Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان گفت: ۴۱ پروژه آب و فاضلاب به ارزش ۵۹۸ میلیارد ریال دهه فجر در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محسن حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ابتدای انقلاب تنها در تعدادی از شهرها شبکه آب وجود داشته و در بخش روستایی تنها 5 درصد از روستاهای گیلان از این نعمت برخوردار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: اکنون درصد برخورداری بخش روستایی از شبکه آب در استان گیلان حدود 77 درصد و در بخش شهری نیز حدود 99 درصد است و این بیانگر تلاش هایی است که در این سال‌ها صورت گرفته و به شکل مستمر تداوم می‌یابد.

حسینی ابراز داشت: امسال در  دهه فجر 41 پروژه را در نقاط مختلف استان گیلان به ارزش 598 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسانیم با این طرح‌ها شاخص بهره‌مندی در بخش شهری 0.01 درصد افزایش پیدا می‌کند.

3000 مگاوات برق روزانه در استان گیلان تولید می‌شود2100 گیلانی در حوزه مشاغل خانگی آموزش می‌بینند304 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی گیلان واگذار شد

 وی خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که در طول سال در بخش روستایی احداث شده و در زمان‌های متفاوتی افتتاح شده و در دهه فجر و تا پایان سال افتتاح می‌شود مجموعاً سبب 0.02 درصد افزایش شاخص بهره‌مندی در بخش روستایی گیلان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان افزود: در بخش فاضلاب 11 طرح نیمه تمام در مراکز شهرستان‌ها و 6 طرح نیمه تمام نیز در بخش آب داریم؛ در بحث استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استان گیلان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: بزرگترین پروژه مربوط به بخش خصوصی در گیلان ارتقاء مدل اول و ساخت مدل دوم تصفیه‌خانه بزرگ گیلان بوده که به روش BOT توسط بخش خصوصی در حال اجرا بوده که قرارداد این پروژه در سال 92 حدود 168 میلیارد تومان به ارزش کنونی بیش‌از هزار و 400 میلیارد تومان است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از افتتاح پروژه مذکور در هفته سوم اسفندماه خبر داد و ابراز داشت: قرارداد BOT دیگری برای روستاهای شمالی شهرستان آستانه‌اشرفیه منعقد کردیم و 12 روستا با این روش از تصفیه‌خانه بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک قرارداد BOO برای آب شیرین‌کن در غرب انزلی منعقد شده گفت: با استفاده از ظرفیت ماده 56 در حال پیگیری برای انجام بخشی از فاضلاب غازیان انزلی هستیم؛  از ظرفیت بند الف تبصره 18 نیز برای تعویض 28 هزار کنتور در سطح گیلان استفاده می‌شود.

حسینی افزود: در استان گیلان 2 هزار و 60 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که جامعه هدف ما برای تأمین آب آشامیدنی بوده و از این تعداد روستا تاکنون هزار و 712 روستا تحت پوشش قرار گرفته و از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان گفت: برنامه‌ریزی‌هایی به‌ویژه با تشکیل شرکت یکپارچه آب و فاضلاب که از اسفند سال گذشته ایجاد شد صورت گرفت و به‌دنبال این هستیم که با تأسیسات مشترک 2 شرکت این کار را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

 وی افزود: تاکنون 23 روستا به خطوط تصفیه‌خانه منتقل شده و 226 روستا نیز شاهد افزایش کیفیت و کمیت بودند همچنین با استفاده از تزریق سالانه اعتبار از صندوق توسعه ملی تلاش می‌کنیم که هر سال بخشی از این روستاها را تحت پوشش قرار  دهیم و در هر سال 2 درصد از روستاهای فاقد آب آشامیدنی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

حسینی با بیان اینکه در استان گیلان بیش‌از 4 هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال آب  و حدود 126 هزار کیلومتر شبکه توزیع وجود دارد تصریح کرد: میزان هدر رفت خطوط پیوسته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان اظهار داشت: امسال توانستیم در 2 مرحله برای رفع نشت خطوط انتقال خط شرق رشت را رفع نشت کرده و یک مرحله نیز در شرق گیلان در حدود 30 ساعت توانستیم رفع نشت این خطوط را انجام دهیم.

وی بیان کرد: در شهرهای مختلف برای پروژه‌هایی که وظیفه‌شان رفع نشت خطوط است قراردادهایی منعقد شده و در کنار آن افزایش سرعت نشت‌گیری و رفع حوادث باعث کاهش نشت‌ها در شبکه توزیع می‌شود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌ویژه در شهر رشت رفع نشت با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

حسینی گفت: متناظر این قراردادها در روستاها نیز منعقد شده و برای اثربخشی بیشتر امسال هر شهرستان یک پیمانکار مجزا برای رفع نشت دارد؛ واحد ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب گیلان با شماره 122 به صورت 24 ساعته آماده دریافت گزارش حوادث است.

وی افزود: در گیلان 4 تصفیه‌خانه داریم و پساب این تصفیه‌خانه‌ها پس از دریافت استانداردهای لازم به آب‌های پذیرنده تخلیه می‌شود در حال حاضر هیچ درخواستی از سوی مصرف‌کنندگان برای دریافت این پساب‌های تصفیه شده وجود نداشته و دلیل آن نیز دسترسی راحت و آسان به آب مورد نیاز در بخش کشاورزی و صنعت است.

 حسینی گفت: در استان‌هایی که سطح آب زیرزمینی پایین است  مشترکان زیادی برای استفاده از پساب تصفیه شده وجود دارد اما در استان گیلان بخش صنعت دسترسی بسیار آسانی به آب زیر زمینی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز استفاده از پساب تصفیه شده برای صنعتگران مقرون به صرفه نیست.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان تصریح کرد: وزارت نیرو طرحی را آغاز کرده که مشترکینی که کمتر از یک سوم الگوی مصرف، مصرف داشتنه باشند که میزان آن در گیلان 5 مترمکعب است جز مشترکین کم مصرف بوده و در یک دوره برای آن مشترک هیچ هزینه‌ای در قبض درج نمی‌شود.

وی گفت: مبلغ بخشودگی در شهرهای مختلف متفاوت بوده و از هزار و 400 تومان تا 2 تومان است و همچنین 2 هزار تومان آبونمان نیز در این مبلغ لحاظ می‌شود؛ در حدود 104 هزار از مشترکین گیلانی که 11 درصد از مشترکین استان را تشکیل می‌دهند مشمول این طرح شده و برایشان قبض صفر صادر می‌شود.

حسینی افزود: مشترکین به 4 دسته کم مصرف، خوش مصرف، پر مصرف و بد مصرف تقسیم می‌شوند و تلاش ما بر این است که مشترکانی را که 2 برابر الگوی مصرف، مصرف می‌کنند را با ارسال پیامک و تبلیغات به کاهش مصرف ترغیب کنیم.

وی گفت: هدف از این طرح  این است که آب برای مشترکینی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند رایگان بوده و همچنین جایزه‌ای نیز برای مشترکین کم مصرف محسوب می‌شود؛ گیلان جزو استان‌های پر آب کشور بوده اما باید به سمت مدیریت آب‌ها  قدم برداریم و به جای حفر چاه‌های جدید می‌توانیم با مدیریت مصرف منابع آب را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/614/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان استان گیلان بخش روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟

مرتضی تقوایی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بعضی صنایع ساده هستند و نیاز به هوش پیچیده‌ای ندارد، هوش مصنوعی یا «تحقیق در عملیات» در اکثر صنایع بزرگ پالایشگاه، معادن سیمان، فولاد و آب که پیچیدگی دارد قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه محور تجهیزات محور، فرایند محور و بهره‌برداری قابل انجام است. در ابتدا تجهیزاتی که در فرایند، انرژی برهستند و صنایع بالا دستی با آن مواجه می‌شوند انتخاب و با در نظر گرفتن مکمل‌های تجهیزات، مصرف آن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود که آب، برق، گاز، صنایع معدنی و خانگی را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی فرایند محوراست یعنی افزایش بهره‌وری انرژی با بهینه سازی فرایند‌ها که در صنایع فرایندی مثل آب، پتروشیمی، پالایشگاه کاربرد دارد به این صورت که با چه فرایندی برق یا آب برسانیم که هدررفت کمتر و فرآیند بهینه‌ای باشد که هر دو در بهره برداری تاثیر دارد.

تقوایی بیان کرد: باتوجه به بزرگی داده‌ها در صنایع تصمیم گیری برای اپراتور سخت است که در زمان‌های بحران بهترین تصمیم را بگیرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی این اتفاق به سرعت و در کسری از ثانیه می‌افتد مثلا در صنعت آب در ابتدا بهره برداری با کیفیت خوب باید صورت انجام شود و پس از آن بهینه سازی مصرف انرژی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: همین اتفاقات در صنعت برق، گاز و در صنایع معدنی رخ می‌دهد چون تعداد پارامتر‌هایی که باید برای تصمیم گیری شود زیاد است و ذهن انسان کشش این تعداد داده را ندارد که بتواند بر مبنای آن بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند با انجام اولویت‌بندی‌های مورد نظر در آن صنعت بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مثلا اولویت اول تامین آب است به طوری‌که درابتدا بتوانیم آب با کیفیتی را تهیه کنیم و پس از آن با نگهداری مناسب بهره برداری بهتر هم صورت بگیرد و در نهایت با تحقق این موارد انرژی بهینه مصرف شود. برای شهر بزرگی مثل مشهد ۷۰۰ هزار معادله در ۷۰۰ هزار متغیر وجود دارد که ذهن انسان امکان حل همچین موردی را ندارد . هوش مصنوعی عملا با سیستم‌هایی مثل «دی اس اس» (سیستم‌های تصمیم یار) به اپراتور کمک می‌کند که در هر لحظه تصمیم بهینه بگیرد؛ یعنی بر اساس توان هوش مصنوعی و پارامتر‌های موجود به مدیریت شرایط بحران کمک می‌کند که بتواند در هر شرایطی اولویت‌های تعیین و در نهایت انرژی تامین کند.

تقوایی در ادامه بیان کرد: بهره‌برداری تقریبا اثری یک دهم نسبت به دو مورد تجهیزات و فرایند دارد یعنی هرچقدر فرایند و تجهیزات خوبی داشته باشیم ولی بهره برداری خوبی نداشته باشیم باز هم انرژی بالایی مصرف کردیم.  

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه اگر بهره‌برداری خوبی داشته باشیم نتایج بسیار خوبی نیز مشاهده می‌کنیم افزود: این نتایج مثبت شامل بازگشت سرمایه در کمتر از۶ماه است، چون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند پارامتر‌ها‌ی زیادی علاوه بر انرژی بهینه را می‌کند و در نهایت باعث نتیجه مطلوب و رضایت بهره بردار و مصرف بیهنه انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • ۱۴ همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • بهره برداری از ۱۰ پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان