ایمان و پایداری مردم رمز پیروزی و تداوم جمهوری اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۳۷۰۹
به گزارش خبرگزاری مهر، کیهان نوشت: سلام بر فجر و سلام بر فجرآفرینان میدان عشق. وقتی بهمن پنجاه وهفت رسید، هلهله پیروزی در گوش خانهها و خیابانها پیچید و عطر گلاب و صلوات، جان عاشقان را سرمست کرد و صمیمیترین فصل زندگی ما در بهمن آغاز شد. وقتی بهمن پنجاه وهفت رسید، روزها به شتاب از پیآمدند و فرصتی برای تیرگی باقی نگذاشتند؛ چنانکه شبها فانوس فریادهای «اللهاکبر» بر بام سرنوشت این ملت، درخششی دو چندان یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردی آمد که آسمان دلها را، از زیورِ معرفت و ایمان لبریز کرد و ریشه ظلم و ستم و تباهی را، با روشنیِ نگاه مقتدرش خشکاند تا لبهای تشنه دیدار، در پی عطش طولانی و سوزان هجران، از زلال حیاتبخش حضورش سیراب شوند.
منکران گفتند با یک گل نمی گردد بهار
لیک ما دیدیم، یک گل صد بهار آورده بود
شبپرستان را به کار خویش حیران کرده بود
آفتاب ما که صبحی بیغبار آورده بود
مردی آمد، بر بام بلند آرزو و به جستوجوی شهیدانی که مسیرش را با خون خویش مطهر کردند. خانههای قلبمان، شانههای مهربان او را میجویند تا در سایه خورشیدیاش، طعم خوش آزادی را بچشند و حال تکیه گاه دلهایمان حضور حیاتبخش رهبری امام خامنهای است.
زنده نگهداشتن با طراوت و بزرگداشت دهه فجر، با عظمت هرچه تمامتر به عنوان مظهر اقتدار ملت ایران، مردسالاری دینی و پشتوانه مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بزرگداشت ایام الله دهه فجر به مثابه عید بزرگ اسلامی با حضور آگاهانه و پرشور آحاد امت حزبالله، متدین، فهیم و با بصیرت در صحنه، متقابلاً ایجاد یأس و شکست توطئههای نظام سلطه و در رأس آن آمریکای جهانخوار را در پی خواهد داشت.
برگی از خاطرات مبارزین انقلابی
در سال ۵۷ راهپیمایی مردمی به اوج خود رسیده بود، بعد از ساعت ۶ عصر که اذان مغرب پخش میشد، جوانان در پشتبام خانهها و مساجد تکبیر میگفتند و این کار چند روز پشت سر هم تکرار میشد، پدر و برادر من جزو مبارزین بودند.
بعد از تکبیر گفتن جوانان در پشتبام خانهها، ارتشبد ازهاری در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی گفت؛ «افرادی که شعار میدهند واقعی نیستند، آنها یک بار نوار کاست را با صدای تکبیر ضبط کرده و الان آن را در سطح شهر پخش میکنند.»
علی همتی یکی از افرادی که در جریان پرشور مبارزات اول انقلاب حضور داشته، وقتی میخواهد به آن روزها فکر کرده و خاطرات آن سالها را در ذهنش تداعی کند خاطرات جالبی به ذهنش میرسد که از میان آنها به خاطره پدر مرحومش اشاره کرده و میگوید: «پدر من پزشک بود و البته کارهای مبارزاتی و تشکیلاتی نیز انجام میداد و مهمتر از همه اینکه پدرم مخفیانه مبارزان انقلابی را مداوا میکرد. وقتی در تعقیب وگریزهای مبارزان با ساواکیها تیر میخوردند، آنها را سریع به منزل ما میآوردند و پدرم گلوله را از بدن آنان خارج میکرد.»
وی ادامه میدهد: «یکی از شبها در خانه ما به صدا در آمد و مأموران ساواک بدون اجازه به منزل ما ریختند و پدرم را به جرم مداوای انقلابیون یعنی همان آشوبگران و اغتشاشگران (به گفته آنان) به باد کتک گرفتند.
هرقدر پدرم را بیشتر کتک زدند، پدرم بیشتر مقاومت میکرد، آنها اسامی افرادی که تاکنون مداوا شده بودند را میخواستند و پدرم انکار میکرد که من چنین کاری نمیکنم، چون در آن شب هیچکدام از مبارزان در خانه ما نبودند و مدرکی پیدا نکردند، ناچار پدرم را رها کردند و رفتند.»
علی ابراهیمی که خودش یکی از مبارزان انقلابی بود با یادآوری حال و هوای روزهای پیروزی انقلاب میگوید: «آن روزها من دانشجو بودم و در بسیاری از راهپیماییها و تظاهرات شرکت میکردم، در روز ۲۹ بهمن که قیام تاریخی مردم تبریز بود به همراه تعداد بسیاری از دانشجویان در این راهپیمایی شرکت کردم و یکی از دوستانم به نام محمد تجلا به دست مأموران ساواک به شهادت رسید. آن روز در تبریز غوغا بود، انگار همه مردم شهر در خیابانها بودند، ساواکیها به سوی مردم تیراندازی کردند و چند نفر شهید شدند. مردم هم بانکها و برخی از مراکز فساد را به آتش کشیدند».
وی با اشاره به چاپ و پخش اعلامیههای حضرت امام (ره) میافزاید: «آن روزها خانه ما به مرکزی برای جمع شدن بروبچههای انقلاب تبدیل شده بود هر روز چند ساعت با هم بودیم، در اوایل چون دستگاه فتوکپی نداشتیم، اعلامیهها را بهصورت دستی مینوشتیم، هرکدام از دوستان و دانشجویان اعلامیه را مینوشتند یا زیر برگ آن کاربن میگذاشتند تا تعداد اعلامیهها زیاد شود، بعد از آنکه دستگاه فتوکپی تهیه کردیم از اعلامیهها فتوکپی کرده و در مساجد و سطح شهر پخش کرده و در خیابانهای شلوغ به در و دیوار میچسباندیم.»
پاسخ رهبر فرزانه انقلاب به یک چهره مدعی مردمیبودن ضرت آقا میفرمود: «یک آقایی از همین چهرههای مدعی مبارزه، مدعی مردمیبودن، همان روز دوم ورود امام در مدرسه رفاه، که ما هر لحظهای به ده تا کار مشغول بودیم، … در بین این شلوغوپلوغی، این آقا مچ من را گرفت و گفت: «آقا من ده دقیقه با تو کار دارم.»
حرفش این بود: «به امام بگو، اینهمه وقت خودش را به مردم ندهد، صبح تا ظهر با مردم، مرتب دست تکاندادن به مردم، باز یک خُرده استراحت، باز عصری با مردم…»
من گفتم: «چطور؟ منظور چیست؟»
گفت: «آخر اینهمه رجال سیاسی، این آدمهای متفکر، خوشفکر، بامغز، بیایند بنشینند با امام؛ مشورت کنند امام با اینها، ببینیم چهکار باید بکنیم؟»
بنده گفتم: «امام به این مغزهای متفکری که شما میگوئید، چندان ایمانی ندارد؛ امام قبول ندارد اینها را. به این چهرههای سیاستمدار و سیاستباز عقیده ندارد. امام پانزده سال است که به این چهرهها «نه» گفته است. امام آرمان آنها را نمیپذیرد. امام از میان مردم است و به مردم متکی است و با مردم کار خود را پیش برده است، نمیشود او را از مردم جدا کرد.» اوقاتش تلخ شد و رفت.
همراهی مردم بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی
حسین زهی یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توانایی دفاعی و شکست سلطه استکبارگران را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بر شمرده و تاکید میکند: «ایستادگی و همراهی مردم با انقلاب و نظام اسلامی مهمترین دستاورد چهل ساله انقلاب است.»
وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته و گامهایی که باید از این پس برداشته شود، بیان میکند: «خوشبختانه امروز شاهد گذشت چهار دهه از طول عمر انقلاب اسلامی هستیم در حالی که خیلی از انقلابها تنها چندین ماه یا چندین سال عمر کردند. انقلاب اسلامی با تدبیر رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری در برابر تمام چالشها و فتنههایی که دشمنان بر سر راه انقلاب گذاشتند، ایستاد و استوار ماند.»
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی ادامه میدهد: «قبل از انقلاب اسلامی فردی در رأس حکومت بود که خودباخته استکبار جهانی بود، اما انقلاب اسلامی زیر تسلط استکبار نرفت و در همین راستا شاهد بودیم که در طول این چهل سال دشمن هرچه در توان داشت از تحریم گرفته تا جنگ و فتنه برای شکست انقلاب رو کرد اما راه به جایی نبرد.»
وی تصریح میکند: «بزرگترین پشتوانه و دستاورد انقلاب اسلامی همراهی مردم است. مردم ایران سلطه استکبار جهانی را نپذیرفته و در طول این چهل سال پای انقلاب خود ایستادند. دشمن فکر میکرد با جنگ یا تحریم میتواند انقلاب اسلامی را از پای در بیاورد، اما مردم ایران همواره در صحنه حاضر شده و در برابر زورگویی ایستادند. اگر تحریمها سالیان سال نیز ادامه یابد بازهم انقلاب اسلامی با پشتوانه مردم سرپا خواهد ماند. توانایی دفاعی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته است. قبل از انقلاب ما در تأمین پیچ و مهره هم به غرب وابسته بودیم، اما امروز میتوانیم موشک تولید کنیم. این پیشرفت قابل تحسین است.»
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه درباره مواردی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بیان میکند: «بحث معیشت مردم و اشتغال دو مقولهای است که باید بعد از گذشت چهل سال از عمر انقلاب مورد توجه بیشتری قرار گرفته و برنامهریزی جدی در این حوزه صورت گیرد. توجه به تولید داخل یکی از مسائل مهمی است که باید با جدیت دنبال شود. ما در بعضی از مقولهها پیشرفتهای چشمگیری داشته ایم اما در برخی از حوزهها همچنان از استانداردهای جهانی عقب هستیم. باید برنامهریزی دقیق و کارشناسی برای جبران این عقبماندگی پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب صورت گیرد. از نظر بنده حضرت امام (ره) و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب تاثیرگذارترین افراد در طول تاریخ انقلاب هستند.»
ویژگیهایی که انقلاب اسلامی ایران را متمایز کرد
ابراهیم شعرا دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان فارس، انقلاب اسلامی ایران را رویدادی متفاوت و متمایز با سایر انقلابها در ایران و جهان دانست و به تشریح برخی ابعاد و ویژگیهایی که موجب این تفاوت و تمایز میشود، میپردازد.
وی ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی میگوید: «رهبری و حاکمیت الله از ویژگیهای مهم انقلاب اسلامی محسوب میشود؛ مردم ما همه حاکمیت را تنها مختص خدا و پیامبر (ص) میدانستند و غیر آن را طاغوت تلقی کردند.»
دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان فارس، مدیریت و نفوذ رهبری را از دیگر ویژگیها برشمرده و میگوید: «اگرچه در همه انقلابها یک رهبر وجود دارد و مردم از او پیروی میکنند، اما در این انقلاب مردم به عنوان یک مرجع از رهبر خود تبعیت میکردند.»
شعرا، به وجود روحانیت به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده و خاطرنشان میکند: «روحانیت پیوسته با مردم از طریق مساجد و حوزههای علمیه در ارتباط بودند و به سرعت پیامهای امام را به مردم منتقل میکردند.»
وی از وحدت و همبستگی همه اقشار اعم از بازاریان، کشاورزان، دانشجویان، طلاب، بیسواد و باسواد، شهری و روستایی و…به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد انقلاب یاد میکند و میگوید: «همه گروهها با هم وحدت داشتند و یک حرف مشترک میزدند.»
این پیشکسوت انقلابی در شیراز با بیان اینکه هدف انقلاب از ابتدا مشخص بود و در شعارها ندای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر داده میشد، خودکفایی انقلاب را از دیگر ویژگیها ذکر و عنوان میکند و میگوید: «انقلاب در حوزه اسلام و مسلمین رخ داد و کاری به بلوک شرق و غرب نداشت و از این جهت انقلاب اسلامی ایران، انقلابی خودکفا بود که با اتکا به توان داخلی خود پیش رفت و پیروز شد.»
شعرا، همچنین تسخیر ارتش و همراهی مردم با این نهاد را از دیگر ویژگیها عنوان و اضافه میکند: «مردم، ارتش را برادر خود میدانستند و تلاش میکردند با ارتش با مدارا رفتار کنند تا آنها را از نظام طاغوت جدا و با خود همراه کنند و در این زمینه موفق شدند.»
او شهادت طلبی در راه اسلام را یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی ذکر کرده و بیان میکند: «این روحیه در شهروندان شیرازی و مردم استان هم وجود داشت و تعداد شهدا، جانبازان، زندانیان و مبارزین این شهر گویای این است که اصل شهادت طلبی و ایثار در این انقلاب را پذیرفته بودند و همین موضوع موجب شده بود تا مردم از دادن جان خود نترسند و برای پیروزی انقلاب تا مرز شهادت پیش بروند.»
دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان فارس با بیان اینکه شیراز یکی از شهرهای بزرگی بود که در همان مراحل اول شکلگیری انقلاب با امام (ره) همراهی کردند، میگوید: «امام (ره) نیز بارها به این مسئله اشاره کرده بودند که مردم این شهر در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند.»
منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری ایران استقلال انقلاب اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی انقلاب دهه فجر جمهوری اسلامی صفحه اول روزنامه ها مطبوعات ایران دکه روزنامه توییتر ویروس کرونا گرافیک مقام معظم رهبری کاریکاتور دهه فجر واکسن کرونا مجلس پوستر انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب همراهی مردم اعلامیه ها چهل سال خانه ها آن روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۳۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
راه دشوار محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس برای رسیدن به ریاست دوره دوازدهم مجلس بر کسی پوشیده نیست؛ راهی که هاتف صالحی، روزنامهنگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا، از چهرههای نزدیک به طیف قالیباف معتقد است، اگر به سرمنزل مقصود نرسد، حتی ممکن است قالیباف قید نمایندگی مجلس را هم بزند.
به گزارش هم میهن، او در گفتوگویی، مذاکره و ائتلاف قالیباف با تندروها برای دوره بعدی مجلس را مورد بررسی قرار داد که در ادامه میآید:
چرا قالیباف برای ورود به مجلس در انتخابات ۱۴۰۲ با جبهه پایداری ائتلاف کرد؟ به نظر شما این ائتلاف پس از انتخابات هم ادامه خواهد داشت و فراکسیونی در مجلس با حضور شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و پایداری شکل میگیرد؟
برخی رفتارها پراگماتیسمی است که متناقض به نظر میرسد اما در ساحت سیاست یک امر مرسوم و طبیعی است. یکی از اصلیترین شاخصههای جبهه پایداری، مخالفت با محمدباقر قالیباف است. قالیباف هم تاکنون سر سازگاری با جبهه پایداری نداشته است. اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ این دو با هم ائتلاف کرده و لیست واحدی را تشکیل دادند. اگر جبهه پایداری رویکرد ایدئولوژیک دارد چرا این اتفاق افتاد؟
جبهه پایداری در سالهای اول (۱۳۹۰) که از احمدینژاد جدا شد جزوهای به نام «استقامت در منطقه ممنوعه» را منتشر کرد. اما جبهه پایداری نتوانست به این استقامت پایدار بماند. جبهه پایداری بر این عقیده بود که هر کسی را در حلقه خود نپذیرد و بر این عقیده است که علی لاریجانی، حسن روحانی، محمود احمدینژاد و بهویژه قالیباف را نپذیرد.
قالیباف از دید جبهه پایداری یک تکنوکرات غیرانقلابی است. در این سالها هم تخریب قالیباف توسط این جریان انجام شد. اما برای رسیدن به پیروزی در میدان انتخابات گاهی لازم است که با دشمن هم ائتلاف شود که بهعنوان پراگماتیسم شناخته میشود و مماس با اپورتونیسم (فرصتطلبی) است. رفتار جبهه پایداری در طول این سالها فرصتطلبانه بوده است.
پراگماتیسم (عملگرایی محض) و اپورتونیسم (فرصتطلبی) نسبتی با مبانی ایدئولوژیک جبهه پایداری و استقامت در منطقه ممنوعه ندارد و این نشان میدهد جبهه پایداری از مبانی و ارزشهای اولیه خود دور شده است. چراکه قالیباف عوض نشده و اتفاقاً طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیشتر از مبانی جبهه پایداری دور شده است.
قالیباف چرا تن به ائتلاف با جبهه پایداری داد با وجود آنکه میدانست این طیف او را تخریب کرده است؟
این کیاست قالیباف بود. او در تعامل با جبهه پایداری، دشمن یک دهه اخیر خود را به یک دوست تاکتیکی تبدیل کرد.
قالیباف مجبور است برای حفظ ریاست در دوره آینده مجلس با تندروهایی بر سر میز مذاکره بنشیند که او را در انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ و پس از آن تخریب کردهاند. شما این مذاکرات را چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظر من قالیباف دو رقیب اصلی و جدی دارد؛ یکی جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم و دیگری دولت سیزدهم. من اصلاحطلبان را رقیب قالیباف نمیدانم. یقیناً طیف میانهرو و معتدلان راهیافته به مجلس دوازدهم قالیباف را دشمن خود نمیدانند و براساس پراگماتیسم مجبورند بین قالیباف با افرادی مانند ذوالنوری، رسایی، آقاتهرانی و… قالیباف را ترجیح دهند. قالیباف باید حلقه خود را با جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم تنظیم کند و با دولت سیزدهم مواجهه تعادلبخشی را در پیش بگیرد.
چرا حامیان دولت سیزدهم رقیب جدی قالیباف محسوب میشوند؟
قالیباف برسر دوراهی گیر کرده بود و اتاق فکر او به این نتیجه رسیدند که در صورت شرکت در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۴، نباید در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شرکت کند و فرصت را برای سامانبخشی سرمایه اجتماعی خود هزینه کند. در غیراینصورت باید برای کسب کرسی ریاست مجلس وارد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شده و فاتحه ریاستجمهوری را برای ۴ سال میخواند.
تصمیم این بود که قالیباف همچنان رئیس مجلس باقی بماند و اگر قرار است کاندیدای ریاستجمهوری شود، در سال ۱۴۰۸ وارد این کارزار شود اما جریانی که دولت سیزدهم را در دست دارند، بهنوعی موتلف با قالیباف بودند چراکه قالیباف در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶ به احترام آقای رئیسی کنار کشید و در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ نیز به احترام رئیسی وارد انتخابات نشد. اما دولت قدردان این اقدام قالیباف نبوده، او را دیگری دانستند و تمام تلاش خود را میکنند تا قالیبافِ رئیس تضعیفشدهی مجلس دوازدهم باشد و احتمال ورود قالیباف به رقابت ریاستجمهوری ۱۴۰۴ را به صفر برسانند. به همین دلیل است که دولت از جبهه پایداری پشتیبانی میکند.
مگر جبهه پایداری در انتخابات مجلس با قالیباف ائتلاف نکرده است؟
جبهه پایداری در انتخابات با قالیباف ائتلاف کرد اما به محض اتمام انتخابات مجلس، در زمین قالیباف بازی نکرد و به رقیب قالیباف برای کسب کرسیهای مجلس تبدیل شد. این به دلیل آن است که رفتارهای پراگماتیسم کوتاهمدت و غیرقابل تحلیل است. در حقیقت نگاهها بلندمدت و ایدئولوژیک نیست بلکه زودگذر است برای کسب هدفهای حداکثری. قالیباف باید مراقب رفتارهای جبهه نوپدید رادیکالها باشد، چراکه رقیب اصلی قالیباف است. این جبهه در ماههای آینده منتقد قالیباف و همچنین دولت ابراهیم رئیسی میشود.
با این تفاسیر قالیباف میتواند با جبهه نوپدید بر سر ریاست مجلس ائتلاف کند؟
کاری بسیار سخت است. با این وجود نگاه معتدلان و عقلای مجلس به ریاست قالیباف مثبت است. سایر ارکان حاکمیت نیز ریاست مجلس قالیباف را به ریاست تندروها ترجیح میدهند چون قالیباف قابل کنترل و مدیریت است که رفتارهایی قابل پیشبینی دارد. اما جبهه پایداری غیرقابل پیشبینی است و تصمیمات یکشبه اتخاذ میکند. اگر رئیس مجلس از این طیف باشد، دود آن به چشم مجلس، مردم و حاکمیت میرود. این انتخاب بین بد و بدتر است و عقل حکم میکند که «بد» را انتخاب کنند.
بعضی از افراد با جبهه پایداری و لیست شانا وارد مجلس نشدند، بلکه با حمایت امنا و رائفیپور به بهارستان رسیدند. این افراد چه رویکردی را در رابطه با قالیباف در پیش خواهند گرفت؟
در ادبیات سیاسی امروز کشور مراد از جبهه پایداری صرفاً تشکیلات سیاسی نیست، بلکه تفکر پایداری است. این همان تفکر رادیکال نوپدید در ساحت سیاست جمهوری اسلامی ایران است که قوارهای ندارد و مشمول رفتارها، نگرشها و تصمیمهای پارادوکسیکال است. بنابراین این افراد هم جزو پایداری محسوب میشوند و از لحاظ تفکری مماس با جریان پایداری قرار میگیرند. همان خطری که قالیباف از جانب جبهه پایداری حس میکند از سوی این افراد هم احساس میشود.
از نظر قالیباف تمام این افراد یک جریان هستند بنابراین باید تقابل تنظیمگر یا مواجهه تعادلبخش با این افراد داشته باشد. یعنی وارد دعوا با آنها نشود و تقابل آشکاری نداشته باشد. زمان انتخابات ۱۴۰۲ بیتقواییهایی در عرصه رسانه انجام و اسنادی منتشر شد و حاکی از آن است که ساحت سیاست (رفتارهای سیاستورزی منتهی به انتخابات) در شرایط کنونی کشور ناپاک و آلوده است و اخلاقمدارانه نیست.
منظور از تعادلبخشی این است که قالیباف به سهمخواهیها و امتیازات تندروهای مجلس دوازدهم پاسخ دهد؟
قالیباف در این شرایط باید رفتار پراگماتیسم از خود نشان دهد و دشمن را تبدیل به مخالف کند و ضدیت را از دشمن بگیرد. مخالف را به منتقد و منتقد را به کنشگر خنثی و سپس دوست خود تبدیل کند.
در این مدت کوتاه قالیباف میتواند این راه پیچیده را طی کند تا رئیس مجلس باقی بماند؟
کار بسیار سختی است. قالیباف نسبت به کنشگران دیگر (رؤسای سابق قوا) یک مؤلفه مثبت دارد. قالیباف همچنان در درون ساختار جمهوری اسلامی قدرت و ظرفیت کنشگری دارد، بنابراین باید نقش میانجی را در مواجهه با این طیف رادیکال ایفا کند. در درون ساختار سیاسی فقدان حلقه میانجی بین حاکمیت و مردم محسوس است و قالیباف میتواند این نقش را ایفا کند.
اما قالیباف در دوره دوازدهم چهارمین منتخب تهران است؛ آنهم در انتخاباتی که مشارکت در حداقل خود قرار داشت. قالیباف بدون داشتن پشتوانه مردمی میتواند مطالبات آنها را دنبال کند؟
اگر قالیباف تغییری در رویکرد خود در قبال مردم نشان دهد شکی نیست که مورد اقبال مردمی قرار میگیرد.
اگر این تغییر را در رویکردش ایجاد کند چطور تندروها را از خود راضی نگه میدارد؟
سختی کار همین است. قالیباف باید طوری رفتار کند که با مشکل مواجه نشود.
اما این پروسه بلندمدت است و به انتخاب ریاست مجلس دوازدهم نمیرسد.
بله. این پروسه بلندمدت است و راهی برای ورود به ریاستجمهوری ۱۴۰۸ است. موضوع این است که وجاهت شخصی (با افشاگریهای جبهه پایداری در انتخابات مجلس) و آینده سیاسی قالیباف در معرض خطر است. بنابراین قالیباف باید تکلیف خود را مشخص کند. قالیباف در این دو ماه (تا انتخابات ریاست مجلس دوازدهم) میتواند تنها نظر معتدلان و اصلاحطلبان راهیافته به مجلس را جلب کند و راه سختی در این خصوص ندارد.
به نظر شما قالیباف میتواند ریاست مجلس را به دست آورد؟
من ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم را تقریباً قطعی میدانم. اما تمام سعی جبهه پایداری و دولت این است که قالیباف رئیس مجلس نشود اگر هم به ریاست رسید، رئیس مجلس تضعیفشدهای باشد تا خطر قالیباف در انتخابات ریاست ۱۴۰۴ را کاهش دهند تا بهعنوان رقیب مقتدری مطرح نشود. قالیباف خطری بالقوه برای ابراهیم رئیسی محسوب میشود چراکه شرایط ریاستجمهوری را دارد و همیشه دوست داشته که سکان ریاستجمهوری را به دست بیاورد.
اگر قالیباف در دوره دوازدهم رئیس مجلس نشود، بهعنوان یک نماینده چه رویکردی را در پیش میگیرد؟
اگر فرض کنیم قالیباف رئیس مجلس دوازدهم نشود و بهطور ناپلئونی این کارزار را ببازد؛ قالیباف نماینده مردم تهران در مجلس میشود و باید ۴ سال درگیر راهروهای مجلس شود. آیا قالیباف این شرایط را میپذیرد؟ قطعاً خیر. شکی نیست که قالیباف از مجلس انصراف میدهد و آماده انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۸ میشود.
یعنی ۵ سال در هیچ مسئولیتی به کار گمارده نمیشود؟
به هر حال او در یکی از نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان یا مراکز دیگر حاکمیتی مسئولیت قبول میکند و در این ۵ سال فرصت دارد تا سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد و برای حضور در انتخابات ۱۴۰۸ آماده شود.