Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ۷ دفتر تسهیل‌گری در کلانشهر شیراز راه‌اندازی شده که یکی از این دفاتر زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر از زندانیان و آزادی ۸ زندانی را فراهم کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حاشیه‌ها همیشه داغ‌تر از اصل مطلب بوده‌اند حال چه حاشیه یک نشست خبری باشد چه حاشیه‌های فوتبال اما در این میان حاشیه‌هایی هستند که داغی آنها نه تنها خود حاشیه که ممکن است به مرور اصل را نیز بسوزاند، صحبت از حاشیه‌نشینی و حاشیه شهرهای بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز معضل حاشیه‌نشینی و معضلاتی که برای شهرهای بزرگ دارد بر هیچ کس پوشیده نیست و بارها هم درباره آن صحبت شده است. در کلانشهر شیراز نیز بنا بر اطلاعات موجود 200 هزار نفر در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند که حدود 10 درصد از کل جمعیت شیراز می‌شود.

این حاشیه‌ها معمولا با معضلات اجتماعی روبه‌رو هستند به همین دلیل وزارت کشور در اقدامی برای بهبود شرایط این مناطق تصمیم به راه‌اندازی دفاتری به نام دفاتر تسهیل‌گری کرد.

این دفاتر با هدف بررسی و مطالعه وضعیت نیازها و ظرفیت‌های موجود در محلات و توانمندسازی ساکنین از طریق آموزش‌های خانواده، پیگیری مسائل کالبدی، اقتصادی، اجتماعی در محلات از طریق تعامل مستمر با دستگاه‌های اجرایی و ساکنین راه‌اندازی شده‌اند.

به گفته کارشناسان دفاتر تسهیل‌گری ایجاد شد تا شعار اجتماعی شدن و اجتماعی کردن پاسخگویی به مطالبات و نیازهای مردم و رفع آسیب‌های اجتماعی در این محلات را محقق کند.

ایجاد 7 دفتر تسهیل‌گری در شیراز

به گفته کیوان نیازی مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس در کلانشهر شیراز 7 دفتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌ای شیراز تاسیس شده که نه به صورت موازی و نه به صورت خیریه بلکه با به کارگیری مشاوران وظیفه شناسایی آسیب‌ها و مشکلات را بر عهده دارند.

براساس آنچه نیازی گفته مسائل احصا شده توسط دفاتر تسهیل‌گری به تمام ادارات و سازمان‌ها اطلاع داده شده و دستگاه‌های اجرایی اقدامات مربوط را پیگیری می‌کنند.

در این میان و در شرایط کرونا اما دفاتر تسهیل‌گری نقش پررنگ‌تری داشتند به گونه‌ای که از همان اسفندماه 98 توزیع اقلام مورد نیاز مردم این مناطق با همکاری این دفاتر آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

ظرفیت دفاتر تسهیل‌گری برای رفع مشکلات مناطق محروم لرستان به کار گرفته شودمنتخب مردم ارومیه در مجلس یازدم : حمایت از دفاتر تسهیل‌گری در توسعه سرمایه اجتماعی اولویت مسئولان استانی باشددستگاه‌های اجرایی استان مرکزی برای تحلیل آسیب‌های اجتماعی با دفاتر تسهیل‌گری همکاری کنند

دفتر تسهیل‌گری بلوار اتحاد واقع در شرق شیراز که از محلات محروم و حاشیه‌ای است و خبرگزاری تسنیم نیز پیش از این چندین گزارش از این منطقه منتشر کرده است، اقدامی پسندیده در آزادسازی و اشتغال زندانیان انجام داده است.

اشتغال 150 نفر از زندانیان با کمک دفاتر تسهیل‌گری

ستاره محمدی مسئول دفتر تسهیل‌گری بلوار اتحاد شیراز در همین رابطه در گفت‌وگو با تسنیم به بیان برخی از این اقدامات پرداخت. به گفته وی در دفاتر تسهیل‌گری شیراز 6 کارشناس در امور مددکاری، اجتماعی، حقوقی، شهرسازی و اقتصادی فعالیت می‌کنند و کار عمده‌شان رصد محلات با استفاده از نظرسنجی است.

اطلاعاتی که از این نظرسنجی‌ها و رصد به دست می‌آید مبنای فعالیت برای بهبود شرایط این محلات حاشیه‌ای است که ستاره محمدی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند.

یکی از اقداماتی که این دفتر در دوران کرونا انجام داده است توزیع 300 بسته معیشتی و 100 بسته پروتیئنی بوده است که با کمک خیرین و در قالب کمک‌های مومنانه بوده است.

علاوه بر این، آنگونه که مسئول دفتر تسهیل‌گری بلوار اتحاد شیراز با همکاری سازمان زندان‌ها برای 150 نفر از زندانیانی که جرائم کم خطری داشتند و با کمک یکی از کارخانجات استان فارس در منطقه سپیدان اشتغالزایی شده است.

این کارخانه که در زمینه بسته‌بندی فعالیت دارد با همکاری این دفتر تسهیل‌گری و سازمان‌ زندان‌های استان زمینه اشتغال این 150 را از زندانیان منطقه بیضا و سپیدان فراهم کرده است.

همچنین با همت این دفتر تسهیل‌گری برای تعدادی از زندانیان وام‌های 10 تا 20 میلیون تومانی با بهره 4 درصد تهیه شده تا زندانیان بتوانند هم مشکلات مالی خود را برطرف کنند و هم با اشتغالی که برای آنها فراهم شده، درآمدی به صورت ماهیانه داشته باشند.

آنگونه که ستاره محمدی می‌گوید: علاوه بر همه اینها با کمک خیرین و پرداخت 60 میلیون تومان زمینه آزادی 8 زندانی که به دلیل مبالغ کم در زندان بودند، فراهم شده و این 8 زندانی نیز آزاد شدند.

ایجاد و استقرار دفاتر تسهیل‌گری در محلات حاشیه‌نشین از طریق جلب مشارکت موسسات غیردولتی زمینه توسعه محلی این مناطق را فراهم می‌کند و سبب می‌شود تا مردمی که به جبر زمانه در حاشیه شهرها ساکن شدند، کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند.

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاتر تسهیل گری نفر از زندانیان دفتر تسهیل گری تسهیل گری حاشیه ها حاشیه ای آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: در استان کردستان بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، فرزاد پیشکاری امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مسجد جامع سنندج که به مناسبت هفته کار و کارگر بود، اظهار کرد: تمامی ظرفیت‌های این اداره‌کل، ادارات زیر مجموعه وزارت کار در کردستان و سایر نهادها و ادارات استان برای رفع مشکلات کارگران به کار گرفته شده و شبانه‌روزی در جهت محقق کردن اهداف و سیاست‌های وزارت کار، تلاش خواهیم کرد.

وی عمران و آبادانی در کشور را مرهون تلاش کارگران دانست و با بیان اینکه ایمنی، حفاظت و بهداشت کارگران از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت کار است، افزود: وزارت کار با تمام توان از حق و حقوق کارگران صیانت خواهد کرد.

مدیرکل کار کردستان با اشاره به اینکه در استان کردستان بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه تولیدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در طول سال بیش از ۱۲۰۰۰ پرونده در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف برای احقاق حق کارگران بررسی می‌شود.

پیشکاری اضافه کرد: ۲۳ بازرس کار در طول سال بیش از ۱۹۰۰۰ بازرسی از واحدهای صنعتی، کارخانجات و ابنیه برای صیانت از کارگران و ایمنی و بهداشت محیط انجام می‌دهند تا کارگران که گنجینه و سرمایه‌های کشور هستند دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه ۲۲۹۵۲۳ نفر از مردم کردستان به‌صورت مستقیم بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند، ادامه داد: با احتساب اینکه هر خانوار ۳ نفر باشند، نزدیک به ۷۰۰۰۰۰ نفر در استان کردستان مخاطب مستقیم وزارت کار در کردستان هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه تحریم‌های گسترده مشکلاتی را در بخش اقتصادی برای جامعه ایجاد کرده است، تصریح کرد: جامعه کارگری با اقتدار در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کرده و این مشکلات با توان و تفکر کارگران کشور که ستون فقرات و مولدان اقتصادی در کشورند حل خواهد شد.

پیشکاری با بیان اینکه برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال‌های جدید با تمام توان از کارفرمایان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد، گفت: دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره، مسیر مناسبی برای کارفرمایان و حمایت از کارگران و اشتغال آنان فراهم کرده است.

کد خبر 748108

دیگر خبرها

  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • اشتغال ۲۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۵۰ واحد راکد به چرخه تولید
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت