Web Analytics Made Easy - Statcounter

یافته‌های اخیر نشان داده است که می‌توان از نقاط کوانتومی برای غلبه بر محدودیت‌های فعلی در کارایی سلول‌های خورشیدی استفاده کرد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران در استرالیا الگوریتمی برای محاسبه اندازه و تراکم دقیق نقاط کوانتومی لازم برای افزایش کارایی صفحات خورشیدی ارائه کرده‌اند. محققان دانشگاه موناش استرالیا، بر این باورند که اگر نتایج آن‌ها کاملاً محقق شود، سلول‌های خورشیدی می‌توانند با بازدهی بسیار بالاتر از سلول‌های خورشیدی پیشین داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدت‌هاست که فناوری نقاط کوانتومی به دلیل پتانسیل بالای آن‌ها برای غلبه بر محدودیت‌های کارایی سلول‌های خورشیدی مورد بررسی قرار گرفته است، که معمولاً توسط حد کارایی Shockley-Queisser در حدود ۳۳ درصد محدود می‌شود.

از نقاط کوانتومی می‌توان در همجوشی نور (یا تبدیل فتوشیمیایی) استفاده کرد، جایی که نور «هدر رفته» در یک سلول خورشیدی تبدیل به جریان الکتریکی می‌شود. در فرایند همجوشی نور از یک «حساس‌کننده» نور و «ساطع‌کننده» استفاده می‌شود تا نور برای تبدیل فوتون‌هایی با انرژی کمتر از باندگپ سلول خورشیدی به فوتون‌هایی با انرژی بالاتر تبدیل می‌شود. با این کار میزان نوری را که سلول خورشیدی می‌تواند به‌طور مولد استفاده کند، افزایش می‌دهد، از این رو، کارایی آن نیز افزایش می‌یابد.

تحقیقات موجود در مورد استفاده از فناوری نقاط کوانتومی در سلول‌های فتوولتائیک نشان داده است که حساس‌کننده‌های نقاط کوانتومی از مواد آلی که به‌طور رایج در همجوشی نور استفاده می‌شوند، عملکرد بهتری دارند. این به‌دلیل پایداری نوری و خاصیت جذب بالای نقاط کوانتومی است.

محققان دانشگاه موناش در انتخاب مواد حساس کننده تصمیم گرفتند با نقاط کوانتومی از گروه عناصر IV-VI کار کنند، زیرا آن‌ها دارای سطح انرژی لازم بوده و می‌توانند در مقیاس وسیعی سنتز و به‌گونه‌ای طراحی شوند که برای جذب نور زیر باند گپ رایج در سلول خورشیدی سیلیکونی کار کنند.

از خانواده نقاط کوانتومی IV-VI، سولفید سرب (PbS) به‌دلیل فراوانی عنصری و به دلیل سنتز زیاد در آزمایشگاه‌ها، برای این تحقیق انتخاب شد.

محققان دانشگاه موناش دریافتند که حساس‌کننده‌های نقطه کوانتومی PbS با شعاع کوانتومی تقریباً ۲/۲ نانومتر نتایج بهینه‌ای را در سلول‌های خورشیدی سیلیکونی ایجاد می‌کند و رقم آن بیش از رکورد فعلی است.

این واقعیت که این نتایج در یک محیط سیلیکونی به‌دست آمده، یک امتیاز قابل توجه است. در آزمایش‌های معمول از حساس‌کننده‌های آلی استفاده می‌شود که با سلول‌های خورشیدی سیلیکونی سازگار نیستند. با توجه به اینکه سلول‌های خورشیدی سیلیکونی فناوری فتوولتائیک غالب هستند، این موضوع یک محدودیت تجاری قابل توجه است.

این یافته‌ها همچنین درک پیچیده‌تری از چگونگی ارتباط یک نقطه کوانتومی با دامنه طیف نور گرفته شده توسط سلول خورشیدی و تأثیر آن بر بازده انرژی را ارائه می‌دهد. نقاط کوانتومی PbS اصولاً با تمام فتوولتائیک‌ها که باندگپ بزرگتری از PbS توده‌ای دارند، سازگار هستند. این فناوری این پتانسیل را دارد که به اندازه کافی ارزان باشد که بتوان از آن در تولید انبوه استفاده نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سلول خورشیدی فناوری نانو نقاط کوانتومی خورشیدی سیلیکونی سلول های خورشیدی نقاط کوانتومی سلول خورشیدی حساس کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فامیل مارادونا رکورد باشگاه آمریکایی را شکست!‏

به گزارش "ورزش سه"، هرنان لوپز، مهاجم 23ساله آرژانتینی، تا دیروز ‏در باشگاه متوسط گودوی کروز در کشورش بازی می‌کرد ولی او بیش ‏از آنچه در زمین به نمایش می‌گذاشت همیشه به یک دلیل در ‏معرض توجه بود: خویشاوند دیه‌گو مارادونا بودن. ‏

امروز زندگی فوتبالی این خویشاوند مارادونای بزرگ مسیر جدیدی پیدا ‏کرد و او مثل اسطوره آرژانتینی‌ای که بعد از دایی‌اش او را می‌ستاید، ‏لیونل مسی، به لیگ ام‌ال‌اس آمریکا پیوست. ‏

باشگاه سن‌خوزه ارث‌کویکز هرنان لوپز را با قراردادی به مبلغ 6 ‏میلیون دلار به خدمت گرفت. این مبلغ دو برابر رکورد تاریخ نقل و ‏انتقالات باشگاه آمریکایی است. رکورد قبلی نقل و انتقالات ارث‌کویکز ‏به خرید کارلوس گروزو از اکوادور برمی‌گردد که ارزشی 3 میلیون دلاری ‏داشت. ‏

هرنان لوپز، پسر برادرزاده دیه‌گو مارادونا، با باشگاه سن‌خوزه قراردادی ‏بست که تا سال 2026 اعتبار دارد. البته باشگاه از این حق برخوردار ‏است که در صورت رضایت از عملکرد او قراردادش را به مدت دو سال ‏تمدید کند. ‏

سن‌خوزه این روزها شرایط خوبی ندارد و در قعر جدول کنفرانس ‏غربی لیگ ام‌ال‌اس ایستاده است. آنها از 9 بازی خود تا کنون 1 ‏پیروزی و 8 باخت داشته‌اند و با تفاضل گل منفی 11 بدترین تفاضل در ‏لیگ را دارند. ‏

هرنان لوپز در دو فصلی که برای باشگاه گودوی کروز آرژانتین بازی ‏می‌کرد 7 گل به ثمر رساند و 5 پاس گل داد. مشخص است که لوپز ‏با فامیل بزرگش فاصله‌ای نجومی دارد. ‏

دیگر خبرها

  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • هلی کوپتر ایرباس رکورد سرعت را شکست
  • (ویدئو) رکورد جهانی اسکی پرش شکست
  • فامیل مارادونا رکورد باشگاه آمریکایی را شکست!‏
  • منچسترسیتی به رکورد شکست‌ناپذیری در ۳۰ بازی پیاپی رسید
  • سریع ترین شناگر ایران رکورد ۱۰۰ متر آزاد را شکست
  • «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست
  • رکورد جذاب: سرمربی اورتون به آنچلوتی رسید
  • رکورد لیگ برتر شکست: بیشترین گل زده تاریخ
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست