Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسین عینی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۲۶ تهران در این یادداشت نوشت:

تلاش برای نهادینه‌سازی فرهنگ آپارتمان‌نشینی، از جمله رویکردهایی است که مدیریت شهری در دوره جاری با نگاه به مقوله‌های فرهنگی و روابط انسانی مورد توجه قرار داده و حتی نظرسنجی‌هایی نیز به سفارش شهرداری تهران توسط مراکز معتبر نظرسنجی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر هدف غایی ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی را برقراری فضای آرامش و امنیت از منظرهای مختلف امنیت مالی، جانی و روانی در محل زندگی خود در نظر بگیریم، رعایت قوانین موضوعه در حوزه آپارتمان‌ها، عمل به نگاه سنتی ما ایرانیان و همچنین پایبندی به آموزه‌های دینی درباره همسایه‌داری که عموما در محور توجهات کار فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی قرار دارد، می‌تواند فضای صلح و صفا را برقرار کند؛ اما گاهی، رفتارهای سوء افراد یا رعایت نشدن قوانین آپارتمان‌نشینی، فضا را از گذشت و بخشش خارج می‌کند و برای جلوگیری از اتفاقات غیرقابل جبران، لازم است با همسایه‌ای که قائل به رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی نیست، به نحو مناسب مواجهه کرد.

بنابراین در کنار آموزش و یادآوری به شهروندان درباره قواعد زندگی مسالمت‌آمیز و رعایت ملاحظات همسایه‌داری و همچنین قواعد لازم برای انتظام‌بخشی به امور ساختمان، لازم است یک سری آموزش‌ها در زمینه پیگیری حقوق خودشان - البته در جایی که دیگر تعامل و ملاحظه‌کاری پاسخگو نیست - به آنها ارائه شود.

این درحالیست که نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با همکاری دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در آبان ‌ماه ۱۳۹۹ انجام شده است، نشان می‌دهد که ۸۷.۸ درصد از پاسخگویان گفته‌اند تا به حال آموزشی در خصوص اصول صحیح فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندیده‌اند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در ۳۵ درصد از ساختمان‌ها اصلاً جلسه‌ای برای رسیدگی به امور و مشکلات ساختمان برگزار نمی‌شود و ساکنین مناطق کمتر توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته بیشتر از مناطق دیگر بیان کرده‌اند که در ساختمان آن‌ها برای رسیدگی به امور و مشکلات ساختمان اصلاً جلسه‌ای برگزار نمی‌شود.

بنابراین مدیران ساختمان‌ها که به نوعی نماینده قانونی ساکنان ساختمان برای اداره امور و رفع مشکلات و رسیدگی به درخواست‌ها هستند نیز لازم است آموزش ببیند تا با برگزاری جلسه‌های دوره‌ای و شنیدن درخواست‌ها و انتقادها، زمینه شفافیت و قاعده‌مند شدن امور ساختمان را فراهم کنند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان متولی نظام آموزش مهارتی در کشور، تنها دانشگاه دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی و کاربردی است و این ظرفیت را دارد که در کنار مدیریت شهری قرار گیرد و نسبت به تدوین سرفصل‌ها و دوره‌های آموزشی برای شهروندان و مدیران ساختمان اقدام کند.

چه بسا در گام اول لازم است آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی به شهروندان، از مدیران ساختمان‌ها شروع شود؛ از نحوه تعامل با ساکنان و همسایگان تا شیوه‌های اقناعی انتظام‌بخشی به امور ساختمان؛ و همچنین آموزش در حوزه‌هایی نظیر نحوه زیباسازی محیط سکونت، نحوه ارتباط موثر با ساکنان، نحوه استفاده از ظرفیت ساکنین در زمینه‌های مختلف و برطرف کردن مشکلات با مشارکت آنها، چرایی و چگونگی ارائه بیلان هزینه‌های ساختمان، نحوه مواجهه با همسایه‌ای که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند و ... ؛ آگاهی از این موارد، زمینه خیلی از سوءتفاهم‌ها و اختلافات در ساختمان‌ها را از بین می‌برد و مدیر آموزش‌دیده حتما با مهارت بیشتری، به اداره امور ساختمان می‌پردازد.

نظام آموزش مهارتی کشور اکنون به مرحله‌ای از بلوغ و ساز و کارهای قانونی برای ارائه دوره‌های آموزشی فراگیر شهروندی رسیده است که حتی اگر مدیریت شهری در تهران و شهرهای دیگر بنا را بر این بگذارند که شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای مدیر ساختمان شدن، اجباری و ضروری شود، توان و ظرفیت برگزاری این دوره‌ها را در یکایک مناطق و محله‌های شهرها دارد.

از طرف دیگر لازم است با حمایت مدیریت شهری و از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مراکز آموزش مهارتی و ... برای عموم شهروندان نیز دوره‌هایی ترتیب داده شود تا آموزش ببینند که چگونه می‌توان آسایش و امنیت را در محیط زندگی خود ارتقا داد. البته که امروز وضعیت زندگی در جوامع شهری به سمتی رفته است که گرفتاری‌های روزمره شهروندان، کمتر مجال وقت گذاشتن برای مسائلی نظیر فرهنگ آپارتمان‌نشینی را به آنها می‌دهد و به عبارتی دیگر تا مسئله‌ای در یک ساختمان پیش نیاید، اساسا شاید همسایه، اسم همسایه‌اش را هم نداند! اما ساکنان یک آپارتمان دیگر زمانی ناگزیر به توجه کردن به مقوله ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی و رعایت قوانین این حوزه هستند که مسئله‌ای در آن بوجود آید و اهالی ساختمان مجبور باشند از بی‌تفاوتی درآیند و مقداری به اطراف خود بیشتر توجه کنند.

وقتی ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره عوامل مختلف در آزار و اذیت شهروندان در آپارتمان‌نشینی به مضمون‌هایی نظیر احساس ناامنی در ساختمان و غیرقابل اعتماد بودن همسایه‌ها اشاره می‌کنند، اهمیت آموزش‌های شهروندی برای ارتقای امنیت در آپارتمان‌ها دوچندان می‌شود.

بنابراین قبل از اینکه به دست فراموشی سپردن فرهنگ آپارتمان‌نشینی و بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی به اطراف‌مان، بخواهد منشا معضلات درشت و درشت‌تر شود، لازم است از سوی نهادهای آموزشی، ترویجی، تشکل‌های غیردولتی و ... این آموزش به شهروندان ارائه شود که هم در مواجهه با ناملایمات زندگی در آپارتمان‌ها صبر و گذشت داشته باشند و هم اینکه خیلی هم بی‌تفاوت از کنارشان عبور نکنند؛ چراکه برخی افراد وقتی ببینند قانون‌شکنی و عدم احترام به قوانین آپارتمان‌نشینی برایشان هیچ هزینه‌ای ندارد و وقوع اتفاقات و برخوردهای غیرمعمول و غیرمعقول در ساختمان صرفا به حساب مشکلات شخصی دو نفر ‌گذاشته شده و ساکنان از کنارش عبور می‌کنند، آنگاه رویه‌های غیرقابل قبول خود را ادامه داده و حتی مسائل جدی و گاه جبران‌ناپذیری را در محیط زندگی رقم می‌زنند.

جمع‌بندی این که، مراکز علمی کاربردی به عنوان نهادهای آموزشی مهارتی در کشور، این ظرفیت و آمادگی را دارند تا آموزش‌های شهروندی در حوزه‌های فرهنگی، حقوقی و ... را برای ارایه به شهروندان تدوین و برگزار کنند تا این آموزش‌ها در کنار تاکید بر گذشت و رافت در عالم همسایگی، برای رقم خوردن یک زندگی بهتر، موثر واقع شود.

آغاز پویش ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی | هوای همسایه‌ات را داشته باش! ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی با پویش جدید شهرداری تهران | خوش‌نشینی با «هم سایه هم» طبقه به طبقه با مصائب آپارتمان‌نشینی | نتایج جالب یک پیمایش درباره مهم‌ترین مشکلات آپارتمان‌نشینی تهرانی‌ها به چه دلایلی از همسایه‌هایشان شاکی هستند؟ | سهم عوامل مختلف در آزار و اذیت شهروندان در آپارتمان‌نشینی کد خبر 582922 برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران مسکن - آپارتمان‌ نشینی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه های ایران مسکن آپارتمان نشینی ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی دوره های آموزش امور ساختمان علمی کاربردی مدیریت شهری ساختمان ها آموزش ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر ظهر سه شنبه با تبریک فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس در این همایش علمی با اشاره به مختصات جغرافیایی خلیج فارس اظهار داشت: روز خروج پرتغالی ها از خلیج فارس به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و همه ایرانیان این روز بزرگ شمرده و در محافل علمی کشور نیز همایش های مختلفی در این راستا برگزار می شود و این اهمیت این روز بزرگ را می رساند.

رضا درویشی گفت: خلیج فارس یک سرمایه ارزشمند و یک گوهر گرانبها برای ما و کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ این آبراه سومین خلیج بزرگ جهان است و خلیج فارس برای کشورهای پیرامونی آن نقش حیاتی دارد.

درویشی بیان داشت: بیشترین مرز را با خلیج فارس کشور جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای پیرامونی آن دارد و رودهای بسیاری در جنوب ایران در استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به این آبراه استراتژیک می ریزد.

ااین استاد جغرافیا با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ چشمه در زیر خلیج فارس وجود دارد و حدود ۵۰ چشمه از سواحل خلیج فارس روانه آن می شود، خاطرنشان ساخت: خلیج فارس عمق زیادی ندارد و متوسط عمق آن ۵۰ متر و بیشترین عمق آن حدود ۹۳ متر و عریض ترین بخش خلیج فارس در حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

درویشی ادامه داد: بنادر ما در حوزه خلیج فارس نقشی بسیار حساس و حیاتی برای کشور دارند و تنها بنادر رودخانه ای این پهنه آبی یعنی خرمشهر و آبادان در کشور ایران قرار دارند.

وی اضافه کرد: خلیج فارس از بعد نظامی و اقتصادی برای تمام کشورهای پیرامونی خود نقش حساسی دارد و بیش از ۲۵% از نفت جهان از این آبراه تامین می شود و وجود تنگه هرمز در نقطه ابتدایی آن برای کشور ما نقش راهبردی دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: تمام بنادر حوزه خلیج فارس در استان های جنوب ایران نقشی کلیدی و تعیین کننده در اقتصاد کشور ما دارند و نسل جوان ما باید اهمیت این شاهراه آبی جهان را به خوبی واقف بوده و دانشجومعلمان به عنوان معلمان فردای کشور ما در این عرصه نقشی اساسی دارند؛ چرا که خلیج فارس هویت تاریخی ماست.

یک نویسنده، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه های استان بوشهر نیز در این همایش اظهار داشت: ما ۵ هزار سال تاریخ مکتوب داریم اما متاسفانه از این تاریخ مکتوب سهم کاوش های باستان شناسی که بیانگر زندگی آن زمانی مردمان این سرزمین در حاشیه خلیج فارس باشد، حدود ۵ درصد است و این جای تاسف دارد.

غلامحسین نظامی گفت: ما چگونه باید خلیج فارس را بشناسیم در حالیکه در زمینه باستان شناسی خلیج فارس کار عمده ای نکرده ایم در حالی که کشورهای غرب خلیج فارس فوق العاده در حال کار در این حوزه هستند.

نظامی بیان داشت: شخصیت های علمی جهان و حتی حوزه خلیج فارس که من با برخی از آنها گفتگو داشته ام به اسم جعلی آن اعتقاد ندارند و این تنها مصلحت سیاسی برای آنهاست که در حال دنبال کردن این روند هستند.

وی با بیان اینکه ایرانیان در حاشیه خلیج فارس مرزداران و حافظان تاریخی کشور و این پهنه آبی هستند و در طول تاریخ در برابر بیگانگان ایستاده و مقاومت کرده اند، ادامه داد: مردمان سیراف این استان در قرون اولیه اسلامی به تجارت با مناطقی از چین می پرداختند که این نشانگر توانمندی دیرینه دریانوردان ما در دریانوردی است.

نظامی تصریح کرد: بوشهر در دوره قاجار تبدیل به یک بندر ترانزیتی شد و بندری در تراز بین المللی بود و ۹ کشور در این بندر کنسولگری داشتند و ۱۱ خط کشتیرانی در آن وجود داشت.

در این همایش محمدی باغملایی از اساتید هیات علمی دانشگاه نیز شعری در توصیف خلیج فارس خوانش کردند و مرضیه سادات موسوی نیز به نقالی در وصف مبارزین بوشهری در جنگ با استعمارگران انگلیسی پرداخت.

کد خبر 6093098

دیگر خبرها

  • تربیت نیروهای متخصص برای کشور بزرگترین خدمت محسوب می‌شود
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی