راستای برنامه‌های محوری شیلات و تاکید بر اقتصاد دریامحور بسیار مؤثر است.

وی ضمن اشاره به وجود استعدادهای فراوان در خوزستان در راستای توسعه تولید آبزیان گفت: صادرات آبزیان در سال گذشته در این استان با ۶۲ درصد رشد ۴۷ هزار تن برآورد شد که با استفاده از ظرفیت‌های جدید شیلاتی امکان افزایش آن وجود دارد.

منبع: روزنامه قدس تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و آبزی پروری قشم
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان
  • بیش از ۱۰۰ همت سرمایه گذاری در گیلان اجرایی می شود
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟