Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:44:56 GMT

کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۵۸۷۷

کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» در سالن سعدی حوزه هنری در میان جمعی از علاقه مندان و اهالی هنر و فلسفه با حضور استاد اصغر طاهر زاده اندیشمند اسلامی و استاد محسن سلیمانی خوشنویس رونمایی و بررسی شد.

این کتاب یکی از کتاب‌های منتشر شده توسط حوزه هنری استان اصفهان است که در ۴۹۰ صفحه تألیف شده و به چگونگی خلق یک اثر هنری از مرحله‌ی شهود تا مرحله خلق اثر هنری می‌پردازد و طی این مرحله را با تعمیم در تمامی هنرها شرح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیق و نگارش این کتاب چهار سال به طول انجامیده و نگارش آن از اوایل دهه نود آغاز شده و در سال ۹۸ منتشر شده است.

در این مراسم رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدواریم این برنامه فتح باب حضور مستمر استاد طاهرزاده در برنامه‌های حوزه هنری باشد.

مجتبی شاه‌مرادی افزود: این کتاب پس از طی مراحل دشوار به چاپ رسیده است و امیدواریم انتشار چنین کتاب‌هایی به فهم درست هنر کمک کند.

شاهمرادی تصریح کرد: امید دارم فجر فاطمی امسال در سال آینده با فرج آقا امام زمان (عج) به یک فجر مهدوی تبدیل شود.

کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» نگاهی به نیمه پنهان هنر دارد

نویسنده کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» گفت: هنرمند لازم است بداند خاستگاه هنر چیست و اگر هنرمند بداند شأن هنری انسان بسیار والاست انتظار هنرمند از خودش و اثرش بالا می‌رود.

سید مهدی امامی جمعه ادامه داد: ایده کلی که روح کتاب را تشکیل می‌دهد هنر در عالم انسانی ذیل هنر ربوبی است یعنی همانطور که در عالم ربوبی هنر و فرآیند هنری جریانی از نگاه تا تصویر است همان هم در عالم انسانی رخ می‌دهد.

دانشیار فلسفه دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: آفرینش الهی که بی پایان است و ادامه دارد فرآیندی است از نگاه تا تصویر. در حکمت و فلسفه ما از تصویر با عنوان حضرت تصویر یاد شده است و صورت و تصویر محل ظهور اسماً حق تعالی است.

وی با اشاره به سخنان ملاصدرا گفت: خداوند که اول خالق تصویر است به انسان نیز این قدرت یعنی خلق تصویر را داده و در انسان هنر را به ودیعه گذارده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نیمه پنهان و نیمه آشکار هنر ادامه داد: ما سعی کردیم در این کتاب نگاهی به نیمه پنهان هنر داشته باشیم اما من از بیرون به هنر نگاه کردم زیرا من از هنر بهره‌ای ندارم و از درون هنر نمی‌توانم به هنر نگاه کنم.

وی تصریح کرد: در این کتاب از نظرات حکمای زیادی مانند ملاصدرا، علامه طباطبایی، نیچه، یونگ، داوینچی و … بهره گرفته‌ایم.

برخی کتاب‌ها روح ندارند

همچنین اندیشمند اسلامی ضمن توصیه به اهالی هنر و علاقه مندان برای خوانش این کتاب گفت: من ۱۰ روز هر روز ۱۰ ساعت این کتاب را مطالعه کردم و به نظرم رونمایی از چنین کتابی یک کار بزرگ است که می‌توانند برای یک اثر انجام دهند. این کتاب به ما می‌گوید باید به هنر برگردیم با شناخت از هنر و هنرمند.

اصغر طاهرزاده با بیان اینکه برخی از کتاب‌ها روح ندارند، تاکید کرد: برخی کتاب‌ها فقط جمع آوری مطالب است اما با شناختی که از آقای امامی جمعه دارم این اثر دایره المعارف فکری در مورد هنر است.

وی تصریح کرد: ما در خصوص درک هنر خلاء داریم، هنرمندان ما هنر قدسی را نمی‌فهمند و مذهبیان ما هم هنر را درک نمی‌کنند. هنر از هست انسان طلوع می‌کند و زبان هستی است که آزاد است از هرگونه نمانیدن خود هستی.

این دانشمند اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم این کتاب این است که انسان باید به نگاه عمیق زیبایی شناسی برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از قسمت‌های خوب کتاب بحث خیال است گفت: هنر ما را نسبت به اثر هنری به یگانگی می‌رساند و اگر بخواهیم به حیات هنری خود برگردیم نمی‌توانیم نسبت به هنری که ما را به شور می‌آورد غافل باشیم.

استاد طاهرزاده تصریح کرد: ما درونی داریم که باید به موجی وصل شود که همان دریای بیرونی هنر است، ما اینجا زمین گیر شده ایم و بود خود را دنبال نمی‌کنیم. شما همواره در دریای وجود هستید و انسان همواره خواهان رفتن به فراسوی خود است.

وی ادامه داد: عامل ارتباط با اثر هنری مثل موسیقی، ابنیه، نقاشی یا هر اثری این است که وقتی با اثر هنری مواجه می‌شویم به چه چیزی می‌اندیشیم، اثر هنری درواقع مواجه با چیزی است که هنرمند را به این ورطه کشانده است. همچنین وقتی با اثر هنری روبه‌رو می‌شوید با سعه وجودی خود روبرو شده‌اید و عالمی به رویتان گشوده می‌شود که فتوحی را با خود می‌آورد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب که در مورد نیچه است گفت: نیچه معتقد است هنر آری گفتن به جهان است و زندگی را آشکار می‌کند و انسان آغوش خود را به روی زندگی باز می‌کند.

باید برای هنرمندانی که جلوه حضور از آنان گرفته شده است غمگین بود

این اندیشمند اسلامی افزود: هنرمند نگاهش به عالم از درون خویش است و عالم را از وجه زیبایی می‌بیند و می‌نگارد و باید برای هنرمندانی که جلوه حضور از آنان گرفته شده است غمگین بود.

وی اظهار داشت: امروزه مشکل ما مذهبیون این است که می‌خواهیم نمرده بمیریم، ما شور زندگی و حیات فعلی که باید با سعه وجود خود در آن باشیم گم کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه با تفکر فلسفی ملاصدرا می‌توان پرواز کرد، گفت: یک زمانی می‌خواستید انقلاب کنید تا شاه برود اما اکنون افقی چون حاج قاسم سلیمانی روبرویتان است.

اگر هنرمند چیزی را مکرر تولید کند اثر هنری نیست، یک خط تولید است

همچنین محسن سلیمانی، خوشنویس مطرح اصفهانی در بخش پرسش و پاسخ جایگاه فلسفه را جایگاه اندیشیدن دانست و با اشاره به قسمت‌هایی از کتاب سوالات خود را مطرح کرد و گفت: آیا در آفرینش تکرار داریم یا نه و تکرار چیست و ثابت و متغیر به چه معناست و آیا همه اینها وابسته به دستگاه ادراکی ماست؟

سید مهدی امامی جمعه نویسنده کتاب چنین پاسخ داد که بحث تکرار بحث مهمی در زیبایی شناسی است و هنر انسانی ذیل هنر ربوبی است که به همین بحث تکرار منتهی می‌شود. ملاصدرا بر اساس اصالت وجود توانست ثابت کند در وجود مشارکت وجود ندارد فقط ماهیت مشارکت دارد. خداوند ابداع را در انسان هم به ودیعه گذاشته و همین جاست که در عالم انسانی چیزی به اسم هنر متجلی می‌شود.

مدرس فلسفه دانشگاه اصفهان در خصوص ثابت و متغیر نیز گفت: برخی چیزها مانند خداوند و ملکوتیان ثبوت دارند و شانشان حرکت نیست، اگر هنرمند بخواهد چیزی را مکرر تولید کند این اثر هنری نیست و یک خط تولید است. در خلق اثر یکه بودن آن مهم است و شاید ریتمی با تکرار داریم که ارزش زیبایی شناختی آن کاسته می‌شود.

امامی جمعه در پاسخ به اینکه بحث‌های نظری چه منفعت و ضرورتی در عالم هنر دارد تصریح کرد: در کتاب به این پرداخته شده است و زیبایی و هنر را نمی‌توان در چهارچوب محصور کرد، ذات هنر خلاقیت است و از طرفی هنرمند در عالم زندگی می‌کند و اصول و قواعد زندان هنرمند نیستند بلکه هنرمند همان‌ها را مبانی خلاقیت خود قرار می‌دهد. هنرمند لازم است بداند خاستگاه هنر چیست و اگر هنرمند بداند شأن هنری انسان بسیار والاست انتظار هنرمند از خودش و اثرش بالا می‌رود.

کد خبر 5138170

منبع: مهر

کلیدواژه: رونمایی کتاب حوزه هنری اصفهان تجلیل از هنرمندان دهه فجر ویروس کرونا چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه گرگان انقلاب اسلامی ایران خطبه های نماز جمعه بوشهر شهرستان کرج آمار کرونا شیراز شهرکرد عکس استانها افتتاح طرح عمرانی امامی جمعه اگر هنرمند حوزه هنری کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، هادی محمودنژاد اظهار داشت: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاوردهایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

 وی افزود: از جمله پروژه‌هایی که رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

 وی با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است، افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود 1080 مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای 3 هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

 محمودنژاد تصریح کرد: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر رویداد ملی وعده صادق در آئینه هنر
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی