Web Analytics Made Easy - Statcounter

به ورزشکاران توصیه می شود، دردهای خفیف پس از تمرین را مهار نکنند و بهترین روش تسکین حرکات ورزشی ملایم در آب، دوش گرفتن یا ماساژ ملایم است و همچنین باید مقدار کافی مایعات، پروتئین و کربوهیدرات را در فاصله کوتاهی بعد از ورزش مصرف کنند.

به گزارش ایسنا، آسیب های ورزشی به شکل آسیب های حاد، مزمن، یا بیش مصرفی با درد همراه هستند و درد و التهاب در بسیاری از موارد، تمرین و نتایج مسابقات را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین علت، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی جزء پرمصرف ترین داروهای ورزشکاران قلمداد می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادت های روزمره شما در مدیریت درد موثرند و ورزش موجب آزادسازی اندورفین شده که یک ماده طبیعی است و در بدن آزاد می شود. از سوی دیگر، استرس موجب تشدید احساسات دردناک می شود و باید از روش هایی مثل مدیتیشن و ریلکسیشن به کار برید و خواب خوب یکی از الزامات در این بخش است.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، رییس کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: دسته ای از داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) هستند که موجب تسکین التهاب، تب و درد می شوند. از داروهای معروفی که ورزشکاران به شکل رایج استفاده می کنند می توان به ناپروکسن، دیکلوفناک(آلفن ایکس)، ایبوپروفن(بروفن)، آسپرین، مفنامیک اسید، پیروکسیکام و سلکوکسیب (سلبرکس) اشاره کرد و باید بدانیم که این داروها پروتئین های التهابی را در بدن مهار می کنند و آسپرین، بر خلاف سایر داروهای این دسته، برای پیشگیری از تشکیل لخته هم مورد استفاده قرار می گیرد.

چه دردهایی تسکین می یابند؟

این داروها موجب تسکین درد به طور عام؛ درد کشیدگی های عضلانی، سردرد، دردهای قاعدگی، دندان درد، بورسیتها، کمردرد، التهاب مفاصل می شوند و همچنین در تسکین التهاب و بدن درد، تب، گلودرد سرماخوردگی، آنفلوانزا، و کووید-۱۹ موثرند.

مدت زمان مصرف

داروهای OTC را نباید بیشتر از ۱۰ روز برای درد یا بیشتر از سه روز برای تب استفاده کرد چرا که با مصرف طولانی تر، عوارض محتمل تر می شود و تنها در صورت صلاحدید و تجویز پزشک و تحت نظارت وی می توانید مدت طولانی تری از این داروها استفاده کنید.

عوارض

این دسته از داروها در برخی از افراد، موجب عوارض گوارشی مثل درد معده، تهوع، خونریزی، زخم، نفخ، اسهال یا یبوست می شود و غیر از آسپرین، موجب افزایش احتمال حوادث و سکته های قلبی عروقی یا مغزی می شوند. همچنین در افراد با سابقه آسم ممکن است موجب حمله آسم شوند و در افراد دارای بیماری های زمینه ای کلیوی، ممکن است تشدید نارسایی کلیه را به همراه داشته باشند. مشکلات معده، شایع ترین عوارض مصرف این داروها قلمداد می شوند و برای پیشگیری از این عوارض، داروی مربوطه را باید همراه با غذا، شیر یا آنتی اسید مصرف کرد.

افرادی که در دسته های زیر قرار می گیرند، بیشترین خطر بروز عوارض مصرف را دارند؛ سن بالاتر، سیگار، نوشیدن الکل، بیماری کبدی پیشرفته، سلامت عمومی پایین، دیابت، فشارخون کنترل نشده، مصرف سایر داروهای رقیق کننده خون، استروئیدها و...

چه افرادی نباید مصرف کنند؟

افرادی که اخیراا جراحی قلبی یا حوادث قلبی عروقی داشته اند، نباید از این داروها استفاده کنند؛ بانوان باردار بعد از هفته ۲۹ بارداری، افرادی که به این داروها حساسیت دارند و دچار کهیر یا مشکلات تنفسی می شوند، افراد دارای آسم و افراد دارای نارسایی کلیه نباید از این داروها استفاده کنند.

بهترین گزینه برای جایگزینی استامینوفن است و به یاد داشته باشید که استامینوفن فقط درد و تب را تسکین داده و التهاب را تسکین نمی دهد. در نهایت اینکه نباید دردهای خفیف پس از تمرین را مهار کرد و بهترین روش تسکین حرکات ورزشی ملایم در آب، دوش گرفتن یا ماساژ ملایم است و همچنین باید مقدار کافی مایعات، پروتئین و کربوهیدرات را در فاصله کوتاهی بعد از ورزش مصرف کنند تا ضمن خون رسانی بهتر و برداشت مواد زائد، ذخایر گلیکوژنی و پروتئینی عضله به بهترین نحو بازسازی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: درد ورزشکاران داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی فدراسيون پزشكي ورزشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر نقش پیشرو و بی‌بدیل در کاهش آلام و رنج انسان‌ها دارد و در کشور ما نیز این نهاد عملکردی شایسته از خود به جا گذاشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیت‌الله عبدالحسین معزی عصر یکشنبه در مراسم معارفه مسئول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان اردبیل، اظهار داشت: هلال احمر نه تنها در سیل و زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه بلکه در کاهش آلام و درد انسان‌ها بدون شناخت مرز و ثغور ورود پیدا کرده و توانسته مأموریت انسانی خود را به شایستگی انجام دهد.

وی اصول اساسی هلال احمر را در برقراری صلح و سازش و ایجاد فضای وفاق در بین همه انسان‌ها اعلام کرد و گفت: از گذشته تاکنون این نهاد توانسته مأموریت و مسئولیت خود را انجام داده و در این 45 سال نیز با تکیه بر ارزش‌های الهی و اعتقادی زمینه‌ساز خدمات فراوان و ماندگار شده است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر تصریح کرد: اصالت این مجموعه کرامت انسان به عنوان مخلوق ممتاز الهی است و قطعا احترام به انسان‌ها نتیجه بینش و نگرش ارزشی این مجموعه در همه ابعاد و حوزه‌ها است.

معزی به تلاش فداکارانه نیروهای هلال احمر در حوادث و رخدادهای متعدد اشاره کرد و افزود: هلال احمر در دوران دفاع مقدس نیز با تقدیم شهدایی ممتاز سعی کرده تا به وظیفه ارزشی و انسانی و انقلابی خود عمل کند.

وی به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد اجرای عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق در ضربه زدن به هیمنه استکبار جهانی بودیم که قطعا این حرکت‌ها می‌تواند نمود و نشانی از عزت و سربلندی ملت ایران باشد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: صهیونیسم جهانی از بین رفتنی است و قطعاً امت اسلامی پیروز این میدان بوده و حرکت اخیر در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نمودی از این اضمحلال قطعی است.

معزی اضافه کرد: صهیونیسم جهانی و حامیان آنها در منطقه به خفت و خواری افتادند و جنبش خروشان آغاز شده جوانان دانشجو از آمریکا گرفته تا اروپا و کشورهای منطقه این رژیم را سیل‌آسا به مرز نابودی خواهد کشید.

وی از خیران فعال و کمک‌کننده به مجموعه هلال احمر قدردانی کرده و از جوانان خواست تا با عضویت در این مجموعه به انجام مأموریت ارزشی و انسانی در این نهاد کمک کنند.

به گزارش تسنیم، در این مراسم از زحمات مسئول نمایندگی هلال احمر استان قدردانی و «حجت الاسلام قیامی» به عنوان مسئول جدید نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان اردبیل معارفه شد.

انتهای پیام/131

  

دیگر خبرها

  • این داروها عامل میگرن هستند
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • برد خفیف النصر در شب فرصت‌سوزی‌های رونالدو
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد