Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر محمدپناه معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال با هدف تثبیت مالکیت دولت و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ۴۲۷ هزار و ۱۲۸ هکتار از اراضی استان کاداستر تهیه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی‌اکبر محمدپناه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، داشت: این مساحت از نقشه‌های  پلاک‌های ثبتی (روستاها) در قالب ۳۷۷ پلاک حوزه استحفاظی استان در اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی اصلاح هندسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۱۳۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره گیری از توان مشاوران و پیمانکاران مجرب در  سطح ۹۲ پلاک ثبتی در استان عملیاتی شد که ۱۳۸ هزار هکتار آن از اراضی ملی و متعلق به دولت بوده است.

محمدپناه اضافه کرد: از مهمترین وظایف این اداره کل، تحقق بخشیدن به اهداف سازمان جنگل‌ها شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که اصلی ترین اقدام برای رسیدن به آن شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بیشه‌های طبیعی بدست می‌آید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

وی تاکید کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۱۳۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچهای به اسناد تک برگی به عنوان اولویتکاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

محمدپناه یادآور شد: براین اساس اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری براساس آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌ها و قوانین مرتبط در پنج محور شناسایی و تشخیص، انتشار آگهی، تعیین تکلیف اراضی اختلافی و قطعیت قانونی، اصلاح و بازنگری و پیگیری صدور و اخذ اسناد مالکیت اقدامات خود را انجام می‌دهد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های کردستان که بخشی از جنگل های شمال زاگرس را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی کاداستر اراضی ملی اراضی ملی هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران در حاشیه بازدید از اراضی جنگلی- جلگه ای، اراضی حفاظت شده البرز مرکزی و اراضی ساحلی سیسنگان شهرستان نوشهر در جمع خبرنگاران گفت: برخی زمین‌های جنگلی و ساحلی در شهرستان نوشهر مورد تصرف قرار گرفته و متاسفانه برخی افراد به خود اجازه میدهند علیرغم اینکه این زمین‌ها متعلق به منابع ملی است، زمین را در ید و تصرف غاصبانه خود قرار دهند.

او افزود: همه دستگاه‌های مرتبط تکلیف دارند از اراضی ملی و منابع طبیعی صیانت و حفاظت کنند؛ چراکه این اراضی، جزو انفال و متعلق به مردم است و دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی استان، به عنوان امین مردم باید از این منابع خدادادی حراست کنند.

پوریانی با بیان اینکه دستگاه قضایی در این راستا ورود جدی به موضوع خواهد داشت، تصریح کرد: افرادی که قصد تعرض به منابع ملی و منابع طبیعی دارند از این قصد خود عدول کنند چراکه قطعاً برخورد دستگاه قضایی با متخلفین، جدی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: در برخی اراضی ملی غرب استان، افرادی ساخت و ساز‌هایی انجام دادند و علیرغم اینکه حکم خلع ید و قلع و قمع مستحدثات در خصوص این زمین‌ها صادر شده، ولی متاسفانه اداره کل منابع طبیعی تاکنون نسبت به اجرای این احکام اقدام نکرده و به تکالیف و وظایف خود در این خصوص عمل نکرده است که قطعاً دستگاه قضایی به موضوع ورود نموده و نسبت به اجرای احکام صادره به قید فوریت اقدام خواهد شد.

رئیس کل دادگستری مازندران در جریان سفر کاری خود به غرب استان از اراضی جنگلی- جلگه‌ای موسوم به ۱۰ هکتاری در روستای ملکار، اراضی ۵ هکتاری حفاظت شده البرز مرکزی در مجاورت پارک سیسنگان، اراضی جنگلی منطقه توسکاتک و اراضی ساحلی سیسنگان بازدید به عمل آورد و به صورت میدانی، وضعیت تغییر کاربری‌های غیرمجاز، ساخت و ساز‌های بدون مجوز و تصرفات اراضی ملی را مورد بررسی قرار داد.

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس