Web Analytics Made Easy - Statcounter

تالاب‌های استان لرستان از جمله جاذبه‌های طبیعی این استان هستند و به ویژه در فصل بارندگی زیبایی خاصی به منطقه می‌دهند.

تالاب‌ها به عنوان غنی‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی در حفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت بسیاری دارند تاحدی که گفته می‌شود ارزش اکولوژیکی آن‌ها بیش از جنگل و اراضی کشاورزی است.

اکوسیستم‌های آبی تالاب‌ها از مهمترین محیط‌های طبیعی برای پیشگیری از گرد و غبار، تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و به ویژه سیلاب هستند و در راستای تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زائد، تصفیه آب، ایجاد چشم انداز‌های زیبای طبیعی و بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی جایگاه ارزشمندی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالیکه به گفته کارشناسان، ارزش اکولوژیکی یک هکتار تالاب با ۱۰هکتار جنگل و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی برابر است، استان لرستان با بهرمندی از طبیعتی مثال زدنی وسعت قابل توجهی از تالاب‌ها را در خود جای داده است که نقش موثری در تغییرات اقلیمی دارند و از شهرت کشوری و جهانی برخوردار هستند.

بیش از ۵۰ تالاب کوچک و بزرگ در پلدختر بوده که از زمان تشکیل تا ۱۰۰ سال پیش تحت تأثیر عوامل طبیعی، بیشتر آن‌ها خشک و منقرض شده است و تنها تعداد ۱۱ تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده اند.

وسعت این تالاب‌ها بیش از ۴۵ هکتار است که "گری جمجمه" بزرگترین و "گری سیه" کوچکترین آن‌ها است و همگی به جز "گرگر" در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردار هستند و هرگز خشک نمی‌شوند.

آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی، چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب‌های این منطقه مناظر دل فریب و چشم نوازی را به وجود آورده اند.

در جنوب شرقی شهرستان بروجرد نیز تالابی به نام بیشه دالان وجود دارد که زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی است و در شهرستان دورود نیز تالاب‌هایی وجود دارد که در زمان حاضر میزبان پرندگان مهاجری همچون فلامینگو هستند.

تالاب‌های ۱۱گانه پلدختر، تالاب بیشه دالان بروجرد، تالاب تنوردر دورود، تالاب گهر کوچک و تالاب کارستی غار ماهی کور مهمترین تالاب‌های طبیعی استان لرستان به شمار می‌روند.

هم اکنون فصل مهاجرت پرندگان است و در این روز‌ها پرندگان زیادی در کنار تالاب‌ها حضور دارند که لازم است که جوامع بومی محلی از نردیک شدن طیور خود به این مناطق تا پایان فصل مهاجرت جلوگیری کنند.

آنفلوانزای  فوق حاد پرندگان در کمین تالاب‌های لرستان

دکتر نگار یوسفوند کارشناس علوم دامپزشکی در لرستان در گفتگو با خبرنگار ما  مهم‌ترین خطری که تالاب‌های لرستان را تهدید می‌کند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و در ادامه گفت:  آنفلوانزای پرندگان گونه‌ای بیماری ویروسی است که دارای سه تیپ A,B، C است که از زمان نخستین گزارش‌ها شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه شیوع آن تنها به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب  کرد تا حدی که شش ناحیه مجزای دیگر را نیز آلوده کرد.

یوسفوند افزود: موارد ابتلای انسان به این بیماری نیز بیشتر در مناطق روستایی امکان دارد که علل آلودگی انسان‌ها در می‌تواند بر اثر ارتباط مستقیم با پرندگان بیمارو یا ارتباط مستقیم با لاشه‌های پرندگان کشته شده به‌وسیله این بیماری باشد.

او بیان کرد: پرندگان آبزی وحشی به‌عنوان منابع طبیعی ویروس آنفلوانزای نوع A شناخته شده‌اند.

پرندگان مهاجر می‌توانند فرم ضعیف این ویروس را برای مسافت‌های طولانی با خود حمل کنند بدون اینکه علائمی را از خود نشان دهند یا در تعداد بالایی دچار مرگ و میر شوند.

کارشناس علوم دامپزشکی افزود: ویروس آنفلوانزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، خس خس سینه، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.

در تالاب‌های لرستان هنوز آلودگی آنفلوانزای  پرندگان دیده نشده است
مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تالاب‌های لرستان با توجه به شرایطی که داشته، مهم‌ترین کارکرد آن‌ها تنظیم آب‌های سطحی در آن مناطق هستند و درچند سال گذشته به دلیل بارش‌های پی در پی، وضعیت منابع آبی این تالاب‌ها به طور میانگین نرمال است و مشکل کم آبی در این تالاب‌ها وجود ندارد.

بیرانوند افرود: استان لرستان چند روزی است که میهمان پرندگان مهاجری است که هر ساله از بخش‌های شمالی روسیه و سیبری به ارض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه همزمان با مهاجرت این پرندگان به کشور شاهد بیماری آنفولانزا در تالاب‌های استان‌های همجوار لرستان از جمله تالاب شهر اراک در استان مرکزی هستیم زنگ هشداری در استان نواخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: با همکاری چند جانبه محیط زیست استان با دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی لرستان توانسته ایم گشت‌های مشترک حفاظت محیط زیستی در تمام مناطق داشته و به صورت آماده باش در صورت وجود نمونه مشکوک و مثبت اقدامات لازم را انجام داده و مانع پیشگیری این بیماری شد.

بیرانوند افزود: خوشبختانه هنوز هیچ گونه نمونه مثبت آلوده به ویروس  آنفلوانزا گزارش نشده است و امیدواریم این روند تا پایان فصل مهاجرت در زمستان ادامه داشته باشد.

اقدامات واکسیناسیون و پیشگیری از آلودگی کانون‌های پرورش مرغ به ویروس آنفلوانزا
مصطفی زبر دست مدیرکل دامپزشکی لرستان نیز گفت: منشأ بیماری  آنفلوانزای  فوق حاد، پرندگان مهاجر و وحشی هستند که بر اساس دستور سازمان دامپزشکی رصد و پایش در تمامی تالاب‌ها و آبگیرها، سد‌ها و رودخانه‌های استان در دستور کار قرار دارد.

زبردست در خصوص واکسیناسیون در سطح مرغداری‌های استان با بیان اینکه هیچگونه مشکلی جهت تامین واکسن وجود ندارد عنوان کرد: واکسیناسیون در مزارع و مرغداری‌های با تراکم بالا انجام می‌شود.

او افزود: اکنون ۱۸ واحد پرورش مرغ در سطح استان وجود دارد که در حال حاضر هشت واحد فعال و مابقی در پایان دوره پرورش قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: رصد واحد‌های گوشتی و تخم گذار استان بصورت روزانه در حال انجام است و تاکنون هیچگونه تلفات غیرعادی و مشکوک در استان گزارش نشده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تالاب های لرستان پرندگان مهاجر استان لرستان تالاب ها فوق حاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 پهپاد مهاجر ۴ که با نام هدهد نیز شناخته می‌شود، به عنوان یک پهپاد شناسایی و رزمی برای رصد جاده‌های استان فارس و برخورد با خودروهای متخلف به کار گرفته شده است. تصاویر عملیات پهپادی ترافیکی با این پهپاد نظامی را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!
  • فیلم استفاده متفاوت از پهپاد نظامی در استان فارس برای اولین بار
  • استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!
  • ببینید | استفاده از پهپاد رزمی مهاجر در استان فارس؛ علت چیست؟
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟