Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولید برخی داروهای انحصاری در استان خبر داد. - اخبار استانها -

علی روح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  مشهدمقدس  با اشاره به اینکه در پی اعمال تحریم‌ها و کمبود دارویی برخی از افراد سودجو اقدامات غیرقانونی انجام می دهند که در این حوزه تلاش می‌شود تا با متخلفین برابر قانون برخورد شود، اظهار داشت:  به منظور بررسی تخلفات و برخورد قانونی با داروخانه‌های متخلف در سال جاری بیش از هزار و 600 مورد بازررسی از داروخانه‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحبخش ابراز کرد: اولین حوزه فعالیت اداره دارو و مواد تحت کنترل، حوزه صدور پروانه و اقدامات قانونی مربوط به داروخانه‌ها از جمله پروانه تاسیس، تغییر پروانه یا تغییر صاحب پروانه است.

مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پروانه مسئولان فنی داروخانه‌ها، حجم قابل توجهی از اقدامات را به خود اختصاص داده ابراز کرد: جابه‌جایی داروخانه‌ها، ابطال پروانه بعضی از داروخانه‌های متخلف و یا فوت صاحب داروخانه از دیگر موارد کاری این حوزه از اداره دارو است.

وی با اشاره به اینکه 67 داروخانه شبانه روزی، 545 داروخانه شهری و 41 داروخانه نیمه وقت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند، گفت: با احتساب داروخانه‌های شهرستان‌ها و داروخانه‌های بیمارستانی 908 داروخانه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند و به لحاظ تعداد داروخانه‌ها در رتبه اول و یا دوم در کشور هستیم.

روح بخش با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد جز رتبه اول و یا دوم در کشور به لحاظ تعداد داروخانه ها است، بیان کرد: نظارت بر این تعداد داروخانه حجم کار زیادی را می طلبد .

وی با اشاره به اینکه بازرسی از داروخانه‌ها به عهده واحد بازرسی است، اظهار کرد: در تمام ایام و ساعات بازدید از داروخانه‌ها انجام می‌شود به گونه‌ای که 550 تخلف گزارش شده و 1164 شکایت تلفنی ثبت و پیگیری شده است.

روح بخش با اشاره به اینکه کارشناسان بازرس مشهد 7 نفر هستند اما در شهرستان‌ها بازرسی داروخانه‌ها برعهده شبکه‌های بهداشت است که بازرسان مستقر در شبکه‌های بهداشت این کار را انجام می‌دهند، ادامه داد: در داروخانه‌ها تخلفات مختلفی می‌تواند صورت گیرد یکی از این موضوعات قاچاق داروها است به شکلی که داروها در حجم زیادی به غیر ایرانی‌ها به فروش می‌رسد و این داروها از مرز کشور خارج می‌شود.

مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: متاسفانه طبق دستور العمل‌ها این داروها قابلیت مصرف ندارند، چون ما شرایط نگهداری این داروها را نمی‌دانیم و عملا نه در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه می‌توان در داخل از آنها استفاده کرد و در واقع یک سرمایه هنگفت در این فرایند از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه برخوردهای شدیدی با داروخانه‌های متخلف انجام شد و جریمه سنگینی برای آنها در نظر گرفته شد  علاوه براین در برخی موارد نیز پروانه فعالیت لغو شده عنوان کرد: کمبود برخی از داروهای زمینه بازار سیاه را فراهم می‌کند در چنین شرایطی ما نیز مانند سایر صنوف واحدهای متخلفی داریم که دارو را احتکار و یا گران می فروشند بنابراین با این واحدها برخورد می‌شود.

روح بخش با اشاره به اینکه بازرسی نامحسوس از داروخانه‌ها نیز انجام و بازرسان با در دست داشتن نسخه‌ای، عملکرد داروخانه را بررسی می‌کنند گفت: بازرسی مشترک با تیم‌های صنعت و معدن و تعزیرات انجام می‌شود؛ تاکنون نیز داروهایی به ارزش یک میلیارد و سیصد میلیون تومان به دلیل عدم تایید اصالت و سلامت دارو از بازار جمع آوری شده است.

مشکلی در کمبود داروهای ضد کرونا در زنجان وجود نداردفعالیت کارآفرین حوزه دارو در سیستان و بلوچستان/ فرآیند توزیع عادلانه دارو سرعت می‌گیردتلاش شرکت‌های دانش بنیان مشهد برای تولید داروهای ضدسرطان

مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کل داروهایی که قابلیت مصرف ندارد هر 6 ماه با حضور نماینده محیط زیست ودارایی صورت جلسه می‌شود و داروها در کارخانه‌ای در اصفهان معدوم می‌شود، ابراز کرد:  دو کارخانه در کشور مجوز امحای داروها را دارند که طبق اصول از بین می برند زیرا این داروها آثار زیست محیطی دارد به ویژه داروهای شیمی درمانی که به شدت خطرناک هستند.

وی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا مدیریت موضوع ضدعفونی کننده و صدور پروانه ضدعفونی کننده برعهده سازمان غذا و دارو بود اما بعد از شیوع کرونا تقاضا زیاد شد و کم کم سازمان این امر را  به دانشگاه محول کرد گفت:  بررسی افرادی که در این حوزه کار می‌کنند برعهده دانشگاه  است؛ ازهمین رو از کارخانه‌هایی که ضدعفونی کننده تولید می کنند بازرسی و ضدعفونی کننده اگر کیفیت مناسب نداشته باشد قطعا برخورد قانونی می‌شود.

روح بخش با بیان اینکه قبل از کرونا در خراسان دو شرکت مجوز تولید مواد ضدعفونی کننده را داشتند اما بعد از کرونا تعداد این شرکت‌ها به حدود 15 شرکت رسید، عنوان کرد: بعد از فروکش کردن نیاز جامعه  به مواد ضدعفونی کننده، سازمان غذا و دارو اعلام کرد در حال حاضر تنها شرکت‌هایی که گرید دارویی دارند می‌توانند به تولید مواد ضدعفونی کننده اقدام کنند زیرا برای تولید دارو استانداردهای بالایی لازم است که به شرکت اجازه داده می‌شود تا مواد ضدعفونی کننده نیز تولید کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 6 تا 7 شرکت مشغول به تولید مواد ضدعفونی کننده هستند که قبلا استانداردهای لازم برای تولید دارو را داشتند، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد کلان شهر است و تعداد قابل توجهی شرکت پخش دارو در این شهر فعالیت می‌کنند هماهنگی امور مربوط به واحد تدارک و توزیع دارو است.

روح بخش با اشاره به اینکه در مشهد تعداد قابل توجهی شرکت پخش دارو فعالیت می‌کنند که 59 شرکت سراسری نمایندگی در مشهد دارند و 6 شرکت استانی نیز فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: این شرکت‌ها موظف هستند دارو را از کارخانه‌ها به داروخانه و بیمارستان‌ها منتقل کنند و روزانه حجم قابل توجهی دارو در سطح شهر توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط نگهداری داروها از اهمیت بالایی برخوردار است به ویژه برخی از داروها که باید در یخچال نگهداری شوند، در طی سال گذشته شرکت‌هایی فعال بودند که به دلیل تغییرات دمایی در انبار، کل داروها معدوم شدند از همین رو در حال حاضر در شرکت‌ها سیستم‌هایی نصب شده که به محض اینکه دما از حدی پایین تر و بالاتر برود هشدار می‌دهد و اطلاعات دمایی رصد می‌شود.

دکتر روح بخش با اشاره به اینکه بازرسی‌های مستمر  نیز در شرکت ها صورت می‌گیرد چون شرکت‌ها نیز می‌توانند تخلف داشته باشند، عنوان کرد: تخلفات شرکت‌های پخش دارو به نحوی است که دارو را به قیمت مناسب به فروش نرسانند یا دارو دپو کنند و یا دارویی را به نام داروخانه ای بزنند و بعد به داروخانه دیگری تحویل دهند لذا  بازدید از شرکت‌ها و نظارت بر کار مسئولان فنی بر عهده کارشناسان حوزه بازرسی اداره دارو است.

وی با بیان اینکه کمبودهای دارویی در واحد تدارک و توزیع دارو پیگیری می‌شود،  ابراز کرد: هدف اصلی ما این است که مردم به دارو دسترسی داشته باشند برخی از اوقات برای یک دارو فقط ده بیمار وجود دارد اما داروی همین بیماران نیز باید در دسترس آنها قرار گیرد.

مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برخی از داروها برای بیماران نقص ایمنی تجویز می‌شود که علاوه بر گران قیمت بودن و دسترسی سخت به این دارو، متاسفانه بیماران سن بلوغ خود را نیز نمی‌بینند در اینجا موضوع اخلاق پزشکی به میان می‌آید و اینکه این فرد تا زمانی که می‌تواند با دارو زنده بماند حضورش را در کنار خانواده حفظ کنیم.

روح بخش با بیان اینکه در خصوص رفع کمبودهای دارویی نیز عموم مردم می توانند با شماره تلفن 190 تماس بگیرند تا نسبت به دریافت داروی مورد نظر راهنمایی شوند، ابراز کرد: حوزه تدارک و توزیع دارو از ابتدای سال، 26 هزار و 900 تماس تلفنی را پاسخ داده است؛ یک خط تلفنی معمولی است که سه کارشناس کمبودها را راهنمایی می‌کنند و حواله برای دریافت دارو می زنند.

مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ورود و خروج هر گونه دارو و اعلام قیمت برای داروهای کشف شده همه بر عهده این حوزه از اداره است، بیان کرد: نزدیک 28 بیمارستان دولتی و 21 مورد بیمارستان خصوصی داریم که هر کدام از آنها نیز داروخانه مجزا دارد.

وی گفت: تیپ داروهای بیمارستانی با داروهای داروخانه متفاوت است زیرا یک دسته دارو وجود دارد که تیپ بیمارستانی است  و در حالت استاندارد این داروها باید در اختیار داروخانه های بیمارستانی باشد اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل سهولت دسترسی به این دارو مجوز ارائه این داروها را به دو داروخانه غیر بیمارستانی نیز داده است.

وی با تاکید بر اینکه تخفیفاتی برای بیماران مستضعف در نظر گرفته شده است تا بتوانند داروی خود را دریافت کنند، عنوان کرد: داروخانه 22 بهمن در حد بضاعت مالی سعی دارد  تا داروی مورد نیاز در اختیار بیمار قشر محروم جامعه قرار گیرد؛ علاوه براین دو داروخانه مقرری و نوری فرد نیز تخفیف هایی دریافت کرده اند که می توانند طبق دستور العمل مددکار و هماهنگ با بیمارستانها عمل کنند علاوه براین یکسری تخفیفات نیز در اختیار بیمارستان منتصریه قرار گرفته تا هیچ بیمار نیازمندی مشکل دارویی نداشته باشد.

روح بخش با اشاره به اینکه در حوزه مخدر و الکل نیز اداره دارو فعالیت می‌کند، اظهار کرد:  705 مرکز ترک اعتیاد در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند که داروی استاندارد تحت نظر پزشک و روانشناس به بیماران ارائه می‌دهند، خاصیت اصلی این دارو کاهش مسائل اجتماعی اعتیاد است.

وی با بیان اینکه مخدرهای عمده به شکل قرص و شربت است و در موارد نادری نیز شربت اوپیون نیز در اختیار دو مرکز قرار می‌گیرد، گفت: مقدار داروهای مصرفی مخدر به دلیل تعداد بیماران بالاست به نحوی که از قرص متادون20،  17 میلیون و 568 هزار و 324 عدد قرص و از شربت متادون 392 هزار و 596 عدد تهیه شده است.

روح بخش با اشاره به اینکه قرص به شکل استاندارد و با قیمت مناسب در اختیار بیماران قرار می گیرد تا آمار مسمومیت در بین معتادان کاهش یابد و این افراد برای دریافت مخدر خود خانواده را درگیر چالش‌های اجتماعی نکنند، اظهار کرد: چالش بدتر از اعتیاد، مواد ناخالصی است که داخل مواد مخدر ، به یک معتاد ارائه می شود به نحوی که افزایش سرب خون یک فرد جوان سبب از بین رفتن مشاعر او شده و از همین رو دانشگاه در این عرصه ورود پیدا کرده تا بیماران زندگی سالم تری را تجربه کنند.

وی ادامه داد: داروی مخدر برای بیماران صعب العلاج به خصوص بیماران سرطانی و خیلی از اعمال جراحی تامین و در اختیار بیمارستانها قرار می‌گیرد.

روح بخش با اشاره به اینکه دو کارخانه الکل در خراسان داریم که روزانه 17 هزار لیتر الکل تولید می‌کنند که صنایع دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، ابراز کرد:  روزانه 17 هزار لیتر به خصوص در صنایع عمده و صنایع دارویی برای ساخت داروها و شربت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد . قبل از شیوع کرونا درخواست کمی برای الکل وجود داشت اما بعد از کرونا در خواست برای الکل افزایش یافت که خوشبختانه توانستیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه علاوه براین داروهای ویژه‌ای نیز در این استان تولید می‌شود که از آن جمله می‌توان به تولید داروی فاکتور هشت انعقادی اشاره کرد که تنها کارخانه تولید کننده این دارو در خاورمیانه است، ابراز کرد: پس از شیوع بیماری کرونا عملا تقاضا برای ضدعفونی کننده 3 برابر شد از همین رو مدتی الکل در اختیار کارخانه‌های تولید سرکه و عطر و ادکلن قرار نگرفت اما خوشبختانه به مرور این موضوع نیز مرتفع شد و در حال حاضر بررسی برای کنترل کیفیت و نمونه برداری از مواد ضدعفونی کننده داخل بازار افزایش یافته است.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مواد ضدعفونی کننده فعالیت می کنند داروخانه ها قرار می گیرد علاوه براین حال حاضر تولید دارو قابل توجهی شرکت ها همین رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه

در دیدار معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه بر نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه تاکید شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری ‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه ‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • جزئیات عرضه اینترنتی دارو/ پلتفرم‌ها در نقش پیک دارو
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ